Vi som pluggar del VII

Ska ha min första salstenta i juni sedan jag började högskolan år 2020.. i arbetsrätt dessutom :jawdrop: Så mitt liv de senaste veckan har varit paragraf hit och paragraf dit, men är jag konstig om jag… typ tycker det är kul? Vi får se vad jag tycker efter tentan :angel1: lite nervöst är det:D
 
Ni som har koll på det här med metoder, vad kallar man det för när respondenterna har besvarat intervjufrågor via mail? Min handledare var osäker på om jag kunde kalla det för kvalitativ intervju.
 
Ehh, jag tror att min uppsats får gå vidare till opponering :nailbiting: Handledaren skrev att jag har lite att justera inför inlämningen, och enda inlämningen är just för seminariebehandling. Skulle haft sista handledningen nu ikväll men satt i telefonkö med ett assistensbolag istället
 
Sista tentan skriven! Får se hur det gick, är inte helt säker på att jag klarat men hoppas det, vore så skönt att aldrig mer behöva skriva en tenta! Omtentan ligger först i augusti så detta är sista chansen innan sommaren och avgör vad jag kan jobba som i sommar. Detta har varit ett stort stressmoment bland kursarna men jag känner mest att jag ändå inte har några fler salstentor i mig just nu efter 9 st på 4,5 månad. Det får gå som det går :).
 
Känslan när ens handledare har sagt att uppsatsen ser jättebra ut och examinatorn sedan sågar den så pass att man inser att man måste skriva om 50% av uppsatsen.

Allt från formuleringar, resultat till frågeställning är fel. Mark, tid och utbildning kostar tydligen inte pengar.

Det blev visst ingen examen för mig. Jag kommer inte orka fixa till detta. Jag var så stolt och nöjd när jag lämnade in uppsatsen. Men tydligen så dålig att jag i princip måste göra om hela studien. Och det kommer jag aldrig att hitta motivationen eller tiden till. Och jag vet inte vad det skulle göra för skillnad ens. Det jag och 5 andra tyckte var skitbra är tydligen tvärdåligt så att göra om lär inte hjälpa den saken.
 
Känslan när ens handledare har sagt att uppsatsen ser jättebra ut och examinatorn sedan sågar den så pass att man inser att man måste skriva om 50% av uppsatsen.

Allt från formuleringar, resultat till frågeställning är fel. Mark, tid och utbildning kostar tydligen inte pengar.

Det blev visst ingen examen för mig. Jag kommer inte orka fixa till detta. Jag var så stolt och nöjd när jag lämnade in uppsatsen. Men tydligen så dålig att jag i princip måste göra om hela studien. Och det kommer jag aldrig att hitta motivationen eller tiden till. Och jag vet inte vad det skulle göra för skillnad ens. Det jag och 5 andra tyckte var skitbra är tydligen tvärdåligt så att göra om lär inte hjälpa den saken.

Har tyvärr inga tröstande ord men kan berätta att jag sitter i liknande sits efter min opponering för drygt 1,5 vecka sen. Det är totalkrock mellan min examinator och handledare så jag inväntar kommentarer på min uppsats. Jag bröt ihop, och var deppig hela förra veckan för jag vet inte heller hur jag ska kunna lösa den.
 
Har tyvärr inga tröstande ord men kan berätta att jag sitter i liknande sits efter min opponering för drygt 1,5 vecka sen. Det är totalkrock mellan min examinator och handledare så jag inväntar kommentarer på min uppsats. Jag bröt ihop, och var deppig hela förra veckan för jag vet inte heller hur jag ska kunna lösa den.
Fördelen - jag orkade inte fixa matlåda igår. Men nu behöver jag ingen längre :D

Tur att jag har lite intervjuer på lut iaf. Men det blir tufft med distansförhållande igen. Sambon sa att han inte visste om det var någon idé att fortsätta då. Men jag har liksom inget annat alternativ. Och hans jobb finns bara i Stockholm.
 
Fick efterlysa mina kommentarer idag, men dom kom. Jösses vilket gediget arbete han gjort, min examinator, i att granska min uppsats. Så många kommentarer men tyvärr en hel del oläsliga kråkfötter så jag får se hur revideringen går :rofl:

Jag ska tydligen upp på ny opponering trots att den delen blev godkänd. Jag har dock mailat examinatorn att jag vill försöka revidera texten inom en vecka så han eventuellt kan betygsätta den. Jag har varken tid eller lust för en ny opponering.
 
Och jag fick i eftermiddags tillbaka den sista inlämningen för VT, behöver komplettera en del på den, allt annat på hela terminen är godkänt och klarat på första försöket.

Så känns lite surt att jag inte lyckades klara sista inlämningen,men någon gång lär man ju behöva rätta till något 😅🙃 känner mig även lite deppig att jag faila.
 
Känslan när ens handledare har sagt att uppsatsen ser jättebra ut och examinatorn sedan sågar den så pass att man inser att man måste skriva om 50% av uppsatsen.

Allt från formuleringar, resultat till frågeställning är fel. Mark, tid och utbildning kostar tydligen inte pengar.

Det blev visst ingen examen för mig. Jag kommer inte orka fixa till detta. Jag var så stolt och nöjd när jag lämnade in uppsatsen. Men tydligen så dålig att jag i princip måste göra om hela studien. Och det kommer jag aldrig att hitta motivationen eller tiden till. Och jag vet inte vad det skulle göra för skillnad ens. Det jag och 5 andra tyckte var skitbra är tydligen tvärdåligt så att göra om lär inte hjälpa den saken.
Mitt tips. Ta en paus. Andas. Kolla med handledaren hur nästa steg är. Gör en plan. Kan ju tycka att handledaren skulle ha tagit höjd på detta, så att det inte skulle hända.

Vi är många som haft ett hvete med uppsatsen. Jag tillhör den kategorin som fick göra om hela. I mitt fall föll det också på handledaren. Jag fick fel, ngn som var sjukt ointresserad av min uppsats. Så det tog 1,5 år extra.
 
Känslan när ens handledare har sagt att uppsatsen ser jättebra ut och examinatorn sedan sågar den så pass att man inser att man måste skriva om 50% av uppsatsen.

Allt från formuleringar, resultat till frågeställning är fel. Mark, tid och utbildning kostar tydligen inte pengar.

Det blev visst ingen examen för mig. Jag kommer inte orka fixa till detta. Jag var så stolt och nöjd när jag lämnade in uppsatsen. Men tydligen så dålig att jag i princip måste göra om hela studien. Och det kommer jag aldrig att hitta motivationen eller tiden till. Och jag vet inte vad det skulle göra för skillnad ens. Det jag och 5 andra tyckte var skitbra är tydligen tvärdåligt så att göra om lär inte hjälpa den saken.

Fy så jobbigt! Har du haft något samtal med handledaren efteråt? När det skiljer så brutalt mellan handledarens och examinatorns bedömning så måste man ta en diskussion direkt för studentens skull.

Som ansvarig för ett masterprogram har det varit min omedelbara åtgärd när sådana här saker har hänt att sätta handledare och examinator i kontakt med varandra för att reda ut vad som felar. Oavsett vad som felar så får det liksom inte sluta med att handledaren säger att den inte fattar någonting och att uppsatsen är bra, samtidigt som examinatorn säger att uppsatsen inte kan godkännas.

Jag hoppas att du kommer få stöd och pepp från din handledare så att du kan känna dig motiverad att fortsätta. Om inte så tycker jag att du ska prata med programansvarig/terminsansvarig/kursansvarig (hur det nu är upplagt hos er).
 
Fy så jobbigt! Har du haft något samtal med handledaren efteråt? När det skiljer så brutalt mellan handledarens och examinatorns bedömning så måste man ta en diskussion direkt för studentens skull.

Som ansvarig för ett masterprogram har det varit min omedelbara åtgärd när sådana här saker har hänt att sätta handledare och examinator i kontakt med varandra för att reda ut vad som felar. Oavsett vad som felar så får det liksom inte sluta med att handledaren säger att den inte fattar någonting och att uppsatsen är bra, samtidigt som examinatorn säger att uppsatsen inte kan godkännas.

Jag hoppas att du kommer få stöd och pepp från din handledare så att du kan känna dig motiverad att fortsätta. Om inte så tycker jag att du ska prata med programansvarig/terminsansvarig/kursansvarig (hur det nu är upplagt hos er).

Nu är det inte mig du svarar på. Jag har hört om flera likande fall där man haft trepartssamtal för att hitta en lösning. Men då jag sitter i likande sits så kan jag berätta att min handledare valt att inte kommentera/uttala sig om examinatorns omdöme.

I mitt fall har det löst sig att examinatorn ger mig en vecka att justera texten, så OM jag hinner klart så görs det en ny bedömning av honom direkt. Annars blir det en ny opponering i höst.
 
Fy så jobbigt! Har du haft något samtal med handledaren efteråt? När det skiljer så brutalt mellan handledarens och examinatorns bedömning så måste man ta en diskussion direkt för studentens skull.

Som ansvarig för ett masterprogram har det varit min omedelbara åtgärd när sådana här saker har hänt att sätta handledare och examinator i kontakt med varandra för att reda ut vad som felar. Oavsett vad som felar så får det liksom inte sluta med att handledaren säger att den inte fattar någonting och att uppsatsen är bra, samtidigt som examinatorn säger att uppsatsen inte kan godkännas.

Jag hoppas att du kommer få stöd och pepp från din handledare så att du kan känna dig motiverad att fortsätta. Om inte så tycker jag att du ska prata med programansvarig/terminsansvarig/kursansvarig (hur det nu är upplagt hos er).
Varför blir det så ibland? Att det skiljer sig så? Vanligtvis alltså. 🙂
 
Mitt tips. Ta en paus. Andas. Kolla med handledaren hur nästa steg är. Gör en plan. Kan ju tycka att handledaren skulle ha tagit höjd på detta, så att det inte skulle hända.

Vi är många som haft ett hvete med uppsatsen. Jag tillhör den kategorin som fick göra om hela. I mitt fall föll det också på handledaren. Jag fick fel, ngn som var sjukt ointresserad av min uppsats. Så det tog 1,5 år extra.
Fy så jobbigt! Har du haft något samtal med handledaren efteråt? När det skiljer så brutalt mellan handledarens och examinatorns bedömning så måste man ta en diskussion direkt för studentens skull.

Som ansvarig för ett masterprogram har det varit min omedelbara åtgärd när sådana här saker har hänt att sätta handledare och examinator i kontakt med varandra för att reda ut vad som felar. Oavsett vad som felar så får det liksom inte sluta med att handledaren säger att den inte fattar någonting och att uppsatsen är bra, samtidigt som examinatorn säger att uppsatsen inte kan godkännas.

Jag hoppas att du kommer få stöd och pepp från din handledare så att du kan känna dig motiverad att fortsätta. Om inte så tycker jag att du ska prata med programansvarig/terminsansvarig/kursansvarig (hur det nu är upplagt hos er).
Jag ville ha kontakt med handledaren men hen har inte haft tid innan. Och i torsdags fick en vän tillbaka sin kritik från henne trots att sista inlämningsdag var för flera dagar sedan. Handledare har jag alltså inte speciellt mycket hopp till. Jag får lösa detta själv. Tack o lov så är examinatorn betydligt mer kommunikativ än vad handledaren någonsin har varit. Så jag har en ganska bra bild av vad jag behöver ändra på.
 
Varför blir det så ibland? Att det skiljer sig så? Vanligtvis alltså. 🙂

Det går så klart inte att generalisera. Men när det har inträffat så har det framförallt handlat om att uppsatsen har metodologiska problem som handledaren inte har insett vidden av. Många handledare handleder som generalister vilket gör att de inte är experter på alla vetenskapliga metoder. Om studenten har valt en metod som handledaren inte behärskar, och som examinatorn råkar vara expert på, så kan det gå fel.

Det senare har förekommit på mitt program som är mångvetenskaplig. Många studenter vill exempelvis göra intervjuer och använda diskursanalys för att analysera materialet, men påfallande ofta görs istället något som mer liknar en innehållsanalys. Ibland är det lätt löst genom att studenten helt enkelt kallar sin analys för något annat och skriver om delar av metodavsnittet, i andra fall så har studiens design blivit helt fel från början till slut.

Även om innehållet är studentens ansvar, så kan jag tycka att man som handledare behöver vara ödmjuk inför att man inte kan allt och att man kan behöva se utanför sin egen box och lägga lite tid på att läsa in sig på det man inte kan. Väljer studenten en frågeställning som kräver en ganska metodtung uppsats och handledaren inte är van vid detta så måste handledaren anpassa sig, även om krav och förväntningar kan se annorlunda ut i handledarens eget ämne. I den bästa av världar har dock lärare och forskare god allmän kunskap om epistemologi och vetenskapsteori och klarar därför av att handleda inom olika ämnen med olika vetenskapstraditioner.

Efter vad jag har läst i denna tråd så har jag även kunnat utläsa att det finns handledare som är slarviga och nonchalanta (eller som arbetar under hård tidspress). De läser inte ordentligt och diskuterar inte uppsatsens upplägg ordentligt med studenten. De ställer inte tillräckligt kritiska frågor för att försäkra sig om att studenten klarar av att göra det hen föresatt sig. En variant av detta är när studenter förefaller mycket kapabla när de pratar om uppsatsen, men som inte är lika exekutivt kapabla. För att stävja det senare så brukar de flesta handledare kräva att handledning sker över skriven text från dag ett. En ytterligare variant är att kritiska kommentarer ges, men man undersöker inte om studenten har förstått de kritiska kommentarerna. Andra saker som kan hända är att frågeställningar som inte är forskningsbara släpps igenom.

Sedan finns det påfallande ofta fall där studenten inte ”hör” handledaren eller som inte inser omfattningen av kritiken och lägger fram en uppsats som handledaren inser inte kommer godkännas. Det verkar dock inte vara fallet här.
 
Jag ville ha kontakt med handledaren men hen har inte haft tid innan. Och i torsdags fick en vän tillbaka sin kritik från henne trots att sista inlämningsdag var för flera dagar sedan. Handledare har jag alltså inte speciellt mycket hopp till. Jag får lösa detta själv. Tack o lov så är examinatorn betydligt mer kommunikativ än vad handledaren någonsin har varit. Så jag har en ganska bra bild av vad jag behöver ändra på.

Vad bra att examinatorn har varit behjälplig iallafall! Dock tycker jag inte att du ska nöja dig med att få lösa det själv.
 
Det går så klart inte att generalisera. Men när det har inträffat så har det framförallt handlat om att uppsatsen har metodologiska problem som handledaren inte har insett vidden av. Många handledare handleder som generalister vilket gör att de inte är experter på alla vetenskapliga metoder. Om studenten har valt en metod som handledaren inte behärskar, och som examinatorn råkar vara expert på, så kan det gå fel.

Det senare har förekommit på mitt program som är mångvetenskaplig. Många studenter vill exempelvis göra intervjuer och använda diskursanalys för att analysera materialet, men påfallande ofta görs istället något som mer liknar en innehållsanalys. Ibland är det lätt löst genom att studenten helt enkelt kallar sin analys för något annat och skriver om delar av metodavsnittet, i andra fall så har studiens design blivit helt fel från början till slut.

Även om innehållet är studentens ansvar, så kan jag tycka att man som handledare behöver vara ödmjuk inför att man inte kan allt och att man kan behöva se utanför sin egen box och lägga lite tid på att läsa in sig på det man inte kan. Väljer studenten en frågeställning som kräver en ganska metodtung uppsats och handledaren inte är van vid detta så måste handledaren anpassa sig, även om krav och förväntningar kan se annorlunda ut i handledarens eget ämne. I den bästa av världar har dock lärare och forskare god allmän kunskap om epistemologi och vetenskapsteori och klarar därför av att handleda inom olika ämnen med olika vetenskapstraditioner.

Efter vad jag har läst i denna tråd så har jag även kunnat utläsa att det finns handledare som är slarviga och nonchalanta (eller som arbetar under hård tidspress). De läser inte ordentligt och diskuterar inte uppsatsens upplägg ordentligt med studenten. De ställer inte tillräckligt kritiska frågor för att försäkra sig om att studenten klarar av att göra det hen föresatt sig. En variant av detta är när studenter förefaller mycket kapabla när de pratar om uppsatsen, men som inte är lika exekutivt kapabla. För att stävja det senare så brukar de flesta handledare kräva att handledning sker över skriven text från dag ett. En ytterligare variant är att kritiska kommentarer ges, men man undersöker inte om studenten har förstått de kritiska kommentarerna. Andra saker som kan hända är att frågeställningar som inte är forskningsbara släpps igenom.

Sedan finns det påfallande ofta fall där studenten inte ”hör” handledaren eller som inte inser omfattningen av kritiken och lägger fram en uppsats som handledaren inser inte kommer godkännas. Det verkar dock inte vara fallet här.
Okej vad intressant att höra. Jag ska försöka komma ihåg det här till den dagen jag själv (förhoppningsvis) skriver uppsats. Tack för att du tog dig tid att svara så utförligt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 678
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 081
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 686
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp