Vi som planerar barn

Sv: Vi som planerar barn

Vilken tur... :D

Har varit och inhandlat Aco Kvinna. Skulle tydligen ha börjat ett par månader tidigare, men, bättre sent än aldrig! (eller?)

Min kompis blev gravid efter fyra månader. Hon hade p-stav.

Och jag tror bara att det är tvåäggstvillingar som är ärftligt. Och det med ett par generationer emellan. Men jag är inte säker på det. Jag har tvåäggstvillingar till systrar och morfars far eller nåt hade syskon som var tvåäggs.

Det stämmer som föregående talare skrev att det är tvåäggstvillingar som är ärftligt, inte enäggs. Det handlar om förmågan att släppa två ägg samtidigt och det nedärvs från mor till dotter. En manlig tvåäggstvilling har själv inte större chans att få tvåäggstvillingar, däremot kan hans dotter få den genen (dvs män blir bärare av genen).

Sen handlar det ju också om att pricka in just den ägglossningen som kvinnan "råkar" släppa två ägg på en gång, och att båda ska bli befruktade. Det behöver inte vara fler generationer mellan, men det är ganska vanligt.

Själv är jag tvåäggstvilling och har åtta levande tvåäggstvillingpar på mammas sida av släkten, men har hitills fått ett barn i taget.

//Julia

Tack för era svar! Känns ju lite bättre nu.

*KL*

Är förvirrad.. Efter första mensen utan spiral fick jag nu ca 9 dagar efter (igår) en blödning. Konstigt tänkte jag. Idag kom gravtest jag beställt på posten (10stickor) & jag testade mig för att jag var nyfiken.
Enligt stickan är jag gravid :confused:
Men jag blödde ju lite igår. Så antingen är det ett tidigt missfall eller så är jag gravid.
Jag ska testa igen efter 48h för om det var ett missfall så borde det visa att jag inte är gravid då.

Hmm,,,otålig väntan på att få testa lär det bli.

Oj, hade ingen aning om att det ens existerade..
Hoppas att det var en sådan då!
Med dottern hade jag också en konstig blödning, jag trodde att det var mens så när jag väl testade mig var jag redan i vecka 12..

Nu har jag iof lite värk i magen så risken är väl att det är ett misfall.

Testade igen. Lika förvirrande för testet säger att jag typ är gravid. (ganska svagt streck dock) samtidigt som jag hade en yttepytteblödning igår igen. så får vänta till på Fredag och testa igen. Efter missfall kan man ju tydligen ha HCG (?) i urinen ett tag. Så det blir till att vänta.
Förbannar mig själv som testade så tidigt! Väntan är ju värre än allt annat! För hade jag inte testat hade jag ju inte vetat ngt om mitt äggs förehavanden..:D

Oj, hade ingen aning om att det ens existerade..
Hoppas att det var en sådan då!
Med dottern hade jag också en konstig blödning, jag trodde att det var mens så när jag väl testade mig var jag redan i vecka 12..

Nu har jag iof lite värk i magen så risken är väl att det är ett misfall.

Och idag blev det tydligt att jag har ett tidigt missfall. Magsmärtor & stora blödningar dök upp inatt. Nåja. Bara ta nya tag.
Detta är ju första försöket så det är väl bara på´t igen.

Vad tråkigt!

Själva är vi väl fortfarande på planerar barn stadiet såhär två år efter fösta försöket. Vi har ju haft en misslyckad graviditet under dessa åren visserligen. Men nu börjar det nog bli dags att söka hjälp känns det som...

Men man få tänka positivt och det finns massor med roliga saker som jag har gjort och planerar göra som kanske hade varit svårare med en liten bebis! :)

Med misslyckad graviditet är det missfall du menar då?
Efter ett år så får man hjälp med en fertilitetsundersökning om man söker väl? Så efter två år skulle jag nog ocksdå vilja ha en sådan gjord.

Bra att du tänker positivt för visst är det en hel del man borde satsa på att göra innan barnen! Själv försöker jag njuta av min egentid så mkt som möjligt nu (för nu när mina två barn har blivit lite äldre så får man faktist lite sådan igen) för jag vet hur lite det brukar bli av den varan sedan med en liten bebis..

Vad tråkigt!

Själva är vi väl fortfarande på planerar barn stadiet såhär två år efter fösta försöket. Vi har ju haft en misslyckad graviditet under dessa åren visserligen. Men nu börjar det nog bli dags att söka hjälp känns det som...

Men man få tänka positivt och det finns massor med roliga saker som jag har gjort och planerar göra som kanske hade varit svårare med en liten bebis! :)

Det tog oss 11 månader att bli gravida första gången och vi var precis på gång att söka hjälp då. Allt gick super bra under graviditeten till v. 18+6 då jag hade en blödning och ville åka in och kolla upp den eftersom vi skulle åka bort över nyår. Det hittades då inget foster överhuvudtaget.. Det kallas ofostrig graviditet och betyder att fostret dör och tillbakabildas tidigt i graviditeten, men kroppen fortsätter att vara gravid och utvecklar moderkaka mm. Så vi skrapades i v.19+4 (två dagar innan RULet skulle varit)

Nu har vi försökt i 9 månader efter det så det är väl dags att söka hjälp om nästa mens kommer tänker jag.

Men gud vad hemskt att gå så länge & "vara gravid" & sedan få ett sådant chockbesked!! Måste ha varit jättejobbigt!

Hoppas att du inte får mens utan plussar men gör du inte det nu så förstår jag fullständigt att ni vill göra en utredning.

Usch vad tråkigt med mf... Tror jag skulle bryta ihop totalt, även om det är så tidigt.

Verkstaden är i fullgång här. Tog ju ut p-staven 7/10, fick mens 9/10. Har ingen koll på när jag har ägglossning så vi kör på för glatta livet. Upptäckte nu, efter 4½ år med p-stav och dessförinnan p-piller i 5 år att dessa (uppenbarligen) tagit ner min sexlust rejält! Så nu beter vi oss som nykära :rofl:.

Hade det varit första graviditeten så hade jag nog tagit det hårdare. Nu efter två friska välskapta barn så känns den här gången mer som en bonus. Blir det så blir det.
Eftersom det var så tidigt så hade jag dessutom inte hunnit ställa in mig mentalt på att vara gravid.

Skönt att ha lite nytändning medans bebisverkstaden är igång!! Själv tycker jag det är svårt med bebisverkstad eftersom det känns så krystat att vara "tvungen" att ha sex på ägglossningsdagar..

Usch vad tråkigt med mf... Tror jag skulle bryta ihop totalt, även om det är så tidigt.

Verkstaden är i fullgång här. Tog ju ut p-staven 7/10, fick mens 9/10. Har ingen koll på när jag har ägglossning så vi kör på för glatta livet. Upptäckte nu, efter 4½ år med p-stav och dessförinnan p-piller i 5 år att dessa (uppenbarligen) tagit ner min sexlust rejält! Så nu beter vi oss som nykära :rofl:.

Sant, då vet ni ju att ni är kompetenta. Det vet ju inte vi :angel:. Jag tycker redan jag ställt in mig på att vara gravid, utan att vara det. Så blir jag inte det denna och första gång kommer jag bli besviken. Även om jag mycket väl vet att det normalt sett tar tid... Jag har lite svårt att få ihop det realistiska tänkandet och önsketänkandet.

Här är inget krystat. Vi stormtrivs! Men det är nog mycket för att vi heller vet om jag har ägglossning eller inte, utan vi kör på tills vi tröttnar. Lite mer luddigt så.

Njae fast jag vet ju bara att jag var kompetent DÅ. Det är ju inte säkert att jag blir gravid igen för att det var lätt då :)
Menar mer att jag är nöjd med två barn så även om jag gärna vill ha en till så blir det isf mer som en bonus :love:

Var precis som du vid min första graviditet. Grät när jag fick mens. Det tog tre månader den gången innan jag var gravid. Andra gången var en helt oplanerad graviditet så då var jag mer besviken över att jag öht var gravid.

Sant, då vet ni ju att ni är kompetenta. Det vet ju inte vi :angel:. Jag tycker redan jag ställt in mig på att vara gravid, utan att vara det. Så blir jag inte det denna och första gång kommer jag bli besviken. Även om jag mycket väl vet att det normalt sett tar tid... Jag har lite svårt att få ihop det realistiska tänkandet och önsketänkandet.

Här är inget krystat. Vi stormtrivs! Men det är nog mycket för att vi heller vet om jag har ägglossning eller inte, utan vi kör på tills vi tröttnar. Lite mer luddigt så.

Det ju sant, det också.

Men ffa sambon är orolig att vi inte kan få barn överhuvudtaget.

Är det ingen annan här som planerar barn?

För övrigt har jag precis fått mens så här blev inga barn gjorda den här gången. Kroppen har tydligen inte kommit iordning efter p-staven för 19 dagars menscykel känns lite väl kort:mad:. Kan ju hoppas att det bli bättre hädanefter för så här ont har jag inte lust att ha så ofta... Fick först för mig att det var en nidblödning för det är så lite, men tydligen ska man inte ha ont då.

Det är säkert så att det är kroppens sätt att komma igång igen.

Vi finns helt klart kvar som barnplanerande. (för alltid känns det som...) Just nu är det ca 2-5 dagar kvar till bim (beror på om det blir vanlig cykel eller om det är som jag tror att äl var tidig denna månaden) Vaknade upp i natt med handen på magen och känslan av att det bodde någon i magen var enorm... "Så här ska magen kännas när man är gravid" var tanken jag fick mitt i natten. Tänk om det ändå kunde vara sant! Haft "mensvärk" idag men inga blödningar i sikte, men så har jag stressat runt idag också..

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 604
Senast: orkide
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 512
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 817
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 313
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar