@Fabian In Memoria
Jag tror att jag är i en lite liknande situation som du. Jag köpte en häst för 1.5 år sedan, efter att jag sålt en tidigare unghäst som jag blivit skrämd av efter en olycka (varefter unghästen direkt skickades iväg till en professionell inridare, och nu är ridskolehäst). Min nuvarande häst var väldigt snäll men dock väldigt outbildad, men jag har ridit henne hyfsat regelbundet sedan jag köpte henne och har ridit för instruktör ca en gång i veckan. Hon är dock sådan att hon hoppar till för ganska mycket - någon hostar på läktaren, en annan häst slår i en bom, en annan häst bajsar högljutt, eller något okänt som jag inte kunnat lista ut vad det berott på. Jag har dock aldrig åkt av, eller varit på väg att åka av, då hon är mjuk och lätt att rida på även när hon reagerar för sådant - som mest kastar hon sig framåt några steg i galopp. Men det gör att jag kan bli spänd och omedvetet hålla i tyglarna mer. Nu under vintern har hon också börjat med kasta sig omkring åt sidan eller uppåt även när hon inte är rädd när vi rider med andra hästar i trav eller galopp, troligtvis delvis pga att hon rör sig mindre i hagarna som har kasst underlag och att jag har hållt i tyglarna mer från att jag blivit spänd och att hon då blivit frustrerad (har kollat sadel, equiterapeut etc.).
Men det har gjort att jag börjat fundera mer och mer på om jag är rätt ryttare för henne eller om hon behöver någon som är mer orädd, och om jag egentligen behöver en häst som är mindre rädd - eller om jag helt enkelt inte borde ha en häst utan istället bara rida lektionshästar. Jag har dock planerat för mig själv att jag har våren på mig att jobba med henne och besluta om hur jag vill göra, så får jag se runt juni vad jag tycker då. Det här med att jag håller för mycket i tyglarna och att det kan vara en orsak kom vi t.ex. på för inte så länge sedan, och det är ju enklare att korrigera när jag vet om det.