Vikthjälper

axel

Trådstartare
Hittade ingen tråd om detta.

Har fått intryck av att folk här inte använder sig så mkt av det här.

Att de bara är passiva med sina vikthjälper- följer med mitt över hästen.

När jag ändå är inne på aktivt o passivt, så kan vi ta detta om sätets inverkan- inte då så mkt med själva lutningen av bäckenet.

För mig är ett passivt säte= bara följsamt- inte direkt ngn inverkan.

Sv: Vikthjälper

Är det bättre att passivt följa med i hästens rörelser än att försöka vara aktiv med vikthjälper - och göra detta på ett felaktigt vis? Tänker på timing, styrka på hjälper etc

axel skrev:
Hittade ingen tråd om detta.

Har fått intryck av att folk här inte använder sig så mkt av det här.

Att de bara är passiva med sina vikthjälper- följer med mitt över hästen..

Jag har alltid använt mig även av vikthjälper, men det är inget man direkt talat om/tänkt på utan det är bara något som matats in under ridskoletiden och använts automatiskt/rutinmässigt.

.
När jag ändå är inne på aktivt o passivt, så kan vi ta detta om sätets inverkan- inte då så mkt med själva lutningen av bäckenet.

För mig är ett passivt säte= bara följsamt- inte direkt ngn inverkan.

Jag håller med dig beträffande passivt säte, då är man bara följsam. Förhoppningsvis har man fått igång hästen med den hjälp man tänkt sig och då ska man kunna vara passiv/följsam, tills man vill ge en ny hjälp.

cristobal skrev:
Är det bättre att passivt följa med i hästens rörelser än att försöka vara aktiv med vikthjälper - och göra detta på ett felaktigt vis? Tänker på timing, styrka på hjälper etc
Du har nog rätt i det.
Görs det fel så stjälper det, inte så illa att hästen gör så men som T. skrev: att hästen blir avtrubbad o inte lyssnar på detta.

Själv måste jag nog tänka på det:angel:
Använder mig av det i diag. slutor o i skritt-galopppiruetter, annars kommer hästen knappt runt.

Lustigt. Jag har fått det motsatta intrycket. Att folk på forumet är mycket väl medvetna om vikthjälperna och åtminstone vill och försöker använda dem huvudsakligen.

Jag håller med dig om att ett passivt säte "bara"följer med". Vilket är svårt nog.

Sen tycker jag att det är lite svårt att ha en diskution om vikthjälper utan att blanda in bäckenets placering och lutning då detta är så grundläggande och i högsta grad inverkar på hästen. med ett felaktigt bäcken är det svårt, om inte omöjligt att över huvudtaget inverka med vikthjälper.

Jag skulle väll lite kaxigt vilja säga att jag använder vikthjälper mest hela tiden. Mer eller mindre korrekt i den utsräckning jag just nu klarar av det. Ibland blir det tokigt. ;)

jag använder i stort sätt alltid vikthjälperna, och mia hästar lyssnar väldigt bra på detta, min fd c-ponny lyssnade bara på vikten. Drog du tex i tyglen om du ville svänga åt vänster så böjde han bara på halsen men fortsatte rakt fram.. Vilket nuvarande ägare har haft lite problem med när det gäller hoppningen:angel:

Jag tycker att ridningen flyter som bäst när man använder bara vikthjälper..

KL
Instämmer med föregående talare. :) - Då vet vi nyckeln till din ridning :bow:

Min ridning fungerar bäst när man använder vikthjälper, i kombination med korrekt rätt posstion.

I många tillfällen kan en förskjutning av min bröstkorg 1 cm vara skillnaden mellan framgång och fiasko.

Mitt eget ridsystem består av två frågor
Hur och var.

Hur - bestäms av ryttarens egen position
Var - av vikten; stor volt - liten volt
Jag styr med vikten inte med tygeln eller benen.

Volt - öppna - sluta = samma possition det enda som ändras är viktens placering, jag behöver inte ändra något annat.

Man kan ju göra det på olika sätt, men jag ser till att jag sitter på mitten (försöker i alla fall :angel: ) och flyttar bröstkorgen i sidled ngn centimeter - då stör jag så lite dom möjligt.
Viktigt på Nordis - man får inte störa hans balans - då blir det fiasko igen....

cristobal skrev:

Jag tycker att det är viktigt att ha ett lyssnande säte som hela tiden _känner_ var hästen är.

Då blir det inga överrumplande hjälper utan en ökande stegring som upphör när den är tillräcklig dvs hästen är där man vill ha den.

Hänger du med.

Ridning är till en mycket större del att lyssna än att prata
Var är hästen? Hur bär den sig över sina fyra ben?
Var är min tyngpunkt i förhållande till hästens.
En förutsättning för att kunna kontrolelra hästens tyngdpunkt = komma till samling är ju att man kan kontrollera sin egen.

Det vanligaste felet ryttare gör är att placera sin egen tungdpunkt på ett sätt som omöjliggör för hsäten att flytta sin tyngdpunkt bakåt =samling.

Så du tänker rätt; först följsamhet så att man har en utgångspunkt för att kunan labolrera med sin tyngdpunkt utan att störa hästen :idea:
Bra tänkt :)

Sedan så om man verkligen ser sig som en enhet - en kentaur_ och inte som en maskinförare så blir det ju naturligt att korrigera sig själv åt tex vänster om hästen t.ex. drar åt höger.

Ofta är det ju så att om hästen skjuter ut bogen så har man ju själv skjutit ut bogen. dvs vikten är lite efter i rörelsen.:o

Jag ser ofta ett tankefel hos ryttare som beskrivs bra av följande citat.

"How can you expect to control your horses - when you can't control your own body"

Sa en Grand Prixryttare, och tillika Grand Prix domare...

Senast ändrad:

jag använder mig av vikthjälper, men viktigast för
mig ÄR att hitta min/hästens gemensamma balans, annars ger det inget att anv vikthjälp. vikt utifrån vad? lixom.. ;) men det beror på min låga grundnivå

Kan man säga att man visar vägen till hästen?

Jag tänker nog inte så mkt på hur jag gör, men känner om det blir fel.

Men om ni sitter på yttre sittbenet i galoppen o sen lägga en volt- vad gör ni då?

Om man sitter ner på fel sittben så tycker jag nog att mina hästar reagerar på det- känns obekvämt för mig.

Måste testa imorgon

Ja jag skulle säga att man visar vägen för hästen.. Man underlättar för den.

Min d-ponny som igentligen inte är klar för att gå FEI kan gå FEI om jag gör allt rätt = sitter helt rätt med min sitts och med mina vikthjälper, detta gör att folk som inte kan rida så mkt med sina vikthjälper har stora kominikations problem med han

I volter beror på om hästen spårar rätt så försöker jag sitta mitt över med ''betoning'' på innersidan så att hästen skålar sig i sidan, men om hästen skjuter in eller ut bakdelen i volten pga obalans så får man ju vara flexibel och fånga upp hästen igen..

Precis som dig så tänker jag inte heller så mkt på hur jag gör, jag är ryttare i praktiken, därav blir det oftast lite flummiga svar när jag skriver, för jag beskriver oftast en känsla som man ska hitta..(vilket ju inte är lätt för andra att veta om de ännu inte har upplevt den känslan..)

axel skrev:
Kan man säga att man visar vägen till hästen?

Jag tänker nog inte så mkt på hur jag gör, men känner om det blir fel.

Men om ni sitter på yttre sittbenet i galoppen o sen lägga en volt- vad gör ni då?

Om man sitter ner på fel sittben så tycker jag nog att mina hästar reagerar på det- känns obekvämt för mig.

Måste testa imorgon

Ja, det kanske man kan säga. Jag är *hrrm, försöker* noga med att titta dit jag ska, så jag får vikten på rätt ställe osv. Men ofta blir det fel då min häst gärna vill göra som jag säger åt honom, och jag har för dålig balans och styrka för att kunna utgå från "grundposition" och vara inaktiv där till att veta precis vad jag gör med kroppen i samtliga moment. Det blir oftast fel för oss pga att jag sitter som en... åsna? :angel: På en ponny eller en häst som rör sig mindre har jag lättare med detta, T är som ett slagskepp, rör sig mycket och går nu under benämningen långtradare :D

Sitta ned på fel sittben? Går det?? :angel:

axel skrev:

Om jag sitter "på ytter sittben" (jag antar att du menar med vikten förlagd utåt?) så byter min häst galopp och försvinner någonstans på prärien. Det blir ingen volt. :crazy: Hon är väldigt noga (och inte särskilt förlåtande) med att vkten ska vara förlagd inåt.

Lyllo dig som har en hel prärie att rida på.
Trodde att man var tvungen att hålla sig innanför staketet i Deutschland.:D
Finns det broms där oxå? eller ska man emigrera dit?

Om man rider en diagonalsluta så är man ju med hästen åt sidan, men samtidigt vill man inte belasta innersidan- hur gör ni?
Kom nu på att det var läänge sen jag red ngn saxartad sluta.

Läste i boken igår om det där att när man ska byta riktning så fortsätter man att flyytta baken lite efter att man har stannat upp framdelens sidoförflyttning- hade glömt bort det:o

Senast ändrad:

De gnäller ju över bromsen, tyskarna, men de vet inte vad de talar om... I jämförelse med Sverige så är det rena paradiset här.

Och om man egentligen ska var på en liten volt så kan motsatta hörnet på ridbanan kännas rätt långt borta! :rofl:

Egentligen ska man nog emigrera hit. Det är rätt schysst.

Tillägg: Diagonalslutor rider jag inte med min häst ännu, men jag föreställer mig att man låter bäckenet svinga travtakten (i en travsluta) inte rakt fram utan snett åt sidan, i den riktning man vill åt. Hästen är väl även böjd åt det hållet = innersidan? Man behöver ju inte slänga sig åt sidan som en kosack. Jag tycker det är svårt med skänkelvikningarna när man t ex har vänster som inner men vill åt höger. Jag är för grovmotorisk för sånt!

Senast ändrad:

Det största felet som man gör vid sk. vikning är att man prioriterar sidförflyttningen.
Om man ser till att ha kvar samma energiska arbetstrav o flyttar hästen så mkt som den klarar av så blir det jättebra.

Det blir svårare för hästen att flytta sig med kortare steg.

*knapplån*

Vikthjälper, javisst! Men först följsamhet och balans. Annars vet inte hästen vad han ska lyssna på. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
820
Senast: ryujaneiro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 025
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 577
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar