Vi som pluggar del VII

Jag ser att CSN informerar att 30 November är den sista dagen att slå ihop sina lån om man pluggat under 2022 och innan 2022 så har man två CSN-lån. Jag är färdig juni 2023, och ser inga direkta nackdelar med att slå ihop dem eftersom de säger att man får lägre månadskostnad? Någon som tänker annorlunda? Har lite dålig koll på sådant här.

Jag ser att CSN informerar att 30 November är den sista dagen att slå ihop sina lån om man pluggat under 2022 och innan 2022 så har man två CSN-lån. Jag är färdig juni 2023, och ser inga direkta nackdelar med att slå ihop dem eftersom de säger att man får lägre månadskostnad? Någon som tänker annorlunda? Har lite dålig koll på sådant här.
Bra fråga... Jag kommer ju eventuellt studera 2024 med, får man slå ihop så pass? Jag har ingen koll alls.

Gah, det är så jäkla luddiga instruktioner i den här kursen! Allt är tydligt uppstrukturerat och bra i olika moduler med ett huvudämne i varje modul. Sen ska vi skriva en wikipediaartikel till varje modul, och det förklaras bra hur det ska skrivas med exempel och så. Det som däremot saknas är ämnesval? Ska vi använda ämnet som modulen handlar om eller ska vi välja något inom det övergripande ämnet att fördjupa oss i? Har mailat läraren och hoppas att han svarar snabbt!

Bröl, tenta som gick åt skogen igår. :arghh:

Litteraturlistan bestod av 2 böcker och 2 artiklar.
Jag hade läst båda böckerna, men bara skummat igenom artiklarna eftersom jag tyckte de var konstiga och svåra att förstå.

Fråga 1: behandlas på 1,5 sida av 850 sidor. Hade varken behandlats på föreläsningarna eller i kompendiet, så jag skummade förbi just detta korta avsnitt. Men jag kunde i alla fall hitta på ett "ditåt-svar".

Fråga 2: "redogör för artikelförfattare NNs syn på XX" — ingen som helst aning om detta. Så jag hittade på att hen tycker ungefär som doktrin och svamlade.

Fråga 3 & 4 gick hyfsat.

Men förbereder mig på att skriva om tentan. Orkar inte läsa dessa jäkla böcker ännu en gång. Suuuck.

Jag sitter fast lite efter första handledningen. Måste ändra frågeställningen lite och byta ut en del primärt material för att få det att funka, men att hitta nytt material visar sig vara svårare än jag trott. Lite nervös att jag ska ändra riktning och fortfarande inte hitta rätt, men förhoppningsvis är jag på rätt spår nu iaf. Får se helt enkelt! Ska kolla igenom tidigare forskning för att förhoppningsvis få lite inspiration imorgon

Fått extra ledigt från jobbet nästa vecka så jag är ledig och kan jobba med uppsatsen, känns så skönt. Var sjuk i nästan två veckor totalt så kändes lite jobbigt.

Har just nu kört fast lite vad gäller teori, ska försöka ta mig igenom Habermas borgerlig offentlighet och den känns svår men är innerligt glad att den finns på svenska. Ska också försöka läsa hans egen text som finns med i en antologi där han förtydligat och förkastat delar av sin teori vid ett senare tillfälle. Är iallafall klar med själva insamlingen av material av tidningsartiklar återstår bara det "lilla arbetet" med att koda och analysera materialet. Sen har jag en del småfix från tidigare delar av uppsatsen jag kommer att behöva göra. Så blir lite parallellt jobb närmaste veckan.

Fick B - mycket bra, (skala A-F) på första deltentan och jag är så himla glad. 😊 Jag som är matematiker och naturvetare och är van vid att något är rätt eller fel tyckte det var jättesvårt att veta vad jag skulle svara när det var mer resonerande svar och begrepp som går omlott men var i olika frågor. Kände när jag lämnade in att det kunde vara hur fel, ytligt, inte tillräckligt som helst. Eller korrekt. Även om kursen i sig inte är viktig för min framtid eller så så är jag oerhört glad.

Gaah Habermas teori känns bara omöjlig att tränga in i just nu jag får hoppas den känslan lättar under veckan. Men just nu är den lite stressande att jag bara känner att det tagit totalt stopp liksom :banghead::banghead: Har ändå försökt läsa en del forskningsartiklar och så som förstudie men hans bok känns bara helt omöjlig just nu. Ja ja är väl bara att kämpa på antar jag.

Hur fungerar det när man läser sporadiska kurser på högskola? Får man reda på vilken mall en uppgift ska följa, eller är det något som man förväntas veta redan innan?

Jag pluggar en yrkesutbildning men vill fördjupa mig inom vissa bitar på högskola. Jag har däremot aldrig beblandat mig med sådana kurser så jag vet inte hur det fungerar.

Hur fungerar det när man läser sporadiska kurser på högskola? Får man reda på vilken mall en uppgift ska följa, eller är det något som man förväntas veta redan innan?

Jag pluggar en yrkesutbildning men vill fördjupa mig inom vissa bitar på högskola. Jag har däremot aldrig beblandat mig med sådana kurser så jag vet inte hur det fungerar.

Jag har läst på flera olika högskolor/universitet och ja det brukar finnas en ”form” att hålla sig till.

Jag har också läst fristående kurser på olika universitet och har alltid fått veta sånt😊

Om det är nån tröst @Islandshästryttare så är min erfarenhet från min förra examen samt nuvarande studier att det "bara" är att läsa flera gånger. Även om saker verkar obegripliga, så om man läser samma sak 2-3 ggr så brukar polletten trilla ner förr eller senare.

Ja det är kanske så men nu funderar jag på att byta har hittat en forskare som har en mer sentida tolkning av begreppet public sphere. Ska kika på det under dagen idag.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 686
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar