Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, detta fick jag märka alldeles själv. Hon var skitcool i stallet och i ridhuset, men när vi red ut så taktade hon mest, försökte vända hem genom att tvärvända/resa sig/sno runt. Nu satt jag ju kvar men det var ju inte riktigt vad jag hade blivit ”lovad” :(

Tror dock inte det var med avsikt från säljaren, då dom har så himla mycket hästar och inte har stenkoll på exakt varenda en. Känner säljaren ytligt sedan innan också och tror inte att hon vill luras.

De flesta ridskolehästar har sin trygghet i flocken. De är sällan helt ensamma och lämnar ytterst sällan ridskolans område utan sina kompisar. Så det var nog inte så konstigt om den blev orolig vid uteritten. Hästen är nog stencool och okomplicerad till vardags när tryggheten ligger i flocken och de fasta rutinerna. Och den kan så klart bli en trygg individ om man ger den tid och förutsättningar för det (om man köper den).

Men det är kanske enklare att söka en välriden fd travare eller fullblod istället.
 
Ja men nu va detta hos säljaren. En cool och bombsäker häst står inte på bakbenen när någon är och provrider. Olika hästar kan reagerer vid nya ryttare, men då får man tala om för detta när någon provrider.... man får ju vara ärlig från början. Det är en van miljö och en ridskolahäst borda vara van vid olika ryttare. Har ridit fler olika hästar i privat stall, vissa mer nervigt än andra, dom hade alla sina olika personligheter ena kunna vara lite tittig vid uteritt och ingen av dom har någonsin stegrat med mig. En bombsäker häst skall inte stegra även om det är en ny ryttare på ryggen 😒
Så tvärsäker anser jag inte att man kan vara. En ny ryttare som beter sig annorlunda kan trigga igång något i hästen.

Det finns inga bombsäkra hästar eftersom något kan hända som rubbar även den tryggaste individen.
 
De flesta ridskolehästar har sin trygghet i flocken. De är sällan helt ensamma och lämnar ytterst sällan ridskolans område utan sina kompisar. Så det var nog inte så konstigt om den blev orolig vid uteritten. Hästen är nog stencool och okomplicerad till vardags när tryggheten ligger i flocken och de fasta rutinerna. Och den kan så klart bli en trygg individ om man ger den tid och förutsättningar för det (om man köper den).

Men det är kanske enklare att söka en välriden fd travare eller fullblod istället.
Har själv köpt en f d ridskolehäst. Hade henne i 15 år och hon hade svårt att vara ensam häst, det gick aldrig över.
I flocken på ridskolan var hon en sorts individ, utanför blev hon en annan.
 
Jag hoppar in här lite jag med. Kollar på hästnet några timmar om dagen. Jag ska köpa till nästa vår och fram tills dess rida på ridskola två gånger i veckan samt uteritter med lånad jättefin häst.
Jag velar från dag till dag med vad jag vill ha. Men inte unghäst utan läromästare. Ska både kunna hoppa en meter och gå lätt a iaf. Snäll och trygg. Jag har ju haft häst hela livet men jag känner ändå att det ska bli bra att ställa den på en bra ridskola så jag kan köpa till hjälp eller ha någon fast person som vill vara medryttare.
Om mitt intresse håller i sig till nästa vår så ska maken betala hästen. Han tror detta är något tillfälligt eftersom jag har haft ett hästuppehåll de fyra fem åren vi varit ihop. Men det är tillbaka med kraft!
Precis så gjorde jag! Men jag hann inte börja terminen med två ridlektioner i veckan innan det kom en annons om lediga stallplatser på ridskolan. Och plötsligt hade jag bokat en plats och importerat en unghäst! Men det blev tyvärr inte rätt, så jag sålde henne och köpte en äldre häst istället. Lite dyrare än tänkt och lite större än tänkt, men han är supersnäll! Har tävlat 1.20 (jag har inte hoppat än, bara de små skutt jag gjorde på provridningen), ska klara LA och visade i dag att han är jättesnäll att rida ut själv på. Har ridit en av mina lektioner på honom och ska rida hopplektion i morgon. Jag är så glad att jag köpte häst och så glad att jag sålde den första och hittade den här underbara hästen!
 
De flesta ridskolehästar har sin trygghet i flocken. De är sällan helt ensamma och lämnar ytterst sällan ridskolans område utan sina kompisar. Så det var nog inte så konstigt om den blev orolig vid uteritten. Hästen är nog stencool och okomplicerad till vardags när tryggheten ligger i flocken och de fasta rutinerna.

Min är ett typexempel på detta. Kan ridas ut av nybörjare i vanlig ridskolegrupp men ensam går det knappt att leda henne någon längre distans från ridskolan och om hon rids ut ihop med bara en eller två hästar till är hon ganska jobbig. Sen kan hon stå ensam i stallet hela dagen och finns det bara mat i hagen kan hon stå ensam där också, så man kan lura sig att hon inte är särskilt flockberoende.
 
Joo..jag sålde en 5 åring tidigt i våras för 180tkr då det där klicket aldrig infann sig, gav han två år och skulle liksom var min nästa bästis och träningspartner mm. Superduper snäll och trevliga lagom gångarter men hjäptes inte..
Lånade av dem till denna o köpte med öppna ögon som lite projektm trodde kanske han skulle växa lite "fortare". Nu är han inriden i alla gångarter och röntgad ua ben och nacke så visst borde han gå att sälja så jag får igen och har till nästa MEN helst ville jag få lite över att putta in i gården till grundplåt ridbana eller något. Å så vill jag inte ha så jädra dyr häst så man får prestationsångest av att äga :crazy:.
Alltså, det är ju något som jag funderat lite över.

Nu har jag, mot bättre vetande (?), råkat köpa mig en åring, som nu är/ blir två år.

En riktigt fin häst, på alla vis, och tanken är att jag skall rida in honom och ha honom som hobbyhäst.

Han är så fin, och jag har redan fått lite kommentarer från "folk som kan", att "den där, han kommer nog bli värdefull".

Tänk om jag inte har "råd", att ha honom bara till mig själv?

Missförstå mig rätt, jag bara tänker att jag skulle nog kunna nöja mig med en mindre exklusiv häst.
 
Man får ju ändå tänka att det är levande kännande varelser det handlar om. Vissa hästar är jättetrygga i sin invanda miljö med folk den är van vid men blir osäkra när något ändras. Som säljare kan man inte veta alla gånger hur hästen kommer att reagera utan utgår från hur den är med en själv.
Exakt. Det är något jag kämpar lite med. Vi skall sälja vår ponny, och det är så lätt att säga hur han är osv. I all välmening, alltså.

Jag måste påminna mig om att det kan vara annorlunda för någon annan.
 
Exakt. Det är något jag kämpar lite med. Vi skall sälja vår ponny, och det är så lätt att säga hur han är osv. I all välmening, alltså.

Jag måste påminna mig om att det kan vara annorlunda för någon annan.
När sålde häst senast frågade spekulanten vilket som var det värsta hästen kunde göra under provridningen. Jag svarade att det antagligen var att försöka gå ut från ridbanan, som inte hade staket.
Det var exakt vad som hände när jag visade hästen, så det jag sagt stämde.
 
Alltså, det är ju något som jag funderat lite över.

Nu har jag, mot bättre vetande (?), råkat köpa mig en åring, som nu är/ blir två år.

En riktigt fin häst, på alla vis, och tanken är att jag skall rida in honom och ha honom som hobbyhäst.

Han är så fin, och jag har redan fått lite kommentarer från "folk som kan", att "den där, han kommer nog bli värdefull".

Tänk om jag inte har "råd", att ha honom bara till mig själv?

Missförstå mig rätt, jag bara tänker att jag skulle nog kunna nöja mig med en mindre exklusiv häst.
Jag köpte en trevlig unghäst på -90talet, avlad mot ft som jag tänkte rida lätta klasser i hoppning och dressyr på. Hon gick sen som 8-åring 1,50 int med inlejd ryttare. Och rörde sig lika bra som hon hoppade.

Många frågade om jag inte skulle sälja, men hon var så jäkla rolig och fantastiskt trevlig så varför inte behålla? Bad jag henne att jobba svarade hon ALLTID ja med glädje. Varför köpa sig en sämre och förmodligen tråkigare häst?

Jag behöll och älskade hästen djupt och innerligt.

9063E7EA-94B2-4971-B464-E0604D42D7C8.jpeg
 
Jag köpte en trevlig unghäst på -90talet, avlad mot ft som jag tänkte rida lätta klasser i hoppning och dressyr på. Hon gick sen som 8-åring 1,50 int med inlejd ryttare. Och rörde sig lika bra som hon hoppade.

Många frågade om jag inte skulle sälja, men hon var så jäkla rolig och fantastiskt trevlig så varför inte behålla? Bad jag henne att jobba svarade hon ALLTID ja med glädje. Varför köpa sig en sämre och förmodligen tråkigare häst?

Jag behöll och älskade hästen djupt och innerligt.

Visa bifogad fil 84581
Underbart! Och vilken härlig bild! :heart

Du har rätt. Klart att man skall njuta av sin fina häst, också.

Än så länge tycker jag mycket om min fina unghäst, och fortsätter han att vara så trevlig som han är, ja då har jag ju en bra häst.

Jag har inte köpt honom för att tjäna pengar heller, och det är fö sällsynt att man gör när det gäller hästar.

Det brukar snarare vara tvärtom.
 
Jag köpte en trevlig unghäst på -90talet, avlad mot ft som jag tänkte rida lätta klasser i hoppning och dressyr på. Hon gick sen som 8-åring 1,50 int med inlejd ryttare. Och rörde sig lika bra som hon hoppade.

Många frågade om jag inte skulle sälja, men hon var så jäkla rolig och fantastiskt trevlig så varför inte behålla? Bad jag henne att jobba svarade hon ALLTID ja med glädje. Varför köpa sig en sämre och förmodligen tråkigare häst?

Jag behöll och älskade hästen djupt och innerligt.

Visa bifogad fil 84581
Helt rätt tycker jag. Och ärligt talat - blir hästen lyckligare av att gå OS än att småskutta hemma hos någon som älskar den? Nej, garanterat inte.

Kl
För övrigt så har jag hängt på min dam idag för första gången och det gick jättebra!
 
Alltså, det är ju något som jag funderat lite över.

Nu har jag, mot bättre vetande (?), råkat köpa mig en åring, som nu är/ blir två år.

En riktigt fin häst, på alla vis, och tanken är att jag skall rida in honom och ha honom som hobbyhäst.

Han är så fin, och jag har redan fått lite kommentarer från "folk som kan", att "den där, han kommer nog bli värdefull".

Tänk om jag inte har "råd", att ha honom bara till mig själv?

Missförstå mig rätt, jag bara tänker att jag skulle nog kunna nöja mig med en mindre exklusiv häst.
För hästen spelar det ju ingen roll 😊
Skulle du sen någon gång få ett jättebud är det ju bara att ta ställning då.
 
Ja men nu va detta hos säljaren. En cool och bombsäker häst står inte på bakbenen när någon är och provrider. Olika hästar kan reagerer vid nya ryttare, men då får man tala om för detta när någon provrider.... man får ju vara ärlig från början. Det är en van miljö och en ridskolahäst borda vara van vid olika ryttare. Har ridit fler olika hästar i privat stall, vissa mer nervigt än andra, dom hade alla sina olika personligheter ena kunna vara lite tittig vid uteritt och ingen av dom har någonsin stegrat med mig. En bombsäker häst skall inte stegra även om det är en ny ryttare på ryggen 😒
Om det var en ridskolehäst så handlade det nog inte så mycket om att det var en ny ryttare på ryggen, utan snarare om att den inte är van vid att ridas iväg ensam från sin flock.
 
Om det var en ridskolehäst så handlade det nog inte så mycket om att det var en ny ryttare på ryggen, utan snarare om att den inte är van vid att ridas iväg ensam från sin flock.

Ja, precis så är det nog. Jag får prova hästen fler gånger och säkert ha henne på prov om jag vill men jag blev lite avskräckt :nailbiting:

Å ena sidan kanske man med tålamod kan jobba bort den biten med separationsångest, trots den höga åldern. Å andra sidan så är det lite mer projekt/fel typ av projekt jag söker.
 
Ja, precis så är det nog. Jag får prova hästen fler gånger och säkert ha henne på prov om jag vill men jag blev lite avskräckt :nailbiting:

Å ena sidan kanske man med tålamod kan jobba bort den biten med separationsångest, trots den höga åldern. Å andra sidan så är det lite mer projekt/fel typ av projekt jag söker.
Vad med något mindre kallblodigt? Har sett några annons på såna som såg väldigt trevliga ut. Beroende på budget såklart
 
Å ena sidan kanske man med tålamod kan jobba bort den biten med separationsångest, trots den höga åldern. Å andra sidan så är det lite mer projekt/fel typ av projekt jag söker.

Har erfarenhet av detta och det är verkligen inte roligt och tror det kan bli ett stort jobb iom att den var äldre. Så nej, avråder faktiskt.
Men du har kikat på travare alltså? Finns ju ganska mycket till salu i facebookgrupper och en annan bra sak är att lägga ut egen annons o förklara vad för liv man erbjuder hästen och då kan endel som inte har lagt ut annons på sina hästar höra av sig :)
 
Det blev hastigt och lustigt så att jag ska provrida en häst redan i helgen 🙊 Och min har gått och blivit halt och ska på hältutredning... Håller på att måla upp allehanda katastroftankar i huvudet nu att det blir att åka hem med ett tomt släp om några dagar 😔
 
En bekant som importerar hästar från Irland säger att suget efter hästar är helt sjuk. De säljs för det dubbla mot för typ 1½ år sedan och ofta hinner hon inte ens få hem dem utan de är sålda på video.
 
En bekant som importerar hästar från Irland säger att suget efter hästar är helt sjuk. De säljs för det dubbla mot för typ 1½ år sedan och ofta hinner hon inte ens få hem dem utan de är sålda på video.
Jag lyckades importera i rätt tid alltså. Nu ska jag bara hitta en stallplats som är närmare med så att jag inte går under av dieselkostnaden...
 
Jag kom att tänka på en liten anekdot (en av många 😅) ang oärliga säljare... (hoppas det är ok i den här tråden 😅)
För ca 20 år sedan åkte jag ca 40 mil enkel väg för att prova en häst som enligt säljaren var "bombsäker", supersnäll men ändå pigg och framåt. Inga dumheter vare sig i stallet eller under ridning. När jag kom dit ville inte säljaren hämta hästen i hagen, utan föreslog lite nervöst att jag skulle göra det. Hästen gjorde utfall mot mig när jag var ca två meter ifrån, jag blev så paff så jag stod kvar (🤯) och hästen fullföljde som tur var inte så jag kunde koppla på grimskaftet och ta in henne. Ägaren ville inte vara i närheten av hästen och varningsflaggorna viftade bright red så att säga... Jag frågade om ägaren kunde visa henne riden först men det ville hon såklart inte. Jag hoppade mot all rim och reson upp och skulle rida lite på ridbanan. Det gick fint ett varv i skritt, sen började rodeon🤯 När hästen inte lyckades få av mig genom att bocka så började hon resa sig istället (jag HATAR hästar som reser sig sådär🙊) När hon äntligen sansat sig lite hoppade jag av och frågade säljaren vad i hela friden?? liksom? Då började säljaren gråta och erbjöd sig gå ner i pris. Nej tack jag är inte intresserad sa jag, och då försöker hon skänka hästen till mig.... Alltså utgångspriset var 35000:- och nu var hon gratis🙄 Har ofta undrat vad som hände med den stackars hästen och ägaren...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 317
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 190
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 247
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 249
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp