Herregud vad folk äter lite!
En vanlig dag för mig ser tex ut såhär:
Frukost: Havregrynsgröt med en klick sylt + mjölk, en stor kopp te (inkl mjölk och lite socker.)
Lunch: 100-200gr "protein" (kyckling, fisk, kött), en rejäl portion färska grönsaker, en näve tillagade grönsaker och en klick sås. Alt. Omelett på 2-3 ägg, en näve rökt skinka/färska champinjoner, halva tallriken med färska grönsaker och en rejäl klick keso.
Mellanmål: 100g Vaniljkvarg med färsk frukt och/eller Två knäcke med keso, skinka & tomat
Kvällsmat: Tex. En näve ugnsbakade morötter, en kotlett, en klick sås och ett rejält lass med färska grönsaker.
Kvällsmål: Tex. Några kex + ost + vindruvor, Tinade bär & en klick grädde/kvarg eller två knäcke med färskost & kallrökt lax + en kopp te.
Viktminskning för mig handlar inte om att svälta mig till en smal kropp på kortast tid möjligt, det är för mig en bestående förändring av min kost. Just nu är jag skadad och sängliggandes, men annars så har jag hittat ett stort intresse för träning och när jag tränar så äter jag mer än ovan, för att kroppen ska orka. Och vet ni vad? Jag krymper hela tiden. Mäter mig på bestämda datum och har ett excel-ark där jag kan se svart på vitt hur mycket jag faktiskt har krympt.
Visst går det fortare att svälta sig, att gå på shake-dieter och annat skumt - men hur bra mår kroppen av det? Är det inte så att vi (åtminstone de flesta av oss) är ute efter att bli hälsosamma och må bättre i våra kroppar?
Jag räknar kalorier och hamnar på runt 1400-1500kcal per dag oftast, ibland något mer och ibland något mindre.
Nåja, jag ville bara ge en nyanserad bild av det här med dagligt intag som en kontrast till svältinläggen.