Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det har jag nog.jacko skrev:Oj då, har du träffat många som kan sitta mitt över hästen? Det har banne mig inte jag.
Jag vet inte om jag ska svara på detta, då du tycker att jag är en besservisser o bara mitt sätt är det enda rätta.Susan skrev:Nej det är jag helt med på,
men jag är intresserad av hur du ser när ett ekipage är i jämnvikt.
Eller hur du känner att du är i balans mitt över hästen?
Hoppsan Kurt. menar att det kan vara svårt att lära ut hur man uppnår balans .jacko skrev:Jag förstår inte ditt svar? Om man inte har balans och styrka i sin bål är det svårt att lära ut det?"
O du vet vad som är fullständig balans?Jag tycker t o m få svenska ryttare i eliten sitter rakt över hästen några längre stunder. Men så är jag väl en pedant också.
Om de nu skulle sitta så illa som du insinuerar, så är det fysiskt omöjligt att genomföra ett svårt program godkänt.Och för all del - man ska bara bry sig om hur hästen går, om ryttaren sitter 4 mil till höger om ryggraden och hästen ändå säger "jag älskar dig och gör allt för dig" så spelar det ju ingen roll!
Jag tror inte att de är trollkonstnärer.det hade blivit bättre om folk i första hand red med sin bålbotten och allt mindre med sina underskänklar och sina händer. Det ser väldigt mkt snyggare ut med en "stilla" ryttare som har full kontroll på sin bäckenbotten och som kan fånga/häva/förstärka (osv) med sina sittben och det ger i regel en bättre gång och schwung hos hästen.
Lancet skrev:Ja jag skulle säga att man visar vägen för hästen.. Man underlättar för den.
Min d-ponny som igentligen inte är klar för att gå FEI kan gå FEI om jag gör allt rätt = sitter helt rätt med min sitts och med mina vikthjälper, detta gör att folk som inte kan rida så mkt med sina vikthjälper har stora kominikations problem med han
I volter beror på om hästen spårar rätt så försöker jag sitta mitt över med ''betoning'' på innersidan så att hästen skålar sig i sidan, men om hästen skjuter in eller ut bakdelen i volten pga obalans så får man ju vara flexibel och fånga upp hästen igen..
Precis som dig så tänker jag inte heller så mkt på hur jag gör, jag är ryttare i praktiken, därav blir det oftast lite flummiga svar när jag skriver, för jag beskriver oftast en känsla som man ska hitta..(vilket ju inte är lätt för andra att veta om de ännu inte har upplevt den känslan..)
axel skrev:Jag tror inte att de är trollkonstnärer.
det går inte att få hästen samlad o kunna utföra alla dessa rörelser med bara skänkel o hand.
självklart använder de sig mest av sitt säte mest.
malinsky skrev:Sitta ned på fel sittben? Går det??
Susan skrev:Nej det är jag helt med på,
men jag är intresserad av hur du ser när ett ekipage är i jämnvikt.
Eller hur du känner att du är i balans mitt över hästen?