Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dag 1 på Vinterturbo-programmet, en kombination av lågkolhydratskost & periodisk fasta 4:3
Hårdstart direkt med "faste"dag dvs <= 500 kcal.

Frukost Svart kaffe
Lunch Omelett på 2 ägg, (+squash, purjolök, sockerärtor) m rökt lax och rädisor
Middag Blomkålssoppa m rökt lax

Ingen träning första veckan utöver hundens promenader.
Vaknade dessutom med snuva och nästäppa i morse :wtf:
Mår du bra på det?

Vet ni om det finns någon gratissida där man kan skriva in vikten? Så man slipper ha kol själv.
Sidorna som räknade kalorier kanske?

Mängden kcal är ju högst individuell. Jag är rätt kort och har ett på det stora hela stillasittande liv förutom hästarna, det blir så när man sitter på jobbet och har långt att pendla.

Jag räknar inte kcal längre men en hyfsat genomsnittlig dag blir:

*Knäcke med Bregott och ost.

*150g lågfettskvarg utan socker.

*100g kött/fisk/fågel, 1dl pasta/potatis/ris, någon liten grönsak. Ibland orkar jag hela portionen, ibland inte.

*banan.

*150g lågfettskvarg utan socker.

*100g kött/fisk/fågel, 1dl potatis/pasta/ris, grönsaker om jag orkar.

*knäcke med Bregott och skinka.

Under dagen runt 5dl lättmjölk i massor av te.

Ibland äter jag mer, ibland äter jag mindre. Kroppen är mer självreglerande nu än innan operationen, vilket för mig är jättespännande (och praktiskt!). Äter allt (div även godis etc) men inte så mycket.

Jag är i sällan hungrig och ibland rätt less på allt ätande. Men de flesta dagarna är fina dagar :)

Så där ja, nu är jag färdigopererad för ett tag och slipper gå runt och vara rädd om stygn och svett, Så nu ska jag försöka gå ner ett tiotal igen. Jag känner mig motiverad och tänkte sno lilsis foderstat rakt av.

weight.png

Vet ni om det finns någon gratissida där man kan skriva in vikten? Så man slipper ha kol själv.
Sidorna som räknade kalorier kanske?
Kan tipsa om appen "viktkoll". Den använder jag och man får en bra överblick om hur mycket man gått ned, hur långt man kommit till målvikten och BMI.

Jag hoppar med i tråden jag också! :)

Jag har lagt på mig allt för mycket sambokilon sedan jag och min sambo flyttade ihop för två år sedan, och trivs inte alls. Nu känner jag att det är dags att ta tag i det här. Jag har alltid varit rätt aktiv, tränat på gym från och till bland annat. Men senaste året har jag mest jobbat och ätit pizza :angel:

Förutom den lite för stora konsumtionen av Pizza så äter vi faktiskt helt okej, dock alldeles för stora portioner. Så nu för ca 1.5 vecka sedan började vi räkna kalorier och kom igång med träningen igen. Jag har bland annat gått på Spinning för första gången i mitt liv. Skräckblandad förtjusning. :D

Jag började på 72kg till mina 165cm, och idag så väger jag 69.4, så det går åt rätt håll! :banana:

Jag har tänkt försöka komma iväg på minst 4 träningspass i veckan, blandat kondition och styrka, och jag äter 1200kalorier om dagen.

För att få lite extra motivation så köpte jag ett aktivitetsarmband, Fitbit, och jag är riktigt nöjd! Den loggar det mesta, och synkar in i appen fitbit på telefonen och datorn. Den synkar även med appen myfitnesspal, där jag loggar vad jag äter. :)

Kick start klar och -5,5 kg! Har inte orkat mäta än dock. Har kommit igång med att gå till jobbet och äta bättre. Idag lunch ute på jobbet och jag valde linssoppa :D
Just nu har jag en massa skivad squash i ugnen på väg att bli chips till fredagsfilmen :up:

Jag måste börja skärpa till mig med sockret. Inget jävla godis på vardagar. Basta.
Och helst i väldigt liten mängd på helgerna med. Hur svårt ska det va egentligen?! :p

Jag hoppar in här lite på ett hörn :) Vägde mig igår för första gången på flera månader (det har varit väldigt befriande!) och såg att jag ändå har lyckats hålla mig i schack ganska bra. För ett par år sen gick jag ner från 76 till 64 och sen dess har jag legat mellan 65-68 ungefär, har pendlat lite. Stress och dåligt mående har gjort att jag inte har skött maten så bra och ätit mycket skräp vilket har gjort min mage ganska ledsen.

69 kg startar jag på nu vilket är lite mycket. Har inget direkt viktmål, kanske nånstans mellan 4-8 kg ner beroende på hur det känns och var min kropp verkar trivas. Inget tidsmål heller. Min största motivation är nämligen att min mage ska må bra och att jag ska känna mig fräsch och stark i kroppen. Jag kommer äta "vanlig mat", inte förbjuda något och inte kaloriräkna. Men jag känner min kropp ganska väl, inte minst sen senaste viktnedgången på 12 kg, och vet vad som funkar.

Matplaneringen i korthet: Äta ordentlig frukost, ordentlig lunch, 1-2 mellanmål och sen på kvällen något lättare middag. Till kvällen kommer jag ta bort/dra ner på kolhydrater, men till frukost och lunch behöver jag den extra energin. Mycket sallad, frukt, bär osv eftersom det är så gott :D Plus ser roligare ut på tallriken och naturligtvis att det är bra för kroppen! Ja, sen såklart det vanliga med att godis och sånt inte ska få ta så stor plats. Men lite mörk choklad då och då är givet :)

Dagens "mat"
100 gram choklad
100 gram ostbågar
Ett litet glas rödvin
:d
1200 kcal. Det ska vara gott att gå på diet :)

Urkass helg. Vet inte hur jag ska få bort "äta gott är det enda meningsfulla"
Veckor inga problem. Helg svårt.

Ätit hämningslöst och inte nyttigt hela veckan, ska bli intressant att se vad vågen säger imorgon.

Kick start klar och -5,5 kg! Har inte orkat mäta än dock. Har kommit igång med att gå till jobbet och äta bättre. Idag lunch ute på jobbet och jag valde linssoppa :D
Just nu har jag en massa skivad squash i ugnen på väg att bli chips till fredagsfilmen :up:
Grymt! Hur gjorde du?

Grymt! Hur gjorde du?
Har följt ett program som heter c9 som säljs av ett företag som heter forever och som pysslar med aloe veraprodukter. En kompis som säljer sånt så det var därför det blev det. Tanken var att rensa kroppen på allt skit jag ätit senaste tiden, göra bättre matval och komma tillbaka till träningen. Nu funderar jag på att börja med viktväktarna igen som jag körde för något år sedan. De håller koll på hur mycket jag bör äta för att hålla en sund viktnedgång, appen räknar ut vad jag äter och jag kan fylla i resultatet på samma ställe. Praktiskt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 560
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 132
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mysig/romantisk restaurang i Stockholm
  • Black Friday
  • Avstå jobbresor