Viktigaste i livet

Sv: Viktigaste i livet

Jag tänkte som dig innan jag fick barn men nu är det helt annorlunda. Har pratat mycket om detta med sambon och vi är båda helt eniga om att vi hade blivit mycket ledsna på varandra om vi inte båda satt barnen först. Skulle det tex brinna och sambon hade valet att rädda mig eller barnen och han hade räddat mig. Då skulle jag hatat honom för det.

Det där tycker jag är så intressant. Då det är många olika kulturer som skall samsas på mitt jobb så har vi arbetsledare fått gå en "olika kultur kurs". Den var faktiskt väldigt intressant och man fick sig en tankeställare eller två.

En av frågeställningarna som kom upp var: Du är på en segelbåt tillsammans med din fru/man, din mamma och ditt barn. Segelbåten sjunker och du har bara möjlighet att rädda en person vem räddar du?

95% av de som kommer från västeuropa skulle svara barnen (jag skulle tex rädda barnet). Men 95% av de som kommer från tex asiatiska länder svarar istället att de skulle rädda sin mamma. De resonerar som så (en hel del förenklat alltså) att en ny fru kan man alltid få och nya barn kan man också få men sin mamma har man bara ett exemplar utav.

Det var några asiater som levt nästan hela sitt liv i Sverige på den kursen och de hade faktiskt lite problem med den frågan. De visste vad som förväntades att de skulle svara (rädda barnet) men de var inte så säkra på att de igentligen skulle göra det.

Mvh

Tora
 
Sv: Viktigaste i livet

Åhh, det där med allergi var en sak jag kunde drömma mardrömmar om. Hur jobbigt skulle det inte bli om barnet skulle visa sig allergisk mot pälsdjur? Vi som har/hade både häst, hund och katter.

Dock har ingen i våra släkter det, vilket lugnade mig en del. Sedan blev det så mycket att tänka på att jag faktiskt nu, när du tog upp det, kom på att jag inte ägnat det en tanke sedan innan första fölossningen.
 
Sv: Viktigaste i livet

Jag hade med mig min nyfödde både i stallet och var inte rädd att låta honom hälsa på andra djur.

Det kändes bra, att låta honom ha kontakt med djur, och förmodligen finns det ingen vetenskaplig beläggelse för att det stämmer, men jag tror ändå att det kan ha viss betydelse att de utsätts för djur och är ute mycket.

Nu menar jag inte att du ska lägga din en-veckas baby på höloftet, men att låta barn vara i kontakt med djur tror jag bara är bra.

Mina barns kusin har en allergisk mamma, dom måste alltid ha superrent hemma, och hon blir jättedålig av vår hund och katt, hon nyser så fort hon stannat bilen här hemma :crazy: Hennes son är också överkänslig, inte lika mycket, men han har heller aldrig fått vistas med djur. Kanske blir det vad man är van vid?
 
Sv: Viktigaste i livet

Skulle du vilja ha föräldrar som älskar varandra mer än dig?

Tycker att barn alltid ska komma i första hand. Deras behov ska gå före andras.
 
Sv: Viktigaste i livet

Ja sambon kör ju omkring katten i vår nya barnvagn för att den ska bli lite baciller samt mjäll i, eller vad det nu är :)

O visst ska bebis få träffa häst så fort den bara hinner :)
 
Sv: Viktigaste i livet

Jag älskar min sambo, jag älskar min nordsvensk. De är mitt allt och jag bryr mig obeskrivligt mycket om dem.

Tro mig, det är ganska skönt att för en gångs skull få fokusera på någonting annat i livet än hästar, karlar och en själv. Det FINNS faktiskt viktigare saker än hästar, I promise ;)
 
Sv: Viktigaste i livet

Tro mig, det är ganska skönt att för en gångs skull få fokusera på någonting annat i livet än hästar, karlar och en själv. Det FINNS faktiskt viktigare saker än hästar, I promise ;)

Allt har väl sin tid också? Hästintresset kan ju blomma upp igen när barnen blir äldre. Det verkar - åtminstone vad jag har räknat ut - handla mer om praktisk möjlighet att ägna tid åt allting, än om en oförmåga att kunna älska.
 
Sv: Viktigaste i livet

Tro mig, det är ganska skönt att för en gångs skull få fokusera på någonting annat i livet än hästar, karlar och en själv. Det FINNS faktiskt viktigare saker än hästar, I promise ;)
Gör det!!!!???? :eek::eek:






:angel:

Allt har väl sin tid också? Hästintresset kan ju blomma upp igen när barnen blir äldre. Det verkar - åtminstone vad jag har räknat ut - handla mer om praktisk möjlighet att ägna tid åt allting, än om en oförmåga att kunna älska.

Jag tänker iofs inte lägga ner hästar för att jag får barn, inte en chans.
Jag kanske inte kommer ha så många just då, men jag tänker inte sluta rida och sånt. Det ska göras så mycket det går.
Sambon får väl ta ungen medan jag pyser iväg :D
 
Sv: Viktigaste i livet

Jag tänker iofs inte lägga ner hästar för att jag får barn, inte en chans.
Jag kanske inte kommer ha så många just då, men jag tänker inte sluta rida och sånt. Det ska göras så mycket det går.
Sambon får väl ta ungen medan jag pyser iväg :D


Så sa jag också tills Rasmus blev 2 månader gammal :angel:
 
Sv: Viktigaste i livet

Så sa jag också tills Rasmus blev 2 månader gammal :angel:

Exakt :angel:. Snacka om att man fått komma ned på jorden sedan man fått barn, he he :d

Hästarna är mitt största intresse, och jag har fortfarande kvar dem dock! Men hela världen krestar inte kring dem, som det gjorde när man var i 20-årsåldern.. Och det är faktiskt ganska skönt!
 
Sv: Viktigaste i livet

Jag visste inte att det var en tävling??? Man älskar olika saker, djur och männislor lika mycket men på olika sätt.
 
Sv: Viktigaste i livet

Allt har väl sin tid också? Hästintresset kan ju blomma upp igen när barnen blir äldre. Det verkar - åtminstone vad jag har räknat ut - handla mer om praktisk möjlighet att ägna tid åt allting, än om en oförmåga att kunna älska.

Jag har insett att hästar för min del är något av en omöjlighet just nu.

Men jag lever på hoppet. Att en dag kunna få ekonomisk och tidsmässig möjlighet att ta upp hästeriet igen.
 
Sv: Viktigaste i livet

Exakt :angel:. Snacka om att man fått komma ned på jorden sedan man fått barn, he he :d

Hästarna är mitt största intresse, och jag har fortfarande kvar dem dock! Men hela världen krestar inte kring dem, som det gjorde när man var i 20-årsåldern.. Och det är faktiskt ganska skönt!

Jag är i 20 års åldern :angel:

Jag hade planer på att vara iväg på tävlingar nu, eller i alla fallkomma iväg och träna 1 ggr i veckan vid den här tiden.

Skulle låna ut hästen 6 mån i slutet på grav. för hon skulle vara helt 100% igång, vid vet. besiktning reagerade hon på 3 ben!

Tänkte att jag har kvar henne då, satt igång henne lite lugnt men hon blev regält understimulerad av att jag fick anpassa ridningen efter Rasmus och bara kunde rida hemma på en åkerplätt.

Låna ut henne igen, nu bara 0,5 grader på ena fram, höll på å få hem henne men så dagen efter ringde de och hade ångrat sig och ger henne en 2a chans *phu*
Visst saknar jag det massor och jag vill verkligen träna och tävla massor. Men nä, det är mysigare att vara hästlös, vill jag rida har jag massa kompisar som har häst.
 
Sv: Viktigaste i livet

Klokt beslut! Kan säga att jag kände mestadels stress och press med ridningen. Ändå behöll jag båda hästarna eftersom vi ändå har dom hemma och dessutom på lösdrift. Men med facit i hand hade det varit sååååå skönt att vara hästlös ett tag när man har en liten knatte att ta hand om.
Nu har jag kommit igång så sakterliga igen och Emil är snart 1,5 år. Som tur är är mina två hästarna nöjda med att lufsa runt i hagen, äta och skita.
 
Sv: Viktigaste i livet

Jag tänker iofs inte lägga ner hästar för att jag får barn, inte en chans.
Jag kanske inte kommer ha så många just då, men jag tänker inte sluta rida och sånt. Det ska göras så mycket det går.
Sambon får väl ta ungen medan jag pyser iväg :D

If you say so! ;)

Men snälla, när du får barn, glöm inte att avrapportera hur det går. Jag sätter en dryg tusenlapp redan nu på att hästarna kommer att stå hos en fodervärd det första året. :D
 
Sv: Viktigaste i livet

Mina första barn var med mig i stallet och när den ena var 3 veckor gammal köpte jag Trygg!

Lillbusis däremot var/är av en helt annan kaliber.
Totalt omöjlig att både ha med i stallet och att lämna bort så just nu ligger hästeriet på is..:cry:

Så det beror helt på barnens personligheter om man kan fortsätta att ha hästarna eller inte enligt mig!
 
Sv: Viktigaste i livet

Måste det bli så? :crazy:

Jag och min sambo har olika syn på det här. För mig kommer barnen i första hand och är, om jag tvingas välja, viktigast.

Min sambo däremot tycker att jag är viktigast och motiverar det med att utan mig hade han inte kunnat få barnen.

/Timsetim
 
Sv: Viktigaste i livet

Klokt beslut! Kan säga att jag kände mestadels stress och press med ridningen. Ändå behöll jag båda hästarna eftersom vi ändå har dom hemma och dessutom på lösdrift. Men med facit i hand hade det varit sååååå skönt att vara hästlös ett tag när man har en liten knatte att ta hand om.

Jag sålde min häst i våras, straxt efter jag blev gravid. Försäljningen var planerad sen tidigare, men eftersom det blev av just då så lät jag bli att skaffa ny häst. Och jag kan bara säga att jag är riktigt nöjd med att vara hästlös nu! Jag skulle bara ha dåligt samvete och känna mig stressad om jag hade en häst att ta hand om nu. Däremot har ju jag en perfekt lösning; min mamma har nämligen hästar. Dock bor hon en bit bort, men nu när jag är föräldraledig så åker jag o Viggo en gång i veckan till mormor och morfar. De får umgås med honom och jag får rida!

Däremot räknar jag med att så småningom skaffa häst igen. Om det blir om 1, 2, 7 eller 10 år; det får vi se. När jag tycker mig ha tid och lusten blir alldeles för stor så blir det hästhandling igen!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 196
Senast: Modest
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 615
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
7 916
Relationer Tänkte från början göra ett anonymt nick men orkar faktiskt inte. Ni som känner mig irl kan ju hålla låg profil. Igår släppte min sambo...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 231
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • E-coli hund
  • Valp 2025
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp