Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Halkar in i den här tråden och får en klump i magen. Läser annonser och blir lalldeles svettig. Har en fin, snäll och t frisk och fräsch 3 årig swb att sälja då han är lite mindre ( 162 )men känner ibland att han får stå på tillväxt och jag får sluta äta…
Men vill egentligen ha något som är lite äldre än honom även om min ambitionsnivå inte är så hög. Msv:b tränia på sikt tävla la msv:c och ut å spana kantareller, hoppa lite tantvänligt,även terräng. Den måste va bussig å även uttrycksfull och vacker (i mina ögon. ) Nä, så som marknade ser ut så känns det bara jobbigt. Kollar lite på iberiska importer men vet inte om jag kommer hitta rätt där och hur hitta 100 procent pålitlig förmedlare..

Känner samma. Min herre är 21 år och förhoppningen är såklart att han ska hålla flera år till som ridhäst och läromästare. Efter honom är jag helt på det klara med att jag vill ha ett halvblod som iaf hjälpligt kan hävda sig i dressyren (msvc/msvb typ) men blir helt kallsvettig när jag kollar vad som läggs ut och för vilka pengar :nailbiting: Får kanske sälja min ena njure?
 
Känner samma. Min herre är 21 år och förhoppningen är såklart att han ska hålla flera år till som ridhäst och läromästare. Efter honom är jag helt på det klara med att jag vill ha ett halvblod som iaf hjälpligt kan hävda sig i dressyren (msvc/msvb typ) men blir helt kallsvettig när jag kollar vad som läggs ut och för vilka pengar :nailbiting: Får kanske sälja min ena njure?
Typ alla swb kan väl hävda sig någorlunda i msv med bra ridning? 😊
Kan man tänka sig unghäst går det ju absolut att hitta för mindre pengar, värre såklart ju mer utbildad man vill att hästen ska vara.
 
Typ alla swb kan väl hävda sig någorlunda i msv med bra ridning? 😊
Kan man tänka sig unghäst går det ju absolut att hitta för mindre pengar, värre såklart ju mer utbildad man vill att hästen ska vara.

Jo absolut, och det är mest swb jag har kollat på. Men om man inte vill ha en åring så drar det snabbt iväg ändå och även hästar med röntgenfynd och skador säljs för rätt saftiga belopp. Har fått förvarna sambon att nästa häst lär landa på kring 200' så som det verkar se ut nu... 😩
 
Jo absolut, och det är mest swb jag har kollat på. Men om man inte vill ha en åring så drar det snabbt iväg ändå och även hästar med röntgenfynd och skador säljs för rätt saftiga belopp. Har fått förvarna sambon att nästa häst lär landa på kring 200' så som det verkar se ut nu... 😩
Det är knappast så att alla unghästar säljs för 200.
 
Men jag vill inte ha en unghäst 😅
Nej vill du ha vuxen häst som ganska direkt kan hävda sig i msv kommer det såklart bli dyrt. Men om du planerar att stå för utbildningen själv finns det ju hästar i olika åldrar och med olika utbildningsnivå för mindre pengar.

Jag sökte snabbt på hästnet, halvblod från 3 år och max 100 000 kr, kom upp väldigt mycket träffar i varierande ålder.
 
Halkar in i den här tråden och får en klump i magen. Läser annonser och blir lalldeles svettig. Har en fin, snäll och t frisk och fräsch 3 årig swb att sälja då han är lite mindre ( 162 )men känner ibland att han får stå på tillväxt och jag får sluta äta…
Men vill egentligen ha något som är lite äldre än honom även om min ambitionsnivå inte är så hög. Msv:b tränia på sikt tävla la msv:c och ut å spana kantareller, hoppa lite tantvänligt,även terräng. Den måste va bussig å även uttrycksfull och vacker (i mina ögon. ) Nä, så som marknade ser ut så känns det bara jobbigt. Kollar lite på iberiska importer men vet inte om jag kommer hitta rätt där och hur hitta 100 procent pålitlig förmedlare..
Men en treåring i den lite mindre storleksordningen borde kunna tilltala en relativt stor grupp personer?

Sälj honom och sedan vet du vilken budget du har att rätta dig efter.

Jag hade tyckt att 162 cm i mankhöjd hade räckt för mig, och jag är en absolut ordinär hobbyryttare.
 
Nej vill du ha vuxen häst som ganska direkt kan hävda sig i msv kommer det såklart bli dyrt. Men om du planerar att stå för utbildningen själv finns det ju hästar i olika åldrar och med olika utbildningsnivå för mindre pengar.

Jag sökte snabbt på hästnet, halvblod från 3 år och max 100 000 kr, kom upp väldigt mycket träffar i varierande ålder.

Hm jaa... Man kanske får ta på sig sina "brave pants" och sikta på en inriden unghäst iaf för att komma ner lite i pris 😁
 
Hm jaa... Man kanske får ta på sig sina "brave pants" och sikta på en inriden unghäst iaf för att komma ner lite i pris 😁
Så gjorde jag när jag köpte senast. Har varit väldigt roligt!
Jag hade dock stöd av kompis som kunde hjälpa mig precis där i början, hålla i när jag skulle sitta upp, longera några gånger osv. Det kändes tryggt :)
 
Jag hoppar in här lite jag med. Kollar på hästnet några timmar om dagen. Jag ska köpa till nästa vår och fram tills dess rida på ridskola två gånger i veckan samt uteritter med lånad jättefin häst.
Jag velar från dag till dag med vad jag vill ha. Men inte unghäst utan läromästare. Ska både kunna hoppa en meter och gå lätt a iaf. Snäll och trygg. Jag har ju haft häst hela livet men jag känner ändå att det ska bli bra att ställa den på en bra ridskola så jag kan köpa till hjälp eller ha någon fast person som vill vara medryttare.
Om mitt intresse håller i sig till nästa vår så ska maken betala hästen. Han tror detta är något tillfälligt eftersom jag har haft ett hästuppehåll de fyra fem åren vi varit ihop. Men det är tillbaka med kraft!
 
Jag tror inte det. Det har fötts upp ganska få hästar överlag senaste åren och det gör att priserna går upp. Man kan inte välja och vraka längre.
Även utomlands är det brist. Min kontakt i Tyskland märker har mycket svårare att hitta de hästar kunderna söker.
 
Men en treåring i den lite mindre storleksordningen borde kunna tilltala en relativt stor grupp personer?

Sälj honom och sedan vet du vilken budget du har att rätta dig efter.

Jag hade tyckt att 162 cm i mankhöjd hade räckt för mig, och jag är en absolut ordinär hobbyryttare.
Joo..jag sålde en 5 åring tidigt i våras för 180tkr då det där klicket aldrig infann sig, gav han två år och skulle liksom var min nästa bästis och träningspartner mm. Superduper snäll och trevliga lagom gångarter men hjäptes inte..
Lånade av dem till denna o köpte med öppna ögon som lite projektm trodde kanske han skulle växa lite "fortare". Nu är han inriden i alla gångarter och röntgad ua ben och nacke så visst borde han gå att sälja så jag får igen och har till nästa MEN helst ville jag få lite över att putta in i gården till grundplåt ridbana eller något. Å så vill jag inte ha så jädra dyr häst så man får prestationsångest av att äga :crazy:.
 
Även utomlands har det blivit dyrare att köpa. När jag började leta häst sommaren/hösten 2020 så fanns där många olika hästar för 40-65 000 inklusive besiktning och resa.
Nu var dem bara grundutbildade, vilket inte gör något för mig.

Men nu ligger liknande hästar för minst 70-95 000 inklusive besiktning och resa. Så från hösten 2020 till nu våren 2022 så har även importer höjts i pris. Antagligen för att även hästarna där börjat ta slut, kanske?

För jag ska köpa ny häst till nästa vår/sommar 2023, har då kontaktat de importörer jag hade kontakt med vid letande av häst 2020. Dem berättade då att priserna stigit.

Undrar ju då hur priserna kommer se ut 2023.

Men jag är som alla andra ute efter en snäll, trevlig hobbyhäst som inte har för mycket blod. Som ska kunna tränas lite i dressyr, hoppning och ridas ut på.
 
Verkar som att B-ponnyn ska få flytta tillbaka till sina förra ägare, så nu är jag på jakt efter en sällskapshäst som ersättare. Lättare sagt än gjort.

Har provridit några olika i lägre prisklass och den ena mer knäpp än den andra. En 20 år gammal ridskolehäst som skulle vara 110% stencool. Nervig och stod mest på bakbenen vid uteritt. Ett kallblod som var sjukt explosiv och överladdad, kunde inte stå still varesig på gången eller vid uppsittning.

Bästa hittills var en fd travare som jag tyvärr missade chansen på.

Inte lätt detta…
 
En 20 år gammal ridskolehäst som skulle vara 110% stencool. Nervig och stod mest på bakbenen vid uteritt. Ett kallblod som var sjukt explosiv och överladdad, kunde inte stå still varesig på gången eller vid uppsittning.
Men herregud! Faktiskt inte okej någonstans av folk som skall sälja sin häst, är ju fruktansvärt farligt om man letar trygg "tant häst" eller barn ponny och sen provrider en sådan O_o Hoppas hästen visade fram denna skiten innan du kom upp och skulle provrida. Känns så knäppt att folk ljuger så det driver om sådant fortfarande
 
Men herregud! Faktiskt inte okej någonstans av folk som skall sälja sin häst, är ju fruktansvärt farligt om man letar trygg "tant häst" eller barn ponny och sen provrider en sådan O_o Hoppas hästen visade fram denna skiten innan du kom upp och skulle provrida. Känns så knäppt att folk ljuger så det driver om sådant fortfarande

Nej, detta fick jag märka alldeles själv. Hon var skitcool i stallet och i ridhuset, men när vi red ut så taktade hon mest, försökte vända hem genom att tvärvända/resa sig/sno runt. Nu satt jag ju kvar men det var ju inte riktigt vad jag hade blivit ”lovad” :(

Tror dock inte det var med avsikt från säljaren, då dom har så himla mycket hästar och inte har stenkoll på exakt varenda en. Känner säljaren ytligt sedan innan också och tror inte att hon vill luras.
 
Men herregud! Faktiskt inte okej någonstans av folk som skall sälja sin häst, är ju fruktansvärt farligt om man letar trygg "tant häst" eller barn ponny och sen provrider en sådan O_o Hoppas hästen visade fram denna skiten innan du kom upp och skulle provrida. Känns så knäppt att folk ljuger så det driver om sådant fortfarande
Man får ju ändå tänka att det är levande kännande varelser det handlar om. Vissa hästar är jättetrygga i sin invanda miljö med folk den är van vid men blir osäkra när något ändras. Som säljare kan man inte veta alla gånger hur hästen kommer att reagera utan utgår från hur den är med en själv.
 
Verkar som att B-ponnyn ska få flytta tillbaka till sina förra ägare, så nu är jag på jakt efter en sällskapshäst som ersättare. Lättare sagt än gjort.

Har provridit några olika i lägre prisklass och den ena mer knäpp än den andra. En 20 år gammal ridskolehäst som skulle vara 110% stencool. Nervig och stod mest på bakbenen vid uteritt. Ett kallblod som var sjukt explosiv och överladdad, kunde inte stå still varesig på gången eller vid uppsittning.

Bästa hittills var en fd travare som jag tyvärr missade chansen på.

Inte lätt detta…
Många f.d trevliga travhästar förmedlas genom Life after racing, om det är sällskapshäst du letar efter 👍
 
Man får ju ändå tänka att det är levande kännande varelser det handlar om. Vissa hästar är jättetrygga i sin invanda miljö med folk den är van vid men blir osäkra när något ändras. Som säljare kan man inte veta alla gånger hur hästen kommer att reagera utan utgår från hur den är med en själv.
Ja men nu va detta hos säljaren. En cool och bombsäker häst står inte på bakbenen när någon är och provrider. Olika hästar kan reagerer vid nya ryttare, men då får man tala om för detta när någon provrider.... man får ju vara ärlig från början. Det är en van miljö och en ridskolahäst borda vara van vid olika ryttare. Har ridit fler olika hästar i privat stall, vissa mer nervigt än andra, dom hade alla sina olika personligheter ena kunna vara lite tittig vid uteritt och ingen av dom har någonsin stegrat med mig. En bombsäker häst skall inte stegra även om det är en ny ryttare på ryggen 😒
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 310
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 189
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 245
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 249
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp