Vi som planerar barn

Sv: Vi som planerar barn

Jo, det är väl så.

När jag var yngre ville jag gärna ha barn vid 25, sedan ändrade jag mig och tyckte att det hade varit roligt om jag var 26 när första barnet kom (båda mamma och mormor var 26 vid första barnet). Nu är det mer att det hade ju vart kul om man hann få barn innan 30 iaf... (fyller 28 i december)

Jag började försöka 2004 fyllde 28 det året - var helt övertygad om att INNAN jag var 30 skulle en liten bebis vara tillverkad... Först 2007 var jag gravid efter IVF och sommaren 2008 (då var jag 31 år skulle fylla 32 på hösten) så föddes min bebis. Om man bara kunde beställa bebisar när man VILL ha dem så vore det ju mycket enklare tycker jag :-)

Håller med dig! En snäll bebis som sover på natten var beställd här! :D

Vi började ju en månad innan jag skulle fylla 26 så nu får det fasen vara dax tycker jag!

Gubben min och jag har försökt få till det andra knytet i över ett år nu!
Med oregelbundna äggstockar är det inte så lätt.
Har varit hos läkaren som har skrivit ut pergotime åt mig!
Får se hur det går! Förhoppningsvis har vi en liten skrutt till nästa år om allt går väl.
Lite orolig hur känslig jag kommer att vara för pergotime! Visst vore det kul ifall det blev två, men inte mer än så.
Men det kan ju slå hur som helst.
Någon med erfarenhet från pergotime? Hur har det funkat för er?
Vi får hoppas på det bästa! :cool:

Hoppas att det går bättre med pergotime! Har ingen egen erfarenhet av det, men den ska väl hjälpa till att ge bättre äl? Lycka till! Vet hur det känns att få vänta och vänta utan att något händer, men till slut så går det ju faktiskt.

Här har jag lyckats bli gravid på egen hand! Är nu i v. 20 och vi väntar tvillingar! Helt otroligt härligt känns det!

WOW!! :bow: :D Lycka till med dem! Vet ni redan nu könen eller hoppas du på en av varje?
Pergotime ska hjälpa med ägglossning och jag hoppas att den kommer hjälpa mig!
Men alla behandlingar kan ju ge varierande resultat och även hur många skruttar det blir.
Eftersom jag är i gruppen som tillhör de äldsta som får pergotime, så känns det här också som sista chansen för mig att bli gravid igen.
Det tog tid att hitta den rätta för mig och han ville vara riktigt säker innan våran första skrutt kom, lillstumpan som snart är tre år och nu känns det att det börjar dra ihop sig för nästa. Vi har redan jobbat på det i över ett år och då var det dags att ta kontakt med läkarna.

Senast ändrad:

gahhhhh - jag tror att det VÄRSTA jag visste när mina tvillingar låg i magen eller när de var ute var alla som tjatade om att det skulle vara en av varje som nån jävla extrabonussuperlycka....

Sori, men det är extremt trist när alla är så fixerade vid vilket KÖN barnen har

Det verkar faktiskt vara en standard fråga "vet ni vilken kön de har, eller har de olika?". Eftersom att vi inte tagit reda på kön och inte vill det heller så brukar de flesta sluta prata om kön direkt. Det stör mig inte, men idag verkar det vara mer regel än undantag att man vet könet på sitt eller sina barn.

Ja, som om det var viktigt vilken kön ungen har :(

När mina sedan var födda så var standard frågorna eller snarare kommentarerna : TVILLINGAR Det måste vara jättejobbigt - det skulle jag aaaaaldrig klara , är de snälla... eller ...åhhhh är det tvillingar ? Är det en av varje ?

Jag fick sån jäkla lust att svara dåraktigt i stil med...va, är det TVÅ det har jag inte märkt.. eller ...snälla, nej, de är faktiskt ondsinta.. eller nej förfan det är trillingar, men jag har bara plats för två i vagnen så en sitter kvar i bilen...eller ja, det blev två vi försökte bli av med en på BB men det var ingen som ville ha..

Ja listan på dumma frågor och dumma svar var oändlig. Men värst var just är det en av varje....

Inte nån fara, men kan vara värt att tänka på !
Det är ju samma som att många gravida inte gillar kommentarer om magen - jag hade själv inga som helst problem med det, men vet att många har så jag försöker att undvika det.

Jag tog inte illa upp av frågan, ville bara kommentera cirkus. :) Jag är hittills inte känslig alls för kommentarer och frågor. Men lite roligt var det när en förälder på jobbet kommenterade magen och på skoj frågade om det var en eller två. Lite paff blev hon nog när jag sa att det var två. :D

Ja, som om det var viktigt vilken kön ungen har :(

När mina sedan var födda så var standard frågorna eller snarare kommentarerna : TVILLINGAR Det måste vara jättejobbigt - det skulle jag aaaaaldrig klara , är de snälla... eller ...åhhhh är det tvillingar ? Är det en av varje ?

Jag fick sån jäkla lust att svara dåraktigt i stil med...va, är det TVÅ det har jag inte märkt.. eller ...snälla, nej, de är faktiskt ondsinta.. eller nej förfan det är trillingar, men jag har bara plats för två i vagnen så en sitter kvar i bilen...eller ja, det blev två vi försökte bli av med en på BB men det var ingen som ville ha..

Ja listan på dumma frågor och dumma svar var oändlig. Men värst var just är det en av varje....

Jag garvade högt när jag läste det här...Jag väntar också tvillingar och redan less på alla frågor....Det värsta är när svärmor i synnerhet säger men det är ju så guuuuuuuuuuulligt med tvillingar...ehhh? En är väl lika gullig?

Eller när man INTE har klätt dem i ilka kläder (det gjorde jag aldrig) och folk kommenterar - är de VERKLIGEN tvillingar, de har ju inte ens likadana kläder...ja, jisses !

Kommer aldrig klä dem i likadana kläder, de är ju två separata individer. Dessutom är det tvåäggs, så de kommer ju inte vara mera lika än andra syskon.

Till Sofflan82
Har du funderat något kring förlossningen?
Krysta ut eller kejsarsnitt?
Jag vet många tvillingar/ trillingar föds med kejsarsnitt men jag har också hört att det är bättre för barnen att krystas ut, för de blir tåligare mot allergier etc.
Hoppas att du inte blir arg över min fråga.

Senast ändrad:

KL

Här har bebisverkstaden precis börjat:) Väntar på min mens (som jag hoppas inte kommer) nästa vecka. Första försöket, första barnet och jag är 30 år, så jag hoppas inte på för mycket ännu.

Och den frågan är ju också så intressant att omvärlden nästan döööör om de inte får veta.

ÄÄÄÄR de två äggs eller enäggs ?

Som om det spelar någon roll utom vid eventuellt donation av reservdelar som alla hoppas att slippa...

Hi hi, ska inte hoppa på dig :-D

Hur de föds handlar i första hand om hur de ligger, så man väljer det lika lite som man väljer med en enling. Ligger bägge med huvuet nedåt så är det inga problem att föda vaginalt, men om de ligger på tvären vilket är litet vanligare med tvillingar så är snitt helt klart att föredra. Många blivande tvillingmammor röntgas för att kolla om man får ut barn i sätesbjudning, om tex ettan ligger med huvudet ner och tvåan i säte. Värsta nitlotten är ju att föda ettan vaginalt och att man är tvungen att bli snittad med tvåan.

När det gäller trillingar så föds de i stort sett alltid med snitt (även om när jag födde min trea så låg en kvinna på rummet bredvid och födde trillingar vaginalt - alla Bm var vldigt intresserade av denna unika händelse - skittrist för oss andra)

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 604
Senast: orkide
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 512
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 813
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 302
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar