Det går så klart inte att generalisera. Men när det har inträffat så har det framförallt handlat om att uppsatsen har metodologiska problem som handledaren inte har insett vidden av. Många handledare handleder som generalister vilket gör att de inte är experter på alla vetenskapliga metoder. Om studenten har valt en metod som handledaren inte behärskar, och som examinatorn råkar vara expert på, så kan det gå fel.
Det senare har förekommit på mitt program som är mångvetenskaplig. Många studenter vill exempelvis göra intervjuer och använda diskursanalys för att analysera materialet, men påfallande ofta görs istället något som mer liknar en innehållsanalys. Ibland är det lätt löst genom att studenten helt enkelt kallar sin analys för något annat och skriver om delar av metodavsnittet, i andra fall så har studiens design blivit helt fel från början till slut.
Även om innehållet är studentens ansvar, så kan jag tycka att man som handledare behöver vara ödmjuk inför att man inte kan allt och att man kan behöva se utanför sin egen box och lägga lite tid på att läsa in sig på det man inte kan. Väljer studenten en frågeställning som kräver en ganska metodtung uppsats och handledaren inte är van vid detta så måste handledaren anpassa sig, även om krav och förväntningar kan se annorlunda ut i handledarens eget ämne. I den bästa av världar har dock lärare och forskare god allmän kunskap om epistemologi och vetenskapsteori och klarar därför av att handleda inom olika ämnen med olika vetenskapstraditioner.
Efter vad jag har läst i denna tråd så har jag även kunnat utläsa att det finns handledare som är slarviga och nonchalanta (eller som arbetar under hård tidspress). De läser inte ordentligt och diskuterar inte uppsatsens upplägg ordentligt med studenten. De ställer inte tillräckligt kritiska frågor för att försäkra sig om att studenten klarar av att göra det hen föresatt sig. En variant av detta är när studenter förefaller mycket kapabla när de pratar om uppsatsen, men som inte är lika exekutivt kapabla. För att stävja det senare så brukar de flesta handledare kräva att handledning sker över skriven text från dag ett. En ytterligare variant är att kritiska kommentarer ges, men man undersöker inte om studenten har förstått de kritiska kommentarerna. Andra saker som kan hända är att frågeställningar som inte är forskningsbara släpps igenom.
Sedan finns det påfallande ofta fall där studenten inte ”hör” handledaren eller som inte inser omfattningen av kritiken och lägger fram en uppsats som handledaren inser inte kommer godkännas. Det verkar dock inte vara fallet här.