Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Retnac du har inte tänkt på fullblod? Finns många som inte klarar banan pga långsam, gamla skador osv men som är väldigt trevliga. Många säljs billigt för avel/promenadridning i fb-grupper, märker inte samma prishets där.

Fullblod hade absolut funkat! Jag utesluter ingenting, är med i alla facebookgrupper som jag känner till, kollar Hästnet osv. Även blocket.

Mina krav:
- Hästen kan inte vara i full tävlingskondition när jag tar över, jag vill inte ha en bomb och har inte tid att rida två hästar dagligen.
- Hästen ska vara riden men behöver inte vara utbildad
- Hästen ska vara genomsnäll, lugn och trygg i ALL hantering. Jag vill kunna låta min 8-åring hämta hästen i hagen.
- Hästen ska vara nog stor för att klara mina 60 kg.
- Ej hingst.
- Maxpris 30k.
- Ska finnas att SE och PROVRIDA max 30 mil från Umeå. Längre än så kan jag inte åka, då blir mina hästar här hemma ute den natten...

Jag har fått ett intressant samtal om ett kallblod som verkar stämma in på allt ovan, så när våran Covid-karantän är över så ska jag fara och titta på den.
 
Tycker du? Tänker på hur priserna ser ut på Hästnet.. Är ju helt crazy.

Kollade på en annan promenadhäst för 35k häromdagen: polsk import med rörelsestörning bak, om man skulle sätta igång hästen så krävdes samtidig behandling med Metacam, grundvaccinationer saknades, tänderna behövde slipas inom tre mån, hovarna katastrof. Känns som att en helt fräsch, skadefri och okomplicerad häst borde ligga högre än 20-30k. Eller?

Jag men ligger den polska på annons är den inte såld, därav svårt att säga om den är "värd" det, plus att jag antar att den är yngre? Hästen är ju 19 år så finns det inte speciella skäl till att den har ett förhöjt värde tycker jag det är ett ytterst rimligt pris.
 
Jag men ligger den polska på annons är den inte såld, därav svårt att säga om den är "värd" det, plus att jag antar att den är yngre? Hästen är ju 19 år så finns det inte speciella skäl till att den har ett förhöjt värde tycker jag det är ett ytterst rimligt pris.

Den polska är 17, så inte jätteung heller.
 
Låter väldigt skumt, kanske någon som har slut på pengar för annars rehabbar man väl hästen, verkar den och säljer sen för det priset?

Ja, det var slut på pengar. Det var ingen hemlighet. Hästen var nyskodd men hovarna såg verkligen hemska ut. Funderade nästan på om dom slagit på skorna själva..
 
Fullblod hade absolut funkat! Jag utesluter ingenting, är med i alla facebookgrupper som jag känner till, kollar Hästnet osv. Även blocket.

Mina krav:
- Hästen kan inte vara i full tävlingskondition när jag tar över, jag vill inte ha en bomb och har inte tid att rida två hästar dagligen.
- Hästen ska vara riden men behöver inte vara utbildad
- Hästen ska vara genomsnäll, lugn och trygg i ALL hantering. Jag vill kunna låta min 8-åring hämta hästen i hagen.
- Hästen ska vara nog stor för att klara mina 60 kg.
- Ej hingst.
- Maxpris 30k.
- Ska finnas att SE och PROVRIDA max 30 mil från Umeå. Längre än så kan jag inte åka, då blir mina hästar här hemma ute den natten...

Jag har fått ett intressant samtal om ett kallblod som verkar stämma in på allt ovan, så när våran Covid-karantän är över så ska jag fara och titta på den.
60kg är ju ingenting så det borde inte vara några problem. Jag har dålig koll norrut men det finns många tränare som regelbundet annonserar ut sina rejects så då kan man säkert höra med dem direkt.
 
Tycker du? Tänker på hur priserna ser ut på Hästnet.. Är ju helt crazy.

Kollade på en annan promenadhäst för 35k häromdagen: polsk import med rörelsestörning bak, om man skulle sätta igång hästen så krävdes samtidig behandling med Metacam, grundvaccinationer saknades, tänderna behövde slipas inom tre mån, hovarna katastrof. Känns som att en helt fräsch, skadefri och okomplicerad häst borde ligga högre än 20-30k. Eller?
Man ska nog inte gå helt på prisläget i annonser. Inte alls säkert att hästarna faktiskt säljs för annonspriset, om de ens säljs överhuvudtaget. Att folk försöker få galna pengar för skadade hästar betyder ju inte att en frisk sällskapshäst är för dyr 😊
 
Iallafall: swb-sto, 19 år, inga skador men ska bara gå som promenadhäst. Sjukt bra stam tydligen (han name-droppade någon tysk hingst). 20-30k i prisklass. Tycker det känns billigt. Men han hävdar att det inte är någonting fel… Jag kan ju inte resa ner och tänker nog inte köpa osett heller..
Fast varför ska den bara gå som promenadhäst då..? Spelar väl in tänker jag.
 
Senast idag. En häst som det förvisso har gått bra för på breeders, men nu vill de sälja den för 60.000 kr. Den har en cysta i bakknäet som måste opereras bort. Den går inte att ridas idag.

Men här vet jag inte om denna hästen kanske är värd sina 60.000? För om den nu verkligen har de förutsättningarna som den verkar ha, så kanske den är värd det?

Men alltså jag köpte en frisk halvlodsvalack på 5 år för 49.000 kr 2014.
Hur har det blivit såhär? Är det verkligen på grund av bristen av hästar?
 
Just det en annan sak. Kom upp en fb grupp i mitt flöde som rör folk som är oseriösa inom hästhandel som förslag. Denna grupp är skapat av folk som utger sig för att vara "reko hästhandlare" och fanns flera "facebook live" video vart dessa personer målar på om hur bra dom är och hur andra luras etc. Även många annons med alla bra vilkor och säkerheter som ingår om man köper häst av just dom- saker som att lämna tillbaka hästen om den inte passer en etc. Att alla hästar är friska, inte skadade och typ bajsar guld.
Nu till kruxet, personen är rätt känd inom hästvärlden och har lurat MÅNGA människor med skadade hästar som sålts som friska, om man googlar namnet kommer det upp massor med saker, finns säkert många fler men folk som inte orkat skaffa en blogg etc för att beskriva hur dom blev lurade....

Men jag undrar lite, hur fasiken går det ihop. Hur har man mage att starta en sådan grupp och då blå-ljuga om "hur bra man är som hästförmedlare". Sedan även skrev ut at typ 99% av alla folk som köpt hästar av en senaste typ 15åren är hur nöjda som helst...:crazy: Det är ju rakt av lögn.

Den ena av dessa personer är även avstängd från svenska häst salu sidor av olika anledningar.

Jag satt tillbaka och undrade verkligen HUR man har mage att hålla på så. Man är blivit tagen med byxorna nere om och om igen, även varit i rätten många gånger och ändå sittar man där och säger hur bra en hästhandlare man är :meh:
 
Men alltså jag köpte en frisk halvlodsvalack på 5 år för 49.000 kr 2014.
Hur har det blivit såhär? Är det verkligen på grund av bristen av hästar?

Var det en bra häst då? Låter sjukt billigt. Min mor köpte en dressyrhäst - 07 för 65" som redan då borde kostat det dubbla för hur fin den var.
Sen finns det ju alltid privatpersoner som struntar i om de går 100 000-300 000 kr back på att sälja en unghäst billigt, de hade inget ekonomiskt intresse i att tillverka hästen, men antalet småföretagare som producerar föl har ökat på senare år och då har man ett annat intresse i marknadsvärdet på en häst. Jag tror det är det vi ser idag, att fler tänker på vad de själva investerat i hästen när de säljer. Sen blir ju inte en häst mer värd för att du spenderar mer pengar om den inte är bra/frisk från början, men de tror jag döms ut i större omsträckning idag också eftersom vi kan undersöka så mycket numera.
 
Var det en bra häst då? Låter sjukt billigt. Min mor köpte en dressyrhäst - 07 för 65" som redan då borde kostat det dubbla för hur fin den var.
Sen finns det ju alltid privatpersoner som struntar i om de går 100 000-300 000 kr back på att sälja en unghäst billigt, de hade inget ekonomiskt intresse i att tillverka hästen, men antalet småföretagare som producerar föl har ökat på senare år och då har man ett annat intresse i marknadsvärdet på en häst. Jag tror det är det vi ser idag, att fler tänker på vad de själva investerat i hästen när de säljer. Sen blir ju inte en häst mer värd för att du spenderar mer pengar om den inte är bra/frisk från början, men de tror jag döms ut i större omsträckning idag också eftersom vi kan undersöka så mycket numera.
Det var/är en jättebra häst. Han va 160 cm Ungersk import, fux med 3 vita ben och bläs. Världens snällaste och super trevlig i all hantering. Jag blev sjuk och fick tyvärr sälja efter bara 2 år. Sålde honom då för lite mer. Köptes av en ridskola och är kvar där än 😊.

Så jag tyckte det var ett riktigt kap! Även om han bara hade grundutbildning. För mig är hästens huvud och hälsa mina absoluta högsta krav.
Det möte han med råge. För 49.000 kr.

Idag hade han kostat minst 150.000 kr.
 
undvik nedsättande diskussioner runt hästhandlare som går att identifiera genom information i tråden.
Och håll er till trådens ämne!
/moderatorn
 
Nu fick jag namnet på hästen! Dock kan jag inte riktigt hitta igen hästen i BLUP:en.. Jag får matchningar på namnet men ingen av dom har någon info. Hästen är född 2003, var informationen mer knapphändig då?
 
Det var/är en jättebra häst. Han va 160 cm Ungersk import, fux med 3 vita ben och bläs. Världens snällaste och super trevlig i all hantering. Jag blev sjuk och fick tyvärr sälja efter bara 2 år. Sålde honom då för lite mer. Köptes av en ridskola och är kvar där än 😊.

Så jag tyckte det var ett riktigt kap! Även om han bara hade grundutbildning. För mig är hästens huvud och hälsa mina absoluta högsta krav.
Det möte han med råge. För 49.000 kr.

Idag hade han kostat minst 150.000 kr.
Det som gör att en häst blir dyr är ju ofta tävlingskapaciteten. Alltså att den har gång eller hoppkapacitet och tävlingsskalle som räcker en bit upp i klasserna. Sen kan en snäll liten häst som är trevlig i hanteringen absolut vara ett kap för en vanlig hobbyryttare eller en ridskola, men såna hästar brukar inte vara jättedyra, bara svåra att hitta.
 
Nu fick jag namnet på hästen! Dock kan jag inte riktigt hitta igen hästen i BLUP:en.. Jag får matchningar på namnet men ingen av dom har någon info. Hästen är född 2003, var informationen mer knapphändig då?
Om det är hästen på videon och det är från nyligen, den har inte varit skadat (enligt säljaren) och du nu inte hittar hästen. Så är min bästa råd att släppa den hästen. Det ër något väldigt konstigt där som inte hänger ihop. Särskilt eftersom du själv sa att du inte vill köpa osedd.

Jag tänker att säljaren kontaktar dig på din sökes annons, vart du säger du endast letar i Norrland, fast han bor i Skåne, då han chanser på du skulle köpa osedd då? (Don't do it är mitt bästa råd)

Jag hade fått så kalla fötter för länge sedan. Nu kanske du kollar bara för skojs skull och vill leta info på hästen?
 
Om det är hästen på videon och det är från nyligen, den har inte varit skadat (enligt säljaren) och du nu inte hittar hästen. Så är min bästa råd att släppa den hästen. Det ër något väldigt konstigt där som inte hänger ihop. Särskilt eftersom du själv sa att du inte vill köpa osedd.

Jag tänker att säljaren kontaktar dig på din sökes annons, vart du säger du endast letar i Norrland, fast han bor i Skåne, då han chanser på du skulle köpa osedd då? (Don't do it är mitt bästa råd)

Jag hade fått så kalla fötter för länge sedan. Nu kanske du kollar bara för skojs skull och vill leta info på hästen?

Jag har en väldigt nära vän som bor i trakten där hästen finns och hon kan titta på den. Henne litar jag på till 150%. Tycker hon att det är okej så skulle jag kanske kunna köpa osedd. Men aldrig annars.
 
Nu fick jag namnet på hästen! Dock kan jag inte riktigt hitta igen hästen i BLUP:en.. Jag får matchningar på namnet men ingen av dom har någon info. Hästen är född 2003, var informationen mer knapphändig då?
Många gånger hittar man inte en häst p g a att man inte stavat namnet rätt. En del namn stavas annorlunda än de låter och ibland har inte ens en säljare full koll på hur det stavas.
Om hästen är importerad kan den vara tilläggsregistrerad i SH istället för SWB.
 
Många gånger hittar man inte en häst p g a att man inte stavat namnet rätt. En del namn stavas annorlunda än de låter och ibland har inte ens en säljare full koll på hur det stavas.
Om hästen är importerad kan den vara tilläggsregistrerad i SH istället för SWB.
Den skulle vara deras egen uppfödning sa han 🤔
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 322
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 198
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 247
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 250
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp