Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tycker det är lite tråkigt att du använder ordet tillridning hela tiden. Inget i din beskrivning av hästen tyder på att hästen behöver ridas till. Tycker det är jätte bra att ta hjälp där den egna kunskapen brister, men det behöver inte vara tillrinning för det…

Hoppas det löser sig för dig och att hästen blir såld 😊
Ursäkta då att jag inte vet vilket som är korrekt ord i sammanhanget. Hästen behöver tränas, behöver sätta muskler och komma i kondition och gymnastiseras. Behöver hoppas igång efter långt uppehåll.
 
Ursäkta då att jag inte vet vilket som är korrekt ord i sammanhanget. Hästen behöver tränas, behöver sätta muskler och komma i kondition och gymnastiseras. Behöver hoppas igång efter långt uppehåll.
Varför säljer du inte som han är?

Jag tänker att det alltid är en risk. Om hästen skall ridas, så kanske man har otur och den blir halt osv.

Ibland är det bättre att sälja direkt. Det kan dubbad en köpare som henne för jobbet med igångsättning själv.
 
Varför säljer du inte som han är?

Jag tänker att det alltid är en risk. Om hästen skall ridas, så kanske man har otur och den blir halt osv.

Ibland är det bättre att sälja direkt. Det kan dubbad en köpare som henne för jobbet med igångsättning själv.
Det kan finnas en köpare som hellre gör jobbet med igångsättning själv, skulle det stå.
 
Men du köpte honom till det priset i det skicket, då tror jag säkert det finns fler som skulle vara intresserade 😊

Om du vill sälja alltså. Vill du inte det ska du såklart behålla.
Jag befarar att jag nog betalade ett överpris. Oerfaren och impulsiv (fan för att man ska vara så impulsiv). Och insåg inte att han var så otränad som han var. Lite tunn, bara.
Och själv är jag för ärlig och vill inte lura någon.
 
Men du köpte honom till det priset i det skicket, då tror jag säkert det finns fler som skulle vara intresserade 😊

Om du vill sälja alltså. Vill du inte det ska du såklart behålla.
Så, vad är han värd? 14-årigt belgiskt halvblod med riktigt fin hoppstam, inga tävlingsresultat i Sverige, skall enligt utsaga vara tävlad upp till 1.20 utomlands, men inga resultat går att hitta. Supersnäll i all hantering, omusklad, ej i kondition vilket naturligtvis avspeglar sig vid ridning (men superpigg och springer hellre än jobbar under sig, pigg och stark på hinder, svår att "få tag i" efter språng; men jag har bara provhoppat några väldigt små krysshinder; svårare i höger varv, lite stel och vill inte jobba under sig med höger bak). Positiv, arbetsvillig och snäll, lite skygg/tramsig/what ever när det gäller jackor, täcken, på sargen, folk på läktaren etc. Ingen färsk ridfilm finns och jag kan inte hoppa upp och visa honom.

Tandstatus okänd, ej röntgad.

Jämfört med hur han kan komma att vara efter en tids igångsättning och systematiskt träning. Kanske någon trevlig ridfilm där han visar vad han går för i hoppning. Munhålan nyligen genomgången, röntgad.
 
Så, vad är han värd? 14-årigt belgiskt halvblod med riktigt fin hoppstam, inga tävlingsresultat i Sverige, skall enligt utsaga vara tävlad upp till 1.20 utomlands, men inga resultat går att hitta. Supersnäll i all hantering, omusklad, ej i kondition vilket naturligtvis avspeglar sig vid ridning (men superpigg och springer hellre än jobbar under sig, pigg och stark på hinder, svår att "få tag i" efter språng; men jag har bara provhoppat några väldigt små krysshinder; svårare i höger varv, lite stel och vill inte jobba under sig med höger bak). Positiv, arbetsvillig och snäll, lite skygg/tramsig/what ever när det gäller jackor, täcken, på sargen, folk på läktaren etc. Ingen färsk ridfilm finns och jag kan inte hoppa upp och visa honom.

Tandstatus okänd, ej röntgad.

Jämfört med hur han kan komma att vara efter en tids igångsättning och systematiskt träning. Kanske någon trevlig ridfilm där han visar vad han går för i hoppning. Munhålan nyligen genomgången, röntgad.
Det är inte tillåtet att diskutera pris, kolla gärna forumets regler om de har fallit i glömska.

/mod.
 
Så, vad är han värd? 14-årigt belgiskt halvblod med riktigt fin hoppstam, inga tävlingsresultat i Sverige, skall enligt utsaga vara tävlad upp till 1.20 utomlands, men inga resultat går att hitta. Supersnäll i all hantering, omusklad, ej i kondition vilket naturligtvis avspeglar sig vid ridning (men superpigg och springer hellre än jobbar under sig, pigg och stark på hinder, svår att "få tag i" efter språng; men jag har bara provhoppat några väldigt små krysshinder; svårare i höger varv, lite stel och vill inte jobba under sig med höger bak). Positiv, arbetsvillig och snäll, lite skygg/tramsig/what ever när det gäller jackor, täcken, på sargen, folk på läktaren etc. Ingen färsk ridfilm finns och jag kan inte hoppa upp och visa honom.

Tandstatus okänd, ej röntgad.

Jämfört med hur han kan komma att vara efter en tids igångsättning och systematiskt träning. Kanske någon trevlig ridfilm där han visar vad han går för i hoppning. Munhålan nyligen genomgången, röntgad.
Ingen kommer ju kunna ge någon rättvisande prisbild såhär. Men den personen som du ska lämna honom till kan säkert hjälpa dig att avgöra om det är värt pengarna att först ha den i träning innan den säljs eller om du likagärna kan sälja direkt.
 
Ingen kommer ju kunna ge någon rättvisande prisbild såhär. Men den personen som du ska lämna honom till kan säkert hjälpa dig att avgöra om det är värt pengarna att först ha den i träning innan den säljs eller om du likagärna kan sälja direkt.
Men det spelar ingen roll. Vill sälja honom i bra skick, tränad och så vidare. Lämnar detta med pris och värde därhän nu!
 
Hursomhelst, ni som letar häst kommer nog inom ett par månader hitta en annons på denna häst. Då i bra skick, riden och förhoppningsvis lite hoppad med, med tandstatus kollad och röntgad. Och tilläggsregistrerad (glömde nämna den detaljen, passet är nyss ivägskickat för detta så jag kan inte sälja innan det är tillbaka).:)

Och själv fortsätter jag att titta på annonser. Hittar då och då en häst som jag tänker att den skulle jag ha åkt och tittat på OM jag fortfarande letade. Men nu är det slutköpt av hästar på ett tag!
 
Hursomhelst, ni som letar häst kommer nog inom ett par månader hitta en annons på denna häst. Då i bra skick, riden och förhoppningsvis lite hoppad med, med tandstatus kollad och röntgad. Och tilläggsregistrerad (glömde nämna den detaljen, passet är nyss ivägskickat för detta så jag kan inte sälja innan det är tillbaka).:)

Och själv fortsätter jag att titta på annonser. Hittar då och då en häst som jag tänker att den skulle jag ha åkt och tittat på OM jag fortfarande letade. Men nu är det slutköpt av hästar på ett tag!
Varför vill du röntga? Tänker att risken finns att något dyker upp som, men tanke på hästens ålder, inte har någon betydelse för användandet men drar ner priset rejält.

Annat om man säljer en ung häst. Skulle låta köparen avgöra om denne vill röntga eller inte.
 
Hursomhelst, ni som letar häst kommer nog inom ett par månader hitta en annons på denna häst. Då i bra skick, riden och förhoppningsvis lite hoppad med, med tandstatus kollad och röntgad. Och tilläggsregistrerad (glömde nämna den detaljen, passet är nyss ivägskickat för detta så jag kan inte sälja innan det är tillbaka).:)

Och själv fortsätter jag att titta på annonser. Hittar då och då en häst som jag tänker att den skulle jag ha åkt och tittat på OM jag fortfarande letade. Men nu är det slutköpt av hästar på ett tag!
Bara en passus, men det går att hitta lösning att sälja utan att passet kommit tillbaka. I samband med reg till JBV i höstas var det månadslånga köer hos SH (alla som upptäckte att de missat tilläggsregistrera för länge sedan - kanske är bättre nu?). När fakturan till SH var betald och det fanns ett ärende nr för passet gick det bra att maila in en kopia på köpekontrakt och meddela om den nya ägaren så skickades passet direkt dit. Passkopian följde med hästen och det var inga konstigheter att visa för köparen att passet faktiskt var hos SH för registrering med fakturan samt ev mailkonversation med SH.
 
Varför vill du röntga? Tänker att risken finns att något dyker upp som, men tanke på hästens ålder, inte har någon betydelse för användandet men drar ner priset rejält.

Annat om man säljer en ung häst. Skulle låta köparen avgöra om denne vill röntga eller inte.
Håller med. En sak som hästen hos en rutinerad ryttare visar konstiga beteenden som kan tyda på smärta, men om hästen beter sig helt normalt framöver så skulle jag också skippa det om inte köparen vill röntga.
 
Hursomhelst, ni som letar häst kommer nog inom ett par månader hitta en annons på denna häst. Då i bra skick, riden och förhoppningsvis lite hoppad med, med tandstatus kollad och röntgad. Och tilläggsregistrerad (glömde nämna den detaljen, passet är nyss ivägskickat för detta så jag kan inte sälja innan det är tillbaka).:)

Och själv fortsätter jag att titta på annonser. Hittar då och då en häst som jag tänker att den skulle jag ha åkt och tittat på OM jag fortfarande letade. Men nu är det slutköpt av hästar på ett tag!
Hoppas suget kommer tillbaka om ett tag när det gått lite tid och allt känns tryggare igen:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 310
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 189
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 245
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 249
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp