Viktuppgång under graviditet?

Sv: Viktuppgång under graviditet?

Jag gick upp 10 kg under min graviditet. Men 5 av dom gick jag upp innan inskrivningen för att jag inte kunde träna för jag var genomförkyld i flera veckor :( Har 5 kg kvar till vikten jag hade när jag plussade, 50 kg.

Vid plusset(v5 eller nåt) vägde jag 75 kg, vid inskrivningen (v10 tror jag) vägde jag 71 kg. Efter det fortsatte det neråt till 66-67 innan det vid vecka 20 vände och jag började gå upp. På slutet samlade jag på mig massa vätska och några dagar innan förlossningen vägde jag 78 kg.
Åt som en häst hela graviditeten och kräktes inte en enda gång. :D

*kl*

Nu har jag gått 11 fulla veckor (idag är det v 11+1) och de senaste tre vägningarna (väger mig alltid på måndagsmorgnar) har jag inte ökat något. Än så länge har jag gått upp 2,5 kg och det måste väl vara ok? Brösten har vuxit minst två kupstorlekar och magen ser ut att vara drygt v 20... Jo, jag vet att allting blir "mer" och snabbare dessutom andra gången. Men jag hoppas verkligen inte att magen ska fortsätta växa med den här farten. :D Jag märker på kläderna att jag smalnat runt rumpan/höfterna och bröstkorgen. T.o.m. fötterna verkar ha blivit mindre. Jag är nog den enda jag känner som inte fick större (eller ens svullna) fötter när jag var gravid, de blev faktiskt aningen mindre istället efter graviditeten. :cool:

Jag var på inskrivning i torsdags och BM tyckte att jag gick upp lagom mycket förra gången (15 kg totalt) och att jag skulle sikta på det den här gången med. :)

KL

Vikt före graviditet ca 60 kg.
Vid inskrivningen 65,4 kg.

Sen stod vikten stilla fram till v 24: 67,5 kg.

v 29: 70,6 kg
v 32; 71,1 kg
v 34: 70,8 kg
v 36: 72,1 kg
v 38: 72,8 kg
v 39: 73,8 kg
v 40: 74,8 kg
v 41: 74,6 kg
v 42: 75,7 kg

Så största viktökningen var mellan v 34 och 42. Sammanlagt 15 kg.

Sonen kom på BF +14 och vägde 3,9 kg, moderkakan vägde 660 gr.

Resten var tydligen vatten för nu en vecka efteråt är jag nere på 65 igen, ska ta mig ner till 60 är det tänkt.:cool:

*kl*

Intressant tråd!

När jag plussade i min första grav så vägde jag 45kg, jag hade en riktigt jobbig grav och låg på sjukhus med dropp för att gå upp i vikt öht. På morgonen sama dag som Oliver föddes så vägde jag 56kg och kvällen efter så vägde jag 45 och hade på mej mina favoritjeans igen!
4veckor efter att ollie föddes så vägde jag 40kg.

Vecka 17 - upp 1,6 kg sen inskrivningen.

Spännande det här, tror att jag kommer gå upp asmkt av någon anledning :rofl:

Ojoj vad lite! Men vägde du mycket själv innan du blev gravid? För man rekommenderas ju att gå upp minst bla bla.. 11 kg? Nåt sånt. Om man inte är överviktig då är det mindre!

Jag hade havandeskapspenning och tappade varenda en av mina surt ihoptjänade muskler istället :(
Vägde 67,5 vid inskrivning, vägde 64 igår (barnet är 2 veckor på onsdag).

Men till och med BM sa att det var väldigt ovanligt att gå upp så lite.

KL

Jag gick totalt upp 22 kg som jag trodde från start till förlossning. Från 57- 79kg. Jag gissar att jag bör landa på ca 65 kg (där kan jag gärna stanna, behöver inte gå ner mer än så) inom ganska kort tid då jag de första fyra dagarna gick ner till 71 kg, och sedan dess har jag inte kunnat väga mig men man ser tydligt att jag blivit smalare över hela kroppen. De som inte känner mig o vet hur jag såg ut innan graviditeten kan nog aldrig gissa att jag ens varit gravid, min mage ser bara smal o vanligt lite småotränad ut, har fått massor med extra fett på mina love handles och höfterna är fortfarande bredare men det gör bara att jag ser mer jämnsmal ut, det passar väldigt bra till min längd då jag är 177cm. jag själv är överraskad hur mkt jag tycker om min nya kropp! Jag känner mig faktiskt jättefin! :D

Lupin;11434680Jag var på inskrivning i torsdags och BM tyckte att jag gick upp lagom mycket förra gången (15 kg totalt) och att jag skulle sikta på det den här gången med. :)[/QUOTE skrev:
Jag gick upp 14 kg första graviditeten, var helnöjd med det och siktade på det andra gången med. Men då gick jag upp 21 kg och kände mig som en flodhäst på slutet. :( Första graviditeten svullade jag rätt rejält efter v.20 då jag mådde bra igen, bara spydde första 20 veckorna, men inget verkade sätta sig på kroppen direkt.
Denna graviditet försökte jag att hålla igen och ändå gick jag upp så mkt. Men det berodde ant på att jag samlade på mig så mkt vätska, gick upp 3 kg sista veckan. :crazy: Väldigt glad att jag fick redan i v.38...

Jag gick upp 14 kg första graviditeten, var helnöjd med det och siktade på det andra gången med. Men då gick jag upp 21 kg och kände mig som en flodhäst på slutet. :( Första graviditeten svullade jag rätt rejält efter v.20 då jag mådde bra igen, bara spydde första 20 veckorna, men inget verkade sätta sig på kroppen direkt.
Denna graviditet försökte jag att hålla igen och ändå gick jag upp så mkt. Men det berodde ant på att jag samlade på mig så mkt vätska, gick upp 3 kg sista veckan. :crazy: Väldigt glad att jag fick redan i v.38...

Ja, man kan ju bara göra så gott man kan. Jag hade tur och samlade väldigt lite vätska förra gången, typ ingenting alls. Men varje graviditet är ju olik den andre, så vi får väl se hur det blir den här gången. När det "bara" är vätska, och i slutet, så försvinner det ju av sig själv i alla fall. Klen tröst kanske, när man sitter där som Michelingubben och skvalpar.

KL

Nu är jag i vecka 19 och har gått upp 2,3 kg sen inskrivningen. Hur ser det ut för alla andra pappskallar? :D

Jag går in i v 29 imorgon (fast i v 30 enligt mig själv då :D) och har gått upp 4 kg enligt min våg här hemma och 5 kg enligt BM.s våg (vägde mig dock senare på dagen). Ha ha vad jag krånglar med allt! "Enligt Bm hit och enligt mig själv dit..."

//Julia - som just nu känner av halsbränna för första gången, riktigt vidrigt!

Jösses så lite med den kaggen :D Skönt iofs! Tkr jag har gått upp lite :rofl: Men då ska jag inte ropa hej ännu! Om 10 veckor har jag garanterat gått upp mer än 4-5 kg!

Hade hoppats på att slippa sura uppstötningar ju, har inte stött på några nu så tänkte det var lika bra o strunta i det helt! :D

Jag kan ju inte räkna ser jag... Jag har gått upp 3 kg totalt (0,5 kg sedan inskrivningen). :o

Jag gick upp ganska exakt 15 kg och de flesta försvann fort efteråt...har ca 2-3 kg kvar nu när dottern är 7 månader. Men jag fick kejsarsnitt och kunde inte börja träna så fort jag hade velat (började iofs rida ändå efter 3 veckor) och sen har jag inte ammat så jag har fått jobba bort alla kg som satt på mig. Hon vägde 2900 g och sen försvann ju vatten o moderkaka vid födseln så det var helt ok. Jag hade satt min gräns vid 15 och är glad att jag inte överskred den. Men jag tycker inte man ska vara så petnoga med vad vågen säger, däremot så åt jag väldigt nyttigt och inte en massa skräp även om jag var sugen på det för jag ville inte få alla de extrakilona. Men däremot så måste man ju äta ordentligt så barnet får den näring den behöver och att man själv är stark när det är dags att föda så hålla igen bör man ju absolut inte göra...!

Jag äter väl mer eller mindre vad jag vill tyvärr :D Däremot äter jag nog för lite.. O så mycket skit äter jag inte i veckorna. Försöker gymma 2-3 dagar/vecka även om det blir kortare pass för jag vill kunna gå efter.

Sen försöker jag promenera. Men visst, jag har en del fett på kroppen sen innan.. Det ska jag inte sticka under stol med! Min mage känns mest som en stor fettvalk när jag sitter ner nu i vecka 19 :rofl:

(66,5 kg till mina 167 så jag är inte gigantisk men inte heller pinnsmal!)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
822
Senast: MML
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 931
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar