Viktuppgång under graviditet?

Sv: Viktuppgång under graviditet?

kl

Går in i v 33 idag enligt Ul och v 34 enligt sista mens. Har gått upp 6,5kg tror jag (ska väga mig hos BM igen om en vecka, men enligt min våg är det så). Känner mig fortfarande pigg och glad, har inte ont i ryggen, fixar stallet och hemmet utan problem och går på dagliga promenader med älsklingshästen. Rida skulle jag nog kunna göra, men eftersom hästen min är en unghäst vill jag inte riskera något (trillade ju av i v 20 någonting).

Jag har börjat känna av mer sammandragningar när jag tar i, och vaknar ibland på nätterna av molvärk, men annars är allt prima. Jag känner mig nöjd med viktuppgången, men hade varit det om jag gått upp fler kilon också. Jag tror att om man lever sunt och rör på sig, så går man nog upp det man behöver, så det är inte något man behöver nojja sig för tror jag. Det finns ändå inte så mycket man kan göra, sålänge man som sagt äter sunt och rör på sig!

//julia

kl

Jag har gått upp 5kg nu i v. 25. Känns som en ganska lagom viktuppgång än så länge.

Kl

Är det någon fara om man inte går upp i vikt? Har en väldigt virrig BM som svarar svävande på allting. :crazy:

Är i vecka 27 nu och ligger ca 0,5 kg minus sen inskrivningen. Har gått upp lite sista veckan. Ett tag låg jag på ca -3 till 4 kg.

KL

Nu var det ju ett tag sedan jag var gravid. Lillkillen är ju 6 månader nu, men hittade min journal idag. Jag vägde ca 54 kg när jag blev gravid igen.

vecka 24: 61,9 = 8kg+
vecka 28: 64,7= 11kg+
vecka 33: 67,8= 14+
vecka 35: 69,8= 16+
vecka 39: 72,3=18+

Nu 6 månader efteråt så väger jag 49 och fortsätter att gå ner trots att jag försöker äta upp mig. Min "normalvikt" ligger på ca 54-55 och där vill jag ligga. Förhoppningsvis så går jag upp igen när jag slutat amma.

Det beror på vad du har för bmi, är du överviktig är det ju normalt att gå upp bara lite eller inget.

Jag går in i vecka 30 idag och har gått upp 6 kilo sedan början.

Citerar min barnmorska. Det är normalt att gå upp ca 13 kilo vid en graviditet.

Jag har inte gått upp något heller ( v.22 nu ), min BM sa att sålänge bebisen växer och utvecklas som den ska så är det inget att oroa sig över ..

Jag är inte överviktig utan normal, men mer mot undervikt än övervikt.

Är oxå ganska normalviktig i vanliga fall, känns skönt att veta. Bebisen växer som den ska så då är det nog lugnt :)

Jag går in i vecka 30 idag och har gått upp 6 kilo sedan början.

Citerar min barnmorska. Det är normalt att gå upp ca 13 kilo vid en graviditet.

Det beror ju helt på om du är under-, normal- eller överviktig :) Det finns nog inget såpass exakt mått som 13 kg.

Jag har inte gått upp något heller ( v.22 nu ), min BM sa att sålänge bebisen växer och utvecklas som den ska så är det inget att oroa sig över ..

Jag är inte överviktig utan normal, men mer mot undervikt än övervikt.

Bah, fusk ;)

Däremot är jag verkligen inte mot undervikt så det borde vara tvärtom för dig o mig :D Jag borde stå still o du gå upp :angel:

+ 4 kg, går in i vecka 28 imorgon.

När jag vägde mig hos BM sist fick jag en chock, men jag vägde nästan 1,5 kg mindre morgonen efter på vågen hemma. I journalen står det +6,9 men jag hade ju gått ner nästan 2 kilo vid inskrivningen. Känns ändå okej, jag hade som en del att ta av innan så jag är väldigt glad att inte vikten sprungit iväg ännu. :laugh:

Har gått upp 8 kg snart :eek: Är nu i v 24..

Startvikt 52 kg, BMI på 17 så det kanske är därför jag gått upp så mycket:crazy:
Eller mycket och mycket, jag fattar att ni kanske inte tycker det men är man van vid storlek xs eller typ 34 så känns det en del...;)

Har stått stilla nu ett tag, tror att det stabiliserat sig en del och att mycket av viktuppgången kom pga jag inte rider så mycket längre.

Har dock fullt upp i stallet och har inga större problem med det "vanliga" stallarbetet

Jag ställde mig på vågen förra veckan, innan jag skulle göra glukosbelastning.
Efter i princip 19 fulla veckor hade jag ökat exakt NOLL kg... :eek:
Kan väl säja att det är betydligt mindre än vid mina tre tidigare graviditeter. Och jag vet inte om jag direkt gjort något annorlunda denna gången...

När jag var på inskrivning fick jag veta av barnmorskan att man just nu har riktat in sig mot överviktiga gravida (vid mina tidigare graviditeter var det rökande gravida som var måltavlan...) och att om man har BMI=fetma, som jag har, så får man inte gå upp mer än 6 kg i vikt...
Jag konstaterade kallt att jag inte har för avsikt att banta mig igenom graviditeten, utan faktiskt tänkte leva ett vanligt liv utan att frossa och så får det bli vad det blir. Min rundnätta barnmorska höll helt med mig, man ska ju faktiskt inte banta när man är gravid. :D
Grejen är ju att om man går ner i vikt så riskerar man att de tungmetaller och andra spännande grejer som finns lagrade i fettet faktiskt kan hamna hos fostret i stället - det känns inget kul. Så jag får nog börja frossa lite tror jag :rofl:

Vad konstigt att säga att man max får gå upp 6 kg, det måste ju skapa enormt mycket stress hos en del.
Vid inskrivningen hade jag ett BMI som låg några kilon från fetma, och min bm sa att jag ska tänka på vad jag äter och att motionera. Här erbjuds även vattengymnastik för överviktiga gravida, men det kostade typ 600 kr för 5ggr och det har inte jag råd med även om det vore kul. Min bm har inte sagt något om hur mycket jag bör gå upp. Ska fråga henne imorgon när jag ska dit om min uppgång på 5 kg är lagom just nu. Men jag tror det, äter nyttigare nu än innan och försöker komma ut på promenad en timme varje dag.

Men jag får ångest varje gång jag ställer mig på vågen, det känns hemskt att gå över 80 kg som jag gjort nu.

*kl*

När jag skulle föda hade jag lagt på mig ca 14 kg, då vägde jag 85 kg.

När han kommit ut vägde jag runt 75 någonting.

Nu väger jag *hrrrrmmm* 85 igen.............

Exakt min åsikt. Man har nog NOG med tankar runt sin vikt som gravid och överviktig utan pekpinnar från MVC. Som tur är har jag en klok BM som "bara förmedlar vad rekommendationen är" och som höll med mig om att det är vansinne att faktiskt propagera för att man ska minska i hull under graviditeten. För man "går ju ner i vikt" även om vågen visar 5-6 kg mer än innan man blev gravid. Det är ju bara att kolla på uträkningen som fanns tidigare i tråden.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
824
Senast: MML
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 940
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar