Viktigaste i livet

Sv: Viktigaste i livet

Knappast!
Jag kommer självklart inte stå där med 4 hästar, men min nordsvensk åker INGENSTANS! Det är inget att slå vad om, så är det bara. :mad:

Det finns knappast någon som vet på förhand hur man förändras som människa i livsavgörande ögonblick, som när man får ett barn. Du tror väl inte på fullaste allvar att du kan förutse det? I så fall: tala med mödrar om saken och gör lite research. Jag tror snart att du kommer att inse att livet kan ta ganska oförutsägbara avstickare ibland.
 
Sv: Viktigaste i livet

Det finns knappast någon som vet på förhand hur man förändras som människa i livsavgörande ögonblick, som när man får ett barn. Du tror väl inte på fullaste allvar att du kan förutse det? I så fall: tala med mödrar om saken och gör lite research. Jag tror snart att du kommer att inse att livet kan ta ganska oförutsägbara avstickare ibland.

Men du vet ju sannolikt ännu mindre om hur en annan människa förändras, än vad den människan själv vet? Jag menar, lite självkännedom har man väl ändå, och de allra flesta byter inte personlighet HELT när de får barn...

Jag är ju för övrigt en av de mödrar TS skulle kunna tala med om saken, och jag har bevisligen kvar mitt stora hästintresse, och inte ens med helt nyfödd bebis fanns det ens i min föreställningsvärld att jag skulle sluta eller göra uppehåll med hästar.
 
Sv: Viktigaste i livet

Men du vet ju sannolikt ännu mindre om hur en annan människa förändras, än vad den människan själv vet? Jag menar, lite självkännedom har man väl ändå, och de allra flesta byter inte personlighet HELT när de får barn...

Jag är ju för övrigt en av de mödrar TS skulle kunna tala med om saken, och jag har bevisligen kvar mitt stora hästintresse, och inte ens med helt nyfödd bebis fanns det ens i min föreställningsvärld att jag skulle sluta eller göra uppehåll med hästar.

Nej, men det är inte vad jag säger heller. Jag säger att man inte kan veta sådant i förväg, lika lite som du vet hur du skulle reagera om du råkade ut för ett brott, ett plötsligt dödsfall etc etc. Det har ingenting med att byta personlighet att göra, utan hur man reagerar i livsavgörande ögonblick. Jag skriver inte att TS kommer att sluta med hästar, eller hur? Men jag tror heller inte att TS vet vad det innebär att bli mamma. Hur ska hon kunna veta det? Hon vet heller inte om hon blir deprimerad, vilket faktiskt inte är så ovanligt.
 
Sv: Viktigaste i livet

Du sade möjligen inte att TS skulle sluta med hästar om hon blev mamma, men såhär sade du....

If you say so! ;)

Men snälla, när du får barn, glöm inte att avrapportera hur det går. Jag sätter en dryg tusenlapp redan nu på att hästarna kommer att stå hos en fodervärd det första året. :D

...och jag hävdar bara att du inte kan ha en aning om detta, eller att du i vilket fall inte kan veta mer än TS om det.
 
Sv: Viktigaste i livet

Önskar att du hade slagit vad om mig när jag var gravid.... hade jag nog kunnat tjäna pengar på :)

Vilken osis då!
Men som i all vadslagning gäller att oddsen styr. Det är därför jag säger som jag gör.
 
Sv: Viktigaste i livet

Jag tror att man som blivande mamma bör veta att man faktiskt kan ända värderingar när man fått barn. Det händer oftare än man tror.

Även om man nu inte vill minska på sitt intresse, så tycker jag man ska vara medveten om att man kan ändra sig. På något konstigt sätt så kan prioriteringarna ändras, även fast man inte tror det.

Många hästintresserade föräldrar håller nog med.

Jag tycker inte det viktigaste är att få TS att inse att hon kommer vilja sluta, för det behöver inte bli så, det viktiga är att få henne att förstå att man faktiskt KAN ändra på sig, och inte vara så tvärsäker på att allt kommer vara som innan. Det är inte alltid man känner sig så väl som man kan tro, och har man inga barn så kan man faktiskt inte förstå hur stor plats de tar.
 
Sv: Viktigaste i livet

Jag tror att man som blivande mamma bör veta att man faktiskt kan ända värderingar när man fått barn. Det händer oftare än man tror.

Ja, det kan nog vara bra att ha i bakhuvudet. När jag väntade mitt första barn tyckte jag att vi skulle ta valpar på hunden, för jag skulle ju ändå bara gå hemma med bebis. Då skulle jag och hunden vara "gravida" samtidigt, och sedan ha bebisar.:idea::smirk::smirk:

Min BM rådde mig att tänka igenom det där riktigt noga. Det blev inga valpar (av andra anledningar) och det är jag väldigt glad för. Idag tycker jag nästan det är pinsamt vilken dålig inlevelseförmåga jag hade i hur det är att ha barn.
 
Sv: Viktigaste i livet

Hur det blir med hästen vet man ju inte förrän man står där.

Jag valde att släppa hästarna när andra barnet var på gång, min kompis skaffade fler och egen gård när andra barnet var på väg. Båda är nöjda med sitt val.

Jag trodde faktiskt inte jag skulle klara mig utan hästar, men tänk så fel jag hade!

Prioriteringarna i livet ändras ju. Det som var dödsviktigt när man var 15 känns nästan löjeväckande när man man är 30, och tvärtom.

Vad gäller kärlek så växer den ju mer man sprider den! Du älskar väl inte hästen och sambon på samma sätt, men ändå älskar du dem mycket? Likadant blir kärleken till barn stor men annorlunda än den mot häst och man.

Sen måste jag bara få berätta om en bekannt som är allergisk mot katter. Fick äta medicin hela uppväxten mot "pollenallergi". När vännen flyttade hemifrån upptäcktes att jaha, det var visst katterna som var bekymret, ingen medicin behövs mer. Mamman hade vetat hela tiden men värderat katterna högre än sitt barn. Sen blev mammans nya man misstänkt snorig hemma, och vips så fanns inga katter mer. Snacka om skev prioritering efter vad jag tycker. Ni behöver inte gissa så hårt för att förstå hur relationen mellan den mamman och sitt barn varit hela uppväxten (och fortfarande).
 
Senast ändrad:
Sv: Viktigaste i livet

Hur det blir med hästen vet man ju inte förrän man står där.

Så sant, hur skall man kuinna veta det på förhand innan bebisen kommit/innan man ens är gravid?

Man kan få en "jättesnäll" bebis som sover gott när man är i stallet,eller så kan man få ett jukt barn eller en bebis med kolik,eller speciella behov om gör att man inte kan umgås med hästarna som förr eller får lösa det med medryttare eller fodervärd ett tag.

För många ändras j7u prioriteringarna helt när bebis kommit också,hästarna kanske inte blir lika viktiga ett tag,eller så blir de det och det fungerar jättebra med häst och bebis.

Som sagt hur det blir kan man inte veta föränn man står där,både med känslor,prioriteringar och hur bebisen blir.
 
Sv: Viktigaste i livet

Jag tyckte inte att du hade med det att göra.

Nej, det har jag ju inte. Men eftersom du så stenhårt hävdar att man innan man får barn inte har möjlighet att föreställa sig hur det blir efter att barnet är fött, så hade det ju varit intressant att veta om du själv har erfarenhet av detta....
 
Sv: Viktigaste i livet

Nej, det har jag ju inte. Men eftersom du så stenhårt hävdar att man innan man får barn inte har möjlighet att föreställa sig hur det blir efter att barnet är fött, så hade det ju varit intressant att veta om du själv har erfarenhet av detta....

Jag är lite anti när ett argument görs bättre eller sämre beroende på vem som säger det.
 
Sv: Viktigaste i livet

Jag är lite anti när ett argument görs bättre eller sämre beroende på vem som säger det.

Jag har inte sagt att ett argument från dig är bättre eller sämre bara för att det är just från dig. Däremot påverkar självklart dina erfarenheter och kunskaper kvaliteten på och trovärdigheten i dina argument. Har du stor erfarenhet av något du uttalar dig om tenderar i alla fall jag att väga dina argument tyngre än om du inte har någon erfarenhet alls...
 
Sv: Viktigaste i livet

Man kan få en "jättesnäll" bebis som sover gott när man är i stallet

Det gjorde inte min dotter, hon var synnerligen vaken och "uppmärksamhetskrävande" dagtid. Jag fortsatte med hästar ändå, eftersom dottern hade en pappa som tog hand om henne när jag var i stallet. Så egentligen kanske det beror mer på barnets far än barnet självt om man har möjlighet att fortsätta med ett eget intresse som tar så pass mycket tid som hästar...?

Sedan har du ju självklart rätt i att får man ett kolikbarn som skriker i timtal varje natt, så kanske man helt enkelt inte orkar med något annat.
 
Sv: Viktigaste i livet

Jag har inte sagt att ett argument från dig är bättre eller sämre bara för att det är just från dig. Däremot påverkar självklart dina erfarenheter och kunskaper kvaliteten på och trovärdigheten i dina argument. Har du stor erfarenhet av något du uttalar dig om tenderar i alla fall jag att väga dina argument tyngre än om du inte har någon erfarenhet alls...

... vilket är att göra just det.

Men om du verkligen tycker att det påverkar tyngden i argumentet, så lyssna på de andra användare som har resonerat på precis samma sätt. De kanske uppfyller dina trovärdighetskrav bättre än jag gör?
 
Sv: Viktigaste i livet

Jag har inga "trovärdighetskrav", och jag känner heller inget behov av att "lyssna på" någon i det här ämnet eftersom jag redan klarat av mitt barnafödande och så att säga redan vet hur det blev.

Jag tyckte bara det var viktigt att tala om för TS att det mycket väl kan funka att ha både häst och barn (och att man kan älska båda förbehållslöst!), och jag tyckte det var löjligt av dig att säga att du slår vad om att hennes hästar kommer att stå hos fodervärd under hennes eventuella barns första år.

That's it, allt jag ville säga. Jag lämnar nu den diskussion du och jag haft.
 
Sv: Viktigaste i livet

Jag tyckte bara det var viktigt att tala om för TS att det mycket väl kan funka att ha både häst och barn (och att man kan älska båda förbehållslöst!), och jag tyckte det var löjligt av dig att säga att du slår vad om att hennes hästar kommer att stå hos fodervärd under hennes eventuella barns första år.

That's it, allt jag ville säga. Jag lämnar nu den diskussion du och jag haft.

Det kunde du ju ha sagt på en gång om du tyckte det var viktigt, men jag tycker nog att du kan lämna till TS att tala för sig själv.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
7 915
Relationer Tänkte från början göra ett anonymt nick men orkar faktiskt inte. Ni som känner mig irl kan ju hålla låg profil. Igår släppte min sambo...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 231
Senast: Svartkatt
·
Samhälle Snart kommer ju sommaren och jag älskar att åka ut och bada på sommaren och vill göra det betydligt oftare än min sambo. Åker alltid...
Svar
13
· Visningar
1 320
Senast: Badger
·
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 427
Senast: amsway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp