Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det är ju en fördel om de redan är i Sverige så man kan se och provrida.

Har även sett några till synes välridna halvblod till pris strax under 100000. Såna som jag skulle kunna tänka mig om jag nu skulle byta. Men just nu gillar jag min lilla pålle! Han har ridits av en tjej och han går riktigt bra. Är lite sugen på att hoppa upp och skritta lite.

Har du försökt sälja?
Jag sålde precis min d-ponny, och intresset var då, för en månad sedan ganska stort.

Dressyrhäst för 200 000 är bara något jag hört, att intresset är svalt.

I det avseendet har jag ingen egen erfarenhet.

Jag spekulerar bara, med tanke på hur världen ändå påverkar människors privatekonomi.

Kul att det börjar kännas fint med din nya häst! 🤩
 
Jag sålde precis min d-ponny, och intresset var då, för en månad sedan ganska stort.

Dressyrhäst för 200 000 är bara något jag hört, att intresset är svalt.

I det avseendet har jag ingen egen erfarenhet.

Jag spekulerar bara, med tanke på hur världen ändå påverkar människors privatekonomi.

Kul att det börjar kännas fint med din nya häst! 🤩
Tack! Jag har ju inte själv suttit upp och ridit än, men jag tömkör, longerar och sköter om honom förstås. Och en duktig tjej har ridit och det går superbra. Så nu går planen mer mot att hon ska rida igång honom och träna upp muskler och kondition, sätta igång hoppningen etc för att jag ska ha kvar honom.
 
Jag är så sjukt sugen på att sitta upp på min dam nu!! Hade ett superbra tömkörningspass igår med equibands ändar fladdrande kring hennes sidor i blåsten och hon ägnade dem inte en enda blick!! Men tyvärr lär det dröja lite till. Jag ska på praktik om en vecka och blir borta 2 veckor då. Så i mitten på mars kanske jag hoppar upp iaf.
 
D ponnyn som vi köpte osedd har nu varit ute på sin första tävling med dottern. De vann sin första runda ihop så det var väldigt roligt. Den är inte så lättriden då den är väldigt het, men nu vet vi båda två hur den ska ridas (någorlunda i alla fall). Hon är super att åka med på tävling, lätt att lasta mm.
 
Jag har ridit mitt lilla projekt (eller vad man ska kalla henne) två gånger nu och är så glad i henne 🥰
Lite speciellt med att rida in äldre häst. Inget jag gjort innan!
2845F080-9743-4BE3-ABA3-6811D975C94A.webp
 
Jaha nu har jag ridit på ridskolan 1 Månad och inte tänker jag sluta som maken tror. Jag hänger på Hästnet varenda dag. Jag får också känslan av priserna är lite lägre och det finns ett gäng jag skulle vilja prova. För ett par veckor sedan var jag övertygad om att jag skulle behövas väldigt mycket pengar utöver taket jag har. Men paradoxalt nog så när man börja rida igen finns det massor med hästar som vill ridas. Jag får nu låna ett extremt fint sto. Precis hur mycket jag vill. Och jag ska lägga lite jobb på att rida två blivande skolhästar som kom från Polen. De är lite brötiga och råa ännu men är riktigt snygga lite gammaldags halvblod i typen. Och bra steg. Jag undrar vad de kostar Och så skulle jag vilja se annonsen för att studera vad som står och vad man får.
För dessa behöver nog ett halvår på sig.
Är så glad att jag får dela era tankar, det är jättekul.
 
Här går det också bra med nye ponnyn :)
Han blir lätt stressad vid ridning och lösgjordhet är nog inte något han träffat på så mycket, men vi jobbar på det. Vi går i skogen och tar en tugga gran här och där, springer brevid cykeln och rider ut i lugnt tempo. Han har väldigt lätt för samling har jag märkt. När han går och småtravar för att han vill fram är det inte alls svårt att jobba ihop honom lite till långsammare, större steg :up:

Överlag en väldigt trevlig och rolig liten häst :)
received_1559991337709628.webp

Han har börjat vänja sig vid alla konstigheter hästarna här råkar ut för också. Från att vara väldigt öronskygg till att inte bry sig om att få på sig huva och bara vilja ha godis när han fick en reflexväst över sig :D
 
☹️ Såg ett "fynd" ute på annons nu som jag vet, eftersom hon berättat för förra ägaren, att det inte gått särskilt bra att rida på, ligga ute på annons nu där det står att den är snäll att rida på men såklart går det inte att provrida eftersom hon inte är igång. Med en prislapp som lockar eftersom den är välstammad.
Ja, det är ju sånt man blir misstänksam för när man inte kan provrida, oavsett vilken orsak säljaren anger.
 
Ja, det är ju sånt man blir misstänksam för när man inte kan provrida, oavsett vilken orsak säljaren anger.
Jag tänker att man nog inte ska köpa häst utan provridning om man inte är säker på att man reder ut den även om den är typ knäpp. Känner man sig trygg med att man kan rida på ”det mesta” så kan man ju chansa, annars är det väl bara en jättedum ide.

Dock självklart oerhört fult av säljaren att mörka!
 
Att man inte kan provrida för att hästen inte är igång känns mer som en undanflykt för något annat - även om hästen inte är igång brukar man kunna testa något litet. Jag har t.ex. provridit en 4/5-årig fjordhäst som då precis vilat ett halvår efter inridningen - men jag kunde ändå testa hoppa upp och skritta några varv i en hage, och känna lite på hur hon reagerade på hjälperna och på att ha ryttare på ryggen. Och en annan häst var inte heller riden på några månader, troligtvis hade hon vilat längre än så (ägaren hade bara haft henne några månader, och hade nog bara testat hoppa upp någon fåtal gång), men det gick ändå att testa hoppa upp en kort stund och se hur hon reagerade. Och en haflinger som bara precis börjat sin igångsättning efter ett års vila och ätande - jag kunde testa henne tillräckligt för att se att hon var ridbar i alla gångarter och inte brydde sig särskilt mycket om ryttaren på ryggen flaxade omkring lite (kollade på henne åt en ridskola).
 
Jag tänker att man nog inte ska köpa häst utan provridning om man inte är säker på att man reder ut den även om den är typ knäpp. Känner man sig trygg med att man kan rida på ”det mesta” så kan man ju chansa, annars är det väl bara en jättedum ide.

Dock självklart oerhört fult av säljaren att mörka!

Absolut, vissa trevliga hästar har haft otur medan andra kan ha svårare problematik så man lär ju vara säker på sin förmåga.

Just denna hästen var utdömd för två år sedan och har tippat av rätt många duktiga ryttare ☹️ Såldes för att den skulle få en "sista chans" men ska nu krpbgas iväg för inte helt obetydliga pengar istället.
 
Absolut, vissa trevliga hästar har haft otur medan andra kan ha svårare problematik så man lär ju vara säker på sin förmåga.

Just denna hästen var utdömd för två år sedan och har tippat av rätt många duktiga ryttare ☹️ Såldes för att den skulle få en "sista chans" men ska nu krpbgas iväg för inte helt obetydliga pengar istället.
Hur vågar man ens göra en sån sak som säljare? Känns som bäddat för framtida problem.
 
Att man inte kan provrida för att hästen inte är igång känns mer som en undanflykt för något annat - även om hästen inte är igång brukar man kunna testa något litet. Jag har t.ex. provridit en 4/5-årig fjordhäst som då precis vilat ett halvår efter inridningen - men jag kunde ändå testa hoppa upp och skritta några varv i en hage, och känna lite på hur hon reagerade på hjälperna och på att ha ryttare på ryggen. Och en annan häst var inte heller riden på några månader, troligtvis hade hon vilat längre än så (ägaren hade bara haft henne några månader, och hade nog bara testat hoppa upp någon fåtal gång), men det gick ändå att testa hoppa upp en kort stund och se hur hon reagerade. Och en haflinger som bara precis börjat sin igångsättning efter ett års vila och ätande - jag kunde testa henne tillräckligt för att se att hon var ridbar i alla gångarter och inte brydde sig särskilt mycket om ryttaren på ryggen flaxade omkring lite (kollade på henne åt en ridskola).
Jag håller med fullständigt. Lite skritt och någon "känna på trav" klarar en häst som inte är igång också. Får man inte provrida så är det helt klart något lurt på gång.

Kanske om det är en som nyss är insutten - men då vill jag se någon annan sitta på den åtminstone.
 
Igårkväll fick jag resultatet på min dams DNA prover. Jag är ju lite nördig och testade givetvis för alla genetiska sjukdomar vi vet att vi har inom araberna. Och hennes resultat är att hon är fri från samtliga genetiska avvikelser :love:

Jag chansade lite på detta när jag köpte henne eftersom hingsten jag hade tänkt använda i framtiden är fri från alla de sjukdomarna också - så det spelade inte så stor roll. Men alltid nice att få veta att man kan använda vilken hingst man vill utan att bekymra sig om sånt :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 308
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 185
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 245
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 249
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp