Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är jättebra och viktigt att rannsaka sig och inse att man inte matchar. Tycker du gör rätt i att sälja utifrån det du beskrivit. Det jag tror fler (och jag själv) regerar på är hur snabbt du beskrev hästen som en problemhäst utifrån en olycka och lite smågrejer. Det känns lite oschysst mot hästen att den ”döms ut” på det sättet.

Tror ingen hade reagerat om du bara beskrivit att ni gick över, du blev rädd och nu bestämt dig för att sälja. Det är alla andra saker du skrivit om som blir så himla dramatiskt. Man utgår ju bara från vad man läser, och jag tolkar det som okunnighet när någon pratar om sin häst på det sättet. Likaså att det är jobbigt när hästen hoppar till, blir rädd osv är också lätt att tolka som att man är ganska grön i ridningen eller tex har svårt med balansen av annan anledning. Du har dessutom vid flera tillfällen själv beskrivit dig som orutinerad mm.

Inget illa menat på något sätt och jag tycker som sagt att du fattar ett klokt beslut med hästen nu utifrån era förutsättningar 😊
Haha, fast jag börjar komma till ett annat beslut nu. Jag tänker inte sälja innan jag har gett honom en chans till. Om du har tolkat det som om jag dömer ut hästen eller att jag tycker han är en problemhäst så har jag använt fel ord isåfall. Jag har inga balansproblem, däremot är jag feg och har problem med fart och när jag känner att jag inte har kontroll. Så har jag alltid känt under alla år jag har varit ryttare, så det har nog mer med min feghet att göra än med någon orutin som ryttare. Är lika feg när det gäller att köra hundarna med sparkcykel (har kraschat och gjort mig ordentligt illa där med) eller att åka skidor snabbt.
 
Ja jag misstror ingen. Jag tror bara inte att det är någon bra lösning att importera av den anledningen, OM det är så att man har specifika krav på hästen. Om man är ok med att hästen kommer kunna vara lite hur som är det ju lugnt såklart.
Att importera är en sak, att köpa osett är inte nödvändigtvis samma sak. Ju viktigare det är med specifika egenskaper, desto noggrannare får man förstås kolla hästen i olika situationer osv. För mig kan det vara lättare att göra om hästen står på Själland än i Dalarna, t ex.
Sen måste man ju vid import, särskilt längre resor, varit medvetna om att det kan vara en jobbig resa. Det gäller ju samma om du köper en relativt nyimporterad häst från en svensk handlare.
Jag har fött upp några hästar, haft dem försäkrade obrutet från fosterstadiet och lagt mycket jobb på att få dem trygga med att åka till olika ställen och göra saker som är bra att kunna som ridhäst. Det är förstås en trygghet för köparen, men det finns folk som lägger det jobbet både inom och utom landet - och det finns folk inom landet som inte gör det. Och att jag har gjort det och det funkat för mig är inte heller en garanti för att det funkar för en köpare. Jag kan till och med se att våra hästar ändrar en del beteenden när vi haft hästvakter en vecka.
 
Att importera är en sak, att köpa osett är inte nödvändigtvis samma sak. Ju viktigare det är med specifika egenskaper, desto noggrannare får man förstås kolla hästen i olika situationer osv. För mig kan det vara lättare att göra om hästen står på Själland än i Dalarna, t ex.
Sen måste man ju vid import, särskilt längre resor, varit medvetna om att det kan vara en jobbig resa. Det gäller ju samma om du köper en relativt nyimporterad häst från en svensk handlare.
Jag har fött upp några hästar, haft dem försäkrade obrutet från fosterstadiet och lagt mycket jobb på att få dem trygga med att åka till olika ställen och göra saker som är bra att kunna som ridhäst. Det är förstås en trygghet för köparen, men det finns folk som lägger det jobbet både inom och utom landet - och det finns folk inom landet som inte gör det. Och att jag har gjort det och det funkat för mig är inte heller en garanti för att det funkar för en köpare. Jag kan till och med se att våra hästar ändrar en del beteenden när vi haft hästvakter en vecka.
Jag håller helt med dig i alla delar! 😊
 
Haha, fast jag börjar komma till ett annat beslut nu. Jag tänker inte sälja innan jag har gett honom en chans till. Om du har tolkat det som om jag dömer ut hästen eller att jag tycker han är en problemhäst så har jag använt fel ord isåfall. Jag har inga balansproblem, däremot är jag feg och har problem med fart och när jag känner att jag inte har kontroll. Så har jag alltid känt under alla år jag har varit ryttare, så det har nog mer med min feghet att göra än med någon orutin som ryttare. Är lika feg när det gäller att köra hundarna med sparkcykel (har kraschat och gjort mig ordentligt illa där med) eller att åka skidor snabbt.
Sålänge det känns tryggt och bra för dig så är beslutet säkert rätt oavsett vad det landar i 😊
 
.
Nu har jag ett kallblodsto på gång, fd travare. Hon är följsam och helt lugn i hantering, står snällt på gången, snäll att leda osv. Provred och hon var väldigt pigg, taktade och bjöd på ett mindre bocksprång. Säljaren sa att vi red där hon brukade få galoppera, som förklaring på bocksprånget. Jag vill inte galoppera pga is, snö och styltor.

Lutar mot att jag går vidare med denna häst men måste isåfall ordna med transportfirma. Helt nytt för mig. Omständigt..

Och då funderar jag på det där bocksprånget, kanske som ursäkt för att inte gå vidare med affären 🙈

Nu kostar hästen 15k så man kanske får räkna med lite sånt…
Hur känns den förövrigt? Har du möjlighet att provrida flera gånger?
 
Jag tycker mig ha sett ganska många hästar/ponnyer som kommit från Litauen till ridskolor i Sverige som blivit till salu för att de inte riktigt funkar i verksamhet på senaste tiden. Eller är det bara för att jag uppmärksammar dem pga mitt hästköp från Litauen?
 
Nu har jag ett kallblodsto på gång, fd travare. Hon är följsam och helt lugn i hantering, står snällt på gången, snäll att leda osv. Provred och hon var väldigt pigg, taktade och bjöd på ett mindre bocksprång. Säljaren sa att vi red där hon brukade få galoppera, som förklaring på bocksprånget. Jag vill inte galoppera pga is, snö och styltor.

Lutar mot att jag går vidare med denna häst men måste isåfall ordna med transportfirma. Helt nytt för mig. Omständigt..

Och då funderar jag på det där bocksprånget, kanske som ursäkt för att inte gå vidare med affären 🙈

Nu kostar hästen 15k så man kanske får räkna med lite sånt…
Hade jag köpt häst till mig själv hade jag inte tänkt så mycket på bokningarna, om det inte är pga att hästen har ont. Men vill du ha en häst som nybörjare kan rida utan problem kanske det inte är rätt häst
 
Jag funderar på om det kanske ska bli ett för/unghäst nästa gång. Att jag heller lägger pengarna på att ta hjälp än köper en dyrare häst.

Så resonerade jag. Hittills inte ångrat mig en sekund. Men sen har ju jag ”tiden” att lägga på en unghäst också. Dvs vill inte ut på några tävlingsbanor asap, tycker det är roligt med att unghästträning osv.
 
Jag funderar på om det kanske ska bli ett för/unghäst nästa gång. Att jag heller lägger pengarna på att ta hjälp än köper en dyrare häst.
Jag gjorde så (3-åring) och tänker att man ju lär sig mycket på vägen själv också! Plus att kostnaden inte syns lika mycket när man sprider den per månad😁
 
Jag funderar på om det kanske ska bli ett för/unghäst nästa gång. Att jag heller lägger pengarna på att ta hjälp än köper en dyrare häst.
Har bara haft unghästar, första en helt rå 4årig. Visst kan det vara perioder som varit jobbigt, tex kom han in i en period där han hittade på massor med grejor, började bocka och annat hys. Men då han blev äldre blev han hur snäll som helst. Tycker det varit viktigt man har folk man kan ta hjälp av när det behövs. Som med min förre hade jag en tjej som hade otroligt bra balans och som gärna red hästar som bockade, då min kunna köra värsta rodeo ibland och jag blev rädd, så hoppade hon upp under igångsättningen och så tog jag över sen. Hästen visade sig ha smärta :( (vilket är anledningen till hennes rodeo), men det kändes ändå tryggt att veta man har hjälpen som behövs vid sidan :) Har nu köpt ännu en "unghäst" 4årig som fyller 5 i år. Jag gillar kunna forma hästarna själv, då jag inte gillar formen många hästar rids i och då behöva träna det ur dom sen, enklare med en yngre häst då :) Sedan hade jag inte haft råd med den kvalité i en mer utbildat häst.

Så jag rekommenderar det, jag har aldrig ångrat mina köp inte ens med min förre, som brutit mitt hjärta då jag fick ta bort henne och gav mig mycket gråa hår. Lärde mig så mycket av den hästen och hon är saknad. Då är jag en person som inte vill åka av heller och "rädd om mig själv", men det har känts bra överlag, det positiva har vunnit över det negativa.
 
Så resonerade jag. Hittills inte ångrat mig en sekund. Men sen har ju jag ”tiden” att lägga på en unghäst också. Dvs vill inte ut på några tävlingsbanor asap, tycker det är roligt med att unghästträning osv.

Jag gjorde så (3-åring) och tänker att man ju lär sig mycket på vägen själv också! Plus att kostnaden inte syns lika mycket när man sprider den per månad😁

Har bara haft unghästar, första en helt rå 4årig. Visst kan det vara perioder som varit jobbigt, tex kom han in i en period där han hittade på massor med grejor, började bocka och annat hys. Men då han blev äldre blev han hur snäll som helst. Tycker det varit viktigt man har folk man kan ta hjälp av när det behövs. Som med min förre hade jag en tjej som hade otroligt bra balans och som gärna red hästar som bockade, då min kunna köra värsta rodeo ibland och jag blev rädd, så hoppade hon upp under igångsättningen och så tog jag över sen. Hästen visade sig ha smärta :( (vilket är anledningen till hennes rodeo), men det kändes ändå tryggt att veta man har hjälpen som behövs vid sidan :) Har nu köpt ännu en "unghäst" 4årig som fyller 5 i år. Jag gillar kunna forma hästarna själv, då jag inte gillar formen många hästar rids i och då behöva träna det ur dom sen, enklare med en yngre häst då :) Sedan hade jag inte haft råd med den kvalité i en mer utbildat häst.

Så jag rekommenderar det, jag har aldrig ångrat mina köp inte ens med min förre, som brutit mitt hjärta då jag fick ta bort henne och gav mig mycket gråa hår. Lärde mig så mycket av den hästen och hon är saknad. Då är jag en person som inte vill åka av heller och "rädd om mig själv", men det har känts bra överlag, det positiva har vunnit över det negativa.
Jag har ju redan en häst, som dock är 20 plus. Så jag har förhoppningsvis några år kvar med nuvarande häst
 
Våra tre senast köpta hästar har varit importer, och vi har definitivt fått betala lika mycket som om vi köpt i Sverige. Det är absolut inte pris som fått oss att importera, utan för att vi behövt göra det för att få det vi vill ha. De två första köpen är vi väldigt nöjda med, det tredje är fortfarande rätt så färskt, men ser lovande ut. Däremot är vi ju beredda på att hantera hästar som är "mycket häst", särskilt den näst sista visste vi var extremt känslig och reaktiv (vilket jag ville ha, och valde honom därför). Men för majoriteten av de som jag känner som importerar är det inte alls en prisfråga utan handlar om att det man vill ha inte finns tillgängligt i Sverige. Hade det inte varit så hade jag köpt i Sverige.
Precis så upplever jag att det är, att man importerar för att få det man vill ha, inte för att det blir billigare för det blir det inte i något av de fall jag känner till. Utan mer att de har lyckats hitta rätt häst, som inte har funnits i Sverige. :up:

*knapplån*
De jag känner som importerar gör det genom väl etablerade kontakter och alla har fått hem superfina hästar som är klara att tävlas. Inga nervösa hästar, inga överraskningar och inga andra hästar än vad som har utlovats har kommit. Skulle jag importera en häst helt på egen hand från något annat ställe tror jag däremot att jag skulle kunna bli grundlurad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 308
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 186
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 245
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 249
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp