Vi som planerar barn

Sv: Vi som planerar barn

Kikar bara in här lite snabbt, och det gör mig ont att du fortfarande är kvar här sofflan82! Jag hoppas att ni snart får ert plus på stickan, och att det får gå vägen för er!!!

nordsvensken (fd "ett-syskon-2010")

Hur har det gått? Har mensen kommit eller har du testat?

Jag väntar på att det här ska gå över så vi kan göra ett nytt försök!

Tack så väldigt mycket för din omtanke! Tyvärr verkar det väl som att det sket sig den här gången också, har börjat få mina spotting nu.. Man ska inte våga lita på sina känslor alls..

Nu blir det till att ringa KK på måndag om mensen kommit igång så att vi kan få tid för utredning.

*kl*

Jag har en fråga...

Om man får positivt resultat på en ÄL-sticka och en grav-sticka samtidigt, hur skulle ni tolka det?

Har inte haft någon koll på när jag haft ÄL och senaste mensen startade 9 okt och jag har märkt nada förutom att jag varit yrslig några dagar nu men det kan lika gärna bero på tentapluggandet...

(Kan jag ta det som ett tecken från moder Jord att jag nästan klev upp i knät på en älgko med två kalvar för tio minuter sen på hundpromenaden?)

*klurar*

Usch. Känner verkligen för er. Om det nu är som du misstänker hoppas jag ni blir väl hjälpa av utredningen!

Skogstrollet: Grattis!:banana:

Tog ett till test och det visade inget. Antingen var den första stickan lurig eller så är det för tidigt, avvaktar nån vecka och testar igen då.

Bättre att ta hjälp än att bara gå och fundera så länge som ni har hållt på "borde" det ha fungerat. Det kan vara så enkelt som dåliga ägglossningar och då räcker det med hormonstimulering.

Hoppas det går bra för er och att det inte behövs något samtal utan att du plussar nu.

Eftersom att vi lyckats bli gravida en gång, så räknas ju tiden för försök från skrpningen senast och då är det ju 9-10 månader sedan, vilket ju egentligen inte är onormalt lång tid. Men absolut ska vi satsa på att få hjälp nu.

*Kl*

Smyger runt lite fast jag inte har här att göra men önskar att jag hade...;)

Tänkte på detta med illamående. Jag mår i stort sett kroniskt illa sedan några år och har därav lärt mig lite trix för att stå ut.

Det enda jag kan äta vid "anfallen" är skorpor och varm blåbärssoppa med sugrör, lite i taget. Varm dricka funkar bättre än kall.

När illamåendet toppar lindrar det med djupa, långsamma andetag genom näsan, hålla någon sekund och sedan andas ut. Upprepas tills det värsta lagt sig.

Tuggummi hindrar magen från att vilja trycka uppåt. Märk väl att det bör ätas/drickas nåt i anslutning annars får man lätt ont i magen efter ett tag. Har man svårt med smaken kan det ligga i lite vatten en stund innan man stoppar det i munnen.

Att dricka en skvätt cola eller sockerdricka gör kräkupplevelsen lite mindre plågsam. Särskilt om man kräks genom näsan:cool:.

Nu vet jag inte om gravidillamående är samma sak, men det kanske kan hjälpa nån.

Uppdaterar lite snabbt.

Pratade med kk igår och tyvärr får vi vänta till januari innan vi får boka en tid för utredning eftersom att det är först då som det gått ett år av försökande efter vår skrapning. De tar inte hänsyn alls till att det är två år sedan vi började försöka. Tyckte då att det kanske åtminstonde skulle gå att boka in ett återbesök efter skrapningen , men eftersom att mens och äl kom igång på en gång efteråt så skulle det inte vara något konstigt efter skrapningen. Tyvärr har de ju min journal med skrapningen där så det går ju inte att säga att det redan gått ett år av försökande...

har följt den här tråden i tystnad och av ren nyfikenhet... (så de som känner mig behöver inte få för sig att jag varken är med barn eller planerar att skaffa barn)

låter ju väldigt konstigt att det måste gå ett helt år för att ni ska få hjälp med tanke på att det tog så pass lång tid innan.. hur länge var du gravid innan du fick MF? skulle det bli samma sak igen om du blir gravid och får missfall igen? :confused: eller skiljer det sig då för att ni börjat få hjälp redan för visst hann ni väll inte sist? jag blir lite upprörd för er skull, vad skulle hända om du blir grav och skulle få mf igen? vänta ett år till? va sur jag blir! jag förstår inte att man ska göra något som redan är jobbigt till ännu jobbigare.. j*la byrokrater :mad:

*styrkekramar*

Nu vet jag inte var du bor men att göra själva fertilitetsundersökningen är inte jättedyrt att göra privat. I Umeå kostar det 5000 kr att gå privat per pat DOCK är det ju "bara" 2 månader till januari men då skaman kanske räkna med att man inte får komma in på en gång så det kan man mkt väl vara värt att börja gå privat visar det sig att ngt är fel har ni fortfarande rätt till landstingsfinansierad hjälp.

Lider med dig och vet precis hur det känns. :( OM man visste att det skulle fungera någon gång så skulle man ju bli lugnare men den största oron är ju att det aldrig ska fungera.

Såg nu var du bodde på Curakliniken i Malmö går en utredning på 2500 kr (klart billigare!) finns säkert fler alternativ där ni bor!
Här i norr är det som fattigare med alternativ...

Senast ändrad:

tyvärr verkar det vara Malmö som är närmst för oss och det känns onödigt att åka 10 mil för att få hjälp då vi båda måste ta ledigt från jobb mm då. Vi kommer ju att få hjälp till slut. Vi vet ju att vi KAN bli gravida eftersom att vi blivit det en gång iaf. Sen börjar man ju fundera på om det bara var en engångs förteelse...

Jupp, så funkar det tydligen, det är bara att vänta. Vi hade ju oturen att vi var gravida i 18 v innan en ofostrig graviditet upptäktes, så dte var ju många månader som vi förlorade i barntillverkningen...

Ibland är det bara att le och tänka "det blir vår tur snart" :) Inte det lättaste alla dagar dock..

Hur dte skulle vara om vi får mf igen vet jag inte..

Hur dte skulle vara om vi får mf igen vet jag inte..

Vad jag förstått är det samma sak igen, både ett och två missfall räknas som helt normalt inom vården, inte förän efter 3 missfall I RAD görs det utredning, detta oavsett hur lång tid det gått emellan... :( Det var iaf den info vi fick när vi ville göra utredning...

Samtidigt så kan jag väl ha viss förståelse för det.. Det är ju inte onormalt att det tar ca ett år att bli gravida. Det är ju faktiskt så många som inte kan skaffa barn på egen hand son behöver hjälp.

Nej det är det inte onormalt det gäller att ha det i åtanke tror jag det är så många som skriver om hur det gick på första försöket men inte lika många som skriver om att det tog X antal gånger innan det fungerade. Sen kan man ju ha olika åsikter om vad försöka är: en del räknar det från när man slutar med p-medel en del från när man försöker pricka ägglossning osv vilket inte heller ger hela bilden.

Inom ett år är 90% av alla par som försöker gravida, inom 2 år är 95% gravida (utan hjälp om jag läst statistiken rätt) av de övriga 5% beror 1/3-del på manlig faktor 1/3 på kvinnlig och 1/3 klassas som oförklarligt barnlösa (dock kan ex en IVF visa på varför man är "oförklarligt" barnlös).

Håller tummarna att det lyckas för er alla som försöker snart!

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 604
Senast: orkide
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 512
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 813
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 307
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar