Sv: Vi som planerar barn
Efter att ha levt med ett konstant illamående i 3 månader nu så har jag lite tips som hjälpt mig under olika perioder. Allt har inte fungerat alltid alltså...
- Postafen
- Åksjukearmband (som jag fortfarande använder i v.16, jag inbillar mig att de fungerar, för jag blir mer illamående när jag tar bort dem)
- Äta knäckebröd
- Frukt
- Riskakor
- Drick så mycket du klarar av, vätska är jätteviktigt. Du mår sämre om du blir uttorkad.
- Undvika stekt mat (har varit konstant hela tiden)
- Undvika starka kryddor
- Yoghurt
- Nyponsoppa
- Råa morötter
Något som verkligen är big no-no för mig är mjukt bröd, gröt och korv. Det är givetvis olika för olika personer.
Om det blir olidligt så kan du också kontakta en läkare genom MVC för att få läkemedel utskrivna. Jag fick Lergigan utskrivet, men kunde bara använda det under någon vecka innan min överkänsliga mage sa i från.
De flesta läkemedel mot illamående blir du väldigt trött av, så räkna ändå inte med att kunna göra något "vettigt" om du får dem. Jag sov konstant under den veckan som jag åt Lergigan, men å andra sidan mådde jag lite bättre de korta stunder jag var vaken.
Hoppas du blir något klokare och hittar vad som passar för dig att få i dig. Det absolut viktigaste är att du får i dig vätska och att du aldrig blir riktigt hungrig. Jag äter en frukt i timmen ungefär nu och då håller magen igång och jag blir aldrig riktigt hungrig. Frukten innehåller också en hel del vätska, vilket jag har haft väldigt svårt för att få behålla något av.