Vi som planerar barn

Sv: Vi som planerar barn

Glöm för all del inte att planera in shettis också:D

Jag envisades med att lära mina säga "ponny" som första ord..till sambons förtret:p

Hahaha :D

Nja, ponny får nog vänta tills liten iaf stabiliserat nacken! ;)
Dock ser jag fram emot min första shettis, pappa har nämligen alltid bestämt hävdat att man inte får ha en häst bara för att den är söt :D Tyvärr har jag väl tagit åt mig av det och inte skaffat någon hittills trots att vi sedan länge bor på skilda gårdar.

*Kl*

Uppdaterar lite nu då. Slutade med mina minipiller 23 april och efter fyra månader har ägglossningen kommit igång. Vi har nu alltså gjort det första riktiga försöket. Håller tummarna för att jag inte får någon mens om två veckor :laugh:

Kan ju tillägga att jag haft regelbunden mens hela tiden med undantag för den senaste mensen som kom ca fem dagar för tidigt.

17-22 maj
Blödning, mensliknande, inte lika mkt mensvärk "som vanligt".

15-20 juni
Mens

15-20 Juli
Mens

8-13 aug
Mens

Fästmannen sa att han trodde att aug-mensen blev för tidig pga att ÄL skulle komma igång och det hade han rätt i eftersom jag fick en :laugh: på ÄL-test i lördags 21 aug. (Dag 14 i menscykeln om jag tänker rätt.)

Senast ändrad av en moderator:

Okej, vi har plussat :D Både fästmannen och jag trodde att jag skulle göra det så det känns skönt att vi hade rätt. Extra kul att det tog sig på första ägglossningen också :banana:

Kliver med förvåning in i den här tråden..har länge velat fram & tillbaka om mina små (njae de är 6 & 7år) skruttar ska få ett syskon & nu har vi bestämt oss! Så idag ringde jag till kk för att få tid för att plocka ut spiralen.

Ngn som vet hur lång tid det brukar ta innan systemet kommer igång efter hormonspiral?

*kl*

Jag lever på hoppet och kastar mig in i denna tråd. Vi har försökt nu sedan i december och har haft två misslyckade försök. Ett missfall i v.5 i februari och en MA (missed abortion, tror vi iaf) som upptäcktes v.11. Vilket var förra veckan...

Den första tog på andra ägglossningen och den andra på första ägglossningen (hade en viloperiod där mellan), så att bli gravida har vi inga problem med. Det är att hålla pyrena kvar där inne som är utmaningen.

På fredag ska jag på uppföljning och hoppas på att få klartecken.

(Jag siktar på ett par tvillingar för att kompensera nu... ;))

Kliver med förvåning in i den här tråden..har länge velat fram & tillbaka om mina små (njae de är 6 & 7år) skruttar ska få ett syskon & nu har vi bestämt oss! Så idag ringde jag till kk för att få tid för att plocka ut spiralen.

Ngn som vet hur lång tid det brukar ta innan systemet kommer igång efter hormonspiral?

Det har gått inom en månad typ för de jag känner som haft en. :)

Tackar tackar :D Väldigt glad att det tog sig direkt :bump: Sambon berättade för sin mamma i lördags morse och jag pratade med min mamma igår. Hon skulle sen meddela pappa när han kom hem från Tyskland. Mamma skrattade och sa att jag själv fick berätta för mormor :eek: :rofl:
Vi har berättat för min låtsassyster och fyra nära vänner också :laugh:

Kroppen känns underlig, men det är för tidigt att göra test. Måste försöka hålla på mig till slutet av denna månad! Men brösten känns tunga och ömma och har gjort det ett par dagar!:grin::cool: Håll tummarna nu! :bow: :bow: I så fall är det en skrutt i slutet av maj eller början av juni nästa år! :);)

Senast ändrad:

Jag håller tummarna för dig!

Här väntas fortfarande på att spiralen ska plockas ut..har tid nästa vecka & är skapligt nervös att det ska göra ont :eek:.. är så larvig när det gäller smärta..

Jippi, äntligen har jag också plussat. Denna gång trodde jag inte att det var ngt utan väntade på mens. Men sen efter att ha mått pyton i en vecka och mensen försenad, så gjorde jag ett test i sön. Och var gravid:)

Men mår som sagt pyton, mår fruktansvärt illa precis hela tiden, klarar inte av att äta, dricka lite på sin höjd. Pratade med en barnmorska i mån och hon rådde mig att testa Postafen och åksjukeband. Gjort, inget av det lindrar det minsta.
Ngn som har ngt bra tips?

Efter att ha levt med ett konstant illamående i 3 månader nu så har jag lite tips som hjälpt mig under olika perioder. Allt har inte fungerat alltid alltså...

- Postafen
- Åksjukearmband (som jag fortfarande använder i v.16, jag inbillar mig att de fungerar, för jag blir mer illamående när jag tar bort dem)
- Äta knäckebröd
- Frukt
- Riskakor
- Drick så mycket du klarar av, vätska är jätteviktigt. Du mår sämre om du blir uttorkad.
- Undvika stekt mat (har varit konstant hela tiden)
- Undvika starka kryddor
- Yoghurt
- Nyponsoppa
- Råa morötter

Något som verkligen är big no-no för mig är mjukt bröd, gröt och korv. Det är givetvis olika för olika personer.

Om det blir olidligt så kan du också kontakta en läkare genom MVC för att få läkemedel utskrivna. Jag fick Lergigan utskrivet, men kunde bara använda det under någon vecka innan min överkänsliga mage sa i från.

De flesta läkemedel mot illamående blir du väldigt trött av, så räkna ändå inte med att kunna göra något "vettigt" om du får dem. Jag sov konstant under den veckan som jag åt Lergigan, men å andra sidan mådde jag lite bättre de korta stunder jag var vaken.

Hoppas du blir något klokare och hittar vad som passar för dig att få i dig. Det absolut viktigaste är att du får i dig vätska och att du aldrig blir riktigt hungrig. Jag äter en frukt i timmen ungefär nu och då håller magen igång och jag blir aldrig riktigt hungrig. Frukten innehåller också en hel del vätska, vilket jag har haft väldigt svårt för att få behålla något av.

Jättemånga bra saker du skrev:)
Är osäker på de här banden runt armen , om jag verkligen får de att trycka på rätt ställe. Men jag tror det. Har satt dem som hon på apoteket sa, dvs där man tar pulsen på insidan av handleden. Är det verkligen där det ska sitta?
Lättar det inte ngt ,så ska jag ändå till barnmorskan på mån för ett cellprov och en inskrivning. Så jag får väl tala med henne om det då.
Har också märkt att mjukt bröd går helt bort, det som jag älskar....
Nästan det enda jag fått i mig är drickyoughurt, så nu har jag laddat kylen med det.
Ni andra som har vart så här illamående, när börjar det släppa eller fick ni vara det i 9 mån?

Det finns en jättebra bild i förpackningen på hur du ska sätta armbanden.

Höjden de ska sitta på är tre fingrar från handflatan. Sätt ringfingret där handflatan slutar, sen lägger du ner långfingret intill och pekfingret. Under pekfingret ska kulan ligga.

Jag känner rätt bra när de ligger rätt, de gör ont om de sitter fel på mig i alla fall. De ska alltså inte göra ont när de sitter där de ska. :)

knapplån

Nu var det dags för mig att göra entré i tråden! P-staven ryker på torsdag och jag knappt vänta. Om jag är otålig nu, hur kommer det kännas fram till den dagen det blir + och de nästkommande 40 veckorna? Misstanke om att jag kommer hinna bli dum i huvudet finns.

Är det någon här som har erfarenhet om att bli gravid efter p-stav? Har haft p-stav i ca 4½ år. Innan dess hade jag väldigt oregelbunden menscykel...

En annan fråga. Min sambo har enäggstvillingar på sin sida släkten. Hur mycket ökar risken/chansen för tvillingar då? Jag känner att det räcker med en åt gången...

Att din sambo har det på sin sida påverkar inte, det är om du har tvillingar på din sida som den ärftliga faktorn påverkas.

*KL*

Spirallös pågår barnverkstaden här..men gud vad otålig man känner sig..trots att det är första månaden av försök & det var nyligen vi väl bestämde oss för att försöka få en trea..surfar redan på barngrejersidor & planerar :eek:
Bäst att försöka hejda sig så slipper man bli allt för besviken ifall det inte går vägen..

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 604
Senast: orkide
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 512
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 817
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 314
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar