Viktuppgång under graviditet?

Sv: Viktuppgång under graviditet?

Snabb viktökning, högt blodtryck, äggvita i urinen och ibland kraftig huvudvärk och flimmer för ögonen. Jag hade problem med de två senare grejerna under slutet av förra graviditeten, så min BM var rätt orolig och höll örnkoll på framför allt vikten. Hde jag vägrat väga mig så hade jag tagit bort ett av hennes diagnosverktyg.

Länk till Vårdguiden om havandeskapsförgiftning

Ja okej! Gissade att det var nåt med viktökning... *duh* ;) Ja men klart man inte väger sig "bara för att" hos BM, o har man problem kanske man ska låta bli o titta själv o be BM skriva upp ändå.. Så undviker man att missa en fara.

*kl*
Hur känns det att gå upp "så mycket" i vikt? Jättekonstig fråga kanske. Men om jag skulle gå upp 10 kg nu, så skulle jag verkligen få panik. Är det annorlunda när man är gravid? Hur tänker man med viktuppgång och hur känner man sig?

Kan ju lägga till mig själv här!

Före: 66 kg
inskriv.( v 12):70kg
idag(v 20): 71 kg

så änsålänge bara 4 kg men de kommer väl fler antar jag :D

Man går ju inte upp 10 kg fett så vad gör det :) Det mesta försvinner ju direkt. Jag postade en lista tidigare i tråden på vad det är som väger. Kolla den!

Jag gick upp 15 kg allt som allt under graviditeten..
Idag 5 dagar efter förlossningen har jag 5kg kvar till ursprungsvikten..

Jag som inte ens vill väga mig kan ju svara lite på hur jag känner över viktuppgång i graviditeten. Fast jag vet inte om mina känslor är typiska :p

Man känner sig extremt fet fast man inte är det, jättejobbigt med alla som tittar på magen och säger "jag känner en som inte gick upp mer än 5 kg under sin graviditet, men det är ju såklart väldigt individuellt" Och så ytterligare en titt på magen. :crazy:

Längtar så till det här med viktuppgång är över!

*kl*
Från pluss till inskrivning gick jag ner drygt 1½-2 kilo så räknar jag från vikten innan graviditeten till nu har jag gått upp drygt 3 kilo. Är i vecka 22 (21+2) nu.

Var hos BM idag och har gått upp 4 kilo nu. Är i v 26 enligt UL och v 27 enligt mig själv :D

//Julia

En uppdatering, vägde mig imorse.
Total viktuppgång (vecka 35) från veckorna före jag blev gravid:
68,5-77,5 = 9 kg

Första graviditeten gick jag upp 17 kg, och den här gången har jag gått upp lika mycket ungefär hittills (är i vecka 39+4, så förhoppningsvis hinner jag inte gå upp så mycket mer).

Man går ju inte upp 10 kg fett så vad gör det :) Det mesta försvinner ju direkt. Jag postade en lista tidigare i tråden på vad det är som väger. Kolla den!

Jo, men visst måste det kännas lite tråkigt. Tänk om man bara hade fått mage och annars sett lika sund och vältränad ut. Jag är en sån som drömmer om den perfekta graviditeten med den perfekta magen och lagom viktuppgång. Är rädd att drömmarna kommer att krossas:D

Såhär är den totala viktökningen fördelad:
Foster - 28% (Väger ca 3600 g fullgånget +moderkaka 0,7kg)
Fostervatten - 8 % (0,9 kg)
Livmoderns ökade vikt: 7 % (ca 1,1 kg)
Bröstens ökade vikt: 16% (väger ca 400g mer än vanligt) =O
Vätskeansamling: 12 % (ca 2600 g)
Ökad blodmängd: 12 % (ca 1200 g mer än vanligt)
Fettreserver: 12 % (ca 2500 g)

Så många % av den totala viktökningen sker vid följande tidpunkter:
0-12 veckor: 0%
13-20 veckor: 25 %
21-30 veckor: 50 %
31-36 veckor: 25 %
36-40 veckor: 0 %

Så man ska ju inte behöva gå upp pga mat :D Men har man svårt o röra sig + massa sug så lägger man kanske på sig ett par extra kg utöver detta. :)

Men om det här stämmer så är det ju nästan ett minimum att gå upp 13 kg. Min mamma gick bara upp 6.5 kg med sitt första barn och hon är pytteliten från början (både smal och kort) och 12 kg med mig och min tvillingbror... Jag tror att det är väldigt individuellt allt det där, och det finns massor av olika rekomendationer och teorier om vad som väger, hur mycket man ska gå upp och hur mycket man bör ha gått upp vid ett visst antal veckor. Så länge man följer sin sf kurva och inte rusar i väg alldeles i vikt under en kort period, så måste väl allt vara okej?

Tycker också att det låter konstigt att man inte skulle behöva gå upp någonting mellan v 36-40. Det är väl då de flesta börjar samla på sig vatten? Dessutom växer barnet rätt mycket sista tiden...

//Julia

*kl*
Hur känns det att gå upp "så mycket" i vikt? Jättekonstig fråga kanske. Men om jag skulle gå upp 10 kg nu, så skulle jag verkligen få panik. Är det annorlunda när man är gravid? Hur tänker man med viktuppgång och hur känner man sig?

Jag tänker inte speciellt mycket alls faktiskt. Jag tycker att det är lite kul att hålla koll på hur mycket jag går upp, men jag är inte alls nojjig. Man SKA gå upp när man är gravid, det är ju ett växande barn man har i magen! Så det vore ju väldigt konstigt om man inte alls blev tyngre... Så länge man rör sig, äter hyfsat hälsosamt (alltså inte extremt onyttigt) och barnet i magen växer och mår bra, så behöver man ju inte oroa sig för vikten. Det är i alla fall min fílosofi, men jag kan tänka mig att jag kanske hade varit lite mer orolig om jag hade varit överviktig från början.

//Julia

Jag har inte mina papper här,dom har barnen fått..så dom kan se!

Men jag har 3 barn,1985,1987,1990,och jag har gått upp mellan 30-33kg på varje graviditet!
Vet att jag vägde 70kg när jag var i början av min 1a graviditet!
Är idag på 56kg

Men om det här stämmer så är det ju nästan ett minimum att gå upp 13 kg. Min mamma gick bara upp 6.5 kg med sitt första barn och hon är pytteliten från början (både smal och kort) och 12 kg med mig och min tvillingbror... Jag tror att det är väldigt individuellt allt det där, och det finns massor av olika rekomendationer och teorier om vad som väger, hur mycket man ska gå upp och hur mycket man bör ha gått upp vid ett visst antal veckor. Så länge man följer sin sf kurva och inte rusar i väg alldeles i vikt under en kort period, så måste väl allt vara okej?

Tycker också att det låter konstigt att man inte skulle behöva gå upp någonting mellan v 36-40. Det är väl då de flesta börjar samla på sig vatten? Dessutom växer barnet rätt mycket sista tiden...

//Julia

Well, det är inte jag som har hittat på siffrorna :D

Jag gick upp 4,5kg sammanlagt. Hade jättemage, och växte som jag skulle. Hade inga problem att nå ursprungsvikt (fick barn i onsdags), vägde mig aldrig på BB, men borde va under startvikten iaf.

Jag gick upp 4,5kg sammanlagt. Hade jättemage, och växte som jag skulle. Hade inga problem att nå ursprungsvikt (fick barn i onsdags), vägde mig aldrig på BB, men borde va under startvikten iaf.

Ojoj vad lite! Men vägde du mycket själv innan du blev gravid? För man rekommenderas ju att gå upp minst bla bla.. 11 kg? Nåt sånt. Om man inte är överviktig då är det mindre!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
822
Senast: MML
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 931
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar