Vi som planerar barn

Sv: Vi som planerar barn

Lite ot.. Men vad får man eg fråga?:confused:
Jag har bara lite svårt att förstå det "farliga" med att folk frågar något om det dyrbaraste man har.. Oavsett om det är en standardfråga som var och varannan ställer så är det ju fortfarande ett visat intresse.. Och för egen del kan jag säga att jag garanterat ställt en massa av dessa frågor för att jag faktiskt är nyfiken och vill veta, verkligen inte för att jävlas:o Eller, vad är det jag missat? Om kön frågas det fö trots att man "bara" ska ha en;)

Sofflan82 jättejättegrattis:banana: blev ju alldeles tårögd när jag läste ditt inlägg här ovanför:)

jadu, vad man *får* fråga eller kommentera är ju rätt individuellt.

Jag har svårt att förstå varför folk har med att göra vilket kön barnet har...vad spelar det för roll ? Eller om barnen är enäggs eller tvåäggs spelar ju bara roll om man skall donera dem emellan, så varför i hela friden har någon med det att göra ? ren nyfikenhet....det kan man ju hänvisa vilka frågor till, som helst som faktiskt kan vara rent oförskämda (gller inte bara barn).

Många blivande mammor känner sig ju störda av att "folk" påpekar deras vikt eller magens form eller det ena med det tredje. Samma sak iallafall för mig när folk lag sig i antalet barn och deras kön...jävligt irriterande och inget som någon hade det minsta med att göra.

Jag är faktiskt rätt störd över hela "veta kön" hetsen. Den frågan borde alla blivande föräldrar slippa och de som vet har inga som helst förpliktelser att informera omgivningen.

Det är en svår avvägning detta med visat intresse. Hur skall omgivningen kunna veta vad som är okej för de blivande föräldrarna ?

Men det är lite svårt att komma på bra frågor, i de allra flesta fall så kunde jag inte bry mig mindre om att personen som jag talar med är gravid. Men det är ju givetvis en väldigt viktig händelse i den personens liv, så ett visst intresse förväntas man visa.

Då blir det frågor 1A och B i mitt fall

Hur känns det, går det bra så här långt?
Har ni funderat på några namn?

Sedan hoppas jag att personen själv fyller på med info om de vill prata om magen och bebin och framtiden, annars pratar vi om andra saker. Samma frågor ställs i artigt intresse till blivande fäder.

Så jag tror könsfrågor och mage-påpekande handlar mycket om det, ett sätt att visa intresse fast man egentligen inte är så intresserad.

Visst är det svårt !

För mig hade det räckt med "vad roligt - grattis!" och som sagt sedan fyller man på om man vill.

Lite ot.. Men vad får man eg fråga?:confused:
Jag har bara lite svårt att förstå det "farliga" med att folk frågar något om det dyrbaraste man har.. Oavsett om det är en standardfråga som var och varannan ställer så är det ju fortfarande ett visat intresse..

Håller med!
Frågar man, så frågar man fel.
Frågar man inget, är man ointresserad.

Många gånger är det bäst att hålla käft, men då är det väl fel de me...:o

* Jenny *

Hi hi, ska inte hoppa på dig :-D

Hur de föds handlar i första hand om hur de ligger, så man väljer det lika lite som man väljer med en enling. Ligger bägge med huvuet nedåt så är det inga problem att föda vaginalt, men om de ligger på tvären vilket är litet vanligare med tvillingar så är snitt helt klart att föredra. Många blivande tvillingmammor röntgas för att kolla om man får ut barn i sätesbjudning, om tex ettan ligger med huvudet ner och tvåan i säte. Värsta nitlotten är ju att föda ettan vaginalt och att man är tvungen att bli snittad med tvåan.

När det gäller trillingar så föds de i stort sett alltid med snitt (även om när jag födde min trea så låg en kvinna på rummet bredvid och födde trillingar vaginalt - alla Bm var vldigt intresserade av denna unika händelse - skittrist för oss andra)

Nu vet jag att mitt sjukhus inte tillåter att man föder i sätesbjudning, men hade det varit ett alternativ annars? Eller är det för stora risker? Det enda jag är rädd för är just snitt. Men jag håller på att vänja mig vid tanken att det mycket väl kan bli så eftersom jag hade en svår förlossning med första barnet. Jag antar att man tittar på hur första förlossningen gick. Men jag kommer att kämpa för att få föda vaginalt eftersom jag är så smärttålig så bekommer det mig inte särskilt mycket. Däremot att skära upp vävnaden huuuuu. Får jag fråga hur du födde dina tvilllingar? Var det stor skillnad på när du födde en enling?

När jag födde så röntgade de just för att se om man fixade en sätesbjudning på tvåan. Om ettan låg i säte så blev det alltid snitt.

Jag födde mina vaginalt och det var mindre jobbigt än med enlingen. När jag födde enlingen så hade jag pinvärkar och det var allmänt segt. Med tvillingarna så gck allt relativt enkelt, men tvåan blev dålig när ettan var ute, men sen satte de klocka óch bebin var ute på två värkar (som tur var, för de hade redan påbörjad förberedelserna för ett katastrofsnitt). Det var 24 minuter mellan dem.

Är helt rudis på det här, men varför heter det ettan och tvåan? Är det för att den ena ligger före den andra men hur då egentligen...

KL

Puttar upp en gammal tråd i stället för att skapa en ny.
Har idag varit och plockat ut spiralen och hoppas på att de tar sig så fort som möjligt...
Och varken jag eller sambon klagar över att försöken börjar :o :rofl:

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 604
Senast: orkide
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 512
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 813
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 307
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar