Vikthjälper

Sv: Vikthjälper

KL

Vidare funderingar eftersom "sitta på yttern" kommer upp.

I en tidigare tråd så beskrev Jacko en galoppfattning där hon var noga med att "sitta på yttern" i fattningen.

Onödigt sades det då :angel:

Att hela tiden kontrollera sin tyngdpunkt och sin position är att säkerställa kvalitet i rörelserna.

En del naturbegåvade ryttare lär detta med en kroppslig intelligens och är inte medvetena om vad de gör.
Andra har inte upplevt denna dimension i ridiningen än.

Angående att sitta = balansera ifrån yttern.

Galopp är en diagonal rörelse. Den går från ytterbak till innerfram.

I en tråd om kvalitet på gångarter så talde jag om ekipagets tyngdpunkt i längsriktningen. Att man kan se hästens bål som ett rör med en kula i.

Ju närmare denna kula är inner fram - desto flackare galopp
Ju närmare denna kula är ytterbak dets bättre balans rundare galopp och samling ( någon som kommer ihåg Dionysosbilden :angel: )

Detta är rakt fram.
Genom att sitta på ytterbak - liksom hästen har båda i ekipaget en svag rundning av länden till galoppsidan.

LÄGGS VIKTEN FÖR MYCKET UTÅT så tappar hästen böjningen som Majola säger och byter - eller skjuter ut bogen och försvinner ut på prärien.
Läggs vikten mitt på så går hästen rakt fram i galoppen, och läggs vikten med hjälp av att flytta överkropen innåt ( men sitta kvar över ytterbak) så går vi in på en volt, riktigt samlade kan det nog tom bli en piruett.

Ju bättre ryttaren sitter kvar över ytterbak detso mer kan hon rida med vikthjälper och desto mindre behöver hon _dra i tygeln_ för att korta samla _ detso mindre vinkel kan hon behålla på stången :devil:

Skulle ryttaren lägga vikten inåt genom att ändra possition i bäckenet dvs inte sitta kvar över ytterbak, så byter hästen även då.
Av detta kan man lära sig att sitta på ytter - inte är samma sak som att belasta ytter mera. Att sitta på yttern handlar mer om att hitat balans.

För att citera tibblin. Det finns bara en bara en balans, men många olika stabila obalansser. :o

Hur biomekaniken fungerar kan vara bra att veta då man stöter på problem i ridiningen och allt inte går som en dans enligt ridhandboken man läser.

Majola - Ni har ju Eqistar Fliegen spray!

Senast ändrad:

By the way - många av de problem man har i sluta handlar ju också om att man tappar kontakten med ytter bak.

Kulan igen.

Oj då, har du träffat många som kan sitta mitt över hästen? Det har banne mig inte jag. :o

jacko skrev:
Oj då, har du träffat många som kan sitta mitt över hästen? Det har banne mig inte jag. :o
Det har jag nog.

Om man inte har balans eller stadga i sin bål är det svårt att försöka lära ut det. Det krävs träning o åter träning för det.
Men nu fanns redan den här...

Hur ser man att ryttaren sitter mitt över hästen?

På ryttaren?
och på hästen?

Det är en synkronisering.
Om inte ryttaren är i balans- går knappast hästen i balans.
Det går iallafall sällan att utveckla ekipaget nämnvärt.

Nej det är jag helt med på,
men jag är intresserad av hur du ser när ett ekipage är i jämnvikt.

Eller hur du känner att du är i balans mitt över hästen?

Jag förstår inte ditt svar? "Om man inte har balans och styrka i sin bål är det svårt att lära ut det?"

En rullstolsburen tränare kan vara 400 ggr bättre på att lära ut hur man sitter rakt över hästen än en som tävlat sm. Det har ju inte att göra med egen styrka el kapacitet HUR man kan lära ut?

Jag tycker t o m få svenska ryttare i eliten sitter rakt över hästen några längre stunder. Men så är jag väl en pedant också.

Och för all del - man ska bara bry sig om hur hästen går, om ryttaren sitter 4 mil till höger om ryggraden och hästen ändå säger "jag älskar dig och gör allt för dig" så spelar det ju ingen roll! :)

Susan skrev:

Jag vet inte om jag ska svara på detta, då du tycker att jag är en besservisser o bara mitt sätt är det enda rätta.

Känner bara att du är "ute efter" att hänga mig, då du kan briljera med ditt goda, pedagogiska o teoretiska sätt

Inte alls.

jag är bara intresserad av att veta om vi pratar om samma sak

Det kan ju vara så att vi deffinierar detta med sitta på mitten olika, därför frågar jag.
Jag upplever nämligen precis som jacko att sitta på mitten och hålla sig kvar där är det få som gör.

Du kanske menar något annat, därför frågar jag.
Jag har inget i bagaget - bara intresserad av diskussionen här och nu.

och för att diskutera kan det ju vara bra att veta om man menar samma sak

jacko skrev:
Jag förstår inte ditt svar? Om man inte har balans och styrka i sin bål är det svårt att lära ut det?"
Hoppsan Kurt. menar att det kan vara svårt att lära ut hur man uppnår balans .

Jag tycker t o m få svenska ryttare i eliten sitter rakt över hästen några längre stunder. Men så är jag väl en pedant också.
O du vet vad som är fullständig balans?
Du kanske behöver nya glasögon.:idea:
Ständigt detta påhopp på de svenska ryttarna- de försöker nog att förbättra sig hela tiden - de oxå
Och för all del - man ska bara bry sig om hur hästen går, om ryttaren sitter 4 mil till höger om ryggraden och hästen ändå säger "jag älskar dig och gör allt för dig" så spelar det ju ingen roll!
Om de nu skulle sitta så illa som du insinuerar, så är det fysiskt omöjligt att genomföra ett svårt program godkänt.

Oj, jag måste bli noggrannare med hur jag skriver! Jag ser nu med "dina" glasögon och hur det kan uppfattas! Det ber jag om ursäkt för!

Självklart är många (de flesta?) sv ryttare jätteduktiga och på en så hög nivå att jag inte ens kan drömma om att göra en tredjedel så bra själv! Men att sitta rakt över hästen är inte så lätt ens på den nivån, enligt mina linser.

Och visst kan man genomföra program utan att sitta rakt över hästen. Det finns ju mängder av andra hjälper man kan ta till om man inte kan det. I mina ögon det hade blivit bättre om folk i första hand red med sin bålbotten och allt mindre med sina underskänklar och sina händer. Det ser väldigt mkt snyggare ut med en "stilla" ryttare som har full kontroll på sin bäckenbotten och som kan fånga/häva/förstärka (osv) med sina sittben och det ger i regel en bättre gång och schwung hos hästen.

Med de gångartshästar vi avlar fram idag kan det trots inexakthet hos ryttaren se väldigt "snyggt" ut. det ska bli intressant att följa hur hållbara dessa nya fina hästar är.

det hade blivit bättre om folk i första hand red med sin bålbotten och allt mindre med sina underskänklar och sina händer. Det ser väldigt mkt snyggare ut med en "stilla" ryttare som har full kontroll på sin bäckenbotten och som kan fånga/häva/förstärka (osv) med sina sittben och det ger i regel en bättre gång och schwung hos hästen.
Jag tror inte att de är trollkonstnärer.
det går inte att få hästen samlad o kunna utföra alla dessa rörelser med bara skänkel o hand.
självklart använder de sig mest av sitt säte mest.

Lancet skrev:
Ja jag skulle säga att man visar vägen för hästen.. Man underlättar för den.

Min d-ponny som igentligen inte är klar för att gå FEI kan gå FEI om jag gör allt rätt = sitter helt rätt med min sitts och med mina vikthjälper, detta gör att folk som inte kan rida så mkt med sina vikthjälper har stora kominikations problem med han

I volter beror på om hästen spårar rätt så försöker jag sitta mitt över med ''betoning'' på innersidan så att hästen skålar sig i sidan, men om hästen skjuter in eller ut bakdelen i volten pga obalans så får man ju vara flexibel och fånga upp hästen igen..

Precis som dig så tänker jag inte heller så mkt på hur jag gör, jag är ryttare i praktiken, därav blir det oftast lite flummiga svar när jag skriver, för jag beskriver oftast en känsla som man ska hitta..(vilket ju inte är lätt för andra att veta om de ännu inte har upplevt den känslan..)

Håller med dig när det gäller vikthjälperna! Du har helt rätt uppfattning, tycker jag :)

Dollar

axel skrev:
Jag tror inte att de är trollkonstnärer.
det går inte att få hästen samlad o kunna utföra alla dessa rörelser med bara skänkel o hand.
självklart använder de sig mest av sitt säte mest.

Men ser inte du att det är ganska stor skillnad på i vilken utsträckning olika ryttare använder sig av sitsen, resp hand och skänkel.:confused: och även under olika ritter och på olika hästar.

Jag menar altså alls inte att det är nån slags indelning i bra resp kassa ryttare, utan bara att många har olika teknik, och ngn kanske är bra på en sak, medan en annan är bra på något annat istälet. Och att just detta med bålbotten/ bäcken är en av många flera saker.:)

Även undrar jag från den erfarenheten att när man misslycks med en rörelse för att att man är trött eller av anan anledning "glömmer" sätet. Att man får mer i handen då?
Och då är det väl ganska lätt att se på ett annat ekipage att de "glömt" något när de har mycket i handen? Hur mycket som man har i handen ses ju dels på halsens form men också på vinekln på stången.

Dessutom blir jag förvånad varför denna diskussion skall tas som kritik mot eliten. För om jag som ryttare kan identifiera mina fel och jobbar på att rätta till dem, så kan ju jag också känna igen dem på ett annat ekipage (oavsett nivå), och tänka aha den och den har också det här problemet - det är inte bara jag.:o

Man lär sig att hantera det på en nivå, men när nivånhöjs så kommer det att ploppa fram igen, och då måste jag lära mig hantera dem på denna mer krävande nivå.

Eftrsom du skriver om Galopppiruetter och bytesserier som ändå motsvarar en svår Dressyr nog måste du känna igen vad jag menar?

Jag har svårt att förstå hur man kan komma upp på den nivån utan att analysera vad man själv gör för fel, och vara medveten om det.
Det allra vanligaste felen måste ju ändå vara att man kommer lite efter i en rörelse:confused:

OBS JAG VILL INTE BRÅKA eller nåt, jag försöker bara förstå hur du tänker.
Svara om du vill.

MVH SUS

Senast ändrad:

malinsky skrev:
Sitta ned på fel sittben? Går det?? :angel:

Ja det går :D :angel: Och det och något ditåt ang. vikthjälper kan vara en ögonöppnare för en ibland.

fick tex rida förvänd galopp på volt och ställa om hästen jättemycket inåt samtidigt, som en övning för tränaren vad vikten egentligen säger/gör... satt och ojade mig i början att "nej det går inte, så kan jag ju inte göra", men tränare sa bara, jo testa, du måste våga, och sen gick det...

låter kanske som en konstig övning, och det kändes bisarrt till en början. men det lärde mig något, dvs att med rätt vikt, och i detta fallet en BALANSERAT använd vikthjälp, så funkade det trots att hästen ställdes åt h-te bakvänt, därför att jag fortfarande satt rätt /med vikthjälperna...

flummigt och låter nog otroligt krokigt, men så var det iallafall :o

Den övningen är mkt lösgörande.
om man minskar volten i galopp så måste man till slut ändra hjälperna o tänka baken ut o framen in, annars ligger de ner i kurvan.
Hjälpa att balansera upp sig.

Vilken tur att du skapade en tråd om det här, det är någo jag aldrig tänkt på. Jag har alltid blåst i en pipa när jag viljat att hästen ska skena, men nu har vi ju något nytt som vi kan öva på i sommar.:smirk:

Susan skrev:

Hoppar in här fast det fanns mycket att svara på i tråden men jag är för trött. ( Värmen och sen dressyrlektion som höll på att ta kål på mej)

De flesta hästar jag har ridit sista ja, 20 åren i alla fall, har varit så känsliga för bla vikthjälperna att man tvingas arbeta mycket på detta. Man kan inte utföra mycket om man inte är i balans över hästen. Stenhårda tränare med andra ord (hästarna:bow: )Jag har som lång person och inte naturbegåvad direkt fått kämpa och rätt hårdhänt fått veta när jag inte sitter i balans.

Därför kan jag säga att jag känner det mycket tydligt.(om jag sitter i balans) Använder mkt vikthjälper och får omedelbar respons på om jag gör rätt eller fel.

Hur? Det blir som Axel skrev nånstans obekvämt att rida. Inget fungerar, kort sagt. Viktkänsliga hästar är bra på det sättet. Jag får beröm för att sitta rakt över hästen och kunna kommunicera med små medel.

Men jag rider väldigt lite för underskänkel och blir dålig på att använda den rätt.

Usch vad svamligt, jag är för trött. Jag vill ha regn och svalka.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
820
Senast: ryujaneiro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 025
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 577
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar