Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du skulle kunna köpa en arab! Ändra i d-ponny storlek eller häststorlek. Där kan du få en duktig utbildad häst för 80.000 kanske.
Problemet där är bara att det inte finns så många araber till salu. Gissa varför jag importerade ;)

Men det finns en riktigt snygg valack till salu, 5 år gammal, rör sig som attan. Efter Thee Fifth Element som är mer känd som Fille här.
 
Problemet där är bara att det inte finns så många araber till salu. Gissa varför jag importerade ;)

Men det finns en riktigt snygg valack till salu, 5 år gammal, rör sig som attan. Efter Thee Fifth Element som är mer känd som Fille här.
såg även en riktigt snyggis till salu i Danmark- väldigt väldigt bra pris på denna. Verkar vara från seriös uppfödare med. Den är 157
 
Problemet där är bara att det inte finns så många araber till salu. Gissa varför jag importerade ;)

Men det finns en riktigt snygg valack till salu, 5 år gammal, rör sig som attan. Efter Thee Fifth Element som är mer känd som Fille här.
Jag har också importerat! Funkar ju minst lika bra. Det finns nog, bara man söker lite och hör sig för ;)
 
Den såg jag precis! Inte för att jag letar häst, men brukar kolla ibland vad som finns mellan 149 och 155 cm. ;) Drömmen om det någon gång blir en till är dock en lipizzaner.
Jättesnygg häst. Jag var och tog lite bilder och någon film när han var tre.
DSC_0043.webp
 
En lite rolig sak jag upptäckte på hästnet i veckan. Samma häst såldes av två olika förmedlare. Den ena ville ha 68.000 kr för den. Den andra förmedlaren ville ha 89.000 kr.
Alltså för samma häst!

Hörde av mig till den förmedlaren som hade satt ut annons först och då tog den andra förmedlaren bort sin annons. Där hen även hade bytt namn på hästen O_o.

Ja nej lutar mer och mer på att själv åka till till exempel Polen och titta på lite olika raser så som, silesisk (Kontur va den) och wielkopolski. Vill gärna ha en häst som är som det gamla svenska halvblodet. Detta pga min vikt och för att de raserna beskrivs som att de har lite lugnare/bättre temperament.
 
Hur mycket är en hobbyryttare beredd att betala för ett stort halvblod i 13-15 årsåldern, med hoppstam och tävlas utomlands men inte i Sverige, snäll i all hantering men lite väl nervig och tittig för att funka till annat än rutinerad ryttare?
 
Hur mycket är en hobbyryttare beredd att betala för ett stort halvblod i 13-15 årsåldern, med hoppstam och tävlas utomlands men inte i Sverige, snäll i all hantering men lite väl nervig och tittig för att funka till annat än rutinerad ryttare?
Jätte svårt. Beror ju på om hästen är fullt frisk, hur status ser ut på plåtar etc. Om den saknar resultat i Sverige väger detta ner på priset med, finns dom resultaten som den fått utomlands att ha tillgång på i databas? (som kan kollas enkelt?) Har märkt flera säljare säger att hästar har resultat som dom inte har, för att krydda på priset. Eller hästen är startat men med urusla resultat.

Sedan om det är import, är ålder bekräftad av kunnig veterinär? finns fler personer som köpt hästar i hästvärlden vart dom säger en ålder (särskilt från Belgien, Nederländerna) och sedan är hästarna en del år äldre.
 
Jätte svårt. Beror ju på om hästen är fullt frisk, hur status ser ut på plåtar etc. Om den saknar resultat i Sverige väger detta ner på priset med, finns dom resultaten som den fått utomlands att ha tillgång på i databas? (som kan kollas enkelt?) Har märkt flera säljare säger att hästar har resultat som dom inte har, för att krydda på priset. Eller hästen är startat men med urusla resultat.

Sedan om det är import, är ålder bekräftad av kunnig veterinär? finns fler personer som köpt hästar i hästvärlden vart dom säger en ålder (särskilt från Belgien, Nederländerna) och sedan är hästarna en del år äldre.
Finns inga plåtar, finns inga dokumenterade resultat. Men åldern? Han har ju pass med stamtavla och tom DNA- typning?
 
Jätte svårt. Beror ju på om hästen är fullt frisk, hur status ser ut på plåtar etc. Om den saknar resultat i Sverige väger detta ner på priset med, finns dom resultaten som den fått utomlands att ha tillgång på i databas? (som kan kollas enkelt?) Har märkt flera säljare säger att hästar har resultat som dom inte har, för att krydda på priset. Eller hästen är startat men med urusla resultat.

Sedan om det är import, är ålder bekräftad av kunnig veterinär? finns fler personer som köpt hästar i hästvärlden vart dom säger en ålder (särskilt från Belgien, Nederländerna) och sedan är hästarna en del år äldre.
Kommer göra en tandkontroll av andra orsaker och överväger en röntgen. Undrar bara hur mycket pengar jag kommer att förlora den här gången. Förlorade runt 40000 på det lilla stoet jag importerade i somras:cry: och har nu ett halvblod som jag kommer förlora en hel del på med. Sedan är mitt hästägande över.
 
Kommer göra en tandkontroll av andra orsaker och överväger en röntgen. Undrar bara hur mycket pengar jag kommer att förlora den här gången. Förlorade runt 40000 på det lilla stoet jag importerade i somras:cry: och har nu ett halvblod som jag kommer förlora en hel del på med. Sedan är mitt hästägande över.
Ska du inte ha kvar den? Lät som att du var nöjd med köpet 😊
 
Kommer göra en tandkontroll av andra orsaker och överväger en röntgen. Undrar bara hur mycket pengar jag kommer att förlora den här gången. Förlorade runt 40000 på det lilla stoet jag importerade i somras:cry: och har nu ett halvblod som jag kommer förlora en hel del på med. Sedan är mitt hästägande över.
Kan du inte ha kvar honom? Jag tänker om dom problemen som finns kan lösas med rätt träning?
 
Kan du inte ha kvar honom? Jag tänker om dom problemen som finns kan lösas med rätt träning?
Kollade på dina svar i tråden och han verkade ju vara snäll att rida ut på och vara på träning. Jag tror verkligen bara han behöver landa och du få rätt hjälp till träning av honom. Inget ont mot ridskolor, men otroligt många saknar kompetens omkring vissa saker, det är typ att hästarna får gå och uppfostras på ett visst sätt och funkar dom inte med det så blir dom sålda vidare, vilket jag förstår (det är en ridskola). Men jag tror verkligen med rätt hjälp att han kan bli en bra häst för dig. Tycker det är jätte tråkigt om du skall behöva sälja häst igen och då "ge upp" och gå med förlust- igen. Där finns många duktiga tränare med tränar med bra metoder och med kommunikation som är otroligt kunniga inom hästar, även om han inte är en problemhäst, så kan en "problemlösare" hjälpa med mycket.

Exempel som min första häst, han kunna hanteras av all, men hade varit ute för en olycka i släpp som liten. Hade lite problem i början, men med rätt träning så gick han in i släp utan problem, jag kunna lasta honom själv. Sedan flera år senare, sålde jag honom körde honom till ny ägare (gick in i släpet som en klocka såklart) och blev jätte förvånad när dom ringde några månader senare och sa han inte gick att lasta och dom fick ta ut tränare. Det är så mycket med hästar som behöver klicka. Jag hade åkt iväg med honom en del under åren jag hade honom, till stranden och badade, lite olika tävlingar etc. Så om en häst utvisar vissa beteende i nytt ställe, så hade jag inte gett upp hoppet, men försökte lösa det istället, ofta är det oss människor som ställer till problemen så länge vi inte snackar om hästar som har ont, men även med små signal fel kan det bli rätt fel och man kan trigga igång saker. Så med rätt hjälp kan man lära sig att göra om och göra rätt istället.
 
Så om en häst utvisar vissa beteende i nytt ställe, så hade jag inte gett upp hoppet, men försökte lösa det istället, ofta är det oss människor som ställer till problemen så länge vi inte snackar om hästar som har ont, men även med små signal fel kan det bli rätt fel och man kan trigga igång saker. Så med rätt hjälp kan man lära sig att göra om och göra rätt istället.

Skriver under på detta. Alla ändras på nytt ställe, med nya rutiner. Kan man byta stall kan det bli bättre.
Jag köpte min drömhäst i november, men det funkade inte oss emellan, eller med förutsättningarna. Han var oerhört flockbunden och eftersom jag har hemma hade jag bara en liten kompis.
Efterhand blev han mer och mer stressad och trivdes inte med att behöva hålla koll hela tiden. Med stressen blev han också skvättig och tittig. Ett beteende som jag också blir stressad av. Och allt blev en ond cirkel.
Nu köpte jag av världens bästa säljare som erbjöd att ta tillbaka, det var den bästa lösningen för oss. Otroligt ledsamt, då han var en riktigt, riktigt fin häst. Men vi kunde inte ge varandra det som behövdes helt enkelt. ♥️
 
Ska du inte ha kvar den? Lät som att du var nöjd med köpet 😊
Jo, jag var ju det! Men i tisdags kväll, efter en dressyrlektion som jag var riktigt nöjd med (trots lite bekymmer med en jacka som låg på en pall i ridhuset och som vanligt lite övertaggad häst med mycket energi och som trodde allt var galoppskänkel) blev han rädd? för något, ställde sig upp blixtsnabbt så ingen han reagera och vi föll över bakåt och jag fick honom över mig. Kom som tur var undan med ett ordentligt mörbultat vänsterben och förskräckelse. Satte upp och skrittade ett varv direkt efteråt, var nog i chock och fattade inte vad jag gjorde. Men sedan, där och då, bestämde jag mig för att aldrig rida någonsin igen (hm, men det beslutet har jag ångrat, jag kommer att fortsätta rida på ridskolans hästar så fort benet tillåter det). Men just nu känns det som om jag inte kommer våga fortsätta med denna häst.

Har funderat mycket över vad som hände och varför. Han har ju hela tiden varit lite smårädd för läktaren, och om folk rört sig och en gång när någon filmade var han jättesprättig just där. Och rädd för jackor och täcken på sargen. Han blev ju också rädd för sig själv över en fis en gång och tog ett skutt så jag åkte av. Han har varit övertaggad och springig hela tiden med, vilket jag just hade börjat få lite kontroll över när jag bytte till ett Kimblewick bett. Men samtidigt inte så mycket ork. Har tänkt att det hänger ihop med att han är omusklad och springer för att slippa jobba ordentligt. Kanske ställde jag för höga krav? Och kanske betslingen blev för skarp? Kanske har han något problem med tänderna (han har varit tjaffsig i munnen och jag hade planerat en tandkontroll. Kan han ha någon smärta som jag inte har märkt? För han är ju snäll och trevlig i all hantering. Men han vill inte stå still vid uppsittning och han är lite bökig att tränsa. Han kanske har ont?

Jag har bokat plats hos en tillridare/problemlösare från och med mars och kommer inte ta några drastiska beslut innan vi ser hur det går där. Jag har också bokat tid för koll av tänderna och ska boka tid för röntgen för att utesluta att han har något synligt där. Sedan får jag se!
 
Jo, jag var ju det! Men i tisdags kväll, efter en dressyrlektion som jag var riktigt nöjd med (trots lite bekymmer med en jacka som låg på en pall i ridhuset och som vanligt lite övertaggad häst med mycket energi och som trodde allt var galoppskänkel) blev han rädd? för något, ställde sig upp blixtsnabbt så ingen han reagera och vi föll över bakåt och jag fick honom över mig. Kom som tur var undan med ett ordentligt mörbultat vänsterben och förskräckelse. Satte upp och skrittade ett varv direkt efteråt, var nog i chock och fattade inte vad jag gjorde. Men sedan, där och då, bestämde jag mig för att aldrig rida någonsin igen (hm, men det beslutet har jag ångrat, jag kommer att fortsätta rida på ridskolans hästar så fort benet tillåter det). Men just nu känns det som om jag inte kommer våga fortsätta med denna häst.

Har funderat mycket över vad som hände och varför. Han har ju hela tiden varit lite smårädd för läktaren, och om folk rört sig och en gång när någon filmade var han jättesprättig just där. Och rädd för jackor och täcken på sargen. Han blev ju också rädd för sig själv över en fis en gång och tog ett skutt så jag åkte av. Han har varit övertaggad och springig hela tiden med, vilket jag just hade börjat få lite kontroll över när jag bytte till ett Kimblewick bett. Men samtidigt inte så mycket ork. Har tänkt att det hänger ihop med att han är omusklad och springer för att slippa jobba ordentligt. Kanske ställde jag för höga krav? Och kanske betslingen blev för skarp? Kanske har han något problem med tänderna (han har varit tjaffsig i munnen och jag hade planerat en tandkontroll. Kan han ha någon smärta som jag inte har märkt? För han är ju snäll och trevlig i all hantering. Men han vill inte stå still vid uppsittning och han är lite bökig att tränsa. Han kanske har ont?

Jag har bokat plats hos en tillridare/problemlösare från och med mars och kommer inte ta några drastiska beslut innan vi ser hur det går där. Jag har också bokat tid för koll av tänderna och ska boka tid för röntgen för att utesluta att han har något synligt där. Sedan får jag se!
När ni kollar tänder så ta gärna en röntgen där med. Eotrh är en tandsjukdom som ses bäst på röntgen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 320
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 198
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 247
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 249
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp