Vi som pluggar del VII

Det stämmer, en korrekt referens är "Exempeltext exempeltext (Kalle Anka 2022 alternativ Kalle Anka, 2022).

Så om meningar efter varandra har samma källa, måste jag då skriva typ såhär i den löpande texten;

Hästar är ett fyrbent djur (Kalle Anka, 2022). De gillar att äta gräs och springa i hagen (Kalle Anka, 2022). En person som rider en häst kallas för ryttare (Kalle Anka, 2022).

Istället för;

Hästen är ett fyrbent djur. De gillar att äta gräs och springa i hagen. En person som rider en häst kallas för ryttare. (Kalle Anka, 2022)

Lite dåligt exempel, men hoppas du förstår vad jag menar :laugh:

Så om meningar efter varandra har samma källa, måste jag då skriva typ såhär i den löpande texten;

Hästar är ett fyrbent djur (Kalle Anka, 2022). De gillar att äta gräs och springa i hagen (Kalle Anka, 2022). En person som rider en häst kallas för ryttare (Kalle Anka, 2022).

Istället för;

Hästen är ett fyrbent djur. De gillar att äta gräs och springa i hagen. En person som rider en häst kallas för ryttare. (Kalle Anka, 2022)

Exakt så, ja.

Fick en kommentar från en lärare jag aldrig haft i min tenta som sa ”det är ALDRIG tillåtet att ha punkt före en referensparentes”… med aldrig skrivet med stora bokstäver, stämmer det verkligen?! Jag har aldrig fått anmärkning på det under mina två år som student om flera meningar före parentesen är från samma källa? Alltså såhär typ

Exempeltext exempeltext. Exempeltext exempeltext. (Kalle Anka, 2022) Fattar ni?

Vi skriver enligt APA 7. Har mejlat och frågat om förtydligande…

Enligt APA7 ska punkten vara efter referensen så det stämmer. Skriver uppsats nu och vi använder referenssystemet. Har fått det påpekandet också när jag lämnade in uppgift på vetenskapsteori och metod i våras. Sen kan ju lärare uttrycka sig på mer eller mindre pedagogiska sätt.

Edit såg nu att jag var tvåa på bollen 😄

Istället för;

Enligt APA7 ska punkten vara efter referensen så det stämmer. Skriver uppsats nu och vi använder referenssystemet. Har fått det påpekandet också när jag lämnade in uppgift på vetenskapsteori och metod i våras. Sen kan ju lärare uttrycka sig på mer eller mindre pedagogiska sätt.

Edit såg nu att jag var tvåa på bollen 😄

Använder sällan APA men jag vill minnas att referensen endast behöver användas en gång om samma text i stycket är refererat? Men att texten ska visa att det är referat tex "Lisa Karlsson (2022) lyfter fram att gräset är grönt. Hon poängterar även att man behöver klippa gräsmattan."

Använder sällan APA men jag vill minnas att referensen endast behöver användas en gång om samma text i stycket är refererat? Men att texten ska visa att det är referat tex "Lisa Karlsson (2022) lyfter fram att gräset är grönt. Hon poängterar även att man behöver klippa gräsmattan."
Eller så skriver man (ibid).

Jag tänker fråga om detta på nästa handledning för jag hittar inga bra exempel på just detta på nätet. Har kollat på flera olika ställen på olika referensguider och just detta verkar inte tas upp.

Jag tänker fråga om detta på nästa handledning för jag hittar inga bra exempel på just detta på nätet. Har kollat på flera olika ställen på olika referensguider och just detta verkar inte tas upp.

Sitter via mobilen så jag laddar upp en bild från Jönköpings universitet gällande APA och samma referens i ett stycke. Det närmaste jag kommer just nu gällande min egen fråga. Använder sällan APA, men en av mina lärare på yrkeshögskolan ville bara ha enligt APA.

Bifogade filer

• Screenshot_20221026-142424_Samsung Internet.webp
    Screenshot_20221026-142424_Samsung Internet.webp
    81,1 KB · Visningar: 24

Fick svaret från läraren nu som sa såhär om det;

”Vill du "rama" in flera meningar och att dessa är från samma referens är en bättre strategi att skriva så här:

Enligt Svensson et al. (2019) finns det flera saker som jag vill berätta. En sådan sak är thohejsan. En annan sak är hej och hopp. En tredje sak är hopp och lek (Svensson et al., 2019).

Dvs., du skriver flera meningar utifrån/enligt Svensson et al, men avslutar sen med Svensson et al i parentes, för att på så sätt "rama in" allt där emellan som är från Svensson et al.”

Så Mao, får jag bli bättre att använda referatmarkörer. Blev bara så paff eftersom jag verkar har gjort ”fel” hela tiden under min studietid och aldrig fått någon kommentar om det på någon av mina tentor och jag blev nu osäker vart jag ens har lärt mig att en punkt före referensparantensen var okej? Jaja, någongång ska man lära sig!

”Vill du "rama" in flera meningar och att dessa är från samma referens är en bättre strategi att skriva så här:

Enligt Svensson et al. (2019) finns det flera saker som jag vill berätta. En sådan sak är thohejsan. En annan sak är hej och hopp. En tredje sak är hopp och lek (Svensson et al., 2019).

Dvs., du skriver flera meningar utifrån/enligt Svensson et al, men avslutar sen med Svensson et al i parentes, för att på så sätt "rama in" allt där emellan som är från Svensson et al.”

Så Mao, får jag bli bättre att använda referatmarkörer. Blev bara så paff eftersom jag verkar har gjort ”fel” hela tiden under min studietid och aldrig fått någon kommentar om det på någon av mina tentor och jag blev nu osäker vart jag ens har lärt mig att en punkt före referensparantensen var okej? Jaja, någongång ska man lära sig!

Tack vad bra då får jag se över min uppsats också utifrån detta. Har du bara använt APA tidigare också? Olika referenssytem är ju olika sätt tänker jag.

Tack vad bra då får jag se över min uppsats också utifrån detta. Har du bara använt APA tidigare också? Olika referenssytem är ju olika sätt tänker jag.

Vi har nog för det mesta använt APA, är osäker på vart jag har fått punkten före referensparentesen ifrån… menmen, bättre sent än aldrig?? Bra att lära sig nu innan man skriver examensarbetet nästa år :laugh:

Tack, då mindes jag lite rätt även om jag glömde bort att rama in stycket led referens.

Känner mig stressad över uppsatsen. Varit jättesjuk sen i onsdags och har tjänstledigt torsdagar och fredagar för att jobba med uppsatsen. Är inte direkt frisk än heller. Får se om jag kan lösa lite mer ledighet från jobbet framöver för att ta igen lite tid dock har vi extrem personalbrist. Annars blir det många timmar de närmaste helgerna som får gå åt.

Vi har nog för det mesta använt APA, är osäker på vart jag har fått punkten före referensparentesen ifrån… menmen, bättre sent än aldrig?? Bra att lära sig nu innan man skriver examensarbetet nästa år :laugh:

Kanske eftersom man sätter referensen (fotnoten) efter punkten när man använder sig av oxfordsystemet. Det finns liksom för många olika system för att man inte ska röra ihop allt. Det gäller inte bara studenter utan även lärare och forskare.

Vi har äntligen fått sätta igång med C-uppsatserna! Jag har såklart varit sjuk och missat första veckans seminarium och workshops, men ska kolla igenom det material som lagts upp och försöka komma ikapp med mitt egna lilla utkast nu i helgen. Såklart lite motigt att inte ha fått någon feedback på första synopsis, men äsch det är nog inte hela världen att få feedbacken nästa vecka istället. Det är ju ändå så tidigt i processen än, mycket kommer hinna ändras innan det är klart :up:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 686
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar