Vi som planerar barn

Sv: Vi som planerar barn

Jag har en vän vars mens dröjt över ett år efter uttagandet av p-stav, och känner flera som det har tagit åtskilliga månader för...

Nu verkar det i alla fall som att det blir mer mens av det hela. Första gången jag är glad över att få mens tror jag... Ett steg i rätt riktning.
Jösses - ett år! Jag hade gett upp hoppet och surat och känns mig totalt misslyckad om det tagit sådan tid. :eek:

Det bekymmrade inte henne alls, då hon inte tog ut staven för att skaffa barn, utan för att hon inte mådde bra av hormonerna. Så att hon slapp mens ett helt år var bara uppskattat där. ;)

Ja då är det ju bara en bonus om det tar tid innan det kommer igång :laugh:

Att slippa mensen har ju vart en av de stora fördelarna med staven :)

kl
Måste uppdatera kände jag, mina blödningar var tyvärr inte harmlösa, utan jag åkte på mitt andra utomkvedshavandeskap. Så nu är min sista äggledare bortopererad och jag är helt steril. Och det känns heeeeeelt underbart!! Att få X är helt vidrigt, och eftersom jag verkar ha anlag för det, så är det bara så SKÖNT att jag nu aldrig mer kan få det. Och eftersom jag ändå inte kan få barn på naturlig väg verkar det som, så känns det inte som någon större förlust faktiskt.
I höst ska jag sätta in ett embryo som vi har i frysen och hoppas på det. Om det skiter sig får vi ta nya beslut. Jag trodde faktiskt inte att längtan efter syskon kunde bli såhär stor för mig, men jag känner mig nästan "girig" nu efter fler barn...Men såklart är jag superdupertacksam för den fantastiska sonen jag redan har.

Tråkigt att läsa, men skönt ändå att du verkar ta det så bra! Kan tänka mig att resan inte varit så rolig... :( *kram*
Hoppas att det går vägen till hösten nu!!!

Men en (dum?) fråga... Har ni embryot hemma i er egen frys? :o Snacka om att jag hade blivit nojjig för strömavbrott! :crazy:

Haha, det hade varit nåt det, att ha ett embryo hemma i sin egen frys! Jag tror nog inte att de minusgraderna räcker till riktigt...Nä, man förvarar embryon som då är befruktade på IVF-kliniker som finns runt om i Sverige. På deras labb finns det stora frysar och vilken temp. de håller vet jag inte. Sen tar man fram dem när det är dags och tinar upp dem, och har man tur klarar de upptiningen utan att tappa celler och då kan man sätta in dem i kvinnans livmoder, som då givetvis är förberedd att ta emot det. Sjukt egentligen, men ändå väldigt bra. Det finns naturligtvis lagar och regler kring detta, de får t ex förvaras i fem år högst har jag för mig och kan inte heller doneras bort till andra barnlösa par. (vilket är himla dumt). Om de inte används förstörs de eller används till forskning.

*Kl*

Med ännu ett hemligt inlogg kliver jag in i tråden. Av olika anledningar kan jag ännu inte vara officiell. Anledningarna kan jag inte heller berätta eftersom jag då skulle kunna kännas igen.

Jag och min pojkvän försöker iaf skaffa barn. Jag har en textfil på min dator som innehåller följande information:
23 april
Äter sista Cerazette-pillret (Efter att ha ätit Cerazette i kanske fyra år och dessförinnan p-spruta under ett par år.)

28 april
Liten blödning, ca 1,5 dygn

~3-4 maj
Brösten börjar ömma och växa

~4-5 maj
Kissnödig väldigt ofta, ilningskänsla. Upphörde ~15 maj efter antibiotikakur, trolig UVI. (Något jag aldrig haft förr.)

4 maj
Obehag vid sex, upphörde efter några dagar

~10-12 maj
Torrhetskänsla vid sex

17-22 maj
Blödning, mensliknande, inte lika mkt mensvärk "som vanligt". (Vi antar ändå att detta var en mens.)

Brösten är fortfarande till och från ömma men inte lika mkt som i början av maj. Större än tidigare är de helt klart. Skulle behöva köpa nya bh:ar men orka gå och leta bh i typ 65DD. Nej, just det.
Vi har köpt ÄL-stickor och jag kissade på en imorse, ingen smiley. Ska kissa igen på fredag morgon, antar jag.

Hur ofta har "ni" sex? Har hört folk som har sex varannan-dag men är det något vedertaget eller hur är det med det? Vi har sex i princip minst en gång per dag, ska vi fortsätta med det eller minska till varannan dag?
Min pojkvän har en dotter sen tidigare så hans simmare borde iaf funka fint ;) (Trots rökande i 17 år, snusande i några år samt allehanda olagligheter tidigare i livet.)

Det var väl ungefär allt så långt :laugh:

*kl*

Ett negativt test i morse... :( Känns väldigt ledsamt...
Men, men, det är väl bara att "kämpa" vidare. För eller senare så tar det sig förhoppningsvis...!

Dy vad trist men det 'r bara att fortsätta försöka.

En allmän fråga:_ Varför rekommenderas sex varannan dag när man försöker bli gravis? För att inte missa ÄL kan jag köpa, men kan man ha sex för ofta? Läste någonstans att man inte ska ha sex för ofta under ÄL. Varför?

Jag frågade samma sak för ett tag sedan och fick svaret att det var för att simmarna skulle hålla en bra kvalité.

Vi har idag varit på första besöket på infertilitetsmottagningen. Ett nästan 2 timmar långt samtal med en barnmorska och nu ska det tas en massa prover, inkl spermaprov från sambon och hormontester på mig för att kolla om jag ägglossar. Jag fattade inte varför :angel:, eftersom vi uppenbarligen inte har problem med att bli gravida, och bm kunde inte svara på hur de skulle kunna hitta ngt på de provet som kunde leda till mf, utan det tas av rutin på alla som kommer till moottagningen eftersom de flesta har svårigheter med att bli gravida alls. *suckar* Känns som lite onödigt meck, eftersom det inte är sådant som är vårat problem, men...

Nu är ni i alla fall inne i systemet och förhoppningsvis hittar de en lösning på problemet så att ni äntligen kan få ett syskon snart!

Ja, det är bra! och väldigt jobbigt, också. Jag trodde väl aldrig att det skulle vara så svårt att skaffa barn... och så jobbigt ämne att prata om och dela upp i beståndsdelar på sjukhuset heller...

Nu kommer det inte hända så mycket över sommaren, med semestrar och allt sådant, utan läkaren får vi träffa först till slutet av sommaren/början av hösten. Lite synd, men det är så det är.

Ngt som iaf är mkt bra med att vi nu är inskrivna och utredningen påbrjad, är att om jag blir gravid igen, så blir det nogranna kontroller så fort det över huvud taget går att se ngt på VUL. Alltså efter 5-6 fulla veckor körs första VUL, och sedan kommer det bli regelbundna undersökningar om jag så önskar. Känns lite tryggare, i alla fall.

Kattennizze: Jag lider med dig... :cry:Hoppas verkligen att erat sista försök får resultera i ett sykon...

Jag känner igen dina tankar, jag trodde heller aldrig att önskan efter ett syskon kunde bli så stor och överväldigande. Tidigare kände jag mer som sambon, att blir det ett syskon så är det kul, och blir det inte så är det helt ok också. Så är det inte längre, nu känns enormt viktigt, en av två saker som det känns som krävs för att mitt liv ska bli... komplett?

Jag har också oregelbunden cykel, tar det sig inte dena gången tänker jag köpa fler äl-test (de tog skut förra gången...) till nästa. Jag vill ha + NU :(

Jag har slutat använda tester, så väl för ägglossning som graviditetstester. Jag känner kroppen så väl vid det här laget, att det inte behövs. :grin: Samtliga gånger jag använt ägglossningstester, vilket är ganska många :o så har min egen uppfattning stämt till 100% med testernas resultat, så att använda tester nu känns som ett väldigt slöseri med pengar...

Samma med graviditetstester, det märks så tydligt på kroppen. I början när vi försökte, började jag testa ett par dagar innan BM och kunde utan vidare göra slut på gravtester för ett par hundra varje månad. ;) Efter 5 graviditeter så känner jag mig ganska säker på kroppens signaler, och testar bara när jag vet att jag är gravid, som ett extra bevis liksom. :angel:

Det här första försöket efter skrapningen 14/4, tog sig inte trots duktig inprickning av ägglossning. :( Väntar mens idag eller möjligtvis i morgon. Bara att försöka igen om ett par veckor...

Jag kände också förra gången, men då hade jag ju "stöd" av testet sas. Denna gången har jag inte känt något... Eller jo, 8 dagar efter första mensdagen, men tyckte det var så tidigt att jag avfärdade det som något annat?! :confused: Det är jobbigt att inte veta :D Och nu veta jag varken när/om äl varit/kommer och när jag kan förvänta mig mens...

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 604
Senast: orkide
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 817
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 315
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar