Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den skulle vara deras egen uppfödning sa han 🤔

Om du vet vem fadern är så sök på avkommor till den födda 2003 och de om något av namnen kan vara den hästen. Vissa ägare kan inte stava sina egna hästars namn, alt. stavfel händer så lätt. Vi har ju även en aktiv hannoveranerförening i Sverige där hästen kan vara reggad.
 
Men alltså jag köpte en frisk halvlodsvalack på 5 år för 49.000 kr 2014.
Hur har det blivit såhär? Är det verkligen på grund av bristen av hästar?
Fast där har ju uppfödaren gått jätteback. Bara att betäcka och få ett föl går ju lätt på 25.000:- om man väljer den billigaste hingsten och inte gör extra UL etc. Sen vaccinationer, hovslagare och framför allt foder i 5 år kostar ju!

Även om man har eget grovfoder och eget stall så kostar ju en häst i alla fall 500:-/mån om man har den på lösdrift och inte spenderar pengar på några dyra tillskott och har en billig försäkring.
 
En annan grej, kanske lite OT, men ändå inte. Det handlar ju om hästköp.

Min ponny ska säljas, han är barfota och har som jag förstått det alltid varit det. Familjen som ska köpa honom vill att jag skor honom innan de hämtar honom 🤔 de erbjöd sig att betala mellanskillnaden när han ska verkas nästa gång. De har inte betalt ponnyn eller ens handpenning än (eftersom att jag inte säkert vet när jag kan släppa honom, måste ju hitta ny sällskapshäst först).

Jag känner mig inte jättesugen på att låta honom skos 🤔 tänk om dom drar sig ur, då ska jag slita av skorna på honom igen. Dessutom vet jag inte hur han är att sko eller om han någonsin haft skor…

Är jag en surtant om jag säger att dom får lösa skorna själv när de hämtat och betalt ponnyn?
 
En annan grej, kanske lite OT, men ändå inte. Det handlar ju om hästköp.

Min ponny ska säljas, han är barfota och har som jag förstått det alltid varit det. Familjen som ska köpa honom vill att jag skor honom innan de hämtar honom 🤔 de erbjöd sig att betala mellanskillnaden när han ska verkas nästa gång. De har inte betalt ponnyn eller ens handpenning än (eftersom att jag inte säkert vet när jag kan släppa honom, måste ju hitta ny sällskapshäst först).

Jag känner mig inte jättesugen på att låta honom skos 🤔 tänk om dom drar sig ur, då ska jag slita av skorna på honom igen. Dessutom vet jag inte hur han är att sko eller om han någonsin haft skor…

Är jag en surtant om jag säger att dom får lösa skorna själv när de hämtat och betalt ponnyn?
hm, jag tycker det är konstigt att hästen skall skos om den alltid har gått utan sko och funkar bra med detta. Jag tycker man måste utgå ifrån att saker man gör skall vara för hästens bästa och inte vad som är smidigast för oss människor. Jag har alltid haft mina hästar skodd innan, men kollat mer och mer på barfota med boots och kommer gå utifrån vad som är bäst för hästen. Att slänga på skor på en häst som gått barfota hela livet "bara för att" är för mig inte personer jag ville sälja till.

Påminner mig om historier man läst många ställen som köper hästar som kanske har lite trångt mellan ryggkotarna eller annat och då rider sönder hästarna med fel sadel, dålig ridning etc och sen anklagar säljaren. (typ saker som detta: https://www.skrivunder.com/upprop_for_hastar_hor_inte_hemma_ikonsumentkoplagen är lite sånt jag kan få känningar av ibland).

Det kanske går jätte bra att slänga sko på ponnyn, men vadå om den blir halt etc efter köp pga detta och dom då skall reklamera ponnyn till dig. Bara mina tankar, dom kan vara helt ogrundade dock. Men är ju säljarens marknad för dig, så go with your gut.
 
hm, jag tycker det är konstigt att hästen skall skos om den alltid har gått utan sko och funkar bra med detta. Jag tycker man måste utgå ifrån att saker man gör skall vara för hästens bästa och inte vad som är smidigast för oss människor. Jag har alltid haft mina hästar skodd innan, men kollat mer och mer på barfota med boots och kommer gå utifrån vad som är bäst för hästen. Att slänga på skor på en häst som gått barfota hela livet "bara för att" är för mig inte personer jag ville sälja till.

Påminner mig om historier man läst många ställen som köper hästar som kanske har lite trångt mellan ryggkotarna eller annat och då rider sönder hästarna med fel sadel, dålig ridning etc och sen anklagar säljaren. (typ saker som detta: https://www.skrivunder.com/upprop_for_hastar_hor_inte_hemma_ikonsumentkoplagen är lite sånt jag kan få känningar av ibland).

Det kanske går jätte bra att slänga sko på ponnyn, men vadå om den blir halt etc efter köp pga detta och dom då skall reklamera ponnyn till dig. Bara mina tankar, dom kan vara helt ogrundade dock. Men är ju säljarens marknad för dig, så go with your gut.

Antagligen har dom total isgata hos sig, som de flesta andra i norr, och vill därför kunna brodda. Jag har istället löst det med en traktor och sandskopa. Jag förstår på ett sätt, men tycker inte att det är min sak riktigt. Jag vill ha honom barfota hos mig, om dom sedan vill sko när de har köpt honom så är det deras angelägenhet då 🤷‍♀️

Vill inte besvära honom med skor, om risken finns att de ska slitas av sedan igen.
 
Sen kan dom ju anklaga mig bäst dom vill, de har sin undersökningsplikt och jag är privatperson så konsumentköplagen gäller inte. Det är i princip omöjligt att reklamera ett köp mellan två privatpersoner.
 
Antagligen har dom total isgata hos sig, som de flesta andra i norr, och vill därför kunna brodda. Jag har istället löst det med en traktor och sandskopa. Jag förstår på ett sätt, men tycker inte att det är min sak riktigt. Jag vill ha honom barfota hos mig, om dom sedan vill sko när de har köpt honom så är det deras angelägenhet då 🤷‍♀️

Vill inte besvära honom med skor, om risken finns att de ska slitas av sedan igen.
Säg att du kan om embesörja skoning om de betalar handpenning?
 
Säg att du kan om embesörja skoning om de betalar handpenning?
Om dom drar sig ur sen då? Då ska jag slita skorna igen.

Och tänk om hästen är svårskodd? Det vet jag ju inte. Han kanske reagerar och behöver sederas etc. Jag vet ju inte 🤷‍♀️

Är jag en surtant om jag säger nej?
 
Om dom drar sig ur sen då? Då ska jag slita skorna igen.

Och tänk om hästen är svårskodd? Det vet jag ju inte. Han kanske reagerar och behöver sederas etc. Jag vet ju inte 🤷‍♀️

Är jag en surtant om jag säger nej?
Varför skulle den reagera? Är det en känslig individ? De flesta hästar skos ju utan problem.

Jag fattar varför de inte vill låta en oskodd häst gå på ren isgata, det blir ju livsfarligt. Men du kan såklart göra precis hur du vill.
 
Varför skulle den reagera? Är det en känslig individ? De flesta hästar skos ju utan problem.

Jag fattar varför de inte vill låta en oskodd häst gå på ren isgata, det blir ju livsfarligt. Men du kan såklart göra precis hur du vill.

Ja, det är en väldigt känslig individ och som sagt - vet inte om han någonsin blivit skodd.
 
Det finns ju massor av hästar som inte kan gå med sko eller. Så att en person anser "dom flesta skos utan problem" betyder det ju inte att det inte kan ställa till problem för denna ponnyn. Det kan ju gå precis hur som, är ju bara att googla lite, finns massor personer som har fått problem både på ena och andra sättet med såna saker som många anser är "helt vanligt med hästar" som tex skoning. Vadå om ponnyn i fråga inte kan gå med sko eller det blir problem. Skall dom lämna honom tillbaka då? Tycker det är bättre att ta sånt på förväg än när man står med problemet. Det kanske inte blir problem alls, men är ju relevant för båda ponny och säljare.

Har även läst om folk som såld som privatperson som fått problem med hästköp vart skulle reklamera och få ersättning pga "dold fel", inte vet jag om detta kunna påverka ponnyn när den aldrig varit skodd. Sko påverkar hur en häst rör sig, så om man skor en ponny som aldrig varit skodd, så kan det väl i värsta fall leda till hälta om man har riktigt otur, vilken hovslagare man använder etc. På samma sätt som att man plockar av skor på en häst som gått med skor hela livet, så påverkas dom av detta. Tycker det är något som är värt att tänka på iaf, även om det inte blir relevant, därav jag drog upp det. Bryr mig inte så mycket, folk får göra som dom vill 🤷‍♀️

Sedan kan isgata lösas med rätt boots, men det är ju en annan diskussion. Har själv haft en häst som gick omkull på isgata fast hon hade stora djupa broddar i alla skorna. It happens, så jag tycker personligen man får försöker grusa oavsett, men det har ju inget med frågan i sig att göra.
 
Om du tror att det kan bli problem med att sko känns det ju viktigt att vara ärlig till köparna om det 😊

Jag tror ingenting och framför allt så vet jag ju inte. Och jag har ingen lust att experimentera med en ponny som ska säljas. Det är tillräckligt med projekt som det är kring en försäljning. Jag säljer ju hästen barfota, och rekommenderar köpare att låta honom gå barfota alt köpa barfotaboots.

För övrigt har dom ägt ponnyn tidigare och känner honom, men har aldrig haft honom skodd tidigare enligt vad jag hört.

Dom får väl sanda vid urlastning och ringa sin egen hovslagare, tycker jag.

Om dom drar sig ur, så står jag här med en skodd ponny som jag ska dra skorna på = fula hovar = tråkigt att sälja.
 
Jag tror ingenting och framför allt så vet jag ju inte. Och jag har ingen lust att experimentera med en ponny som ska säljas. Det är tillräckligt med projekt som det är kring en försäljning. Jag säljer ju hästen barfota, och rekommenderar köpare att låta honom gå barfota alt köpa barfotaboots.

För övrigt har dom ägt ponnyn tidigare och känner honom, men har aldrig haft honom skodd tidigare.

Dom får väl sanda vid urlastning och ringa sin egen hovslagare, tycker jag.

Om dom drar sig ur, så står jag här med en skodd ponny som jag ska dra skorna på = fula hovar = tråkigt att sälja.
Oavsett vad du väljer eller inte, så tycker jag det är bättre att vara "sur tant" stå på sig och göra vad man själv anser sig rätt, än att ge efter och stå med massor problem. Är ju i nuläget inte direkt svårt att sälja varken häst eller ponny.
 
Oavsett vad du väljer eller inte, så tycker jag det är bättre att vara "sur tant" stå på sig och göra vad man själv anser sig rätt, än att ge efter och stå med massor problem. Är ju i nuläget inte direkt svårt att sälja varken häst eller ponny.
Tack.
 
Ja, det är en väldigt känslig individ och som sagt - vet inte om han någonsin blivit skodd.

För ponnyns skull, om den är väldigt känslig och ev aldrig blivit skodd tidigare, kanske det är bättre att bli skodd första gången i sin hemmamiljö och med en hovslagaren hästen känner till än med helt okända personer och i en främmande miljö? I sådana fall boka hovslagaren precis innan avfärd när affären är helt i hamn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 326
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 198
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 247
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 252
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp