Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
.
Och själv fortsätter jag att titta på annonser. Hittar då och då en häst som jag tänker att den skulle jag ha åkt och tittat på OM jag fortfarande letade. Men nu är det slutköpt av hästar på ett tag!
Kanske hade varit bättre att köpa en häst från ridskolan som du är van vid och vet är trygg för dig att rida? Bara en tanke. Jag menar inget negativt med detta, men mer eftersom det är blivit fel med två hästar.
Om man är rätt grön med hästar, så är det lätt det blir "fel" tror jag. Särskilt eftersom den där trygga tant hästen kan vara svår att hitta. Dom går åt som smör i solsken och jag tror verkligen att om man är otrygg så förplantar det sig i hästen när man rider. Jag tror helt enkelt det har varit för mycket för honom på kort tid och bägaren då runnit över. Förstår dock det känns fruktansvärt och jag hade blivit skit rädd med, har 7-9-13 aldrig haft en häst som gått baköver på mig och gör allt för att undvika det med, han har även flyttat från Belgien till Sverige, stått här i 2 veckor och då såld till en ridskola, vart det händer massor. Tror dom flesta hästarna skulle reagerar mycket på det. Allt är ju nytt för honom och jag tänker att det nog skulle bli samma med dom allra flesta hästarna.

Finns där ingen på ridskolan som kan rida honom? Brukar jo vara duktiga folk som rider med och kan hjälpa?
 
.

Kanske hade varit bättre att köpa en häst från ridskolan som du är van vid och vet är trygg för dig att rida? Bara en tanke. Jag menar inget negativt med detta, men mer eftersom det är blivit fel med två hästar.
Om man är rätt grön med hästar, så är det lätt det blir "fel" tror jag. Särskilt eftersom den där trygga tant hästen kan vara svår att hitta. Dom går åt som smör i solsken och jag tror verkligen att om man är otrygg så förplantar det sig i hästen när man rider. Jag tror helt enkelt det har varit för mycket för honom på kort tid och bägaren då runnit över. Förstår dock det känns fruktansvärt och jag hade blivit skit rädd med, har 7-9-13 aldrig haft en häst som gått baköver på mig och gör allt för att undvika det med, han har även flyttat från Belgien till Sverige, stått här i 2 veckor och då såld till en ridskola, vart det händer massor. Tror dom flesta hästarna skulle reagerar mycket på det. Allt är ju nytt för honom och jag tänker att det nog skulle bli samma med dom allra flesta hästarna.

Finns där ingen på ridskolan som kan rida honom? Brukar jo vara duktiga folk som rider med och kan hjälpa?
En ridskolehäst som byter miljö behöver inte alls vara likadan som på ridskolan. Har själv köpt en f d ridskolehäst som blev en helt annan häst när hon fick ändrade förutsättningar. Hon blev både piggare och gladare.
 
En ridskolehäst som byter miljö behöver inte alls vara likadan som på ridskolan. Har själv köpt en f d ridskolehäst som blev en helt annan häst när hon fick ändrade förutsättningar. Hon blev både piggare och gladare.
Tänker hon hade tänkt ha kvar den på ridskolan eftersom hon haft dom två andra där :)
 
Fattar, men med mindre motion kan de bli mycket piggare.
Ja men även om de blir piggare så kanske ändå "grundtemperamentet" är liknande. Det kan ju också vara att man behöver ha en häst som inte reagerar så häftigt om man har svårt med balansen mm. Ridskolehästar är ju verkligen stabila pärlor på det sättet och det kan bli en jättestor kontrast med en "vanlig" (dumt ord men) häst som är mer "normalkänslig".
 
Ja men även om de blir piggare så kanske ändå "grundtemperamentet" är liknande. Det kan ju också vara att man behöver ha en häst som inte reagerar så häftigt om man har svårt med balansen mm. Ridskolehästar är ju verkligen stabila pärlor på det sättet och det kan bli en jättestor kontrast med en "vanlig" (dumt ord men) häst som är mer "normalkänslig".
Kanske det, men man ska inte ta det för givet.

Ridskolehästar är ju många gånger lite avtrubbade när de går i stor flock. När de blir ensamma kan de reagera helt annorlunda. Man kan få svårigheter med att vara ensamma i ridhus eller vid uteritt. De reagerar på saker som de inte reagerat på tidigare för att de har känt sig trygga i flocken. Min hade jättesvårt att vara ensam i stallet.
 
Kanske det, men man ska inte ta det för givet.

Ridskolehästar är ju många gånger lite avtrubbade när de går i stor flock. När de blir ensamma kan de reagera helt annorlunda. Man kan få svårigheter med att vara ensamma i ridhus eller vid uteritt. De reagerar på saker som de inte reagerat på tidigare för att de har känt sig trygga i flocken. Min hade jättesvårt att vara ensam i stallet.
Ja så är det verkligen! Men man kan ju säkert få chans att testa olika situationer innan köp.
 
Föreslår att du backar bandet och ser över vad du själv kan behöva stärka upp. Just nu har du åkt på en rejäl törn, men det är ju inte hästens fel. Jag tror att det skulle kunna vara bra om du bygger upp mer självförtroende och erfarenhet som medryttare på en häst som du rider ut på.

Då har du möjligen en individ som är trygg i omgivningen, men som ibland har sina piggare dagar där du utsätts för "jackor på sargen" bakom en och annan buske. Alltså, inget dumt(!) men som hästar kan vara och reagera i största allmänhet. Då lär du dig när du ska ignorera faran, underhålla hästen med jobb, lätta på handen, driva, stå stilla, låta bli att titta, vända bort huvudet osv för att lugnt lotsa hästen dit ni ska. På så sätt stärker du dig själv i att hantera mer snälla situationer.
Fördel är om du samtidigt har en bra hästägare som kan hjälpa dig och hästen om ni stöter på problem.

Självklart är även fortsatt lektionsridning bra att köra parallellt.

Sen när du känner dig mer trygg, ta hjälp av vettig hästmänniska för att hitta den rätta Hästen.
Helst någon som även kan bistå i början av hästägandet med frågor och genomridning av hästen någon gång. Tredje gången gillt 😉
 
Ja men även om de blir piggare så kanske ändå "grundtemperamentet" är liknande. Det kan ju också vara att man behöver ha en häst som inte reagerar så häftigt om man har svårt med balansen mm. Ridskolehästar är ju verkligen stabila pärlor på det sättet och det kan bli en jättestor kontrast med en "vanlig" (dumt ord men) häst som är mer "normalkänslig".
De där pärlorna vill nog inte så många ridskolor sälja... De som är både trevliga och tåliga växer inte på träd .
De man säljer är ju sånna som inte fungerar fullt ut av olika anledningar. Gamla, håller inte, fungerar bara med rutinerade ryttare, trivs inte och börjat få olater.
Min erfarenhet är att de som ska pensioneras ofta fungerar bra i sitt nya hem. Men i detta fallet vill man ju ha en häst att träna med och en som håller för det. Och då blir det ju kategorin som inte fungerar på ridskola. Och de är inte alltid så enkla och trygga.
 
De där pärlorna vill nog inte så många ridskolor sälja... De som är både trevliga och tåliga växer inte på träd .
De man säljer är ju sånna som inte fungerar fullt ut av olika anledningar. Gamla, håller inte, fungerar bara med rutinerade ryttare, trivs inte och börjat få olater.
Min erfarenhet är att de som ska pensioneras ofta fungerar bra i sitt nya hem. Men i detta fallet vill man ju ha en häst att träna med och en som håller för det. Och då blir det ju kategorin som inte fungerar på ridskola. Och de är inte alltid så enkla och trygga.
Så kan det absolut vara!
 
Det diskuteras ju mycket kring dyra priser i tråden och importer kommer upp rätt ofta som ett svar på detta. Känns väl ändå tydligt att det kan bli minst lika dyrt med en import, särskilt om man har specifika krav på hästen eftersom det alltid är ett risktagande med importerade hästar där mycket är okänt.
Om man inte kommer vara ok med att hästen är drastiskt annorlunda från beskrivningen så är det nog ett väldigt osäkert kort att köpa import. Bättre spara några månader till och kunna köpa i sverige där man kan prova flera gånger och har mycket mer information om hästen.
 
Jag står på en större anläggning med både ridskola och privata. Många första hästen ägare.
Och överlag behöver man nog ta mer hjälp som ny hästägare än man tror.
Av rätt folk.
Låta det kosta tid och pengar. Tyvärr.
För just det vardagliga jobbet är så viktigt. De där analyserna som kunnigt hästfolk hela tiden gör. Helheten.
I många stall är det så att de som tycker mest själva är orutinerade och de kunniga håller rätt tyst. För de vet att det finns inga enkla lösningar!
 
Det diskuteras ju mycket kring dyra priser i tråden och importer kommer upp rätt ofta som ett svar på detta. Känns väl ändå tydligt att det kan bli minst lika dyrt med en import, särskilt om man har specifika krav på hästen eftersom det alltid är ett risktagande med importerade hästar där mycket är okänt.
Om man inte kommer vara ok med att hästen är drastiskt annorlunda från beskrivningen så är det nog ett väldigt osäkert kort att köpa import. Bättre spara några månader till och kunna köpa i sverige där man kan prova flera gånger och har mycket mer information om hästen.
Håller med helt och hållet. Sen kanske inte bästa läget att köpa en häst som man är helt grön och osäker, för många hästar reagerar på miljöbyte, så chansen det blir samma situation igen känns stor. Därav kanske bättre att köpa sig in på en av ridskola hästarna om möjligheten finns? typ halvfoder eller så, så man får ridit det man vill, men känner hästen och den får vara i en van miljö. Iaf min tanke. :)
 
Kanske det, men man ska inte ta det för givet.

Ridskolehästar är ju många gånger lite avtrubbade när de går i stor flock. När de blir ensamma kan de reagera helt annorlunda. Man kan få svårigheter med att vara ensamma i ridhus eller vid uteritt. De reagerar på saker som de inte reagerat på tidigare för att de har känt sig trygga i flocken. Min hade jättesvårt att vara ensam i stallet.

Skriver under på det!

Jag köpte ju en äldre herre från ridskolan jag står på. Känt hästen i flera år innan, så när de beslöt sig för att äntligen pensionera honom slog jag till även om det var högst osäkert om och hur länge han eventuellt skulle hålla (köptes halt och nu nyligen blivit diagnosticerad med måttlig-grav artros i kotleden).

Hursom. Från att ha varit rätt avtrubbad och trött (och säkert haft ont) har jag nu efter bara några månader en extremt pigg och glad herre som är milsvid skillnad mot hur han var på ridskolan. Vissa dagar är det MYCKET HÄST att hantera och rida. Han har dessutom gått från att inte bry sig särskilt mkt om andra hästar till att bli väldigt fäst vid sina box/hagkompisar och blir väldigt ledsen om han blir lämnad av de båda samtidigt - oavsett om resten av stallet är fullt med hästar. Dessutom har han inte heller behövt flytta - annat än till en annan box och hage, men samma anläggning /stall.
 
Det diskuteras ju mycket kring dyra priser i tråden och importer kommer upp rätt ofta som ett svar på detta. Känns väl ändå tydligt att det kan bli minst lika dyrt med en import, särskilt om man har specifika krav på hästen eftersom det alltid är ett risktagande med importerade hästar där mycket är okänt.
Om man inte kommer vara ok med att hästen är drastiskt annorlunda från beskrivningen så är det nog ett väldigt osäkert kort att köpa import. Bättre spara några månader till och kunna köpa i sverige där man kan prova flera gånger och har mycket mer information om hästen.
Jag håller med. Man bör vara beredd på att man måste lägga ner rätt mycket tid på att få dem som man vill ha dem. Jag fick hem min i september och har inte suttit på henne än. Nu beror det troligen mest på att vi hade så mycket otur i början - och att jag inte vill ha första uppsittningen när ridbanan är en stenhård isplan. Men det finns ändå en hel del som jag tränar med henne som jag egentligen tycker att en åring ska klara av. Lastträning tar vi när det är torrt och varmare ute.

Jag har erfarenhet av detta sedan innan och ser det egentligen inte som ett problem - men har man inte det så kan det såklart bli totalt övermäktigt. Egentligen så trivs jag rätt så bra med att lägga en ordentlig grund innan jag hoppar upp på en häst. Det känns som att man får en bättre relation på sikt då.

Men vill man inte lägga ner energi på att lära hästen ALLT (Ha på täcke, ta på huvudet, kunna fånga in, lyfta ben osv osv) så ska man nog inte köpa en osedd import. Talesättet att man får vad man betalar för stämmer tyvärr även här. Jag importerade för att i Sverige fanns typ inga arabhästar alls som var till salu.

Nu är min häst riktigt trevlig - vill jobba, flyttar sig utan att jag behöver lyfta ett finger, lyfter benen innan jag hinner be om det, kommer glatt i hagen när jag ska hämta henne osv osv. Men där var hon inte när jag köpte henne.
 
Hursomhelst, ni som letar häst kommer nog inom ett par månader hitta en annons på denna häst. Då i bra skick, riden och förhoppningsvis lite hoppad med, med tandstatus kollad och röntgad. Och tilläggsregistrerad (glömde nämna den detaljen, passet är nyss ivägskickat för detta så jag kan inte sälja innan det är tillbaka).:)

Och själv fortsätter jag att titta på annonser. Hittar då och då en häst som jag tänker att den skulle jag ha åkt och tittat på OM jag fortfarande letade. Men nu är det slutköpt av hästar på ett tag!

Jag kan förstå din känsla :heart. Har själv en liknande känsla och ger stundtals upp idén om en ny häst men blir sedan sugen igen. Men min tidigaste letande kommer först våren 2023.

Min första import var ett stort misstag eller vad man ska säga. Säljaren ljög om åldern, höjden och hur mycket hästen kunde.
Jag hade fått veta det skulle vara en storhäst, 5 år och väl grundriden. Ur hästlastbilen kommer en tanig D-ponny på max 145 cm och som visade sig precis fyllt 3. Kunde aldrig i mina drömmar sätta mig på den. Han såldes men förlust till en underbar tjej som fortfarande äger honom.

Kontur, Ja kära kontur.. Han var allt jag kunde drömt om, förutom frisk :( :cry:. Hade han bara varit frisk så hade alla mina drömmar slagit in.

Så ja jag fick 11 månader med mina drömmars häst, men 8 av dem spenderades hos veterinären, igångsättningar, vila och promenader.

Samt fick jag nu veta att min första drömmars häst som jag försökt köpa tillbaka i 5 år nu ska säljas och jag kan inte ge det dem vill ha :(. Jag har försökt köpa tillbaka honom så sent som nån månad innan jag köpte Kontur. Då hade jag mer än råd, men pga konturs veterinärvård så är dem pengarna borta.
Önskade av hela mitt hjärta jag kunde köpa tillbaka honom men har inte en chans. Har varit så förkrossad den senaste månaden på grund av det. Livet är så fruktansvärt orättvist ibland :cry:.
 
'
Jag kan förstå din känsla :heart. Har själv en liknande känsla och ger stundtals upp idén om en ny häst men blir sedan sugen igen. Men min tidigaste letande kommer först våren 2023.

Min första import var ett stort misstag eller vad man ska säga. Säljaren ljög om åldern, höjden och hur mycket hästen kunde.
Jag hade fått veta det skulle vara en storhäst, 5 år och väl grundriden. Ur hästlastbilen kommer en tanig D-ponny på max 145 cm och som visade sig precis fyllt 3. Kunde aldrig i mina drömmar sätta mig på den. Han såldes men förlust till en underbar tjej som fortfarande äger honom.

Kontur, Ja kära kontur.. Han var allt jag kunde drömt om, förutom frisk :( :cry:. Hade han bara varit frisk så hade alla mina drömmar slagit in.

Så ja jag fick 11 månader med mina drömmars häst, men 8 av dem spenderades hos veterinären, igångsättningar, vila och promenader.

Samt fick jag nu veta att min första drömmars häst som jag försökt köpa tillbaka i 5 år nu ska säljas och jag kan inte ge det dem vill ha :(. Jag har försökt köpa tillbaka honom så sent som nån månad innan jag köpte Kontur. Då hade jag mer än råd, men pga konturs veterinärvård så är dem pengarna borta.
Önskade av hela mitt hjärta jag kunde köpa tillbaka honom men har inte en chans. Har varit så förkrossad den senaste månaden på grund av det. Livet är så fruktansvärt orättvist ibland :cry:.
Men vad jobbigt :cry: dom vill inte sälja honom till ett lägre pris?

Skickar en stor kram till dig!
 
'

Men vad jobbigt :cry: dom vill inte sälja honom till ett lägre pris?

Skickar en stor kram till dig!

Nej, frågade om det men de vill inte gå ner, utan vill ha marknadspriset för en häst som han. Vilket är dyrt! 😔

Tack ❤. Blev verkligen förkrossad när dem hörde av sig. Hoppas ju fortfarande det mirakulöst ska lösa sig men vet inte riktigt hur. Detta då jag är student. Hade annars direkt tagit lån och köpt honom.
Tar examen december 2022 men hjälper inte nu.
 
Föreslår att du backar bandet och ser över vad du själv kan behöva stärka upp. Just nu har du åkt på en rejäl törn, men det är ju inte hästens fel. Jag tror att det skulle kunna vara bra om du bygger upp mer självförtroende och erfarenhet som medryttare på en häst som du rider ut på.

Då har du möjligen en individ som är trygg i omgivningen, men som ibland har sina piggare dagar där du utsätts för "jackor på sargen" bakom en och annan buske. Alltså, inget dumt(!) men som hästar kan vara och reagera i största allmänhet. Då lär du dig när du ska ignorera faran, underhålla hästen med jobb, lätta på handen, driva, stå stilla, låta bli att titta, vända bort huvudet osv för att lugnt lotsa hästen dit ni ska. På så sätt stärker du dig själv i att hantera mer snälla situationer.
Fördel är om du samtidigt har en bra hästägare som kan hjälpa dig och hästen om ni stöter på problem.

Självklart är även fortsatt lektionsridning bra att köra parallellt.

Sen när du känner dig mer trygg, ta hjälp av vettig hästmänniska för att hitta den rätta Hästen.
Helst någon som även kan bistå i början av hästägandet med frågor och genomridning av hästen någon gång. Tredje gången gillt 😉
Jag har ju inte sagt att det är hästens fel? Det är en underbar häst och jag är helt förkrossad över att detta hände och att jag nog inte kommer kunna ha kvar honom. Ja, han var lite mer häst med mer energi och framåtanda och nerv än jag fick intrycket av på provridningen. Men jag hade börjat förlika mig med det, bl a för att han lyssnar så bra på rösten och går att bromsa. Och är snäll, positiv och arbetsvillig. Finns ingen elakhet eller dumhet i honom. Tänker ibland att jag behåller honom för tömkörning, promenader och mys och låter någon annan rida😜
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 308
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 187
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 245
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 249
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp