Alla hästar kan ju reagera. Framförallt i ny miljö när de inte har hunnit landa än. Sen har man ju olika förutsättningar att hantera olika temperament såklart, men det känns lite överilat att tänka problemhäst när det är lite småsaker, överskottsenergi och så en enstaka olycka.Jo, jag var ju det! Men i tisdags kväll, efter en dressyrlektion som jag var riktigt nöjd med (trots lite bekymmer med en jacka som låg på en pall i ridhuset och som vanligt lite övertaggad häst med mycket energi och som trodde allt var galoppskänkel) blev han rädd? för något, ställde sig upp blixtsnabbt så ingen han reagera och vi föll över bakåt och jag fick honom över mig. Kom som tur var undan med ett ordentligt mörbultat vänsterben och förskräckelse. Satte upp och skrittade ett varv direkt efteråt, var nog i chock och fattade inte vad jag gjorde. Men sedan, där och då, bestämde jag mig för att aldrig rida någonsin igen (hm, men det beslutet har jag ångrat, jag kommer att fortsätta rida på ridskolans hästar så fort benet tillåter det). Men just nu känns det som om jag inte kommer våga fortsätta med denna häst.
Har funderat mycket över vad som hände och varför. Han har ju hela tiden varit lite smårädd för läktaren, och om folk rört sig och en gång när någon filmade var han jättesprättig just där. Och rädd för jackor och täcken på sargen. Han blev ju också rädd för sig själv över en fis en gång och tog ett skutt så jag åkte av. Han har varit övertaggad och springig hela tiden med, vilket jag just hade börjat få lite kontroll över när jag bytte till ett Kimblewick bett. Men samtidigt inte så mycket ork. Har tänkt att det hänger ihop med att han är omusklad och springer för att slippa jobba ordentligt. Kanske ställde jag för höga krav? Och kanske betslingen blev för skarp? Kanske har han något problem med tänderna (han har varit tjaffsig i munnen och jag hade planerat en tandkontroll. Kan han ha någon smärta som jag inte har märkt? För han är ju snäll och trevlig i all hantering. Men han vill inte stå still vid uppsittning och han är lite bökig att tränsa. Han kanske har ont?
Jag har bokat plats hos en tillridare/problemlösare från och med mars och kommer inte ta några drastiska beslut innan vi ser hur det går där. Jag har också bokat tid för koll av tänderna och ska boka tid för röntgen för att utesluta att han har något synligt där. Sedan får jag se!
Du ska såklart känna dig trygg och det är bättre att sälja än att ha kvar en häst man är rädd för, men jag tror verkligen inte du behöver sälja den som problemhäst eller förlora pengar bara för att hästen har rest sig en gång.
Det handlar ju mest om att hitta rätt ryttare.
Klokt att ställa den i träning. Den kanske behöver tränas lite mer för att hålla energin på lagom nivå. Med en erfaren ryttare märker ni ju om det är något problematiskt hos hästen eller om den bara är för ”mycket” för att matcha med dig