Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har nu sett en häst som är det jag söker enligt annonsen. Den kostar 250000 och eftersom alla verkar vilja ha en sån häst blir det säkert budgiving. Jag inser att det är ca 300 jag ska köpa för att ha en hobbyhäst att rida ut 2-3 gånger i veckan, en hopplektion och en dressyrlektion samt att göra nån läxa däremellan. Tävlingsintresset är noll förutom klubbens egna i träningssyfte. 4 starter per år. Lätt b och 80 cm. Visst jag ska börja spara mera men kanske är det en annan sorts häst jag söker fast jag inte vet det ännu. Jag har kanske tänkt mig arr få en häst för 125. Det känns mer bekvämt... Jag är inte lång och har dessuton korta ben. Om jag väger 65 kilo kanske jag kan ha en rejäl ponny? Jag kan få ett friskt gudasnällt stort varmblod som med råge kan allt jag behöver men kanske inte kan befästa MINA byten. Är rätt lugn så kanske ett fullblod från galoppen är min framtida häst. Eller chansa på ett fint föl.... och budgetera 30000 för utbildningshjälp för oss när jag gjort början själv som 56 åring.
Ni hör ju. Jag är HELT förvirrad.
Jag köpte min senaste häst 14. Ett svenskt friskt sto efter Bocelli som var utbildad till lätt A. Inga som helst olater och galet hoppglad. Hon var sån som ridskolans snällaste häst brukar vara och ändå var hon pigg att rida. Jag gav 50000.
Jag rekommenderar en connemara! De är generellt vänliga, trevliga i hantering, lagom stora och är allsidiga. Finns ju även överhöjdare som är en ypperlig storlek för mindre långa personer (som jag själv😇).
 
Det ska väl gå att hitta för 125'? Jag köpte nyss ett belgiskt halvblod med väldigt fin hoppstam för just det priset. Enligt säljaren kunde han ridas av alla, utbildad till LA dressyr och tävlad 1.20 hoppning. Tänkte det var en perfekt häst för mig, 50+ med ambitioner att hobbyrida och kanske starta någon P&R och P&J. Tänkte han skulle vara en bra läromästare för mig som är hopprädd.

Med facit i hand nu efter två veckors ridning så kan jag säga att han är supersnäll, men har naturligtvis sina sidor. Lite svårtränsad, men med lite envishet så går det ju. Vill inte stå still vid uppsittning, utan backar och man får jaga runt med pallen tills han helt plötsligt står still. Han har större gång än jag är van vid och är fortfarande superpigg och kan bli lite väl stark i galoppen (hade bara ridits sporadiskt sista halvåret, så är under igångsättning och uppmuskling). Men jag har ridit honom på lektion två gånger i veckan (i vanlig ridskolegrupp) och han funkar bra! Förutom hoppningen då (har haft en hopplektion) då han blev superpigg och stark så jag inte vågade så mycket. Men har hoppat ett litet krysshinder några gånger på egen hand efter det, och det tar sig. Handlar nog mest om min rädsla än om hästen, han tycker det är superkul att hoppa! Har provat att rida ut själv (i skritt) och det funkar bra med. Med lite träning och rutin kommer han att bli en bra tanthäst!
vet inte om det kan hjälpa dig eller om du är intresserad, men tycker han har väldigt bra tips för just såna grejor :)
 
vet inte om det kan hjälpa dig eller om du är intresserad, men tycker han har väldigt bra tips för just såna grejor :)
Underhållande, men inte riktigt samma problem. Min häst står still när jag fixar med sadelgjord och stigbyglar. Står still när man ställer dit en pall, men i samma ögonblick som man kliver upp på pallen börjar han att backa, eller ibland gå åt sidan. Om jag då följer efter med pallen antingen bakåt (eller åt sidan) och ställer ned pallen igen, kliver upp på den igen och upprepar några gånger bestämmer han sig helt plötsligt för att OK, nu räcker det, nu får du kliva upp.

Kan däremot behöva ett tips på hur jag ska kunna longera honom i höger varv! Vänster går jättebra, men inte åt höger. Då börjar han backa igen! Kommer inte ens till en position då jag kan stå på hans högra sida. Har testat med att låta honom backa runt tills han tröttnar, men det gör han inte. Har testat att "fösa" runt honom åt höger på en pytteliten volt (eller snarare bakdelsvändning) då gåendes på hans vänstra yttersida, men han tröttnar inte och jag kommer aldrig "ikapp" så att jag kan stå på höger sida.
 
Underhållande, men inte riktigt samma problem. Min häst står still när jag fixar med sadelgjord och stigbyglar. Står still när man ställer dit en pall, men i samma ögonblick som man kliver upp på pallen börjar han att backa, eller ibland gå åt sidan. Om jag då följer efter med pallen antingen bakåt (eller åt sidan) och ställer ned pallen igen, kliver upp på den igen och upprepar några gånger bestämmer han sig helt plötsligt för att OK, nu räcker det, nu får du kliva upp.
Du har ju haft hästen så kort tid, så jag tänker att detta löser sig med tiden. Samma med de andra grejerna du tar upp, och det låter på dig som att du också är trygg i det. Kul att du hittade en häst som passade! :)
 
Jag har nu sett en häst som är det jag söker enligt annonsen. Den kostar 250000 och eftersom alla verkar vilja ha en sån häst blir det säkert budgiving. Jag inser att det är ca 300 jag ska köpa för att ha en hobbyhäst att rida ut 2-3 gånger i veckan, en hopplektion och en dressyrlektion samt att göra nån läxa däremellan. Tävlingsintresset är noll förutom klubbens egna i träningssyfte. 4 starter per år. Lätt b och 80 cm. Visst jag ska börja spara mera men kanske är det en annan sorts häst jag söker fast jag inte vet det ännu. Jag har kanske tänkt mig arr få en häst för 125. Det känns mer bekvämt... Jag är inte lång och har dessuton korta ben. Om jag väger 65 kilo kanske jag kan ha en rejäl ponny? Jag kan få ett friskt gudasnällt stort varmblod som med råge kan allt jag behöver men kanske inte kan befästa MINA byten. Är rätt lugn så kanske ett fullblod från galoppen är min framtida häst. Eller chansa på ett fint föl.... och budgetera 30000 för utbildningshjälp för oss när jag gjort början själv som 56 åring.
Ni hör ju. Jag är HELT förvirrad.
Jag köpte min senaste häst 14. Ett svenskt friskt sto efter Bocelli som var utbildad till lätt A. Inga som helst olater och galet hoppglad. Hon var sån som ridskolans snällaste häst brukar vara och ändå var hon pigg att rida. Jag gav 50000.
Jag håller med om att priserna är annorlunda nu. Jag gav 30 kSEK för mitt swb-sto vid ungefär samma tidpunkt som du. Självklart gröna papper, 6 år gammal, korrekt exteriör osv. Redan tre år senare var det en annan prisbild när vi skulle köpa B-ponny för tävling, och i höstas när vi köpte en D-ponny var dessa 30 kSEK inget man kom någon stans alls med.
Men en häst för 300kSEK känns väl som väldigt mycket pengar för det du skriver att du vill göra. Det borde gå att hitta betydligt billigare.
Samtidigt så tycker jag att man någon gång i livet ska våga kosta på sig det där lilla extra som gör tillvaron guldkantad! Om du nu är 56 och har ekonomiskt utrymme att skaffa en riktigt bra häst, så fråga dig själv om du är värd att förverkliga en sådan dröm? När har du nästa chans att göra det? Kanske är detta chansen du har att sitta på den där fantastiska individen med en 10:a på traven? Om du sedan tröttnar på de stora gångarterna, eller att bli hoppad ur sadeln, så kan du ju sälja och köpa den där trygga korsningsponnyn att puttra ut i skogen med. Ibland måste man kasta loss och våga ge sig hän! (Jag hoppas att jag kan komma dit en dag också.)
 
Men herre jisses för hästpriserna :eek:

Jag tyckte jag betalade mycket för mitt Lusitano sto, men finns ju ungefär noll till salu i Sverige. Har sett några enskilda på hästnät, men då är dom vallack och blandras (Andalusier) fast annonseras som Lusitano. Om hon då håller allt vad är lovat om henne, så tror jag det va ett väldigt bra pris för henne. Även köpt från uppfödare med väldigt bra rykte, så är otroligt spänd på att få hem henne!
Är hon bara lite lik sin halvbror kommer du nog bil nöjd :-)
 
Jag undrar lite över dessa jämförelser med vad tidigare hästar kostat. Visst att priserna gått upp men jag kan då inte riktigt minnas när det skulle varit så billigt som en del beskriver?

Ibland kanske det mer handlar om att man har haft tur och hittat ett kap tidigare, snarare än att priserna skenat deluxe. Och som jag skrev tidigare så ska man nog inte anta att alla hästar säljs för utannonserat pris utan de kan ju mkt väl gå betydligt billigare i slutändan.
 
Är hon bara lite lik sin halvbror kommer du nog bil nöjd :-)
Ja jag tror och hoppas verkligen på det. Jag tror hon kan vara en riktig liten diamant ;) J talade iaf om hur mycket han gillade henne, och hon är helt otroligt nyfiken, söt och social. Sedan tror jag med utveckling även hon kan göra bra ifrån sig i dressyren, men viktigaste för mig är att ha en häst som håller till att vara ridhäst och som är rolig att rida. Hon blir hämtat på lördag och jag är sååååå spänd :D har vald samma transport bolag som ni hade tror jag, så kommer få filmar under transporten och verkar vara många som använder dom, verkar vara väldigt noggrant, vilket är viktigt för mig.
 
Så sjukt sugen på en treåring som inte är inriden än och står 8h bort. Men alltså pengar växer inte på träd, och dessutom har jag en fölunge på bakning redan men tar ju tid innan jag kan rida på den 🤯
Har heller inget eget stall meeeen … man får väl hänga upp sig på sina vänner med bättre förutsättningar eller…? 🙈
 
Jag undrar lite över dessa jämförelser med vad tidigare hästar kostat. Visst att priserna gått upp men jag kan då inte riktigt minnas när det skulle varit så billigt som en del beskriver?

Ibland kanske det mer handlar om att man har haft tur och hittat ett kap tidigare, snarare än att priserna skenat deluxe. Och som jag skrev tidigare så ska man nog inte anta att alla hästar säljs för utannonserat pris utan de kan ju mkt väl gå betydligt billigare i slutändan.
Det håller jag med om. Jag vet att jag gjorde ett kap då. Säljaren sa att hon sänkt och sänkt men ingen nappat och hon förstod inte varför. Jag tog det med en nypa salt såklart men när hon fick lovord för sin gång sin trevlighet hela tiden så förstod Jag.
Jag var på en konferens i andra änden av sverige när hon fick en gren i ögat.
Min dåvarande väldigt hästrädda typ skräckslagen och allergikersambo fick order om att klä på, lasta och åka till Strömsholm. Han hade tusen frågor men jag sa bara att du ser hur du ska göra skynda snälla. Och hon var tydligen den som var coolast i det tvåmansgänget. Hon var fantastisk enligt både mig och yrkesmän. Blä nu gråter jag nästan….
 
Jag har nu sett en häst som är det jag söker enligt annonsen. Den kostar 250000 och eftersom alla verkar vilja ha en sån häst blir det säkert budgiving. Jag inser att det är ca 300 jag ska köpa för att ha en hobbyhäst att rida ut 2-3 gånger i veckan, en hopplektion och en dressyrlektion samt att göra nån läxa däremellan. Tävlingsintresset är noll förutom klubbens egna i träningssyfte. 4 starter per år. Lätt b och 80 cm. Visst jag ska börja spara mera men kanske är det en annan sorts häst jag söker fast jag inte vet det ännu. Jag har kanske tänkt mig arr få en häst för 125. Det känns mer bekvämt... Jag är inte lång och har dessuton korta ben. Om jag väger 65 kilo kanske jag kan ha en rejäl ponny? Jag kan få ett friskt gudasnällt stort varmblod som med råge kan allt jag behöver men kanske inte kan befästa MINA byten. Är rätt lugn så kanske ett fullblod från galoppen är min framtida häst. Eller chansa på ett fint föl.... och budgetera 30000 för utbildningshjälp för oss när jag gjort början själv som 56 åring.
Ni hör ju. Jag är HELT förvirrad.
Jag köpte min senaste häst 14. Ett svenskt friskt sto efter Bocelli som var utbildad till lätt A. Inga som helst olater och galet hoppglad. Hon var sån som ridskolans snällaste häst brukar vara och ändå var hon pigg att rida. Jag gav 50000.
Du skulle kunna köpa en arab! Ändra i d-ponny storlek eller häststorlek. Där kan du få en duktig utbildad häst för 80.000 kanske.
 
Gäller att ha kontakter har jag insett. Hästarna finns, men hinner säljas innan de läggs ut på annons.
Jag sålde precis min ponny. Innan han ens var på annons så hade jag intresserade.

Nu annonserade jag ändå, och gensvaret var väldigt stort.

14 dagar efter det att annonsen publicerades så hade jag sålt honom.

Kanske har jag haft tur, men jag tror också det berodde på att annonsen motsvarade hästen. Jag tror tyvärr att en del lovar för mycket i sin annonsering, eller beskriver problem som kanske inte finns med rätt ryttare.

Sedan spelar priset roll. Jag har sett ponnier som liknar min, som efter två månader ligger kvar på hästnet. Då har man önskat ett rejält högre pris.
 
Jag undrar lite över dessa jämförelser med vad tidigare hästar kostat. Visst att priserna gått upp men jag kan då inte riktigt minnas när det skulle varit så billigt som en del beskriver?

Ibland kanske det mer handlar om att man har haft tur och hittat ett kap tidigare, snarare än att priserna skenat deluxe. Och som jag skrev tidigare så ska man nog inte anta att alla hästar säljs för utannonserat pris utan de kan ju mkt väl gå betydligt billigare i slutändan.
Jag håller verkligen med. Senast jag letade häst aktivt var 2017 och jag tycker inte att det är jättestor skillnad på priserna då och nu (av det jag följer sporadiskt, i alla fall). Inte så att det är hak-droppande i alla fall. Framför allt inte i det skiktet jag letade, det klassiska hobbyhalvblodet eller motsv i bra ålder med lite lagom kapacitet för allroundstarter. Det är apdyrt och har alltid varit apdyrt. Möjligtvis att även de lite "mindre eftertraktade" hästarna har blivit lite dyrare, det vill säga de äldre/yngre/de med fynd osv.

Att tex en förmedlares priser har gått upp för tillfället känns lite för anekdotiskt för att man ska kunna dra några egentliga slutsatser. Hästar är ju svårjämförda.

Nu föll jag ju av hästen jag hade och drog på mig en ryggskada i samma veva som gjorde att jag aldrig mer kommer kunna rida seriöst och därför avbröts hästletandet ganska abrupt, så jag hamnade aldrig i något förhandlingsläge där jag verkligen fick testa prisgränserna.
 
Jag håller verkligen med. Senast jag letade häst aktivt var 2017 och jag tycker inte att det är jättestor skillnad på priserna då och nu (av det jag följer sporadiskt, i alla fall). Inte så att det är hak-droppande i alla fall. Framför allt inte i det skiktet jag letade, det klassiska hobbyhalvblodet eller motsv i bra ålder med lite lagom kapacitet för allroundstarter. Det är apdyrt och har alltid varit apdyrt. Möjligtvis att även de lite "mindre eftertraktade" hästarna har blivit lite dyrare, det vill säga de äldre/yngre/de med fynd osv.

Att tex en förmedlares priser har gått upp för tillfället känns lite för anekdotiskt för att man ska kunna dra några egentliga slutsatser. Hästar är ju svårjämförda.

Nu föll jag ju av hästen jag hade och drog på mig en ryggskada i samma veva som gjorde att jag aldrig mer kommer kunna rida seriöst och därför avbröts hästletandet ganska abrupt, så jag hamnade aldrig i något förhandlingsläge där jag verkligen fick testa prisgränserna.

Priset för fjordföl har iaf rusat i höjden. Jag har följt prisutveckling i många år och 2017 låg det runt 15000 kr för ett stoföl. Nu ligger de på 25000 kr. Vilket jag iofs tycker är bra, fjordhästar har varit extremt lågt prissatta. Mitt föl jag hoppas föds om ett par månader har hittills kostat mig 27198 kr trots att jag vann språngavgiften. Nu kostade såklart transporten 65 mil väldigt mycket, så om jag räknar "snällt" hamnar jag istället på 16325 kr. Detta är alltså innan fölet är fött, så det tillkommer kostnader som verkningar, avmaskningar, vaccineringar och såklart pass.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 324
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 198
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 247
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 252
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp