Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, när det gäller hur snabbt man ska börja rida och hur mycket man ska rida får man ju råd som spretar åt alla håll och kanter:o. I mitt fall stod han först ensam i ett karantänstall i en vecka, vilket han inte tyckte om, och jag lyckades inte göra så mycket mer än att kolla till honom och ge honom mat. Sedan fick han flytta in i det egentliga karantänstallet där han fick sällskap av en annan karantänhäst i två veckor till. Då blev det bättre och jag kunde pyssla om honom och fixa till det med skor och broddar (det var så isigt att man inte kunde ta ett steg utan i princip). Men ville inte sitta upp och börja rida på det extremt isiga underlaget, så jag väntade med det tills jag fick tillträde till ridhuset när karantänen var slut. Började med longering för att se hur han betedde sig och det gick bra (i båda varven, faktiskt). Sedan började jag långsamt med ridningen. Skritt och lite trav rakt fram första gången bara. Sedan lite mer efterhand. Och så lite försiktigt på ridlektion med, men vi tog det mycket lugnt i början. Det tog några gånger innan han helt vaknade till liv och blev den superpigga häst som han är nu.
En del hästar kan ju vara lite av och på med stress. Min häst tex kan bli väldigt försiktig i spända och oroliga situationer, men sen när hon väl kopplar av lite så kan det komma en jätteexplosion utifrån all tidigare stress.

I din hästs fall fick han ju en jättejobbig start. Vilken häst som helst hade ju blivit koko av att stå helt ensam i en vecka. Massor separationsångest på nytt ställe. Sen nya förändringar igen plus all stress och energi den samlat på sig under tiden.

Menar inte att du gjort något fel, men hans beteende nu behöver ju inte alls motsvara hur han egentligen är.
Hoppas ni kan hitta en lösning som känns trygg och bra för båda!
 
Så tjatigt med hästen och jag förstår att du blev rädd :heart. Bra att du tar hjälp. Men det behöver som flera andra varit inne på, inte betyda att hästen är en problemhäst.

Vi gjorde också misstaget att använda för skarpt bett på vår superpigga D ponny som vi köpte nyligen osedd. Det tyckte hon inte om och blev lite jobbig att rida där ett tag, innan vi lärt oss.
Jag tog emot alla råd jag fick från förre ägaren för att kunna ge de bästa förutsättningarna, eftersom denne ju känner hästen bäst. Och efter det har det gått mycket bättre.

Har du möjlighet att be säljaren om tips och råd ?
Hoppas att det löser sig, för det låter som en trevlig häst annars.
Tyvärr inte. Försäljningsstall som hade haft honom i två veckor när jag provred. Fick rådet att rida på Kimblewick av dem. Red först på vanligt tredelat, för jag är inget fan av att betsla upp, men ridlärarna tyckte jag skulle pova.
 
En del hästar kan ju vara lite av och på med stress. Min häst tex kan bli väldigt försiktig i spända och oroliga situationer, men sen när hon väl kopplar av lite så kan det komma en jätteexplosion utifrån all tidigare stress.

I din hästs fall fick han ju en jättejobbig start. Vilken häst som helst hade ju blivit koko av att stå helt ensam i en vecka. Massor separationsångest på nytt ställe. Sen nya förändringar igen plus all stress och energi den samlat på sig under tiden.

Menar inte att du gjort något fel, men hans beteende nu behöver ju inte alls motsvara hur han egentligen är.
Hoppas ni kan hitta en lösning som känns trygg och bra för båda!
Ja, jag har nu bokat munhåleundersökning, röntgen och tillridare i 2 månader (ok, har inte skrivit kontraktet än, men ska träffas i morgon). Efter det får jag se!
 
Ja, jag har nu bokat munhåleundersökning, röntgen och tillridare i 2 månader (ok, har inte skrivit kontraktet än, men ska träffas i morgon). Efter det får jag se!

Kan det vara en möjlighet att hitta någon som kan "rida till" hästen på plats eller ska han flytta ännu en gång? Jag vet andra som ordnat det så, sökt en duktig ryttare som mot ersättning ridit hästen i perioder, i dess hemmiljö. Ska du sälja hästen och den har flyttat 3 gånger till är ju inte det en faktor som talar för att hästen går för samma pris som du gett. För de brukar ju kunna må sämre av det och det tar sig uttryck i vardagen. Hade undvikit fler flyttar för hästen om jag var du.
 
Kan det vara en möjlighet att hitta någon som kan "rida till" hästen på plats eller ska han flytta ännu en gång? Jag vet andra som ordnat det så, sökt en duktig ryttare som mot ersättning ridit hästen i perioder, i dess hemmiljö. Ska du sälja hästen och den har flyttat 3 gånger till är ju inte det en faktor som talar för att hästen går för samma pris som du gett. För de brukar ju kunna må sämre av det och det tar sig uttryck i vardagen. Hade undvikit fler flyttar för hästen om jag var du.
Jag vet, och det var det som avgjorde att jag till sist sålde min förra häst istället för att försöka skicka iväg på tillridning etc. Men det växer inte folk på träd här som kan hjälpa till och just nu är det den här lösningen jag har hittat. Jag hade (innan avramlingen) pratat med en som kunde hjälpa mig rida till lite på plats, men hon drog sig ur efter incidenten.
 
Jag vet, och det var det som avgjorde att jag till sist sålde min förra häst istället för att försöka skicka iväg på tillridning etc. Men det växer inte folk på träd här som kan hjälpa till och just nu är det den här lösningen jag har hittat. Jag hade (innan avramlingen) pratat med en som kunde hjälpa mig rida till lite på plats, men hon drog sig ur efter incidenten.
Ingen av ridlärarna som kan hjälpa till? Inte ovanligt att man kan köpa en sådan tjänst 😊
 
Jag vet, och det var det som avgjorde att jag till sist sålde min förra häst istället för att försöka skicka iväg på tillridning etc. Men det växer inte folk på träd här som kan hjälpa till och just nu är det den här lösningen jag har hittat. Jag hade (innan avramlingen) pratat med en som kunde hjälpa mig rida till lite på plats, men hon drog sig ur efter incidenten.

Jag tänker att det kanske är bra att ta hjälp av någon riktigt kunnig även om denne inte bor 5 min bort, som då kan rida hästen och ge dig ett ärligt utlåtande på hur bra/trevlig den är, och kanske till och med ge dig en prisuppskattning du kan använda? Sålde en häst förra året som vi funderat på ett pris på, men en duktig ryttare som red honom tyckte det var för lite så vi la oss högre och fick det priset utan knussel.
Har han hoppat 1.20 och är frisk, med den åldern och normalt ridbar tycker jag priset borde ligga på minst 150", men det är ju extremt svårt att säga utan att ha sett hästen. Att en häst blir tokrädd en gång är olyckor som kan hända, och behöver aldrig hända igen. Men det kan ju också finnas andra tråkiga orsaker till att det hände.
 
Hästen landade idag och alltså, jag är sååå glad :love::love::love: hon tog allting så otroligt bra, jag är imponerad. Lite fnys och snork men går bara rätt fram överallt. Det är lite plast och grejor på gården men hon va så snäll. La på täcke med hals och hon tog det så otroligt bra. Fick även flera typ nospuss i ansiktet och hon fick gå ut i hagen och springa av sig lite, följde då även gärna runt mig där med lite. Så otroligt väluppfostrad, bara jag höjde handen så stannade hon. Sen snygg som bara den. Kan man vara kär efter 1 dag? :o:D
Särskilt efter 1 vecka med transport, vart hon inte har kunnat springa av sig alls, men stått på box under resan. Ser så fram emot att börja jobba med henne från marken och lära känna henne.

Inte alls som när jag fick hem min förre, som mest dansade runt och hade för sig massor med grejor.
 
Hästen landade idag och alltså, jag är sååå glad :love::love::love: hon tog allting så otroligt bra, jag är imponerad. Lite fnys och snork men går bara rätt fram överallt. Det är lite plast och grejor på gården men hon va så snäll. La på täcke med hals och hon tog det så otroligt bra. Fick även flera typ nospuss i ansiktet och hon fick gå ut i hagen och springa av sig lite, följde då även gärna runt mig där med lite. Så otroligt väluppfostrad, bara jag höjde handen så stannade hon. Sen snygg som bara den. Kan man vara kär efter 1 dag? :o:D
Särskilt efter 1 vecka med transport, vart hon inte har kunnat springa av sig alls, men stått på box under resan. Ser så fram emot att börja jobba med henne från marken och lära känna henne.

Inte alls som när jag fick hem min förre, som mest dansade runt och hade för sig massor med grejor.
Man kan vara kär redan efter en dag! <3
 
Jag tänker att det kanske är bra att ta hjälp av någon riktigt kunnig även om denne inte bor 5 min bort, som då kan rida hästen och ge dig ett ärligt utlåtande på hur bra/trevlig den är, och kanske till och med ge dig en prisuppskattning du kan använda? Sålde en häst förra året som vi funderat på ett pris på, men en duktig ryttare som red honom tyckte det var för lite så vi la oss högre och fick det priset utan knussel.
Har han hoppat 1.20 och är frisk, med den åldern och normalt ridbar tycker jag priset borde ligga på minst 150", men det är ju extremt svårt att säga utan att ha sett hästen. Att en häst blir tokrädd en gång är olyckor som kan hända, och behöver aldrig hända igen. Men det kan ju också finnas andra tråkiga orsaker till att det hände.
Ja, men just nu behöver han ridas upp i kondition och muskla sig innan någon kan ge honom en ärlig chans, så det är vad jag ska se till att göra först och främst,
 
@Fabian In Memoria Det låter som ett sunt första fokus i mina öron. Försök ha dörren öppen och själv ge hästen en chans att komma till ro med dig medan du jobbar den från marken. Jag har varit ruskigt rädd för att rida efter att ha haft en alldeles för svår kuse, hästen som botade min ridrädsla var en treåring jag red in själv! Det kan göra all skillnad att känna hästen ordentligt, våga lita på den och i sin tur sig själv. Har man en bra relation med hästen och en historia tillsammans i ryggen blir man trygg med vilket register den har när den reagerar. Lycka till och hoppas det känns bättre för er så ni kan fortsätta tillsammans!
 
@Fabian In Memoria Det låter som ett sunt första fokus i mina öron. Försök ha dörren öppen och själv ge hästen en chans att komma till ro med dig medan du jobbar den från marken. Jag har varit ruskigt rädd för att rida efter att ha haft en alldeles för svår kuse, hästen som botade min ridrädsla var en treåring jag red in själv! Det kan göra all skillnad att känna hästen ordentligt, våga lita på den och i sin tur sig själv. Har man en bra relation med hästen och en historia tillsammans i ryggen blir man trygg med vilket register den har när den reagerar. Lycka till och hoppas det känns bättre för er så ni kan fortsätta tillsammans!
Han är ju så snäll och underbar från marken. Vi var i ridhuset ikväll och tömkörde. Först fick han titta och nosa på allt som står i det jobbiga hörnet. En kaffemugg på sargen, ett headset på sargen, skottkärran med gödsel, ett par jackor på en hängare, krattor och grepar, spön och piskor. Det var inga problem. Sedan tog vi en liten promenad runt fyrkantspåret innan jag kopplade på tömmarna. Sedan fick han jobba i skritt en stund. Han är jätteduktig och byter varv när jag vill. Sedan trav och galopp och så lite försök till sidvärts. Han är lugn, stabil och lyhörd, en drömhäst för en ovan tömkörare, trots annan häst med ryttare i ridhuset. Men jag behöver jobba med formen. Han kör gärna upp huvudet. I morgon ska jag koppla tömmen lite lägre och lägga ut lite bommar ( om det finns plats i ridhuset).
 
Är lite fundersam på marknaden för hästar. Generellt verkar det ju vara brist på hästar, men samtidigt ser jag att samma hästar komma ut på annons gång på gång hos en viss hästhandlare. Är det svårt att sälja halvblod i strax över 100000 kr prisklassen??
 
Är lite fundersam på marknaden för hästar. Generellt verkar det ju vara brist på hästar, men samtidigt ser jag att samma hästar komma ut på annons gång på gång hos en viss hästhandlare. Är det svårt att sälja halvblod i strax över 100000 kr prisklassen??
Tror jag inte, men vissa hästhandlare har ett otroligt dåligt rykte, med al rätt. Finns flera "skojare" som är välkända inom Sverige, som jag tex. vet importerar hur mycket hästar och säljer. Tror nu med sociala medier och så dom har svårare att sälja för folk vet om dom. Folk som lurat många folk med trasiga hästar och även är dömda för detta.

Har man en frisk och bussig häst, så tror jag nog den går att sälja fort. Men det gäller ju se till att hästen tar sig bra ut och är vad man lovar.
 
Är lite fundersam på marknaden för hästar. Generellt verkar det ju vara brist på hästar, men samtidigt ser jag att samma hästar komma ut på annons gång på gång hos en viss hästhandlare. Är det svårt att sälja halvblod i strax över 100000 kr prisklassen??

Nej men många som ligger runt eller lite över 100" "borde" kosta mer, så vem vet vad för speciella omständigheter som finns. Oftast får man veta först när man ringer eller kollar på hästen.
 
Är lite fundersam på marknaden för hästar. Generellt verkar det ju vara brist på hästar, men samtidigt ser jag att samma hästar komma ut på annons gång på gång hos en viss hästhandlare. Är det svårt att sälja halvblod i strax över 100000 kr prisklassen??
Som någon annan skrev tror jag också det kan vara dåligt rykte. Men jag ser också många hästar som sätts ut för relativt höga summor som för ett par år sedan inte skulle kostat särskilt mycket, trasiga hästar, dåligt psyke eller andra dåliga beskrivningar.

Ett väl inridet, stabilt och friskt halvblod borde inte vara svårsålt i 100tusen kronors klassen.
 
Som någon annan skrev tror jag också det kan vara dåligt rykte. Men jag ser också många hästar som sätts ut för relativt höga summor som för ett par år sedan inte skulle kostat särskilt mycket, trasiga hästar, dåligt psyke eller andra dåliga beskrivningar.

Ett väl inridet, stabilt och friskt halvblod borde inte vara svårsålt i 100tusen kronors klassen.
Jag hoppas ju på det, för jag kommer antagligen ha min till salu så småningom i vår efter genomgång och tillridning.
 
En lite rolig sak jag upptäckte på hästnet i veckan. Samma häst såldes av två olika förmedlare. Den ena ville ha 68.000 kr för den. Den andra förmedlaren ville ha 89.000 kr.
Alltså för samma häst!

Hörde av mig till den förmedlaren som hade satt ut annons först och då tog den andra förmedlaren bort sin annons. Där hen även hade bytt namn på hästen O_o.

Ja nej lutar mer och mer på att själv åka till till exempel Polen och titta på lite olika raser så som, silesisk (Kontur va den) och wielkopolski. Vill gärna ha en häst som är som det gamla svenska halvblodet. Detta pga min vikt och för att de raserna beskrivs som att de har lite lugnare/bättre temperament.
Jag vet inte hur det är i Sverige men i vissa länder så finns det ”hästmäklare”. Samma häst är till salu hos flera olika mäklare och den som får hästen såld får också pengarna för försäljningen. Därav kan priset variera beroende på vilken målgrupp som respektive mäklare vänder sig till.
 
Jag hoppas ju på det, för jag kommer antagligen ha min till salu så småningom i vår efter genomgång och tillridning.
Tycker det är lite tråkigt att du använder ordet tillridning hela tiden. Inget i din beskrivning av hästen tyder på att hästen behöver ridas till. Tycker det är jätte bra att ta hjälp där den egna kunskapen brister, men det behöver inte vara tillrinning för det…

Hoppas det löser sig för dig och att hästen blir såld 😊
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 310
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 189
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 245
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 249
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp