Vi som pluggar del VII

Vår handledning är inte så strukturerad utan man får göra upp själv med handledaren hur det passar bäst att fördela de 20 handledningstimmarna. Har träffat min handledare en gång, i övrigt kör vi mejlfeedback. Skickar arbetet till henne för feedback när jag har något nytt att komma med helt enkelt, väldigt smidigt :). Det vi har som är bestämt på förhand är en deadline för färdigskriven inledning, syfte, material/metod och litteraturdel i mitten på november, och så deadline för i princip färdigt arbete i december.

20 timmar lät väldigt generöst, på vilken nivå skriver du uppsats? Vi har typ 2,5-3 timmar på hela uppsatsen på vår kandidatuppsats. Lät som ett smidigt upplägg iallafall!

20 timmar lät väldigt generöst, på vilken nivå skriver du uppsats? Vi har typ 2,5-3 timmar på hela uppsatsen på vår kandidatuppsats. Lät som ett smidigt upplägg iallafall!

Det är på avancerad nivå (30 hp examensarbete för yrkesexamen). Visst är de flesta kandidat/C-uppsatser på 15 hp? :) Isåfall låter det ju rimligt att det är mindre handledning, men 2,5 timmar lät lite. Tror jag hade mer än så på min kandidatuppsats, runt 5 timmar i alla fall skulle jag tro.

Håller med om att 20 timmar är generöst, men kul och säkert nyttigt att ni har mycket möjligheter till handledning.

När jag pluggade senaste gång tror jag vi hade 7-10h för magisteruppsatsen; kommer inte ihåg så noga och behövde inte så mycket handledning.

Det är på avancerad nivå (30 hp examensarbete för yrkesexamen). Visst är de flesta kandidat/C-uppsatser på 15 hp? :) Isåfall låter det ju rimligt att det är mindre handledning, men 2,5 timmar lät lite. Tror jag hade mer än så på min kandidatuppsats, runt 5 timmar i alla fall skulle jag tro.

Ja det är 15 hp på den. :) Ja känns väldigt lite handledning. Absolut rimligt att det är lite mindre handledning för det är en ju mindre omfattande uppsats än en master.

Jag jobbar på lärosätet @Theodor pluggar på om jag inte snurrat till det. 😂

Vi har gemensamt på lärosätet 10h handledning på kandidat och 20h på master.

Det stämmer :). Kan nog hända att det var 10 timmar för kandidaten t.o.m ja. Skrev den 2016 så minns inte riktigt, har haft studieuppehåll nästan fyra år. Under tiden har de ju tagit bort kandidaten för veterinärerna så de kursare jag läser med nu har inte gjort nån.

Uppsatsskrivande i två dagar nu, blir tidigare forskning och teori som jag ska läsa in mig på och skriva om. Så kan förhoppningsvis börja med materialinsamlingen snart. Har börjat titta på den redan lite smått och skrivit lite om metod och bestämt tidsperiod för urval. Samt skrivit ett resonemang om vad man ska tänka när man granskar tidningsartiklar. Så har kommit en bit på det.

Dagens panik! Hade lyckligt glömt bort en deadline idag. Råkade vara inne och kolla på kurssidan i kväll, bara för att se att deadline är IDAG. :nailbiting:

Som tur bara en kortare grej att skriva men det hade ju hjälpt om jag öht hade läst något alls.

Nåja fick ihop nån sorts svar på övningsuppgifterna i alla fall och lämnade in i tid. Men vackert blev det ej.

Morgontränat idag men nu ska jag sätta igång med dagens pluggande. Ska gå över till biblioteket och sätta mig i deras läsesal och plugga. Sambon jobbar hemma och den här lägenheten är inte gjord för att två ska arbeta hemifrån samtidigt,. Man hade väl inte riktigt det perspektivet på 30-talet när lägenheterna byggdes :D

Gick hem från biblioteket för ett tag sen, haft en effektiv dag där. Gjort middag och ätit och nu ska jag plugga en timme till. Ska läsa några uppsatser för det finns verkligen ingen tidigare forskning om mitt ämne i relation till svenska bibliotek. Men har tagit närliggande forskning och internationell forskning. Min handledare sa att så länge jag visar medvetenhet i uppsatsen om att uppsatser inte är forskning och att jag noterat detta och skriver det så är det ok att ha med. Just på grund av avsaknaden av forskning om ämnet.

Om en timme får det vara slutpluggat det är ju trots allt fredag. :)

Just nu kommit in i en tvivlande fas av uppsatsarbetet, är det bra nog, håller studien jag tänkt att göra, har jag begränsat materialet för mycket? Men gissar att det är en sån fas man kommer in i nån gång under arbetet med denna, får bara tro på min studie och jobba på.

Sitter med hemtenta. Seeeegt. Uppenbarligen hittar jag annat att göra. :angel:
Det svåraste är att använda de nyinlärda begreppen, de kommer ju av naturliga skäl inte enkelt i mitt språk och då känns det så konstlat. Det ingår dock i betygskriterierna att använda begreppen. Tre frågor av elva kvar och lite finslipning. Den ska in på fredag men jobbar hela veckan så vill ha det mesta gjort nu i helgen.

Tentapluggar och har så svårt med motivationen. Alla föreläsningar är inspelade och jag minns SÅ väl varför jag inte trivdes under pandemin. Det är SÅ svårt fokusera och ta in saker via en datorskärm. Det tar otroligt mycket energi från mig. Så pass att jag faktiskt funderar på att strunta i tentan på fredag och helt enkelt skita i denna kurs helt och hållet.

Föreläsningar på plats GER energi och motivation. Här har vi så mycket att göra och massor videor. Funderar på om jag ska åka o köpa lösgodis för att ha något att motivera mig med - men hur ska det gå med min viktnedgång då? :rofl:
GUUUUD.

Det jobbiga är att ämnet är jätteintressant i grunden.

Fick en kommentar från en lärare jag aldrig haft i min tenta som sa ”det är ALDRIG tillåtet att ha punkt före en referensparentes”… med aldrig skrivet med stora bokstäver, stämmer det verkligen?! Jag har aldrig fått anmärkning på det under mina två år som student om flera meningar före parentesen är från samma källa? Alltså såhär typ

Exempeltext exempeltext. Exempeltext exempeltext. (Kalle Anka, 2022) Fattar ni?

Vi skriver enligt APA 7. Har mejlat och frågat om förtydligande…

Fick en kommentar från en lärare jag aldrig haft i min tenta som sa ”det är ALDRIG tillåtet att ha punkt före en referensparentes”… med aldrig skrivet med stora bokstäver, stämmer det verkligen?! Jag har aldrig fått anmärkning på det under mina två år som student om flera meningar före parentesen är från samma källa? Alltså såhär typ

Exempeltext exempeltext. Exempeltext exempeltext. (Kalle Anka, 2022) Fattar ni?

Vi skriver enligt APA 7. Har mejlat och frågat om förtydligande…

Det stämmer, en korrekt referens är "Exempeltext exempeltext (Kalle Anka 2022 alternativ Kalle Anka, 2022).

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 686
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar