Vikthjälper

Sv: Vikthjälper

oopsie skrev:
Tråkigt när redan barn lär sig fel. Annars tycker jag det är rätt vanligt,tyvärr.

Vi har tex en tjej som ofta rider i ridhuset samtidigt som också anser sig vara mycket duktig. Hon har en stor häst som är ganska imponerande i travarbetet, förutom att den är ganska ensidig i registret, den har sin fina trav men varierar inte mycket, det blir trist om man tittar en stund. MEn galoppen är fyrtaktig och bakbenen släpar, den lyfter inte . Ändå fortsätter hon att korta och korta ännu mer och sätta honom på rumpan när det inte fungerar som hon vill. Den kan knappt ta sig runt på volt i galopp ibland. För den får inte plats att galoppera som hon kräver.
Min dotter (en av dem) är mycket duktig på att både rida och se andra och hon hjälpte mej ofta med en stoor och ganska otränad fulllblodshingst som jag plötsligt fick ta över. Hon skrek åt mej:
Det är en STOOR häst, han måste få plats att galoppera!!

Visst är det så.
Ibland har jag en känsla av att många här egentligen pratar om samma saker, men använder väldigt olika ord, och därför inte förstår varandra.

Visst måste hästen ha plats att galoppera, det är en kvalitet.
Hästen kan inte komma igång med ryggen med för kort tygel, - handbromsen i - absolut sant

En galoppör får plats att galoppera - men galloperar i all fall fel:crazy:

En häst vars ryttare inte sitter i absolut balans - får heller inte riktigt plats med sina ryggrörelser. :angel:

De kan tom. börja galoppera jämfota

Det gäller väl att hitta den där rätta mixen av alla ingredienser hos respektive häst för att komma till balans och få en bra kvalitet på galoppen.

I bland blir hästen hindrad i sin rörelse av för mycket bromsande
I bland är balansen fel

Men oftast en kombination av båda:crazy:

Senast ändrad:

Susan skrev:
Visst är det så.
Ibland har jag en känsla av att många här egentligen pratar om samma saker, men använder väldigt olika ord, och därför inte förstår varandra.

Visst måste hästen ha plats att galoppera, det är en kvalitet.
Hästen kan inte komma igång med ryggen med för kort tygel, - handbromsen i - absolut sant

En galoppör får plats att galoppera - men galloperar i all fall fel:crazy:

Jo det är ju svårt att veta så här när man skriver vad andra menar alltid. Så blir det missförstånd.

En galoppör som tävlar har lärt att lägga ner och bli "flackare" i galoppen och kan först ha svårt att komma tillbaka till stor rundare galopp, eftersom musklerna inte är avpassade för det.

När man ska arbeta i galoppen behöver den då plats att galoppera och det kan kännas foort om man är van vid andra hästar. Men det får förstås inte vara okontrollerat, bara att hästens egna språng är så pass stora och täcker så mycket mark att det kan kännas för fort i början om man ge den plats. På hingsten som hade enorma språng cirka 175 hög och mest ben:angel: så kändes det väl fort även för mej. Men han behövde det, för att behålla sin takt o fina galopp, för att sen komma tillbaka, när han klarade det.

Fast det gäller ju alla hästar och ibland undrar jag om alla stora halvblod som inte kan galoppera, inte kan det för ryttaren har inte vågat låta den ta ut klivet nån gång.
Obs att jag tyckte jag lät honom komma fram, men det gjorde jag alltså inte, tyckte dottern och hon hade rätt som alltid.

mackan skrev:
Ja det går :D :angel: Och det och något ditåt ang. vikthjälper kan vara en ögonöppnare för en ibland.

fick tex rida förvänd galopp på volt och ställa om hästen jättemycket inåt samtidigt, som en övning för tränaren vad vikten egentligen säger/gör... satt och ojade mig i början att "nej det går inte, så kan jag ju inte göra", men tränare sa bara, jo testa, du måste våga, och sen gick det...

låter kanske som en konstig övning, och det kändes bisarrt till en början. men det lärde mig något, dvs att med rätt vikt, och i detta fallet en BALANSERAT använd vikthjälp, så funkade det trots att hästen ställdes åt h-te bakvänt, därför att jag fortfarande satt rätt /med vikthjälperna...

flummigt och låter nog otroligt krokigt, men så var det iallafall :o

Det låter som en jättebra övning, har gjort detsamma på ridskolehäst, dock inte min egen, vi har just påbörjat "ta itu med problemen i galopp, I galopp" :eek: (det går i 290 och han vill inte så gärna lyssna på mig, men det hände JÄTTEMYCKET på senaste träningen.. fortsättning följer idag)

Personligen känner jag så väl när jag sitter på fel sittben, ska jag tolka ditt inlägg att jag bör jobba mer med min balans då??

Hoppas att du förstod att det jag skrev var ett skämt :D men vad kan jag dra för lärdom över att det känns konstigt att sitta ned på "fel"? Är det vanesak tror du, eller kan det ha att göra med min halvtaskiga balans? (tror jag ska skaffa en gunghäst, lättare att sitta på)

Det handlar nog om flera saker
Sits balans koordination - och ibland mod

jag tror nog att ryttaren inte låter hästen ta ut klivet för att det faktiskt är lite läskigt att galoppera
om inte annat att det är läskigt att känna sig utan kontroll

men man kan ju få kontroll på två sätt - genom att dra i tygel = bromsa - hindra

Eller genom att kontrollera sin egen kropp och därmed hästens
Med enbart balans kan man ju också stanna hästen utan att dra i tygeln

vad kan jag dra för lärdom över att det känns konstigt att sitta ned på "fel"?
Jag är usel på biomekanik, men kan det vara för att yttersidans ben tar längre kliv o då blir ena sidan ngt lägre- konstig känsla på böjt spår , vid nedsittning på "fel ben".

malinsky skrev:
Det låter som en jättebra övning, har gjort detsamma på ridskolehäst, dock inte min egen, vi har just påbörjat "ta itu med problemen i galopp, I galopp" :eek: (det går i 290 och han vill inte så gärna lyssna på mig, men det hände JÄTTEMYCKET på senaste träningen.. fortsättning följer idag)

Personligen känner jag så väl när jag sitter på fel sittben, ska jag tolka ditt inlägg att jag bör jobba mer med min balans då??

Hoppas att du förstod att det jag skrev var ett skämt :D men vad kan jag dra för lärdom över att det känns konstigt att sitta ned på "fel"? Är det vanesak tror du, eller kan det ha att göra med min halvtaskiga balans? (tror jag ska skaffa en gunghäst, lättare att sitta på)

Jadå jag förstod att du skämtade. :) Använde dock kommentaren som länk till det jag skrev, för jag tycker att det är bra att bli medveten om hur och VARFÖR övningar kan kännas "bakvända" för ryttaren - ofta för att inte säga alltid har det ju att göra med ens vikt och balans. Eller ens UPPFATTNING om vad man gör med vikt och balans....

förlåt om det blev luddigt. Det jag menade som lärdom är som du säger, att man kan stärka sin balans och bli mer medveten om sina vikthjälper och dess effekt, om man tvingas att fundera och prova saker som känns lite aviga - och ser vad som händer. Jag var så låst i min hjärna när vi tränade på detta att jag först rent ut sagt satt och PEP till tränaren som sa ställ om ställ om, sitt sitt i förvända, att nej jag VÅÅÅGAR inte. :rofl: Då är det ju ngt som är fel, jag menar -vad kan hända? :D När jag sen ställde om så märkte jag ju hur det fungerade och att det fungerade aldeles ypperligt så länge jag satt som jag skulle i förvända fortfarande, och inte störde hästen...

Susan skrev:
Det handlar nog om flera saker
Sits balans koordination - och ibland mod

jag tror nog att ryttaren inte låter hästen ta ut klivet för att det faktiskt är lite läskigt att galoppera
om inte annat att det är läskigt att känna sig utan kontroll

men man kan ju få kontroll på två sätt - genom att dra i tygel = bromsa - hindra

Eller genom att kontrollera sin egen kropp och därmed hästens
Med enbart balans kan man ju också stanna hästen utan att dra i tygeln
Kan hålla med här.Men jag tror oxå att folk är rädda för att forcera tempot, även i trav.
Som Oopsie skrev- det känns fort.
Men en ung eller o- / fel-musklad häst behöver ett bra utgångstempo för att hålla balansen o fortfarande vara ren i sina gångarter.

Att sitta o rida i en samlad form utan att variera tempot, kan nog försämra kvalitén i längden.

Inte kan jag göra halt i skogen (där igen) med bara min kropp- behöver nog använda rösten oxå - STANNA!

"Men en ung eller o- / fel-musklad häst behöver ett bra utgångstempo för att hålla balansen o fortfarande vara ren i sina gångarter."

Gäller detta bara ung- eller omusklade hästar? Och hur länge är de unghästar? När slutar de vara omusklade?

Jag vet inte riktigt vad jag tkr, jag har inte så stor erfarenhet av unghästar. Men jag tkr ofta man ser ryttare rida på som om de hade eld i baken, med taktfel och spänning hos hästen som fel. När hästen är ung kan ju rörelsemönstret vara väldigt "fritt" och "rätt" eftersom den inte "stelnat" i sina leder. Men många hästar som går i framkanten av sitt rörelseschema, håller inte förbi unghästklasserna. Samma med de ryttare som rider mkt unghästklasser, många av dem "fastnar" i unghästklasserna och kommer inte vidare.

Variation är givetvis A och O, men det förstår nog alla som är lite intresserade av ridning. Och visst ser man folk i undertempo, men minst lika ofta ryttare som tror att hästen kan "jaga ifatt sin balans".

jacko skrev:
"Men en ung eller o- / fel-musklad häst behöver ett bra utgångstempo för att hålla balansen o fortfarande vara ren i sina gångarter."

Gäller detta bara ung- eller omusklade hästar? Och hur länge är de unghästar? När slutar de vara omusklade?

Jag vet inte riktigt vad jag tkr, jag har inte så stor erfarenhet av unghästar. Men jag tkr ofta man ser ryttare rida på som om de hade eld i baken, med taktfel och spänning hos hästen som fel. När hästen är ung kan ju rörelsemönstret vara väldigt "fritt" och "rätt" eftersom den inte "stelnat" i sina leder. Men många hästar som går i framkanten av sitt rörelseschema, håller inte förbi unghästklasserna. Samma med de ryttare som rider mkt unghästklasser, många av dem "fastnar" i unghästklasserna och kommer inte vidare.

Variation är givetvis A och O, men det förstår nog alla som är lite intresserade av ridning. Och visst ser man folk i undertempo, men minst lika ofta ryttare som tror att hästen kan "jaga ifatt sin balans".
Man bygger upp hästen på lång sikt, men ibland måste man utsätta hästen för "det jobbiga" för att komma vidare.

Sen på tävling o i synnerhet unghästtävlingarna, där har man bara EN chans på sig- därav satsandet.
Att de sedan "försvinner" tror jag beror på att ägaren själv tar över hästen eller att den säljs utomlands eller till en ryttare som ej kan ta tillvara på potentialen.
Vet en som plac. högt på Breeders som 5-åring o hade gjort illa en hov till 6-års plus att ägaren inte hade råd att betala träningen året därpå.
Den hästen går numera bara o skrotar. Den är svår o kan tyvärr inte ridas av vem som helst.
Att ryttarna "fastnar" i dessa klasser är inte så konstigt när de har en fantastisk talang för detta o kan av det skaffa sig ett välbetalt o roligt arbete.
Dessutom är det oftast inte deras egna hästar.

S. Gielen var specialicerad på just detta förr.
Brink o Telde utbildar ofta hästarna hela vägen, men går ofta in som delägare i hästen för att inte stå där med lång näsa när rika spekulanter kommer farandes.

Titta på "So What-affären"

Till Opsie egentligen tryckte på fel knapp

Tänkte just på Balkenhol när jag åkte och red, just efetrsom vi pratade om att
"GE HÄSTEN PLATS ATT ARBETA" Något som många rytatre uppmanades på hans förra clinic

i det fallet så talade han om tygellängden. Inte alls om bristande energi fart eller steglängd
Den tygelläng man har måste ju står i relation till hur myckte ryttaren klarar av att spänna pilbågen.

Det var där en och annan ryttare som inte klarade det alls, och de fick ideligen uppmaningen "give the reins" "give the horse room to work"

Senast ändrad:

axel skrev:
Kan hålla med här.Men jag tror oxå att folk är rädda för att forcera tempot, även i trav.
Som Oopsie skrev- det känns fort.
Men en ung eller o- / fel-musklad häst behöver ett bra utgångstempo för att hålla balansen o fortfarande vara ren i sina gångarter.

Lite blandat svar till alla (Susan Axel. Jacko)

Ja en unghäst eller otränad häst måste få det, annars förstör man lätt gångarterna. Och musklar fel. Det blir fel väg liksom.

Ang övertempo: man ska självklart ha kontroll fortfarande, men det är det som är själva kärnan: att våga lita på att man kan behålla kontrollen och inverka trots att hästen får plats att arbeta och få fram sin gång. Som exempel på hingsten jag beskrev så kändes fort:eek: men jag märkte ju också att han kom MER i balans och var lättare att inverka på när jag släppte fram honom både i hand och säte. Och det såg inte fort när jag såg en film senare, utan mer att känslan blev så eftersom han täckte mycket mark i varje språng.

Det blir INTE sken och springa ikapp sej själv, så som jag menar. Då forcerar ryttaren, då är det inte hästen som går utifrån sina förutsättningar. Det är skillnad på att forcera och att låta hästen hitta läget själv.
Och då måste man som någon skrev tidigare kunna vara med i rörelsen och i balans med hästen, annars kommer springandet, för en otränad häst kan inte både hitta sin egen balans och ta hand om en obalanserad ryttare. :crazy:

Och visst är det handen som måste låta den gå fram, håller med Balkenhol där.

Senast ändrad av en moderator:

jacko skrev:
visst ser man folk i undertempo, men minst lika ofta ryttare som tror att hästen kan "jaga ifatt sin balans".

Jag förstår precis vad du menar, om en häst redan är i framvikt så är det ju inte pga av att det är för 'lite rida framåt som är problemet'

Tyvärr diskussioner blir så platta vi har alla vår bild framför oss på näthinna. Jag kan se din bild och jag kan se Alexs bild.

Och Oppsies bild att låta hästen hitta läget själv är helt min melodi :) :banana: :banana: :banana:
När jag pratar ompossition så menar jag att möjliggöra för hästen att göra just detta

Men i ditt inlägg pratar du ju om hästar som är på bogarna
medan Axel verkar tala enbart om allmän träning:crazy:

Om man skall tala om balans så tycker jag att man ju vid varje enskilt tillfälle se vilken ingrediens som saknas mest. Det går ju inte att använda samma recept på alla åkommor.

Frågan är är hästen på bogarna för att ryttarens tyngdpunkt ligger före hästens?

Eller beror det på för kort tygel som hindrar hästen att bli _igenom_ i ryggen?

Eller för mycket drivning från rytatrens sida? = hästen blir forcerad - det du skriver om.
Och ja; ser vi det eller ser vi det ibland :D

Är tempot högre än vad hästen orkar bära sig bakifrån i?

Hindrar ryttaren sits bakbenen att komma in och avlasta framdelen?

Är hästen för spänd för att gör annat än att sänka rygen och dimpa ned mellan frambenen?

Är ryttaren så mycket efter i rörelsen at hon blockerar bakbenen och hindrar hästen att komma upp med ryggen?

Tar ryttaren för mycket spjärn i sitigbygeln? ( inte ovanligt att rida med både handbroms och fotbroms i samtidigt)

Sedan har vi ju det omvända taktfelet.... och ännu fler frågeställningar.

Senast ändrad:

Orkar bara svara på en frågeställning- om för kort tygel..
Det är väl aldrig bra, beroende på hur låst ryttarens hand är.

Men för många är det alternativ att rida med för hög nacke- av på mitten.
Tycker att det är vanligare att man rider hästen i för lång form i trav o för kort i galoppen.

Läser detta o undrar om jag yrar- värmeslag:crazy:
För att återgå till ämnet- undrar om ni rider med vikthjälperna medvetet eller har det inbyggt. Lancet hade det i generna;)

Sen är ingen häst den andra lik, men man ju programmera om dem så att det passar ens ridning.
Har inte lyckats själv med det:crazy:

Jag rider medvetet med vikthjälperna om jag stöter på ett problem. Annars går det per automatik som jag skrev tidigare.

Som en period i våras när jag hamnade väldigt mycket på yttre sittbenet i höger varv, min häst placerade mig där. Då satt jag i ett par veckor och överdrev att sitta på inre för att det skulle bli rakt.

Eller när min häst en period slog över mycket i korsgalopp när jag försökte samla galoppen något. Då överdrev jag min vikthjälpgivning för att hindra henne att slå om.

Edit: Jag använder mig förstås mycket av vikthjälper, av ridning med säte och mellandel. Men oftast reflekterar jag inte över vilka jag använder. Om det inte är så att jag försöker mig på någon rörelse som vi inte behärskar så bra. Då blir man oftast smärtsamt medveten om bristen på sin egen koordination och följaktligen oförmågan att placera säte/vikt rätt.

Senast ändrad:

Red med knasiga vikthjälper stundtals tidigare, och det var svårt att komma till rätta med. Är mer medveten nu, men då tappar jag också i känsla... Det rättar väl till sig när jag vant mig. :crazy:
Gör om, gör rätt.

Jag skulle behöva ett stort plakat uppsatt- rid mer övergångar, synnerhet i trav.

Skulle oxå behöva en äggklocka som ringde var 5:e minut-SKRITTA.

Frågan är är hästen på bogarna för att ryttarens tyngdpunkt ligger före hästens?
Före hästena vet jag inte, men om man "säger åt hästen" med sin kroppshållning o inte har engagerade bakben o heller inte hjälper hästen att skjuta vikten bakåt- skottkärra.
Eller beror det på för kort tygel som hindrar hästen att bli _igenom_ i ryggen?
Där hindrar man bakbenen att ta för sig o därmed ryggen.
Eller för mycket drivning från rytatrens sida? = hästen blir forcerad - det du skriver om.
Man ska inte driva mer än vad man kan ta tillvara på. Om man brukar den energin istället till att samla den, så brukar man få en bättre bjudning- mindre drivning.

Är ryttaren så mycket efter i rörelsen at hon blockerar bakbenen och hindrar hästen att komma upp med ryggen?
Med mina ögon kan jag inte se detta.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
820
Senast: ryujaneiro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 025
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 577
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar