Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick svar nu att allt såg bra ut inkl röntgen. Så väntar på papperna från veterinären och skall sen skicka till mitt försäkringbolag så dom får godkänna dom och sen blir jag ägare till ett stycks lusitano 😁 väldigt pirrande. Hälsade på halvsyrran hos tränaren och hon verkade väldigt trevlig, men lite ung och klen i kroppen (än så länge) så satsade på denna istället, då jag tror halvsyrran kanske skulle bli lite för liten till mig.
Grattis 🥰 jag ska också besiktiga och röntga en ny häst nästa vecka.
 
Jag fick sträcka mig upp till 125’ och så fick jag gå upp lite i ålder med, men tror jag har hittat en perfekt tanthäst som ändå har ett antal år kvar på tävlingsbanan. Är sugen på att börja hopptävla på äldre dar. Och ska skola om min hopphäst mot dressyr med.😂
Modigt!:bump:

Jag har inte fått lust att hopptävla på äldre dagar. :eek:

Tvärtom ser jag fram emot att i framtiden ha en dressyrstammad unghäst som ingen säger "åh, hoppa honom, när kan tycker det är så roligt", som det blivit med ponnyn.

/Priffe - den ofrivilliga tanthopparen
 
Modigt!:bump:

Jag har inte fått lust att hopptävla på äldre dagar. :eek:

Tvärtom ser jag fram emot att i framtiden ha en dressyrstammad unghäst som ingen säger "åh, hoppa honom, när kan tycker det är så roligt", som det blivit med ponnyn.

/Priffe - den ofrivilliga tanthopparen
Haha, lust att börja hopptävla är inte lika med att jag kommer att våga! Är långt ifrån där än! Men har gått ifrån att vara rädd för att hoppa till att tycka det är kul (med rätt häst) på två år på ridskolan.
 
Vad händer med marknaden? Miste tyvärr Kontur i november -21 och har inte tänkt köpa förrän hösten/våren 2023. Men har koll på hästmarknaden då jag vill följa prisets utveckling.
Hittar några jättefina på 70-95 000 men även liknande hästar för 130-150 00?.

Spännande utveckling och hur det kommer utveckla sig.
Varför tror ni att jag importerade en osedd häst? ;)
Betalade allt som allt 70 000 för henne (med transport, registreringsavgifter och allt) tror jag. Förvisso ganska ohanterad och inte inriden då. Det kräver ju att man har kunskapen eller pengarna att skicka iväg hästen.

Priserna är smått galna. Men det beror ju på att det knappt finns några hästar.
 
Vad händer med marknaden? Miste tyvärr Kontur i november -21 och har inte tänkt köpa förrän hösten/våren 2023. Men har koll på hästmarknaden då jag vill följa prisets utveckling.
Hittar några jättefina på 70-95 000 men även liknande hästar för 130-150 00?.

Spännande utveckling och hur det kommer utveckla sig.
Frågan är om inte priserna kommer sjuka framöver? Tänker på allt bara blir dyrare och dyrare. De stigande diselpriserna tex påverkar ju inte bara resan till och från stallet
 
Frågan är om inte priserna kommer sjuka framöver? Tänker på allt bara blir dyrare och dyrare. De stigande diselpriserna tex påverkar ju inte bara resan till och från stallet
Jag tror inte det. Det har fötts upp ganska få hästar överlag senaste åren och det gör att priserna går upp. Man kan inte välja och vraka längre.
 
Frågan är om inte priserna kommer sjuka framöver? Tänker på allt bara blir dyrare och dyrare. De stigande diselpriserna tex påverkar ju inte bara resan till och från stallet
Många drar sig för att födda upp iaf inom min del av sporten. Det tycker inte de får tillräckligt betalt helt enkelt och när de tog bort uppfödarpengen för hästar som säljs utomlands så blev det ett jäkla liv då många går till exempel Finland och Danmark men även Norge 🤨😑 Så tror tyvärr att de kommer bli mindre och mindre hästar i takt med att priserna stiger för diesel etc.
 
Många drar sig för att födda upp iaf inom min del av sporten. Det tycker inte de får tillräckligt betalt helt enkelt och när de tog bort uppfödarpengen för hästar som säljs utomlands så blev det ett jäkla liv då många går till exempel Finland och Danmark men även Norge 🤨😑 Så tror tyvärr att de kommer bli mindre och mindre hästar i takt med att priserna stiger för diesel etc.
Det tror jag med. Folk har inte råd. För trots dessa "galna" priser så går ju uppfödare fortfarande ofta back när de säljer. Och ökade kostnader gör ju inte den ekvationen enklare tyvärr.
 
Det tror jag med. Folk har inte råd. För trots dessa "galna" priser så går ju uppfödare fortfarande ofta back när de säljer. Och ökade kostnader gör ju inte den ekvationen enklare tyvärr.
Vi har ju redan gått back på förra årets bebis. Kommer ju aldrig få ut det priset hon kosta och tillverka så att säga.
 
Det tror jag med. Folk har inte råd. För trots dessa "galna" priser så går ju uppfödare fortfarande ofta back när de säljer. Och ökade kostnader gör ju inte den ekvationen enklare tyvärr.
Jag tror mer och mer på en framtid med mycket liten spetsavel och en mycket liten "privat avel" i Sverige, och resten av hästarna får komma från andra länder där hästsektorn är mindre reglerad och beskattad, eller platser där hästaveln subventioneras statligt och mer investerare finns.
En "vanlig" häst blir ju tyvärr inte mer värd för att den var dyr att producera.
 
Varför tror ni att jag importerade en osedd häst? ;)
Betalade allt som allt 70 000 för henne (med transport, registreringsavgifter och allt) tror jag. Förvisso ganska ohanterad och inte inriden då. Det kräver ju att man har kunskapen eller pengarna att skicka iväg hästen.

Priserna är smått galna. Men det beror ju på att det knappt finns några hästar.
Men lägger du på de xtrs kostnader som tillkommer vid en ev inridning, så blir väl hästen ganska dyr?
 
Men lägger du på de xtrs kostnader som tillkommer vid en ev inridning, så blir väl hästen ganska dyr?
Jo så är det säkert? Jag rider alltid in mina hästar själv så jag vet inte. Men jag tänker att det går rätt fort att rida in en häst, så så dyrt lär det väl inte vara att bara få den insutten i alla gångarter, kunna broms och svänga. Vill man ha den mer utbildad så kostar det såklart mer.
 
Men lägger du på de xtrs kostnader som tillkommer vid en ev inridning, så blir väl hästen ganska dyr?
Så är det ju alltid när man köper ung häst. För egen del så blir det ändå mer praktiskt. Jag är så dålig på att spara även om pengarna egentligen finns. Bättre för mig att lägga pengarna löpande, motsvarande summa tar sig ändå aldrig in på sparkontot🤪
 
Så är det ju alltid när man köper ung häst. För egen del så blir det ändå mer praktiskt. Jag är så dålig på att spara även om pengarna egentligen finns. Bättre för mig att lägga pengarna löpande, motsvarande summa tar sig ändå aldrig in på sparkontot🤪
åh vad skönt det inte bara är jag. :D:laugh:
 
har hästen haft samma försäkring sedan födsels och vill ditt försäkringbolag ta över denna dolda fel delen? för iså fall hade jag kört på det besiktning> ta över försäkring/teckna avtal och sedan kastrering. Vet om folk som gjort liknande med lusitanos då dom ofta inte är kastrerade och sedan köper man hästen och den då kastreras för köparens räkning. Är ju bra om det inte skall stressas med och hästen kan göra det i en lugn miljö den är van vid. Andra alternativet är ju att ha den som hingst ett tag, köpa flytta och sedan kastrera när den vänjat sig vid nya stallet. Men det blir ju oftast krångligt om man inte har egen gård
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 308
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 187
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 245
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 249
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp