Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Helt åt helvete har jag skött mig. Helgerna har varit katastrofala och utan att väga mig så vet jag att vikten har skenat. Så nu är det skärpning oavsett hur hungrig/sugen jag är.
Ska prova att dricka mer vatten.

vecka 2: -2,2kg. Är ju egentligen bra men trodde jag hade gått ner mer än 0,7kg.. Köpte dock en ny våg igår och tror jag är tyngre på den än på vågen på jobbet.

Förresten, hur vet man vad ens idealvikt är? BMI köper jag inte då det inte tar hänsyn till kroppsform eller muskelmassa. Jag vill ju ner till 70, och min syster såg ut såhär :eek: när jag sa det. Jag är 178cm och "rejäl" i kroppen. Breda axlar, stora ben, breda höfter. Jag har aldrig vägt under 80kg men har alltid haft mage och annat sladder.

Hur tänker ni kring vilken vikt som passar er?
Jag tänker också att när man är nöjd med sin spegelbild och hur kroppen känns så har man nog en vikt som passar en :) Förutsatt att man har en frisk bild av sin spegelbild och inget sjukt ideal att uppnå.
Min målvikt har länge varit 58 kg(vägde länge runt 62-65 kg, när målvikten sattes), vilket jag också väger nu. Jag är 164 cm och har också en lite rejälare kroppsbyggnad, är bredaxlad men inte så bred över höfterna. Har också rätt lätt för att bygga muskler. Men efter att ha vägt 56 ett tag så insåg jag att jag fördrog hur min kropp såg ut då, speciellt magen. Så nu är planen att nå dit igen :) Jag kände mig snygg då, så då är det min idealvikt ;)

Jag tänker också att när man är nöjd med sin spegelbild och hur kroppen känns så har man nog en vikt som passar en :) Förutsatt att man har en frisk bild av sin spegelbild och inget sjukt ideal att uppnå.
Min målvikt har länge varit 58 kg(vägde länge runt 62-65 kg, när målvikten sattes), vilket jag också väger nu. Jag är 164 cm och har också en lite rejälare kroppsbyggnad, är bredaxlad men inte så bred över höfterna. Har också rätt lätt för att bygga muskler. Men efter att ha vägt 56 ett tag så insåg jag att jag fördrog hur min kropp såg ut då, speciellt magen. Så nu är planen att nå dit igen :) Jag kände mig snygg då, så då är det min idealvikt ;)

Det jag tänker är svårt är hur man vet att man har en frisk bild. Jag tror jag har en bild som är "åt fel håll". Att jag är "tjockare" än vad jag tror att jag är. När jag vägde över 90 så kunde jag se mig i spegeln och tycka att jag såg smal ut. Sen när jag såg foton av mig själv insåg jag hur sne den bilden var :D
Men jag är dock skiträdd för att fastna i ohälsosamma smal-tankar.. så då är det nog ingen fara egentligen.

Det jag tänker är svårt är hur man vet att man har en frisk bild. Jag tror jag har en bild som är "åt fel håll". Att jag är "tjockare" än vad jag tror att jag är. När jag vägde över 90 så kunde jag se mig i spegeln och tycka att jag såg smal ut. Sen när jag såg foton av mig själv insåg jag hur sne den bilden var :D
Men jag är dock skiträdd för att fastna i ohälsosamma smal-tankar.. så då är det nog ingen fara egentligen.
Det kanske det är, men jag är faktiskt inte det minsta orolig för att jag har eller skulle få en osund bild. Jag gillar mat(och godis) för mycket och en snygg kropp för mig är en med lagom mycket synliga muskler, vilket kräver en ganska låg fettprocent. Muskler överlever inte utan näring, jag orkar inte heller träna utan att äta någorlunda vettigt. Är dessutom gammal och klok(haha, är 33 ;)) och har insett att en fungerande kropp är det bästa och att man ska vara tacksam för det, att ta hand om den med bra mat och träning är smart. Du får bara en kropp, att misshandla den med svält eller övervikt är korkat. De flesta är väldigt noga med att deras häst/hund/annat djur får bra mat och motion, men är inte alls lika noga med sig själva. Missförstå mig inte, jag tycker självklart att man ska njuta av god mat, kakor och liknande, men på en balanserad nivå :) Jag vet att för mig går det att ligga på min idealvikt och fortfarande äta lite godis/glass/nån kaka varje dag, utöver mer ordentlig och nyttig mat :)

Anledningen till att jag väger ett par kilo mer än önskat just nu är stress (och jag försöker äta mig lugn..) och att jag haft nästan två månader med ganska mycket mindre motion än vanligt.

Det där tror jag inte alls på. Många (mig själv inräknad) har en väldigt vriden syn på sin egen kropp och hur den bör se ut.
Botemedlet mot att en är kritisk till den egna kroppen är att ofta se sig själv utan kläder i spegeln
Det kommer att göra dig mindre kritisk

Botemedlet mot att en är kritisk till den egna kroppen är att ofta se sig själv utan kläder i spegeln
Det kommer att göra dig mindre kritisk

Herregud jag hoppas du skämtar.

Finns ingenting som göder min skruvade självbild som att stå framför spegeln och skärskåda mina fel och brister. Har lyckats vända det hela en aning på senare år genom att förbjuda sådana sessioner.

Herregud jag hoppas du skämtar.

Finns ingenting som göder min skruvade självbild som att stå framför spegeln och skärskåda mina fel och brister. Har lyckats vända det hela en aning på senare år genom att förbjuda sådana sessioner.
Nej jag skämtar inte
Dom allra flesta människor är mer nöjd med sitt ansikte, än sin kropp
Det betyder inte att dom är snyggare i ansiktet än kroppen
Det betyder bara att dom har vant sig och lärt sig acceptera sitt ansikte, dom har sett/studerat facet varje dag i spegeln

@Lampan

Det där tycker jag är en konstig slutsats. Om det är så som du säger kan det ju lika gärna bero på att vi exponeras för andras ansikten hela tiden. Vi ser en stor variation av olika ansiktsformer dag ut och dag in. Detsamma gäller inte riktigt för kroppar. De vi ser är snarare ofta retuscherade och sexiga på en reklampelare.

@Lampan

Det där tycker jag är en konstig slutsats. Om det är så som du säger kan det ju lika gärna bero på att vi exponeras för andras ansikten hela tiden. Vi ser en stor variation av olika ansiktsformer dag ut och dag in. Detsamma gäller inte riktigt för kroppar. De vi ser är snarare ofta retuscherade och sexiga på en reklampelare.
Ja, det är helt klart en tanke
Vi ser att det inte är något större fel på vårt ansikte i jämförelse med andra
När det gäller kroppen då jämför vi med fel kroppar

Jag ser ibland på Trinny och Susanna stylar om... Ett bra program, där det visas många olika storlekar och alla är fina...oavsett

Jaha, mitt ansikte och min kropp duger alldeles utmärkt och jag är frisk men jag väger alldeles för mycket så jag bestämde mig för att göra nånting åt det. Kör Viktväktarna då jag tycker att de uppmuntrar till ett sunt tankesätt kring mat samtidigt som det är enkelt att hålla koll på vad man äter utan att behöva räkna varenda kalori.

Jag har gått ner 4,5 kg totalt under de första tre veckorna men jag räknar med att de kommer gå lite långsammare efter hand. Har satt målvikten till 70 kg vilket känns rimligt för min längd och ålder.

Kände mig så duktig förra veckan, inte en enda godisbit blev det. Inte ens en halv bulle till fredagsfikat. Sen kom lördagen och släkten....

Ändå ner ett halvt kilo så jag biter ihop och tar nya tag den här veckan. Blir verkligen trött på att det flera gånger i veckan trugas med kaka eller godis i fikarummet på jobbet.

Blir verkligen trött på att det flera gånger i veckan trugas med kaka eller godis i fikarummet på jobbet.

Det är bl a därför som jag tycker VV funkar bra för det finns utrymme för en viss begränsad mängd onyttigheter utöver den vanliga, nyttiga maten. Jag känner aldrig att jag "inte får" äta vissa saker men jag vet att jag måste begränsa mängden av det som är väldigt fett, sött o s v. Jag har ätit både bakverk och chips under dom här veckorna men, som sagt, i begränsad mängd.
Jag känner mig själv och det skulle aldrig funka med en massa förbud. Nu hamnar mitt fokus istället på hur jag kan hitta nya, goda och nyttiga recept på vardagsmat. :)

När du gillar det du ser i spegeln, då har du lagom vikt :)

Nä, då hade jag varit död!

För allt annat än sjukligt mager tycker jag ser äckligt ut på min kropp. Helst vill jag gå ner 10-15 kg och känner mig sjukligt fet så som jag ser ut nu.

Men bara om jag ser mig i spegeln och då är jag mer nöjd med hur kroppen ser ut än mitt ansikte - Det skulle jag vilja ha en papperspåse över för så äckligt tycker jag att det är.

Ser jag bild på mig själv så kan jag ha svårt att känna igen mig själv, för tydligen är jag inte lika ful på bild, även om jag är ful då med. Min sambo hjälper mig en hel del och övertalar mig att jag inte behöver skämmas för att visa bilder av mig själv, men det är svårt.

Sen så vet jag att jag inte är fet. Men samtidigt så tycker jag att jag är fet. Hur nu det går till.

Ja, det är helt klart en tanke
Vi ser att det inte är något större fel på vårt ansikte i jämförelse med andra
När det gäller kroppen då jämför vi med fel kroppar

Jag ser ibland på Trinny och Susanna stylar om... Ett bra program, där det visas många olika storlekar och alla är fina...oavsett
Grattis på födelsedagen :)

Det är bl a därför som jag tycker VV funkar bra för det finns utrymme för en viss begränsad mängd onyttigheter utöver den vanliga, nyttiga maten. Jag känner aldrig att jag "inte får" äta vissa saker men jag vet att jag måste begränsa mängden av det som är väldigt fett, sött o s v. Jag har ätit både bakverk och chips under dom här veckorna men, som sagt, i begränsad mängd.
Jag känner mig själv och det skulle aldrig funka med en massa förbud. Nu hamnar mitt fokus istället på hur jag kan hitta nya, goda och nyttiga recept på vardagsmat. :)

Fast jag mår mycket bättre om jag inte äter sötsaker. Om jag klarar mig utan ett par dagar så slutar jag tänka på det. Men om jag äter godis en dag är det skitjobbigt att inte få nått sött till nästa måltid och nästa. Jag skulle ju helst äta bara kakor och glass på dagarna.

Så för mig är det en viktig del i min kosthållning att hålla godis på ett minimum. Men jag läser inte innehållsförteckningar på bröd och annat för att undvika socker helt.

Fast jag mår mycket bättre om jag inte äter sötsaker.

Ok, då missuppfattade jag. Jag läste bara att du kände dig duktig för att du inte hade ätit godis, inte att du mådde bra för att du inte hade ätit godis så därför kopplade jag inte riktigt. Att må bra och att vara duktig är två olika saker för mig. Ibland hänger dom ihop och ibland gör dom inte det. :)

Det där problemet har jag också! Kollar mig i spegeln, tycker inte att det ser så illa ut. Hör att andra som är lika långa som mig väger 20 kg mindre och jag kan inte förstå var dom kilona sitter? 5-10 kanske, men 20? Sen ser jag en bild på mig själv och tänker att oj va tjock jag ser ut? Måste vara konstig vinkel på den bilden...

Nä, då hade jag varit död!

För allt annat än sjukligt mager tycker jag ser äckligt ut på min kropp. Helst vill jag gå ner 10-15 kg och känner mig sjukligt fet så som jag ser ut nu.

Men bara om jag ser mig i spegeln och då är jag mer nöjd med hur kroppen ser ut än mitt ansikte - Det skulle jag vilja ha en papperspåse över för så äckligt tycker jag att det är.

Ser jag bild på mig själv så kan jag ha svårt att känna igen mig själv, för tydligen är jag inte lika ful på bild, även om jag är ful då med. Min sambo hjälper mig en hel del och övertalar mig att jag inte behöver skämmas för att visa bilder av mig själv, men det är svårt.

Sen så vet jag att jag inte är fet. Men samtidigt så tycker jag att jag är fet. Hur nu det går till.
Vad jobbigt att känna så
Var har du fått din dåliga självbild ifrån?
Har du fått hjälp med att jobba med dig själv?
Det är så bortkastat att leva sitt liv med en så dålig av sig själv
Meditation gör att en landar och finner sig själv på ett nytt sätt. Kanske det kan vara något för dig om du får hjälp med guidning?

Vad jobbigt att känna så
Var har du fått din dåliga självbild ifrån?
Har du fått hjälp med att jobba med dig själv?
Det är så bortkastat att leva sitt liv med en så dålig av sig själv
Meditation gör att en landar och finner sig själv på ett nytt sätt. Kanske det kan vara något för dig om du får hjälp med guidning?

Jag tycker inte att det är bortkastat att leva såhär. Jag lever hellre med en dålig självbild än inte alls. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 560
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 132
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar