Viktuppgång under graviditet?

Sv: Viktuppgång under graviditet?

I mitt fall var det hormoner.... för jag åt nyttigare som gravid än innan :rofl: (noga med att äta så barnet inte skulle få i sig skräp).... Har en internetbekant som varit med om samma sak.... två ggr dessutom :rofl:

I mitt fall var det hormoner.... för jag åt nyttigare som gravid än innan :rofl: (noga med att äta så barnet inte skulle få i sig skräp).... Har en internetbekant som varit med om samma sak.... två ggr dessutom :rofl:

Men åh vad jobbigt! Märkte du direkt att du knatade upp i vikt fort?

Jag har inte någon direkt koll på när under garviditeterna jag gick upp i vikt, men min första graviditet gick jag upp ca 20kg, graviditet 2 gick jag upp 25,5kg (hade gått upp 2 kg vid inskrivningen). Nu, 5 månader efter förlossningen har jag lyckats gå ner 24kg :banana:

KL

Vill understryka att jag inte är nojjig över hur mkt man ska gå upp o hej o hå utan är mest nyfiken på hur mkt nio gick upp i perioder. Typ "v 15 vägde jag" osv. O såklart har ni bara totalsumma är d alltid kul :)

kl

Jag är i v 26 nu och har enligt min våg här hemma gått upp 3 kg. Jag gick ju ner en del i början av graviditeten pga mitt illamående, men jag minns att jag var tillbaka på startvikten i v 18, så från v 18 har jag gått upp 3 kg.

Jag äter precis som vanligt, kanske lite mindre i bland. Känner mig inte så hungrig längre... Äter inte mycket skräp eller godis eftersom det inte tilltalar mig i dagsläget =) Min mage är jättestor så jag är förvånad att jag inte gått upp mer! Men det kommer nog med all säkerhet...

Det är lite lustigt när man kollar på bilder och jämför med hur man såg ut innan magen blev till en kula... och så är det bara tre kilos skillnad!

V 5
http://www.pixbox.se/pic_show_id21435058.html

V 26
http://www.pixbox.se/pic_show_id23887683.html

//Julia

Senast ändrad:

Jag menar det! Men jag har inte gått ner ifrån början i alla fall, åt som en häst!

Men Vecka 7 - Vecka 14. Bara 0,6 kg skillnad. Hmm haha. Ska ta nya bilder ikväll, ska bli kul o se!

ja direkt jag blev gravid började det.... och de första 10 kg kom ju trots att jag kräktes konstant och levde på frukt och grönsaker (det enda jag ville äta) :eek: sen åt jag normalt, mkt grönsaker och drack nog mer mjölk än vanligt åt mkt fisk och sånt som skulle va bra för bebben. Det enda jag hade dille på var ju clementiner och det är ju inte så onyttigt :rofl: Jag kunde dock knappt röra mig under graviditeten och jag slutade röka alldeles innan, det kan ju spela in men knappast 53 kg pga det :angel: Jag rasade ju 36 kg första 3 mån efter graviditeten sen gick jag långsamt ner till 79 kg (bantade inte). Sen tog jag tag i saken och gick från 79 till 67 på 7 veckor ungefär :) Och där är jag fast nu igen :rofl: (Vill gärna väga 64 typ)

Vilket utförligt svar. Tack :) (Och GRATTIS förresten, har nog inte gratulerat dig riktigt, blev lika snopen som många andra här)

Och andras berättelser kan vara bra att ha i bakhuvudet med. Sambon är helt övertygad om att det bara är dom utan självdisciplin och som lever på godis som går upp i vikt under graviditeten... :grin:
Jag har försökt förklara att det finns andra faktorer som spelar in också, men det köper han inte :devil:

Vilket utförligt svar. Tack :) (Och GRATTIS förresten, har nog inte gratulerat dig riktigt, blev lika snopen som många andra här)

Och andras berättelser kan vara bra att ha i bakhuvudet med. Sambon är helt övertygad om att det bara är dom utan självdisciplin och som lever på godis som går upp i vikt under graviditeten... :grin:
Jag har försökt förklara att det finns andra faktorer som spelar in också, men det köper han inte :devil:

Jag visste nämligen inte heller vart alla kg satt sig så jag tog reda på det :D
Tack, jaa jag förstår det. Man har nog inte den bilden av mig :rofl:

Haha men visa listan så får han se, klart man går upp oavsett! Om man kanske inte var superrund innan o går ner själv samtidigt som magen o allt går upp = samma vikt? Hmm..

Klart du får fråga så. :) Vägde ca 75 kg på inskrivningen, gick inte upp så mycket förrän jag började samla på mig vätska. Då va de kört. Hade knappt någon mage förrän sista månaden då såg jag helt plötsligt ut som om jag svalt en ballong :) Vikten var nog faktiskt mest vätska, var otroligt svullen i benen på slutet.

Mina anteckningar är väldigt dåliga, för jag hade lite jobbigt att hantera det här med viktuppgång. Även med en bra orsak som bebis tyvärr :crazy:
Jag gick ner 2 kg från plussande till inskrivning i v12. Sen gick jag upp 3 kg (alltså 1 från startvikten) till v20. I v32 ungefär hade jag gått upp 13 kg (11 från startvikten) och sen kom två kilo tills fram till BF. Efter BF smällde det i med några kilo vätska till innan bebis kom ut,

Den här vändan ligger jag i v14 på -1 kg från startvikt. Jag tappar i vikt eftersom jag både mår illa, har väldigt dålig matlust och blir mätt mycket kvickare än normalt. Var rätt orolig för det förra gången, men då fick vi ju en stor och frisk bebis trots mitt minimalätande i början. Så den här gången litar jag på att bebis tar det den behöver av mig :)

Tom Inskrivning 103,9
v 16 100,5
v 20 99,6
v 24 99,1
v 28 99,3
v 32 99.4
v 36 100.6
v 40 102 Kg

Jim inskrivning 91 kilo
V 20 91.8
V 24 93.4
V 28 93.2
V 30 93.8
V 36 94.2
V 40 96.5

Bebis i magen inskrivning 85 kilo
V 16 85.4
V 20 86.7
Det är mina siffror

Senast ändrad:

Med första brarnet gick jag upp ca 15 kg. Gick ner allt rätt kvickt igen.
Nu är jag i vecka 16 och har inte gått upp nåt ännu.

Räknar allesammans viktuppgången med start från inskrivningen? Varför det i så fall? Man vägde väl något när man plussade också? Och de flesta brukar hinna gå upp något/några kg från plusset till inskrivningen. ;)

Räknat från vad jag vägde innan jag blev gravid, förra gången, så gick jag upp totalt 15 kg med sonen då för tre år sedan. Får se hur det blir den här gången. Jag har gått upp ett par kg än så länge, sedan jag plussade på BIM-dagen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: MML
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 928
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar