Sv: Vikthjälper
cristobal skrev:
Är det bättre att passivt följa med i hästens rörelser än att försöka vara aktiv med vikthjälper - och göra detta på ett felaktigt vis? Tänker på timing, styrka på hjälper etc
Jag tycker att det är viktigt att ha ett lyssnande säte som hela tiden _känner_ var hästen är.
Då blir det inga överrumplande hjälper utan en ökande stegring som upphör när den är tillräcklig dvs hästen är där man vill ha den.
Hänger du med.
Ridning är till en mycket större del att lyssna än att prata
Var är hästen? Hur bär den sig över sina fyra ben?
Var är min tyngpunkt i förhållande till hästens.
En förutsättning för att kunna kontrolelra hästens tyngdpunkt = komma till samling är ju att man kan kontrollera sin egen.
Det vanligaste felet ryttare gör är att placera sin egen tungdpunkt på ett sätt som omöjliggör för hsäten att flytta sin tyngdpunkt bakåt =samling.
Så du tänker rätt; först följsamhet så att man har en utgångspunkt för att kunan labolrera med sin tyngdpunkt utan att störa hästen
Bra tänkt
Sedan så om man verkligen ser sig som en enhet - en kentaur_ och inte som en maskinförare så blir det ju naturligt att korrigera sig själv åt tex vänster om hästen t.ex. drar åt höger.
Ofta är det ju så att om hästen skjuter ut bogen så har man ju själv skjutit ut bogen. dvs vikten är lite efter i rörelsen.
Jag ser ofta ett tankefel hos ryttare som beskrivs bra av följande citat.
"How can you expect to control your horses - when you can't control your own body"
Sa en Grand Prixryttare, och tillika Grand Prix domare...