Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om man använder en app/ kaloriräknare etc så måste det ju bli svårt om man äter ute?
Då får man ju gissa vad de haft i?
På Myfitnespal kan du slå in Big Mac meny om du vill :) ca 1000 kcal kebab pizza med sås, drygt 2000 kcal
Annars får du helt enkelt äta det sånt du ser var det är...

Jag tror jag hänger på här så man kan använda tråden som en inspo/mat- ochtränindsdagbok :)!

Jag har inte en aning om vad jag väger, har inte ägt en våg sen jag flyttade hemifrån 2005, men tror jag ligger på runt 100 kg till mina 183 cm. Ser ut såhär i kroppen i "dagsläget":
15122714.jpg

Har inte något satt viktmål, utan har som mål att hundträningsbyxorna ska bli lite lösare i midjan och att jag själv ska bli lite mindre mjuk ;) . Plus att jag ska få lite bättre flås inför kommande tävlingssäsong och kanske få en extra muskel här och där :).

Jag orkar inte räkna kalorier eller väga mat, utan går på ett par korta regler:
  • Inget godis/kakor/läsk på veckodagarna
  • Drick mer vatten
  • Mindre portioner
  • Ingen "skräpmat" på vardagarna
Motion får jag från promenader med hundarna (vardagspromenader ligger på mellan 5-8 km, både planmark och offroad), ska när barmarken kommer börja cykla lite mer på min nya räcercykel :D
img_8304.jpeg

Annan träning har jag svårt att få in då jag lägger så mycket tid på hundarnas träning och motion, men jag tänkte försöka få till schemat så att jag kanske kan gå på F&S en gång i veckan eller så. Men det är relativt lågprioriterat.

Hänger på här med!
Är helt klart dags att ta sig i kragen nu, har lagt på mig ca 12 kg från höst -15 (kilon som jag faktiskt lyckades banta bort vår och sommar -15 :banghead: :nailbiting: ) Inte ens "tjockisbyxorna" passar bra längre....

Hhmm, dagen i dag var stressig, inte så bra med andra ord:
2 knäckisar med kalkon til brunch
1 portion kyckling, ris och sås till middag vid 17
Skärpning imorgon!

Nu, stall! Rida och ordna till hästen.

Är du jag?
Precis så ser det ut för mig med! Fast min viktuppgång började redan i maj
Jag föll igenom när jag hade tre fölvak på 2 månader - jag låg i soffan och käkade godis och höll mig vaken. Sen kunde jag inte sluta med detta förbannade jävla godis.

Jag har i allfall skärpt upp mig startade i måndags.
Jag försöker låta bli socker och huvudvärken kom som ett brev på posten idag. Men det är bara att genomlida.

Sen har jag börjat äta samma viktväktarmenyer som innan sommaren. Jag har VV både i telefon och på datorn, men jag orkar bara inte gå in och skriva vad jag väger och se kurvan peka uppåt. Jag vill kunna börja på NY kula och slippa se katastrofen som hänt under sommar/höst/vinter, det räcker med att se min egen kropp och känna hur kläderna klistrar sig.

Att veta exakt kaloriinnehåll i mat som andra har lagat blir väl iofs inte svårare av en app?

Det visar väl snarare att exakt kontroll inte är helt realistiskt?

Nej det är inte själva appen i sig utan det är svårt att räkna kalorier då jag inte lagat själv.
Därför skrev jag /kaloriräknare i mitt inlägg. Dvs lika svårt att räkna kalorier för hand.

Och det blir att anta.

På Myfitnespal kan du slå in Big Mac meny om du vill :) ca 1000 kcal kebab pizza med sås, drygt 2000 kcal
Annars får du helt enkelt äta det sånt du ser var det är...
Man måste anta.
Problemet är att jag har varit med om saker man inte tänker på innehåller mkt kalorier tex sås eller dressing som redan är iblandat i sallad.
Eller mkt smör som använts i maten.
Om man som mig äter ute nästan varje dag kan detta bli en stor skillnad till slut.

Varje punkt är alltså att betrakta som en måltid? Så att du äter vid sju distinkta tillfällen under dagen, och då ibland enbart kvarg?

Alltså, jag fattar om du pga magoperationen måste äta små måltider och därför många, men jag undrar ändå om det är så jag ska förstå listan.

Stämmer.

Ska på kommunens idrottsgala den 29/1 och eventuellt stå på scen (nästan så jag hoppas jag inte vinner :o)
Livet har inte varit stressigt och jobbigt ett tag och när saker är stressigt och jobbigt ätar jag mackor istället för mat och det syns ju inte alls :cool: (har ballongmage delux) även om jag faktiskt inte gått upp jättemånga kg
Hoppat på Ulrika Davidssons tvåveckors vinterturbo och hoppas i alla fall ta något kg, och glutenfritt få bort lite ballongmage. Sist jag körde hennes turboveckor gick jag ner 6 kg, men som sagt det gäller hålla sig från de där erbarmliga mackorna och all gluten sen.

Frukost: Havregrynsgröt med mjölk, ägg och te med mjölk och cocos-fett.
Mellis: Fil och nötter
Lunch: Gårdagens biff m cashewnötter etc
Middag: Musselsallad
Kvällsmål: Förmodligen frukt och fil

Dagens motion: Ridit en häst, promenerat den ute i snön också och tränat en för hand ute i snön. Hundprommisar, Insläpp av hästar och matande och vattnande av alla.
Hinner inte träna a la gym idag.

Dagens mat

Två knäckebröd med makrill
Kaffe
Biskvi och kaffe :p
Grillad kyckling, spenat och potatissallad
Nötter
Rotmos och fläskkorv

Eventuellt popcorn senare, men ska fundera på att strunta i dem. Biskvi och nötter är fullt tillräckligt... :p

Frukost: knäckbröds-macka med 1 ägg och kaviar
middag: korvsoppa
mellanmål: som frukost :p

Jag ligger hemma och sjukar mig, därav den minimala mängden mat ;)

Dag 1 på kick start/detox/nu jävla ska jag skärpa mig! Inte så hungrig som jag befarade och har varit på gymmet och cyklat 30 min + lite styrka som inte belastade hälen. Sedan stallet, pulsat lite snö och mockat. Får se hur illa det är imorgon, efter det får jag börja äta riktig mat, bra mat i vettiga portioner.

Man måste anta.
Problemet är att jag har varit med om saker man inte tänker på innehåller mkt kalorier tex sås eller dressing som redan är iblandat i sallad.
Om man som mig äter ute nästan varje dag kan detta bli en stor skillnad till slut.
Varför äter du ute varje dag?
Jag skulle inte heller kunna äta ute varje dag, utan att gå upp i vikt
Det är ju ett val en gör själv

Man måste anta.
Helt utan kaloriräknare kan du i det läget vara viss om att du får i dig en jävla massa kalorier. Det du kan försöka göra är att minska skadan: minska potatisen/riset/pastan på tallriken, be att få såsen bredvid så att du bara äter lite av den, ät ett jätteberg med grönsaker till. (Om det nu är på vanliga lunchhak du äter).

Helt utan kaloriräknare kan du i det läget vara viss om att du får i dig en jävla massa kalorier. Det du kan försöka göra är att minska skadan: minska potatisen/riset/pastan på tallriken, be att få såsen bredvid så att du bara äter lite av den, ät ett jätteberg med grönsaker till. (Om det nu är på vanliga lunchhak du äter).
Nej det är oftast inte vanliga lunchhak. Det är en rätt som serveras oftast.
Men jag tänker som du att försöka få mer grönsaker och minska kolhydrater.
Men problemet är att det är svårt att räkna.

Nej det är oftast inte vanliga lunchhak. Det är en rätt som serveras oftast.
Men jag tänker som du att försöka få mer grönsaker och minska kolhydrater.
Men problemet är att det är svårt att räkna.
Det kanske går om du går bakvägen? Dvs räknar hemma och lär dig med ögonmått ungefär hur många kcal det är i en portion av ett visst livsmedel.

Vad menar du med en rätt som serveras oftast, äter du samma rätt varje dag? :confused:

Ibland finns bara ett alternativ,
Mängden kan man bestämma själv.

Men det jag ville veta var hur jag ska räkna kalorier.
Om du inte vet mängden smör/grädde som finns i såsen/dressingen. Då äter du inte det
Du räknar bara på potatis sallad och kött som du äter. Det behöver inte vara svårare än så... Egentligen finns inga ursäkter, allt är fritt val

Det kanske går om du går bakvägen? Dvs räknar hemma och lär dig med ögonmått ungefär hur många kcal det är i en portion av ett visst livsmedel.

Vad menar du med en rätt som serveras oftast, äter du samma rätt varje dag? :confused:
Nej inte samma varje dag.:D
Utan det brukar vara en rätt per dag. Sen är det förstås olika per dag,

Det jag gjort är att just utgå från vad det tex är i lax normalt, samt minska på kolhydrater, öka sallad och minska dressing. Så det var det jag började skriva om att jag då måste anta. Det går inte att räkna som när jag lagar själv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 561
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 132
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar