Det är så vi fått lära oss också! @ButterflyflipDet stämmer, en korrekt referens är "Exempeltext exempeltext (Kalle Anka 2022 alternativ Kalle Anka, 2022).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är så vi fått lära oss också! @ButterflyflipDet stämmer, en korrekt referens är "Exempeltext exempeltext (Kalle Anka 2022 alternativ Kalle Anka, 2022).
Det stämmer, en korrekt referens är "Exempeltext exempeltext (Kalle Anka 2022 alternativ Kalle Anka, 2022).
Exakt så, ja.Så om meningar efter varandra har samma källa, måste jag då skriva typ såhär i den löpande texten;
Hästar är ett fyrbent djur (Kalle Anka, 2022). De gillar att äta gräs och springa i hagen (Kalle Anka, 2022). En person som rider en häst kallas för ryttare (Kalle Anka, 2022).
Istället för;
Hästen är ett fyrbent djur. De gillar att äta gräs och springa i hagen. En person som rider en häst kallas för ryttare. (Kalle Anka, 2022)
Lite dåligt exempel, men hoppas du förstår vad jag menar
Okej, tack för hjälpen.Exakt så, ja.
Fick en kommentar från en lärare jag aldrig haft i min tenta som sa ”det är ALDRIG tillåtet att ha punkt före en referensparentes”… med aldrig skrivet med stora bokstäver, stämmer det verkligen?! Jag har aldrig fått anmärkning på det under mina två år som student om flera meningar före parentesen är från samma källa? Alltså såhär typ
Exempeltext exempeltext. Exempeltext exempeltext. (Kalle Anka, 2022) Fattar ni?
Vi skriver enligt APA 7. Har mejlat och frågat om förtydligande…
Så om meningar efter varandra har samma källa, måste jag då skriva typ såhär i den löpande texten;
Hästar är ett fyrbent djur (Kalle Anka, 2022). De gillar att äta gräs och springa i hagen (Kalle Anka, 2022). En person som rider en häst kallas för ryttare (Kalle Anka, 2022).
Istället för;
Hästen är ett fyrbent djur. De gillar att äta gräs och springa i hagen. En person som rider en häst kallas för ryttare. (Kalle Anka, 2022)
Lite dåligt exempel, men hoppas du förstår vad jag menar
Enligt APA7 ska punkten vara efter referensen så det stämmer. Skriver uppsats nu och vi använder referenssystemet. Har fått det påpekandet också när jag lämnade in uppgift på vetenskapsteori och metod i våras. Sen kan ju lärare uttrycka sig på mer eller mindre pedagogiska sätt.
Edit såg nu att jag var tvåa på bollen
Eller så skriver man (ibid).Använder sällan APA men jag vill minnas att referensen endast behöver användas en gång om samma text i stycket är refererat? Men att texten ska visa att det är referat tex "Lisa Karlsson (2022) lyfter fram att gräset är grönt. Hon poängterar även att man behöver klippa gräsmattan."
Eller så skriver man (ibid).
Såklart. Varför kan det inte finnas ett standardiserat system?Vad jag har hittat så ska man inte använda det i APA 7.
Använder sällan APA men jag vill minnas att referensen endast behöver användas en gång om samma text i stycket är refererat? Men att texten ska visa att det är referat tex "Lisa Karlsson (2022) lyfter fram att gräset är grönt. Hon poängterar även att man behöver klippa gräsmattan."
Jag tänker fråga om detta på nästa handledning för jag hittar inga bra exempel på just detta på nätet. Har kollat på flera olika ställen på olika referensguider och just detta verkar inte tas upp.
Använder sällan APA men jag vill minnas att referensen endast behöver användas en gång om samma text i stycket är refererat? Men att texten ska visa att det är referat tex "Lisa Karlsson (2022) lyfter fram att gräset är grönt. Hon poängterar även att man behöver klippa gräsmattan."
Jag tänker fråga om detta på nästa handledning för jag hittar inga bra exempel på just detta på nätet. Har kollat på flera olika ställen på olika referensguider och just detta verkar inte tas upp.
Fick svaret från läraren nu som sa såhär om det;
”Vill du "rama" in flera meningar och att dessa är från samma referens är en bättre strategi att skriva så här:
Enligt Svensson et al. (2019) finns det flera saker som jag vill berätta. En sådan sak är thohejsan. En annan sak är hej och hopp. En tredje sak är hopp och lek (Svensson et al., 2019).
Dvs., du skriver flera meningar utifrån/enligt Svensson et al, men avslutar sen med Svensson et al i parentes, för att på så sätt "rama in" allt där emellan som är från Svensson et al.”
Så Mao, får jag bli bättre att använda referatmarkörer. Blev bara så paff eftersom jag verkar har gjort ”fel” hela tiden under min studietid och aldrig fått någon kommentar om det på någon av mina tentor och jag blev nu osäker vart jag ens har lärt mig att en punkt före referensparantensen var okej? Jaja, någongång ska man lära sig!
Tack vad bra då får jag se över min uppsats också utifrån detta. Har du bara använt APA tidigare också? Olika referenssytem är ju olika sätt tänker jag.
Fick svaret från läraren nu som sa såhär om det;
”Vill du "rama" in flera meningar och att dessa är från samma referens är en bättre strategi att skriva så här:
Enligt Svensson et al. (2019) finns det flera saker som jag vill berätta. En sådan sak är thohejsan. En annan sak är hej och hopp. En tredje sak är hopp och lek (Svensson et al., 2019).
Dvs., du skriver flera meningar utifrån/enligt Svensson et al, men avslutar sen med Svensson et al i parentes, för att på så sätt "rama in" allt där emellan som är från Svensson et al.”
Så Mao, får jag bli bättre att använda referatmarkörer. Blev bara så paff eftersom jag verkar har gjort ”fel” hela tiden under min studietid och aldrig fått någon kommentar om det på någon av mina tentor och jag blev nu osäker vart jag ens har lärt mig att en punkt före referensparantensen var okej? Jaja, någongång ska man lära sig!
Vi har nog för det mesta använt APA, är osäker på vart jag har fått punkten före referensparentesen ifrån… menmen, bättre sent än aldrig?? Bra att lära sig nu innan man skriver examensarbetet nästa år