Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är mest äcklad av mig själv. Jag har ätit normalt sedan 1/1. Tagit en portion, ätit bra med grönsaker och undvikit sötsaker. Jag har på tio dagar tappat 3 kg. Då har jag inte börjat träna/motionera något direkt.

Men varför i hela friden är du äcklad över dig själv? Det är ju jättebra förändringar och ett riktigt bra resultat!

Jag är generellt sett emot "nytt år nya tag" men jaja, här kommer jag ändå!

Har gått upp typ 2 kilo sen början på året och skulle vilja bli av med dessa samt 5 kilo till. Ska börja kaloriräkna efter höstterminens tenta är skriven (fredag). Anledningen till att jag inte börjar innan är att jag dels inte har tid, sen inte har någon matvåg och också för att jag inte orkar engagera mig i det under tenta-pn. Under denna vecka får målet vara att äta 3 ordentliga mål mat och undvika godis och chips.

Metoden jag ska använda är gammal hederlig kcalräkning jämte min vanliga träning. Försöker alltid träna minst 3 dagar i veckan, gärna 5. Blandar styrketräning och konditionsträning. Hade tänkt lägga mig på 1800 kcal och inte vara stenhård med smör och olja så kommer säkert landa på 2000. Går jag inte ner under första månaden på det får jag dra ner lite mer. Är inte någon stress eller press utan ett långtidsprojekt.

Nytt år, fortsättning på viktnedgången :)

Jag hänger på! Relativt "ny" på forumet, eller har hängt här säkert i 10 år men inte varit aktiv med att skriva osv. Börjar även hänga i beach 2016-tråden.

Jag har ca 10kg jag vill ha bort, och jag har höllt på i 2 veckor nu. -2,1 står vågen på, så jag är nöjd! :)
Håller mig runt 1200kcal/dag, äter inget ris/pasta/potatis/bröd, och försöker även hålla nere övriga kolhydrater. Jag jobbar som skifteschef vid McDonalds (ja, det är en viss ironi med detta hahaha..) vid sidan av studierna så värst för mig är ju att sluta ta en glass när jag räknar kassor osv.. :angel: Jag har i jobbet dessa 2 veckor ätit en lunch bestående av isbergssallad, gurka, oliver, lite fetaost samt en grillad kyckling-file :)

Jag har cheatday 1dag/vecka, men jag får inte frossa! ;)
Första målet är 60kg (-8,4 från startvikt) när jag åker till thailand i slutet av februari, (8kg på 2 månader ca) men realistiskt sett är jag nöjd om jag är nere vid 62! Långsiktigt vill jag ner till 56 :)

Jag försöker släpa röven till gymmet (som är 80m från hemmet)eller simhallen 6 dagar i veckan! I know, It's too much men jag behöver inte springa på löpbandet varje dag, utan viktigaste för mig är att få in det i rutin, oavsett hur länge jag då är där, en kvart redan är bättre än ingenting.
Nu på andra veckan har jag fått problem med knät, antagligen pga för intensiv löpning såhär i början, så jag ahr mest varit på crosstrainern/styrketränat denna vecka.

Är med! Har kaosat (haha autokorrekt ville skriva "kakfat") ut på sista tiden.
Väger nu 57 kg, 8 kg mer nu än min lägstanotering 2015.
Målet nu är.
Under 55 kilo till Fashionweek 1 feb.
Under 53 kilo till min Mexicoresa 15 feb.
Detts känns rimligt att klara om jag skärper mig

Att jag överätit så in i bomben under hösten. Detta eviga känsloätande!

Då förstår jag. Dock tänker jag att det inte blir bättre av att du klankar ner på dig själv.

Du jobbar på jättebra och får fina resulta! Fokusera på det istället för det negativa som ändå är gjort och som du inte kan ändra på nu!

Idag blev det en tur till badhuset, jättekul tycker sonen som helst vill simma med mamma. Eftersom vi var två föräldrar så tänkte vi bytas om och tar några varv i motionsbassängen. Det går inte så fort att simma när man bogserar en tvååring, men det är väl motion det med.

Är mest glad för att vi börjat komma iväg till badhuset överhuvud taget, hela familjen tycker det är väldigt roligt. Men "förr i tiden" har jag helst inte velat visa mig offentligt i baddräkt, men jag verkar ha kommit över den puckeln i livet. Inte smal och fin (eller ens nyrakad) men känner mig inte uttittad längre.

Hoppas att vi ska få in detta som rutin 1-2 gånger i veckan framöver. Barnet ÄLSKAR verkligen att bada så bara för hans skull får vi anstränga oss lite.

Vi kör på ett skippa-snabba-kolhydrater-i-maten-koncept just nu. Dvs vi har nästan helt tagit bort ris, pasta och potatis från måltiderna. Ersatt mjuk bröd med knäckebröd, fil och fingor mot havregrynsgröt, godis och snacks mot frukt, bär osv.
Det funkar över förväntan! Jag trodde jag skulle sakna potatis och pasta och ris eftersom jag älskar det, men det är liksom ingen big deal - för jag älskar grönsaker mer! Så måltiderna är inga problem, dagar är inga problem - men sedan kommer kvällarna. Där man har vanan att sitta och smånibba på nåt gott. I mitt fall handlar det om - bitar smågodis, eller en rad choklad eller liknande mängd - men för mannen är mängderna betydligt större för att tillfredställa suget. Så därför har vi försökt att strypa det helt för oss båda för att underlätta för honom.

Måltiderna är som sagt inga problem - jag blir mätt och nöjd på protein och grönsaker. Suget är något helt annat. Att gå omkring och vara konstant sugen på kolhydrater och sötsaker, det är jobbigt! Men det gäller att skilja på hunger och sug, vilket jag/vi jobbar på nu.

Vi kör på ett skippa-snabba-kolhydrater-i-maten-koncept just nu. Dvs vi har nästan helt tagit bort ris, pasta och potatis från måltiderna. Ersatt mjuk bröd med knäckebröd, fil och fingor mot havregrynsgröt, godis och snacks mot frukt, bär osv.
Det funkar över förväntan! Jag trodde jag skulle sakna potatis och pasta och ris eftersom jag älskar det, men det är liksom ingen big deal - för jag älskar grönsaker mer! Så måltiderna är inga problem, dagar är inga problem - men sedan kommer kvällarna. Där man har vanan att sitta och smånibba på nåt gott. I mitt fall handlar det om - bitar smågodis, eller en rad choklad eller liknande mängd - men för mannen är mängderna betydligt större för att tillfredställa suget. Så därför har vi försökt att strypa det helt för oss båda för att underlätta för honom.

Måltiderna är som sagt inga problem - jag blir mätt och nöjd på protein och grönsaker. Suget är något helt annat. Att gå omkring och vara konstant sugen på kolhydrater och sötsaker, det är jobbigt! Men det gäller att skilja på hunger och sug, vilket jag/vi jobbar på nu.
Jag försöker tänka lite lika. Börja övervinna suget. Sen är det start på c9 på onsdag, sen ska det vara slut med onyttigheterna!

Tredje dagen på 1000 kcal. Vägde mig imorse. -1,2 kilo. Det är självklart inte 1,2 kilo fett men känns ändå bra att se resultat så pass fort.

Äter ungefär såhär, exempel från igår:

Frukost: Knäckemacka med skivad äggvita och lite kaviar. Kaffe. Ca 150 kcal
Lunch: Tomatsoppa toppad med lite riven parmesan: 300 kcal
Middag: Kycklingbröst och wookade grönsaker, till det ett glas vin: 400 kcal
Kväll: Lite turkisk lättyoghurt med solrosfrön 150 kcal

Jag är med!

Jag har varit sjuk länge och inte kunnat träna som vanligt. Jag har dessutom skaffat sambo som är en fantastisk kock. Jag är alltså både för otränad/svag/för dålig kondis etc och har för hög fettprocent.
Kläderna stramar och jag är för tung för att orka optimalt.

Alltså ska jag börja träna mer och äta bättre.

Promenerade ner till stan idag!

Dagens intag:
Frukost: Knäckemacka med skivad äggvita, ett 1/2 glas juice 250 kcal
Lunch: En cheezeburgare på Donken 300 kcal
Middag: Köttsoppa 150 kcal plus 1 glas rödvin 100 kcal
Kväll: lite lättyoghurt med solrosfrön 150

Mår helt okej, men är sugen på godis :angel:

Promenerade ner till stan idag!

Dagens intag:
Frukost: Knäckemacka med skivad äggvita, ett 1/2 glas juice 250 kcal
Lunch: En cheezeburgare på Donken 300 kcal
Middag: Köttsoppa 150 kcal plus 1 glas rödvin 100 kcal
Kväll: lite lättyoghurt med solrosfrön 150

Mår helt okej, men är sugen på godis :angel:
Jag måste fråga: anser du att det här är en rimlig diet för hälsosam viktnedgång?

I mina ögon är det helt galet att dela med sig av en sån här "diet" i en vikttråd. Det är på tok för lite kalorier (och knepigt fördelade) för att kroppen ska må bra och fungera som det är tänkt :(

Jag måste fråga: anser du att det här är en rimlig diet för hälsosam viktnedgång?

I mina ögon är det helt galet att dela med sig av en sån här "diet" i en vikttråd. Det är på tok för lite kalorier (och knepigt fördelade) för att kroppen ska må bra och fungera som det är tänkt :(

Alternativet hade varit att ligga på färre kcal och köra shakes tex. Tror inte att det är supersunt heller!
Jag måste ligga på runt 1000 kcal för att tappa i vikt. Ligger stilla på runt 1500

4/1 57.5kg
12/1 55.6kg

Tror det är en större mängd vätska. Äter progynon inför FET och är konstant kissnödig, illamående och har huvudvärk :crazy:

Tusan, jag som precis ska skärpa mig med träningen igen har gått och överansträngt en hälsena.. vila och voltaren hjälper förhoppningsvis. Cykla och simma ska gå bra har jag läst.och styrka kan man ju träna i andra muskelgrupper. Någon som har tips?

Dieten börjar imorgon, två första dagarna blir nog jobbiga, då får man inte äta mycket alls.

Alternativet hade varit att ligga på färre kcal och köra shakes tex. Tror inte att det är supersunt heller!
Jag måste ligga på runt 1000 kcal för att tappa i vikt. Ligger stilla på runt 1500
Av ren nyfikenhet måste jag fråga varför du vill väga 53?
Folk får väga vad de vill men om du äter 1500 kcal och väger 57 kg kanske din kropp vill väga det?
Skrivet väldigt försiktigt utan någon värdering, ;) :D

Åh, behöver kanske denna tråd som draghjälp!

Fick barn i somras, vägde för mycket redan före graviditeten och gick upp 21 kg under graviditeten (vägde in på förlossningen på 100 kg... :meh:) Det har gått stadigt nedåt sedan dess, tack och lov för amning och sjalpromenader. Har verkligen inte ansträngt mig och orkar nog fortfarande inte riktigt göra det men lite är bättre än inget. Vägde 82 förra veckan, alltså bara 3 kg kvar av graviditetskilona. Vill ner till 75 till att börja med, sen 70 och sen vet jag inte riktigt. Vet inte hur mycket jag kommer tycka är lagom.

Min stora last är fika. Jag älskar att baka men då blir det ju tyvärr allt för lätt att äta också. Börjar komma igång bra med ridningen och det är helt klart den största sporren just nu. Tränar åtminstone ett par gånger i veckan här hemma med lite styrka.

Svammel, svammel.

Om det där stämmer, tyder det väl snarare på att den vikt du vill hålla är lite orimligt låg.

Du gör ju som du tycker, men shakes är inte enda alternativet. En aningens högre matchvikt är ett exempel på ett annat alternativ.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 562
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 132
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar