Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kom att tänka på en liten anekdot (en av många 😅) ang oärliga säljare... (hoppas det är ok i den här tråden 😅)
För ca 20 år sedan åkte jag ca 40 mil enkel väg för att prova en häst som enligt säljaren var "bombsäker", supersnäll men ändå pigg och framåt. Inga dumheter vare sig i stallet eller under ridning. När jag kom dit ville inte säljaren hämta hästen i hagen, utan föreslog lite nervöst att jag skulle göra det. Hästen gjorde utfall mot mig när jag var ca två meter ifrån, jag blev så paff så jag stod kvar (🤯) och hästen fullföljde som tur var inte så jag kunde koppla på grimskaftet och ta in henne. Ägaren ville inte vara i närheten av hästen och varningsflaggorna viftade bright red så att säga... Jag frågade om ägaren kunde visa henne riden först men det ville hon såklart inte. Jag hoppade mot all rim och reson upp och skulle rida lite på ridbanan. Det gick fint ett varv i skritt, sen började rodeon🤯 När hästen inte lyckades få av mig genom att bocka så började hon resa sig istället (jag HATAR hästar som reser sig sådär🙊) När hon äntligen sansat sig lite hoppade jag av och frågade säljaren vad i hela friden?? liksom? Då började säljaren gråta och erbjöd sig gå ner i pris. Nej tack jag är inte intresserad sa jag, och då försöker hon skänka hästen till mig.... Alltså utgångspriset var 35000:- och nu var hon gratis🙄 Har ofta undrat vad som hände med den stackars hästen och ägaren...
Så fult att lura dig att åka så långt för en häst som va helt fel. Varför inte skriva som det är i annonsen, kan ju finnas någon som är redo att ta sig an den. Men svårt att bli av med den till någon som söker en bombsäker häst.
 
Har erfarenhet av detta och det är verkligen inte roligt och tror det kan bli ett stort jobb iom att den var äldre. Så nej, avråder faktiskt.
Men du har kikat på travare alltså? Finns ju ganska mycket till salu i facebookgrupper och en annan bra sak är att lägga ut egen annons o förklara vad för liv man erbjuder hästen och då kan endel som inte har lagt ut annons på sina hästar höra av sig :)
Har kollat på flera travare, även provridit. En slank emellan fingrarna på mig tyvärr, annars hade jag köpt den.

Håller utkik i Facebookgrupperna också men det mesta sker i södra Sverige. Jag kan tänka mig att köra 30 mil men inte mer, och alla travare som verkar stämma in på mina önskemål i Norrland är redan avhandlade 😅

Har också egen annons ute förstås :)
 
Vad med något mindre kallblodigt? Har sett några annons på såna som såg väldigt trevliga ut. Beroende på budget såklart

Kallblod? Ett har jag testat som sagt, och har även ägt ett själv tidigare. Jag kanske bara har haft otur men tycker dom är så djävulskt buffliga ?
 
Kallblod? Ett har jag testat som sagt, och har även ägt ett själv tidigare. Jag kanske bara har haft otur men tycker dom är så djävulskt buffliga ?
Tror det har mycket att göra med att folk som köper saknar kunskap, har haft flera kompisar som ägt kallblod (även travare) och som skarpt gillat sina hästar. Tror man kan bli av med mycket av buffligheten med rätt hantering och kunskap.
 
Har kollat på flera travare, även provridit. En slank emellan fingrarna på mig tyvärr, annars hade jag köpt den.

Håller utkik i Facebookgrupperna också men det mesta sker i södra Sverige. Jag kan tänka mig att köra 30 mil men inte mer, och alla travare som verkar stämma in på mina önskemål i Norrland är redan avhandlade 😅

Har också egen annons ute förstås :)
Kolla med proffstränarna om det har någon som av någon orsak är klar på tävlingsbanan :angel: :idea: En del går den vägen med, för ibland dyker även guldkorn upp även om de inte finns ute på annons 😅
 
100.00 för en häst som inte gått igenom böjprov på en besiktning. Säljaren säger att dem gått ner i pris pga böjprovet. Import från Polen.

Nej alltså tror jag själv åker antingen till Polen eller Irland och själv provrider hästar från säljare. Känns som det blir samma pris oavsett.
 
100.00 för en häst som inte gått igenom böjprov på en besiktning. Säljaren säger att dem gått ner i pris pga böjprovet. Import från Polen.
Men på riktigt?! :crazy:

Tycker det låter väldigt smart att provrida när möjligen kommer finnas, tänker det snart blir släpp på mycket restriktioner. Tänker man kan göra en riktigt rolig resa ut av det om man kan ta med en hästkompis och då gör någon sorts kombo semester med hästprovning :D

Sedan tänker jag också hur det blir med hästprisar i framtiden, har ju läst mycket här på buke om mindre uppfödningar inom Sverige. Är det någon sorts hästbubbla nu, eller kommer detta vara läget framöver- tycker det blir intressant att se.

Känns som en helt annan värld än när jag köpta min första häst (2004). Vi hittade honom I en häst tidning, utan bild. 3 år gammal och helt rå, inte gjort ett dugg, kunna knappt lyfta ben. Betalade 11.000 för honom (Halvblod utan papper, med oldenborgare, fullblod, trakehner blod i honom), kände till båda mamman och pappan, åkte och besökte uppfödaren även och hälsade på båda. (pappan va hingst utan papper). Sålde honom för 45.000 som familjhäst då. Han hade aldrig en sjukdag och blev till slut en sån genomsnäll häst som alla kunna hantera och rida. Jag hoppade honom även själv, fast jag är hopprädd, vann ringridning på honom, utbildat till typ MSV:C nivå (kommer inte ihåg esakt) hos duktig tränare, kunna göra lite små byten och såna saker. men han tyckte inte om att tävla, så blev aldrig riktigt så mycket av det, njöt mest av att bara umgås med honom. Undrar vad en sådan häst hade kostat idag.
 
Men på riktigt?! :crazy:

Tycker det låter väldigt smart att provrida när möjligen kommer finnas, tänker det snart blir släpp på mycket restriktioner. Tänker man kan göra en riktigt rolig resa ut av det om man kan ta med en hästkompis och då gör någon sorts kombo semester med hästprovning :D

Sedan tänker jag också hur det blir med hästprisar i framtiden, har ju läst mycket här på buke om mindre uppfödningar inom Sverige. Är det någon sorts hästbubbla nu, eller kommer detta vara läget framöver- tycker det blir intressant att se.

Känns som en helt annan värld än när jag köpta min första häst (2004). Vi hittade honom I en häst tidning, utan bild. 3 år gammal och helt rå, inte gjort ett dugg, kunna knappt lyfta ben. Betalade 11.000 för honom (Halvblod utan papper, med oldenborgare, fullblod, trakehner blod i honom), kände till båda mamman och pappan, åkte och besökte uppfödaren även och hälsade på båda. (pappan va hingst utan papper). Sålde honom för 45.000 som familjhäst då. Han hade aldrig en sjukdag och blev till slut en sån genomsnäll häst som alla kunna hantera och rida. Jag hoppade honom även själv, fast jag är hopprädd, vann ringridning på honom, utbildat till typ MSV:C nivå (kommer inte ihåg esakt) hos duktig tränare, kunna göra lite små byten och såna saker. men han tyckte inte om att tävla, så blev aldrig riktigt så mycket av det, njöt mest av att bara umgås med honom. Undrar vad en sådan häst hade kostat idag.

Ca 150 ' om inte mer... 🙄
 
Ca 150 ' om inte mer... 🙄
anden-saerlig-race-spanager-rolando-r_i_p_.jpg


Han hade även en stor fin bläs, som alla vet är det viktigaste när man säljar häst ;):D (bild som tagen av senaste ägaren, innan han gick bort som 15årig, en annan häst sparkade och bröt benet på honom i hagen :( )
 
Kan ge exempel på hur priserna ser ut idag.

Min kompis får som förfrågan ifall hon vill rida till en Irländsk import valack på ca 160 cm. De som importerade den kommer inte upp på den.
Min kompis tar sig an den och lyckas med rätt kunskaper komma upp på den och få bort dess rädsla för uppsittning. För så länge du kom upp var den väldigt snäll.

Den säljs sedan för 130.000 på film.

Ja alltså.. Jag kommer nog åka ner och provrida om inte jag hittar en i Sverige för ett förmånligt pris. Är ju en ganska bra bit in i framtiden.
 
Kan ge exempel på hur priserna ser ut idag.

Min kompis får som förfrågan ifall hon vill rida till en Irländsk import valack på ca 160 cm. De som importerade den kommer inte upp på den.
Min kompis tar sig an den och lyckas med rätt kunskaper komma upp på den och få bort dess rädsla för uppsittning. För så länge du kom upp var den väldigt snäll.

Den säljs sedan för 130.000 på film.

Ja alltså.. Jag kommer nog åka ner och provrida om inte jag hittar en i Sverige för ett förmånligt pris. Är ju en ganska bra bit in i framtiden.
Helt galet! 😳
 
100.00 för en häst som inte gått igenom böjprov på en besiktning. Säljaren säger att dem gått ner i pris pga böjprovet. Import från Polen.

Nej alltså tror jag själv åker antingen till Polen eller Irland och själv provrider hästar från säljare. Känns som det blir samma pris oavsett.
Jag har en häst som inte gick igenom böjprov. Men den köpte jag långt ifrån 100 000 och när den inte gick igenom böjprov sänkte säljaren priset rejält. Idag går hästen igenom böjprov, det var antagligen dålig ridning som ställde till det
 
Kan ge exempel på hur priserna ser ut idag.

Min kompis får som förfrågan ifall hon vill rida till en Irländsk import valack på ca 160 cm. De som importerade den kommer inte upp på den.
Min kompis tar sig an den och lyckas med rätt kunskaper komma upp på den och få bort dess rädsla för uppsittning. För så länge du kom upp var den väldigt snäll.

Den säljs sedan för 130.000 på film.

Ja alltså.. Jag kommer nog åka ner och provrida om inte jag hittar en i Sverige för ett förmånligt pris. Är ju en ganska bra bit in i framtiden.
Men herregud :nailbiting:
 
Kan ge exempel på hur priserna ser ut idag.

Min kompis får som förfrågan ifall hon vill rida till en Irländsk import valack på ca 160 cm. De som importerade den kommer inte upp på den.
Min kompis tar sig an den och lyckas med rätt kunskaper komma upp på den och få bort dess rädsla för uppsittning. För så länge du kom upp var den väldigt snäll.

Den säljs sedan för 130.000 på film.

Ja alltså.. Jag kommer nog åka ner och provrida om inte jag hittar en i Sverige för ett förmånligt pris. Är ju en ganska bra bit in i framtiden.
Nu känner jag att det är lite synd att araberna inte alls verkar hänga med på prisutvecklingen. Även om de har gått upp i pris de med... Vore ju kul att gå plus på fölungen som föds 2023.
 
Fick ett samtal ifrån en herre på ett stort stuteri i södra sverige, han svarade på min sökes-annons (trots att jag skrivit enbart Norrland). Vi pratade två gånger igår, han har ringt ytterligare fyra gånger sedan dess, och nu känns det som han är FÖR på… Han ringer istället för att svara på mitt korta sms: ”hur är namnet på hästen”. Tycker det känns suspekt, han har ju skrivit sms till mig annars.

Iallafall: swb-sto, 19 år, inga skador men ska bara gå som promenadhäst. Sjukt bra stam tydligen (han name-droppade någon tysk hingst). 20-30k i prisklass. Tycker det känns billigt. Men han hävdar att det inte är någonting fel… Jag kan ju inte resa ner och tänker nog inte köpa osett heller..
 
Fick ett samtal ifrån en herre på ett stort stuteri i södra sverige, han svarade på min sökes-annons (trots att jag skrivit enbart Norrland). Vi pratade två gånger igår, han har ringt ytterligare fyra gånger sedan dess, och nu känns det som han är FÖR på… Han ringer istället för att svara på mitt korta sms: ”hur är namnet på hästen”. Tycker det känns suspekt, han har ju skrivit sms till mig annars.

Iallafall: swb-sto, 19 år, inga skador men ska bara gå som promenadhäst. Sjukt bra stam tydligen (han name-droppade någon tysk hingst). 20-30k i prisklass. Tycker det känns billigt. Men han hävdar att det inte är någonting fel… Jag kan ju inte resa ner och tänker nog inte köpa osett heller..

Om den inte är högt utbildad/elitsto med fler föl i sin framtid känns väl det som ett rimligt pris för en sådan häst oavsett stam?
 
Om den inte är högt utbildad/elitsto med fler föl i sin framtid känns väl det som ett rimligt pris för en sådan häst oavsett stam?
Tycker du? Tänker på hur priserna ser ut på Hästnet.. Är ju helt crazy.

Kollade på en annan promenadhäst för 35k häromdagen: polsk import med rörelsestörning bak, om man skulle sätta igång hästen så krävdes samtidig behandling med Metacam, grundvaccinationer saknades, tänderna behövde slipas inom tre mån, hovarna katastrof. Känns som att en helt fräsch, skadefri och okomplicerad häst borde ligga högre än 20-30k. Eller?
 
Jag tycker tvärtom det låter lite dyrt, men enligt hur hästpriser ser ut i nuläget, så är det nog bara vad hästar kostar. Om man inte skall avla på den, så spelar det väl ingen roll vad det är för stam. :D Jag hade typ betalat 10-15 för en sån häst, men det är bara "min personliga åsikt" inte efter hur marknaden ser ut.

Personligen hade jag nog avvaktat och då köpt en travare med en bättre ålder. Jag hade inte vågat chansa med att köpa en sån gammal häst.- är väl också svårt med försäkring? ofta brukar dom inte ville försäkra över en viss ålder etc (Jag har inte koll, men iaf vad jag vet med katter/hundar). Så man kan typ ha lagt 20-30 på en sån och om den då får tas bort eller blir sjuk, så förlorar man alla pengar. Sedan samma med vetvård försäkring, om dom vill teckna på en så gammal häst?
 
Fick ett samtal ifrån en herre på ett stort stuteri i södra sverige, han svarade på min sökes-annons (trots att jag skrivit enbart Norrland). Vi pratade två gånger igår, han har ringt ytterligare fyra gånger sedan dess, och nu känns det som han är FÖR på… Han ringer istället för att svara på mitt korta sms: ”hur är namnet på hästen”. Tycker det känns suspekt, han har ju skrivit sms till mig annars.

Iallafall: swb-sto, 19 år, inga skador men ska bara gå som promenadhäst. Sjukt bra stam tydligen (han name-droppade någon tysk hingst). 20-30k i prisklass. Tycker det känns billigt. Men han hävdar att det inte är någonting fel… Jag kan ju inte resa ner och tänker nog inte köpa osett heller..
@Retnac du har inte tänkt på fullblod? Finns många som inte klarar banan pga långsam, gamla skador osv men som är väldigt trevliga. Många säljs billigt för avel/promenadridning i fb-grupper, märker inte samma prishets där.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 320
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 198
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 247
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 249
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp