Vikthjälper

Sv: Vikthjälper

Jag är inte förmögen att beskriva hur man kommer i balans, varav jag inte lägger så stort fokus på det.
Tycker heller inte att jag har något större problem med balansen.
Däremot hur man jobbar för att hela tiden underlätta för hästen genom att VARA med den.
Det är ju det som vikthjälperna är till för.

JAg är oxå lång o har på en del hästar benen) fossingarna längre ner på buken- inget stöd för skänkeln. Menar nu inte att jag klämmer mig fast med den.
Rider oxå mkt bättre med tyngder på mina fötter- ridstövlar.

Om jag har samma sadel på mina hästar så känns stiglädrena mkt längre på den mindre hästen.

Det som jag har svårt för, är att ge 17 i att driva i vart steg, som jag är upplärd till att göra.

Mackans övning är bra, men där är det viktigt att inte störa hästen o heller inte rida för fort, så att den kan hitta sin balans där.
Att den får bli trygg i det som man vill att den ska utföra.

Om bytesserier: har gjort det på en hel del hästar genom åren, men har inte fått till det där extra. Varför?
Jo, man har sagt - rid en halvhalt -fram- o byt halvhalt-fram o byt.

Har ej hunnit med det.
Halvhalten har ej gått igenom o har då heller inte hunnit rida fram innan bytet.
Tänk om ngn istället hade sagt -sätt hästen på rumpan(sittande)lätta o rid kvar där -byt.
Vilken skillnad. Hästen var mao inte samlad tidigare o jag kortade bara galoppen o blev ofta kvar i förhållningen i bytet- rent, men dålig kvalité på bytet.

Ang. piruetterna är man inte med i rörelseriktningen så kan hästen fastna o inte komma runt.
Det räcker då med att bara sitta mitt över hästen,( inte vara åt fel håll )för att det ska gå åt pipan.
För att kompensera det så krävs det väldigt mkt ytterskänkel.

De duktiga ryttarna rider nog inte varje tävling likadant, då förutsättningarna varierar, eftersom hästarna inte är robotar.

Ridning är ju aldrig statisk.
Ena ggn är hästen väldigt på G o en annan gång spänd- bjuder inte lika mkt.
Den ena tävlingsarenan är inte den andra lik o alla andra faktorer spelar in i dagsformen. Hur den har rest, övernattning, temp osv.

Du antydde någonstans att du inte är någon god pedagog. Jag håller inte med! Jättebra förklarat, man kan riktigt känna hur du menar i bål och bäcken när man sitter här framför datorn och läser. :D

LinnéaL skrev:
Du antydde någonstans att du inte är någon god pedagog. Jag håller inte med! Jättebra förklarat, man kan riktigt känna hur du menar i bål och bäcken när man sitter här framför datorn och läser. :D
Det var snällt sagt:)

Angående galoppombytena så var det väl en bra beskrivning om vad som händer, eller snarare inte kan hända om hästen är i framvikt respeketive i balans

Alltså balans framåt - bakåt.

Bytesserier är oxå en ypperlig metod för att checka av att man rider i balans.
Det är oxå lösgörande o en balansträning för hästen.

Om hästen svajar eller kastar sig så är den antingen inte tillräckligt stark eller så rider ryttaren med för grova/felplacerade eller feltimade hjälper.
Jag löste förr mitt problem genom att bara tänka framåt, fick då iallafall stora, raka, framåtgripande o rena byten.

Byten i varje är det ultimata kvittot på att hästen kan balansera sig då den måste bära mest vikt på det ena bakbenet i taget

Läste oxå i boken (den gamla) att det är en svår rörelse o att folk har sdn respekt för det, så man försöker inte ens.
Det stog att den kritiska punkten låg vid 5 byten i varje. Själv tycker jag att den ligger vid 3-4 st.

Ja, visst är de det! Men många av oss har inte kommit så långt än, och man kan börja checka av sin balans hur lätt som helst redan i skritt och halt.

De högre rörelsernas kvalitet blir ju ett kvitto på hur hästens skolning fungerat. Och när man kommit ända dit, är det lite sent att inse att "hoppsan, jag har visst varit efter min hästs balans hela vägen", dessutom har man i regel betslat upp hästarna och därmed kan också andra fel maskeras.

axel skrev:
Byten i varje är det ultimata kvittot på att hästen kan balansera sig då den måste bära mest vikt på det ena bakbenet i taget

Just det, men har man tränat sin häst utan att se till att hålla/ placera tyngpunkten där så kommer man inte ens att klara av ett enkelt byte, då blir det den stora stötestenen :crazy:
Och hur många ryttare fastnar inte mellan Lätt A och medelsvår.........
90 % ???

PÅ en häst med en bra medfödd galop som helllr inte är förstörd av annan riding så kräver den inte så mycket hjälp att hitta balansen från ytterbak.

Men en annan häst kan behöva all hjälp i världen med det - för att överhuvudtet kunna behålla galoppen. :mad:
och ju sämre exteriör ju mer styrka måste hsäten ha för att orka balansera sig på detta viset.

Av ovanstående skäl så kan det då vara lämpligt att galoppera ute i skogen, men på en häst med en mindre bra grundbalans kan det renatv vara skadlig.

Eftrsom galopp över det 'inre frambenet' sätter fel muskler och alls inte stärker hästen.

Senast ändrad:

Ja, visst är de det! Men många av oss har inte kommit så långt än, och man kan börja checka av sin balans hur lätt som helst redan i skritt och halt.
Visst! Den kan förändras vid minsta lilla förändring.
De högre rörelsernas kvalitet blir ju ett kvitto på hur hästens skolning fungerat. Och när man kommit ända dit, är det lite sent att inse att "hoppsan, jag har visst varit efter min hästs balans hela vägen", dessutom har man i regel betslat upp hästarna och därmed kan också andra fel maskeras
Det är aldrig försent. Tycker heller inte att det är att vara efter hästens balans. Däremot har man inte hjälpt hästen.

Det där med att kunna dölja saker med kandaret är jag inte med på.
Man hjälper inte hästen genom att vara starkare i handen.
Om man hamnar i den situationen så blir resultatet oftast sämre.

Jag som inte är så duktig, har hamnat där ett par ggr:angel: o det är INTE kul.

Nyligen läste jagen så intressant tanke, frånnån världsstjärna (men kommer inte ihåg vilken :confused:

Men i förbigående sas det att Rörelserna egentligen är en check på att hästen är korrekt utbildad. :)
Så sant
Man rider e program X:Y som har rörelser som motsvarar en viss grad av samlingsförmåga.
Är hästen rätt utbidlad tar man sig igenom programmet godkänt :idea:

Utan ridining i balans - så går ju halvhalterna inte igenom och hästen kan inte flytta vikt bakåt - och därmed inte utföra samlande rörelser.
Förr eller senare så tar det stopp :mad:
:)

Senast ändrad:

Just det, men har man tränat sin häst utan att se till att hålla/ placera tyngpunkten där så kommer man inte ens att klara av ett enkelt byte, då blir det den stora stötestenen :crazy:
Och hur många ryttare fastnar inte mellan Lätt A och medelsvår.........
90 % ???
Min teori om detta är att man lägger så stor vikt på den förvända galoppen o har då enorma problem att få hästen att byta sen.
(därav mitt propagerande för att lära hästen att byta för hjälperna tidigt.)
Man hjälper heller inte hästen tillbaka till sin balans med halvhalter under detta moment, utan ÅKER runt o hästen blir framtung.
PÅ en häst med en bra medfödd galop som helllr inte är förstörd av annan riding så kräver den inte så mycket hjälp att hitta balansen från ytterbak.

Men en annan häst kan behöva all hjälp i världen med det - för att överhuvudtet kunna behålla galoppen. :mad:
och ju sämre exteriör ju mer styrka måste hsäten ha för att orka balansera sig på detta viset.

Av ovanstående skäl så kan det då vara lämpligt att galoppera ute i skogen, men på en häst med en mindre bra grundbalans kan det renatv vara skadlig.

Eftrsom galopp över det 'inre frambenet' sätter fel muskler och alls inte stärker hästen
Nu vet jag inte vilka kriterier som DU anser att hästen ska ha för att kunna galoppera i balans- i skogen.
Hästar som galopperar i friskt tempo o som inte dras ner av tygeln- galopperar oftast skapligt.
Inte kräver jag att hästen ska galoppera i samlad form - om vi är ute o galopperar fort.
Def. inga längre sträckor.

Ni två (du och Jacko) talar om olika saker och verkar inte förstå varandra...

Senast ändrad:

axel skrev:
Min teori om detta är att man lägger så stor vikt på den förvända galoppen o har då enorma problem att få hästen att byta sen.

Ja det stora problemet är väl att hästen inte byter rent inte att den inte byter.
Kyra har ju intressanta teorier om det här.

Såg hennes video om sitsen här om dagen och blev glad, och kände mig lite dum faktiskt - hon sa nämligen precis samma sak som jag om detta med att sitta på mitten och vara efter i rörelsen.

axel skrev:
Nu vet jag inte vilka kriterier som DU anser att hästen ska ha för att kunna galoppera i balans- i skogen.

Samma som TR att takten skall vara ren:)

En otränad häst klarar ofta bara ett visst tempo, men i skogen så går det ofta lite för fort med en oerfarenryttare och hästen tappar sin balans och därmed renheten i galoppen den blir lite för framtung.

Och det första man skall säkerställa är ju renheten i gångarterna.
Det står i många böcker :D

Samma som TR att takten skall vara ren:)

En otränad häst klarar ofta bara ett visst tempo, men i skogen så går det ofta lite för fort med en oerfarenryttare och hästen tappar sin balans och därmed renheten i galoppen den blir lite för framtung.

Men just den kategorin ryttare brukar tycka att det är väldans kuul att galoppera fort.
De har heller inte ngt behov av att träna för ngn o vet därmed inte hur det ska vara.

Om de nu läser här o ska på egen hand börja trixa o fixa- dra o galoppera sakta - på bogarna- utan motor, så kan hästen förutom skaderisken - även bli rejält konfunderad o t o m olycklig o kan leda till stora konflikter.

Hellre en okomplicerad ryttare som bara vill ha trevligt med sin häst.

Ja, så är det kanske. Själv vet jag sällan vad jag pratar om nuförtiden. Värmen är intensiv och hjärnan kokar i sin spinalvätska.

Axel> jag tror jag förstår vad du menar med att kandaret inte maskerar. Det gör det givetvis inte om man kan om än aldrig så lite om hästkroppens rörelsemekanik. Men tittar man på "vanliga dödliga" ryttare, eller för all del, på "de onåbara" i Falsterbo, så är det inte ovanligt med ryggar som skulle kunna höjas ett antal cm, halsar som är för korta, överlinjer som inte växer nerifrån bakhaserna och långa underlinjer istället. Detta gäller givetvis inte enbart på dressyrbanorna, man ser det under hoppryttare, under barockryttare, under fritidsryttare osv osv också.

En parentes:
Brukar ibland se en flicka på en jättefin o söt liten ponny.
Flickan sitter fint o de tränar regelbundet för en duktig instruktör.

MEN -ponnyn galopperar i en fruktansvärd 4-takt o man ser den knyckiga gången i flickans sits.

Den har kortats ner i sitt tempo - på bekostnad av kvalitén.

Flickan tycker nog att hon är väldigt duktig då hon inte hälsar o det nästan "regnar in" när hon möter en.:devil:

axel skrev:
JAg är oxå lång o har på en del hästar benen) fossingarna längre ner på buken- inget stöd för skänkeln. Menar nu inte att jag klämmer mig fast med den.
Rider oxå mkt bättre med tyngder på mina fötter- ridstövlar.

Om jag har samma sadel på mina hästar så känns stiglädrena mkt längre på den mindre hästen.

Ja det känner jag igen, mina ben är så långa att det känns fånigt på vissa hästar. Och benen hänger "i luften " hur lätt är det då? Ridstövlar är inte bara tyngd utan stadga så man slipper känna sig alltför vinglig om fötterna. Förr kortade jag lädren fäör mycket ochj kunde inte sitta istället.

axel skrev:
Det som jag har svårt för, är att ge 17 i att driva i vart steg, som jag är upplärd till att göra.

Mackans övning är bra, men där är det viktigt att inte störa hästen o heller inte rida för fort, så att den kan hitta sin balans där.
Att den får bli trygg i det som man vill att den ska utföra.

Jag hade det också ringande i öronen att driva i varje steg och därför fungerade dressyren inte alls när jag började rida fullbloden för många år sen. Men jag kämpade och tänkte att det SKULLE bli bättre, och drev och drev. Sen fick jag lära om, alllt jag lärt mej nästan, och sen dess har det gått mer åt andra hållet så att jag nästan "glömmer" underskänkeln när den behövs. Vilket den ju gör när jag nu börjar ställa större krav. Mackans övning har jag ännu inte gjort på henne men det ska jag göra:idea: . Däremot på andra, men det var ett tag sen nu.

axel skrev:
Om bytesserier: har gjort det på en hel del hästar genom åren, men har inte fått till det där extra. Varför?
Jo, man har sagt - rid en halvhalt -fram- o byt halvhalt-fram o byt.

Har ej hunnit med det.
Halvhalten har ej gått igenom o har då heller inte hunnit rida fram innan bytet.
Tänk om ngn istället hade sagt -sätt hästen på rumpan(sittande)lätta o rid kvar där -byt.
Vilken skillnad. Hästen var mao inte samlad tidigare o jag kortade bara galoppen o blev ofta kvar i förhållningen i bytet- rent, men dålig kvalité på bytet.

Jag hade skrivt en massa och plötsligt var det borta:eek: Jag klarar inte detta.
I alla fall: Jag har aldrig kommit till byten i varje utom på en häst där det fungerade mycket bra så länge vi var på en äng eller annan plats där han kände sig inspirerad att lyssna på mej.:cool: Fick aldrig till det på ridbanan, inte ens vartannat utom någon enstaka gång. Problemet var just att jag inte hann med med mej själv (vikten). När han kände sig inspirerad av naturen omkring(?) kunde han sätta sig över det och kompensera mina brister. Men på ridbanan gällde alltid att allt måste var hundra, ett gram av min vikt fel så var det kört. Dålig kvalité på byten, tom korsgalopp, sänkt rygg, vek sig.

axel skrev:
Ang. piruetterna är man inte med i rörelseriktningen så kan hästen fastna o inte komma runt.
Det räcker då med att bara sitta mitt över hästen,( inte vara åt fel håll )för att det ska gå åt pipan.
För att kompensera det så krävs det väldigt mkt ytterskänkel.

Ja, fast det gäller egentligen alla rörelser i sidled, tycker jag. Det är inte heller något vi kommit till än med den här hästen men tidigare. Nu är det längesen jag red piruett precis som byten. Men då var det mer vikten som mäåste följa med, kom man i obalans där så kunde inte ytterskänkel kompensera, mer irritera, men det är så med fullblod tycker jag att det är så små marginaler när det gäller vikt o balans, som man har att röra sig med. Eller så är det bara min oförmåga att klara att göra rätt.:angel:

axel skrev:
De duktiga ryttarna rider nog inte varje tävling likadant, då förutsättningarna varierar, eftersom hästarna inte är robotar.

Ridning är ju aldrig statisk.
Ena ggn är hästen väldigt på G o en annan gång spänd- bjuder inte lika mkt.
Den ena tävlingsarenan är inte den andra lik o alla andra faktorer spelar in i dagsformen. Hur den har rest, övernattning, temp osv.

Så sant. Så sant. Tänk bara på hur många ursäkter (förklaringar:angel: ) man själv har när det inte fungerar: Värmen, hästen har inte druckit som den borde, stressig morgon, brunstig (om ston) för många brunstiga ston (om hingstar), varit ur form ett tag, dålig bana, aldrig varit här förr, osv.

Utan ridining i balans - så går ju halvhalterna inte igenom och hästen kan inte flytta vikt bakåt - och därmed inte utföra samlande rörelser
.
Det handlar inte bara om balans.
Om man inte vet vad man vill uppnå med halvhalterna o heller inte behärskar tekniken för en riktig halvhalt- så blir det oerhört svårt.

Om man läser mångas inlägg här o tittar runt i VL så förstår man att det brister där.

Förr kortade jag lädren fäör mycket ochj kunde inte sitta istället
Förr red jag med så långa läder så att jag stog på tå o ofta tappade stigbygeln:crazy:
Ser detta hos AR- ryttare nu. De kan inte rida lätt o borde få än mer problem med balansen(är det därför som de rider så sakta?)

Ja, fast det gäller egentligen alla rörelser i sidled,
JA. Det var därför som jag skrev om diag. slutorna.
All sidvärts måtte vara onaturligt för hästen, då de behöver all hjälp de kan få.
I sk. vikning bör man bara tänka rakt fram i första hand
:o som det skulle vara något nytt :bump: :crazy:

axel skrev:
En parentes:
Brukar ibland se en flicka på en jättefin o söt liten ponny.
Flickan sitter fint o de tränar regelbundet för en duktig instruktör.

MEN -ponnyn galopperar i en fruktansvärd 4-takt o man ser den knyckiga gången i flickans sits.

Den har kortats ner i sitt tempo - på bekostnad av kvalitén.

Flickan tycker nog att hon är väldigt duktig då hon inte hälsar o det nästan "regnar in" när hon möter en.:devil:

Tråkigt när redan barn lär sig fel. Annars tycker jag det är rätt vanligt,tyvärr.

Vi har tex en tjej som ofta rider i ridhuset samtidigt som också anser sig vara mycket duktig. Hon har en stor häst som är ganska imponerande i travarbetet, förutom att den är ganska ensidig i registret, den har sin fina trav men varierar inte mycket, det blir trist om man tittar en stund. MEn galoppen är fyrtaktig och bakbenen släpar, den lyfter inte . Ändå fortsätter hon att korta och korta ännu mer och sätta honom på rumpan när det inte fungerar som hon vill. Den kan knappt ta sig runt på volt i galopp ibland. För den får inte plats att galoppera som hon kräver.
Min dotter (en av dem) är mycket duktig på att både rida och se andra och hon hjälpte mej ofta med en stoor och ganska otränad fulllblodshingst som jag plötsligt fick ta över. Hon skrek åt mej:
Det är en STOOR häst, han måste få plats att galoppera!!

Den här stora dressyrhästen jag ser i ridhuset är också stoor. Tyvärr vågar jag inte skrika åt henne. Jag känner henne inte. Tränaren säger det inte heller. De tar in honom på mindre och mindre volt istället och kortar upp mer för att hästen protesterar så och kastar sej framåt. Den är bara 6 år.:cry:

axel skrev:
Men just den kategorin ryttare brukar tycka att det är väldans kuul att galoppera fort.
De har heller inte ngt behov av att träna för ngn o vet därmed inte hur det ska vara.

Om de nu läser här o ska på egen hand börja trixa o fixa- dra o galoppera sakta - på bogarna- utan motor, så kan hästen förutom skaderisken - även bli rejält konfunderad o t o m olycklig o kan leda till stora konflikter.

Hellre en okomplicerad ryttare som bara vill ha trevligt med sin häst.

Är det en sån här ryttare du menar???

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=6323861&postcount=1

Det som blir tråkigt i diskussionerna tycker jag är att det sällan blir någon diskussion, utan att man ofta har förutfattade meningar om varandra.

Varför måste man dra slutsatsen att om jag ser ett övertempo som ett fel - eftersom takten inte då blir ren; är intresserad av ett undertempo utan bakbensaktivitet?
Då blir ju heller inte takten ren.:confused:

och det var ju det jag var ut efter - ren takt.

Jag rekomenderar aldrig ngn att dra, utan kommer man till balans så behöver man inte dra - är min poäng.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
820
Senast: ryujaneiro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 025
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 577
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar