Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hoppar också in i denna tråden, har gått upp under hösten och i jul
Jag kör med My fitness pal i telefonen och räknar kcal och stegmätare
Maten består mest av frukt/grönt/kött/lite yoghurt, och ägg (Ingen potatis/ris/gryn/bröd)
Det är bästa receptet för mig att gå ner i vikt + att en får äta (nästan) hur mycket grönsaker som helst:up:
På helgen blir det lite choklad och kanske ett glas vin. Självklar räknas även kcal då också
Nu är jag taggad

Jag hoppar också in i denna tråden, har gått upp under hösten och i jul
Jag kör med My fitness pal i telefonen och räknar kcal och stegmätare
Maten består mest av frukt/grönt/kött/lite yoghurt, och ägg (Ingen potatis/ris/gryn/bröd)
Det är bästa receptet för mig att gå ner i vikt + att en får äta (nästan) hur mycket grönsaker som helst:up:
På helgen blir det lite choklad och kanske ett glas vin. Självklar räknas även kcal då också
Nu är jag taggad
Vad är My fitness pal?
Räknar den kalorier?
Gratis?

Jag kunde förut räkna rätt bra men är lite lat nu så tar gärna hjälp av någon sida

Vad är My fitness pal?
Räknar den kalorier?
Gratis?

Jag kunde förut räkna rätt bra men är lite lat nu så tar gärna hjälp av någon sida
http://kostbevakningen.se/
Är en bra sida som kan räkna olika enheter

My fitness pal är en app till iPhone den har även stegräknare vilket är bra om en vill "tjäna ihop" lite extra med promenader
Jag tycker den är bra, den räknar på din längd och vikt och rekomendation om hur mycket du kan ära för att gå ner. På mig stämmer det :)
Appen är gratis

Jag väger ca 68 kg i dagläget vilket är på tok för mycket :crazy:
Träningen har blivit väldigt lidande i stort sett hela december fram till nu och sen kom ju jul och nyår :angel:
Har skaffat appen lifesum och lagt in att jag ska hålla mig på ca 1600 kcal/dag för att gå ner till 60 kg innan maj.

Frukost: Havregrynsgröt, mjölk och ett kokt ägg. Och immun-te med mjölk och cocosfett.
Mellis: Banan
Middag: Äggnudlar(med ägg nedrört också), biff med cashewnötter, knipplök och oystersås+soja.
Kommer nog äta frukt och ägg till kvällsmål med.

Har promenerat i djupsnön med hästen genom skogen och jobbat honom för hand. Hundprommisar i snön.
Ska nog ner och gymma lite efter middag.

Hänger på här med!
Är helt klart dags att ta sig i kragen nu, har lagt på mig ca 12 kg från höst -15 (kilon som jag faktiskt lyckades banta bort vår och sommar -15 :banghead: :nailbiting: ) Inte ens "tjockisbyxorna" passar bra längre....

Hhmm, dagen i dag var stressig, inte så bra med andra ord:
2 knäckisar med kalkon til brunch
1 portion kyckling, ris och sås till middag vid 17
Skärpning imorgon!

Nu, stall! Rida och ordna till hästen.

Jag tycker att det är svårt att hitta lagom i maten. Idag blev det såhär.
Frukost ca 7:30 150 gram kvarg och kaffe.
10:00 Ett äpple.
11:00 Lax ( Gissningsvis ca 150 gr) och rejält med sallad.
12:00 Kaffe.
15:00 En surdegssmörgås med en skiva kyckling. 1 morot och kaffe.
18:15 Bananpannkaka med hallon och en liten skätt vaniljsocker. (2 ägg och 1 banan)

Herregud vad folk äter lite! :crazy:O_o

En vanlig dag för mig ser tex ut såhär:

Frukost: Havregrynsgröt med en klick sylt + mjölk, en stor kopp te (inkl mjölk och lite socker.)
Lunch: 100-200gr "protein" (kyckling, fisk, kött), en rejäl portion färska grönsaker, en näve tillagade grönsaker och en klick sås. Alt. Omelett på 2-3 ägg, en näve rökt skinka/färska champinjoner, halva tallriken med färska grönsaker och en rejäl klick keso.
Mellanmål: 100g Vaniljkvarg med färsk frukt och/eller Två knäcke med keso, skinka & tomat
Kvällsmat: Tex. En näve ugnsbakade morötter, en kotlett, en klick sås och ett rejält lass med färska grönsaker.
Kvällsmål: Tex. Några kex + ost + vindruvor, Tinade bär & en klick grädde/kvarg eller två knäcke med färskost & kallrökt lax + en kopp te.

Viktminskning för mig handlar inte om att svälta mig till en smal kropp på kortast tid möjligt, det är för mig en bestående förändring av min kost. Just nu är jag skadad och sängliggandes, men annars så har jag hittat ett stort intresse för träning och när jag tränar så äter jag mer än ovan, för att kroppen ska orka. Och vet ni vad? Jag krymper hela tiden. Mäter mig på bestämda datum och har ett excel-ark där jag kan se svart på vitt hur mycket jag faktiskt har krympt. :up:
Visst går det fortare att svälta sig, att gå på shake-dieter och annat skumt - men hur bra mår kroppen av det? Är det inte så att vi (åtminstone de flesta av oss) är ute efter att bli hälsosamma och må bättre i våra kroppar?
Jag räknar kalorier och hamnar på runt 1400-1500kcal per dag oftast, ibland något mer och ibland något mindre.

Nåja, jag ville bara ge en nyanserad bild av det här med dagligt intag som en kontrast till svältinläggen. :)

Frukost: Havregrynsgröt med en klick sylt + mjölk, en stor kopp te (inkl mjölk och lite socker.)
Lunch: 100-200gr "protein" (kyckling, fisk, kött), en rejäl portion färska grönsaker, en näve tillagade grönsaker och en klick sås. Alt. Omelett på 2-3 ägg, en näve rökt skinka/färska champinjoner, halva tallriken med färska grönsaker och en rejäl klick keso.
Mellanmål: 100g Vaniljkvarg med färsk frukt och/eller Två knäcke med keso, skinka & tomat
Kvällsmat: Tex. En näve ugnsbakade morötter, en kotlett, en klick sås och ett rejält lass med färska grönsaker.
Kvällsmål: Tex. Några kex + ost + vindruvor, Tinade bär & en klick grädde/kvarg eller två knäcke med färskost & kallrökt lax + en kopp te.

Viktminskning för mig handlar inte om att svälta mig till en smal kropp på kortast tid möjligt, det är för mig en bestående förändring av min kost. Just nu är jag skadad och sängliggandes, men annars så har jag hittat ett stort intresse för träning och när jag tränar så äter jag mer än ovan, för att kroppen ska orka. Och vet ni vad? Jag krymper hela tiden. Mäter mig på bestämda datum och har ett excel-ark där jag kan se svart på vitt hur mycket jag faktiskt har krympt. :up:
Visst går det fortare att svälta sig, att gå på shake-dieter och annat skumt - men hur bra mår kroppen av det? Är det inte så att vi (åtminstone de flesta av oss) är ute efter att bli hälsosamma och må bättre i våra kroppar?
Jag räknar kalorier och hamnar på runt 1400-1500kcal per dag oftast, ibland något mer och ibland något mindre.

Nåja, jag ville bara ge en nyanserad bild av det här med dagligt intag som en kontrast till svältinläggen. :)

Jag gick idag upp kl 12.30. Därför har jag inte ätit mer idag.
Jag vill bara påtala det. Så att det inte tolkas som att jag svälter mig eller tycker andra bör göra det.

Jag äter rejält med mat. Men tänker försöka låta bli socker och pasta/bröd.
Och röra mig mer..

Jag tror på att tillföra näring och rätt sorts mat rätt tider. Slarvar jag med det får jag blodsockerdippar och blir trött. Så det går inte om jag vill må bra.

Får du verkligen in det där för 1500 kalorier?
Hur som helst lär man ju känna sin kropp. Vissa kan inte äta 1500 kalorier och krympa. Jag försöker att hålla mig runt 1500 kalorier men lagar man inte all mat själv så är det svårt att räkna.
Och precis som jag skrev(pratar bara utifrån mig) så tycker jag att det är svårt att veta hur mycket jag får i mig.

1600 kalorier äter jag per dag. Ibland mer, men det beror på hur mycket motion/träning det varit. Tidigare när jag hållit den nivån har jag tappat ungefär ett halvt kilo i veckan. Förutom nu i början så går det fortare!

Mängden kcal är ju högst individuell. Jag är rätt kort och har ett på det stora hela stillasittande liv förutom hästarna, det blir så när man sitter på jobbet och har långt att pendla.

Jag räknar inte kcal längre men en hyfsat genomsnittlig dag blir:

*Knäcke med Bregott och ost.

*150g lågfettskvarg utan socker.

*100g kött/fisk/fågel, 1dl pasta/potatis/ris, någon liten grönsak. Ibland orkar jag hela portionen, ibland inte.

*banan.

*100g kött/fisk/fågel, 1dl potatis/pasta/ris, grönsaker om jag orkar.

*knäcke med Bregott och skinka.

Under dagen runt 5dl lättmjölk i massor av te.

Ibland äter jag mer, ibland äter jag mindre. Kroppen är mer självreglerande nu än innan operationen, vilket för mig är jättespännande (och praktiskt!). Äter allt (div även godis etc) men inte så mycket.

Jag är i sällan hungrig och ibland rätt less på allt ätande. Men de flesta dagarna är fina dagar :)

Okej. I'm in. Jag har gått upp 6 kg senaste 6 veckorna, och det känns inte riktigt okej :grin: Snubblar därför in på 86,2 kg, vilket jag under året hoppas kunna skala av till typ 70-75. Lite beroende på muskelmassa och sådant jox!

Har installerat min racer i vardagsrummet nu, måste bara pumpa däcken - sedan skall här cyklas :D

Ser att det kommer massa bra foderstater höll jag på att skriva (ehhm lite hästnörd) men menar såklart matplaner/dag.
Jag noterar ivrig vad andra äter men är det någon som kanske har lust att dela med sig av en färdig veckomeny?

Mängden kcal är ju högst individuell. Jag är rätt kort och har ett på det stora hela stillasittande liv förutom hästarna, det blir så när man sitter på jobbet och har långt att pendla.

Jag räknar inte kcal längre men en hyfsat genomsnittlig dag blir:

*Knäcke med Bregott och ost.

*100g kött/fisk/fågel, 1dl pasta/potatis/ris, någon liten grönsak. Ibland orkar jag hela portionen, ibland inte.

*banan.

*100g kött/fisk/fågel, 1dl potatis/pasta/ris, grönsaker om jag orkar.

*knäcke med Bregott och skinka.

Under dagen runt 5dl lättmjölk i massor av te.

Ibland äter jag mer, ibland äter jag mindre. Kroppen är mer självreglerande nu än innan operationen, vilket för mig är jättespännande (och praktiskt!). Äter allt (div även godis etc) men inte så mycket.

Jag är i sällan hungrig och ibland rätt less på allt ätande. Men de flesta dagarna är fina dagar :)
Varje punkt är alltså att betrakta som en måltid? Så att du äter vid sju distinkta tillfällen under dagen, och då ibland enbart kvarg?

Alltså, jag fattar om du pga magoperationen måste äta små måltider och därför många, men jag undrar ändå om det är så jag ska förstå listan.

Om man använder en app/ kaloriräknare etc så måste det ju bli svårt om man äter ute?
Då får man ju gissa vad de haft i?
Att veta exakt kaloriinnehåll i mat som andra har lagat blir väl iofs inte svårare av en app?

Det visar väl snarare att exakt kontroll inte är helt realistiskt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 562
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 132
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar