Hästar jag har haft har blivit såna när de har frusit, inklusive den jag har nu. Lägger jag på tjockare täcke så upphör hon med beteendet. Haft flera hästar som har blivit sådana faktiskt.Det har gått bra! Hon hade strålröta men den är nästan borta nu, hovslagaren sa ”jag vet inte hur du har lyckats få bort det så snabbt men du har verkligen gjort ett kanonjobb”. Så det kändes ju roligt! (Knepet är att ha torra hagar, använda jodopax och stå på torr bädd om nätterna).
Jag hade precis börjat komma igång med ridningen men sen blev jag jättesjuk i flera veckor, och sen kom snön. Sen har det varit väldigt svårt att komma igång igen faktiskt, hästen blev annorlunda när det blev kallt. Explosiv och reaktiv och ängslig. Hon är väldigt orolig när hon är ifrån kompisarna också, så vi kommer ingen vart. Inte än iallafall. Har börjat med belöningsbaserad träning och skulle just göra en ny tråd om det, då jag tycker att hon mest verkar mer stressad av det…
Så jag vet inte riktigt hur detta blev. Kanske behöver hon bara landa? Eller så gillar hon inte snö och kyla.. Eller så är hon så uttråkad nu så att hon är på bristningsgränsen hela tiden, eller så trivs hon inte på box utan hade behövt gå på lösdrift.
Vad vet man, svårt med nya hästar när man inte vet utgångsläget.
Positivt med henne är iallafall att hon är snäll, följsam och när man väl får rida så är hon helt fantastisk.
Kan vara värt att prova iaf tänker jag? Märks otroligt på nuvarande direkt. Då har hon inte ro att äta kraftfodret och kan inte stå still för 5 öre på gången. På med tjockare täcke och problemet är borta dagen efter