Vikthjälper

Sv: Vikthjälper

Tänkte just på Balkenhol när jag åkte och red, just efetrsom vi pratade om att
"GE HÄSTEN PLATS ATT ARBETA" de fick ideligen uppmaningen "give the reins" "give the horse room to work
Såg faktiskt honom rida Sack som 4-åring.
Han gjorde uppresande tygeltag o sen "lättade ur" framåt-uppåt.

Minnet av honom på tävlingsbanan var att han satt lite militäriskt-stelt, Minnet kanske sviker:confused:
Vad vet jag?

Du har nog missförstått mitt inlägg till Jacko.
Det jag radade upp var möjliga orsaker till att en häst går på bogarna.

Det går inte att svara på utan en specifik häst framför ögonen.
Alal rider inte likadant och alla hästar går inte lika dant.

Aha:idea:
Min hjärna har nog nått kokpunkten.
Kan knappt läsa vad det står.
Hade 33 grader inne igår o inte mkt svalare nu.

Om på bogarna:
Många hästar rids mer så i trav än galopp.
Det blir ofta fel när man ska "lägga ner hästarna", de går oftast på bogarna då.
Framdelen ska vara kvar "uppe" men hals-huvudformen lägre.

Ser sällan ngn som lägger ner sin häst i galopp.

Hrm... Jag i princip välte runt hästen åt vänster för ett par år sen. :o Det låter osannolikt om man som du sett mig i irl :D men så var det i alla fall.
Men om man kavar runt på det viset blir det liksom svårt att samla osv, så jag fick lära om. Tränaren jag hade då såg inte mitt fel, men sedan red jag en lektion för en annan och fick det påpekat. Och i samma stund hon påpekade det var känslan - men åh vad självklart, detta borde jag ha märkt själv.

Axel - äggklocka är verkligen ingen dum ide ;)

Nej, jag tyckte att det lät märkligt att just du skulle använda "knasiga" vikthjälper. :) Hade det något att göra med bakdelskarusellen som ni var i ett tag också? Med hakningen och det ojämna drivet? Eller var de helt frikopplade från varandra?

Linnéa vill också ha en äggklocka. :D

KL

Angående äggklocka. Min häst är stor och tung, han behöver massor med pauser för att syresätta.
han får skrittpaus varje gång han tagit i och presterat riktigt bra.
Lite psykologi i det också :angel:

personalpolitik kallas det :D

har ni lust att kolla min nya tråd.......

Inte alls frikoppade, men jag tror inte att det var grundorsaken. Det blev ju inte bättre så länge det pågick dock, då hästen inte var rakriktad.
Så nuförtiden koncentrerar jag mig på att underlätta genom att sitta mitt över hästen, följa med -men inte före- i rörelsen.
Hjälpa i stället för att stjälpa :angel:

Ah, om några år kommer jag att tycka att det mesta jag gör i ridningsväg idag är urkasst. :D

Lickety skrev:
Ah, om några år kommer jag att tycka att det mesta jag gör i ridningsväg idag är urkasst. :D

Men det är väl det man hoppas på? Annars har man ju inte utvecklats något alls. :idea:

LinnéaL skrev:
Men det är väl det man hoppas på? Annars har man ju inte utvecklats något alls. :idea:

Jo, visst hoppas man på det. Men jag undviker att skriva romaner om nya sanningar för mig. Jag vet ju inte ännu om det är en återvändsgränd så att säga. Platsar man i PK maffian tro? :D

Lickety skrev:
Jo, visst hoppas man på det. Men jag undviker att skriva romaner om nya sanningar för mig. Jag vet ju inte ännu om det är en återvändsgränd så att säga. Platsar man i PK maffian tro? :D

Död åt metanarrativen - även inom ridsporten! Är det så du menar? :D

Det är väl inte särskilt PK..

Nej, nej, men det blir inga sådana för min del :D
Jag vill bara inte påstå en massa strunt som jag tror jag begriper för stunden, det kan ju komma tillbaka och slå en i bakhuvudet när man minst anar ;)
Håller mig till gamla sanningar, som jag provat ut under flera år... :D

*KL*
den viktigaste vikthjälpen torde vara den framåt- bakåt
och den dito-hjälpen-halvhalten

Att inte sitta varken i fram- eller bakvikt.
Balansen rätt-upp-o-ner, inte i sidled eller diverse vikningar i bålen

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
820
Senast: ryujaneiro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 024
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 577
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj