Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, hon vill inte hålla i försäljningen, så det får jag sköta själv ändå. Och eftersom jag inte vet hur lång tid det tar innan han blir såld känns det inte helt bra att lämna iväg honom till ett ställe som kostar mig 10500 kr/månad (plus kallhyran på gamla stället som jag kanske inte törs släppa då, för tar det mer än två månader blir det för dyrt). Då blir det bättre att han står kvar här, hon kommer och rider x antal gånger i veckan och jag fortsätter sköta om honom och jobba med tömkörning resterande dagar. Blir ju ingen flytt då eller nytt ställe att acklimatisera sig på samtidigt som folk ska komma och titta och provrida. Och då blir det inte någon ny isolering heller.
Bra!

Jag föreslår att du säljer honom som han är, och berättar det du vet om honom.

Pengarna springer iväg fort, så sälj så snart som möjligt är mitt råd.
 
Bra!

Jag föreslår att du säljer honom som han är, och berättar det du vet om honom.

Pengarna springer iväg fort, så sälj så snart som möjligt är mitt råd.
Kommer vänta några veckor till i allafall. Väntar fortfarande på passet efter tilläggsregistrering och vill ha tänderna kollade innan annonsen läggs ut. Annars har han nu lagt på sig lite hull och går fint vid ridning, så det borde inte vara några konstigheter nu. Jag berättar självklart allt jag vet (jag kan inte med att mörka eller skarva eller andra dumheter).
 
Kommer vänta några veckor till i allafall. Väntar fortfarande på passet efter tilläggsregistrering och vill ha tänderna kollade innan annonsen läggs ut. Annars har han nu lagt på sig lite hull och går fint vid ridning, så det borde inte vara några konstigheter nu. Jag berättar självklart allt jag vet (jag kan inte med att mörka eller skarva eller andra dumheter).
Det låter som en bra plan. Jag visste inte att han inte var tilläggsregistrerad tidigare.
Han måste kommit direkt till dig och du köpte honom utan provridning?

Förlåt, men jag har inte följt tråden så noggrant.
 
Det låter som en bra plan. Jag visste inte att han inte var tilläggsregistrerad tidigare.
Han måste kommit direkt till dig och du köpte honom utan provridning?

Förlåt, men jag har inte följt tråden så noggrant.
Nej, han kom till försäljningsstall i Sverige från Belgien i december. Jag provred någon gång i mitten av december, tror de hade haft honom i två veckor då. Då fick vi (en från ridskolan var med och provred en annan häst som de redan hade tingat och som följde med hem) rida på en frusen utebana utan staket där det stod en massa hinder och några konstväxter, och en grävskopa vid sidan om. Hästen var då lugn och snäll och lite åt det segare hållet och blev inte rädd för något. Ville inte riktigt fatta galopp, utan fick låna ett spö. Men efter första galoppen gick det bättre. Testade lite sådant som jag var intresserad av, hur han tog framåtdrivning och förhållning, sidförande och vändande hjälper, galoppfattningar och hoppade två små kryss. Han blev lite stark efter hoppen, precis som säljaren sagt, och reds på Kimblewick-bett, men det var inga större konstigheter. Fick info om att han bara ridits sporadiskt det senaste halvåret pga förra ägarens dotter tappat intresset och ville inte rida honom för hårt dels pga det och dels pga underlaget. Jag tyckte att han var en sådan häst som jag ville ha och la handpenning och sedan kom han till mig strax före nyår.

Den andra hästen funkade också bra och hon red lite längre och hoppade fler av hindren och fler gånger. Det såg bra ut och han följde med hem till ridskolan. Men har inte funkat där, men det är en annan historia.

Det tog ett tag innan jag började rida, främst pga karantän och att jag under den tiden inte fick vara i ridhuset och jag ville inte rida första gångerna på det isiga underlaget. Och det dröjde ett tag innan jag skickade in för tilläggsregistrering. Han var piggare än förväntat att rida, men inte ohanterlig. Hann ju rida några veckor, inklusive lite pyttehoppning och på ridlektioner innan jag åkte av.
 
Det misstaget har jag också redan hunnit göra. Importerade ett sto från Litauen osedd och utan provridning och det gick ju inte heller så bra. Funderar på om jag ska ge upp eller om det blir tredje gången gillt och nu enligt konstens alla regler, med provridning flera gånger och på flera hästar och med egen besiktning inkl röntgen osv. Med risk att inte hinna köpa någon häst alls. Fast jag kanske inte ska ha egen häst helt enkelt. Är kanske bara ridskoleryttare-material.
 
@Fabian In Memoria
Jag tror att jag är i en lite liknande situation som du. Jag köpte en häst för 1.5 år sedan, efter att jag sålt en tidigare unghäst som jag blivit skrämd av efter en olycka (varefter unghästen direkt skickades iväg till en professionell inridare, och nu är ridskolehäst). Min nuvarande häst var väldigt snäll men dock väldigt outbildad, men jag har ridit henne hyfsat regelbundet sedan jag köpte henne och har ridit för instruktör ca en gång i veckan. Hon är dock sådan att hon hoppar till för ganska mycket - någon hostar på läktaren, en annan häst slår i en bom, en annan häst bajsar högljutt, eller något okänt som jag inte kunnat lista ut vad det berott på. Jag har dock aldrig åkt av, eller varit på väg att åka av, då hon är mjuk och lätt att rida på även när hon reagerar för sådant - som mest kastar hon sig framåt några steg i galopp. Men det gör att jag kan bli spänd och omedvetet hålla i tyglarna mer. Nu under vintern har hon också börjat med kasta sig omkring åt sidan eller uppåt även när hon inte är rädd när vi rider med andra hästar i trav eller galopp, troligtvis delvis pga att hon rör sig mindre i hagarna som har kasst underlag och att jag har hållt i tyglarna mer från att jag blivit spänd och att hon då blivit frustrerad (har kollat sadel, equiterapeut etc.).

Men det har gjort att jag börjat fundera mer och mer på om jag är rätt ryttare för henne eller om hon behöver någon som är mer orädd, och om jag egentligen behöver en häst som är mindre rädd - eller om jag helt enkelt inte borde ha en häst utan istället bara rida lektionshästar. Jag har dock planerat för mig själv att jag har våren på mig att jobba med henne och besluta om hur jag vill göra, så får jag se runt juni vad jag tycker då. Det här med att jag håller för mycket i tyglarna och att det kan vara en orsak kom vi t.ex. på för inte så länge sedan, och det är ju enklare att korrigera när jag vet om det.
 
Det misstaget har jag också redan hunnit göra. Importerade ett sto från Litauen osedd och utan provridning och det gick ju inte heller så bra. Funderar på om jag ska ge upp eller om det blir tredje gången gillt och nu enligt konstens alla regler, med provridning flera gånger och på flera hästar och med egen besiktning inkl röntgen osv. Med risk att inte hinna köpa någon häst alls. Fast jag kanske inte ska ha egen häst helt enkelt. Är kanske bara ridskoleryttare-material.
Äsch, upp med hakan!

Jag vet flera som köpt osett och det kan bli en dyr historia om man inte matchar hästen, alternativt har stor erfarenhet och "kan rida det mesta".

Nu ser det ut som om det finns lite fler hästar till salu på Hästnet och det är bara att komma igång.

Pepp pepp! :bow: :heart
 
@Fabian In Memoria
Jag tror att jag är i en lite liknande situation som du. Jag köpte en häst för 1.5 år sedan, efter att jag sålt en tidigare unghäst som jag blivit skrämd av efter en olycka (varefter unghästen direkt skickades iväg till en professionell inridare, och nu är ridskolehäst). Min nuvarande häst var väldigt snäll men dock väldigt outbildad, men jag har ridit henne hyfsat regelbundet sedan jag köpte henne och har ridit för instruktör ca en gång i veckan. Hon är dock sådan att hon hoppar till för ganska mycket - någon hostar på läktaren, en annan häst slår i en bom, en annan häst bajsar högljutt, eller något okänt som jag inte kunnat lista ut vad det berott på. Jag har dock aldrig åkt av, eller varit på väg att åka av, då hon är mjuk och lätt att rida på även när hon reagerar för sådant - som mest kastar hon sig framåt några steg i galopp. Men det gör att jag kan bli spänd och omedvetet hålla i tyglarna mer. Nu under vintern har hon också börjat med kasta sig omkring åt sidan eller uppåt även när hon inte är rädd när vi rider med andra hästar i trav eller galopp, troligtvis delvis pga att hon rör sig mindre i hagarna som har kasst underlag och att jag har hållt i tyglarna mer från att jag blivit spänd och att hon då blivit frustrerad (har kollat sadel, equiterapeut etc.).

Men det har gjort att jag börjat fundera mer och mer på om jag är rätt ryttare för henne eller om hon behöver någon som är mer orädd, och om jag egentligen behöver en häst som är mindre rädd - eller om jag helt enkelt inte borde ha en häst utan istället bara rida lektionshästar. Jag har dock planerat för mig själv att jag har våren på mig att jobba med henne och besluta om hur jag vill göra, så får jag se runt juni vad jag tycker då. Det här med att jag håller för mycket i tyglarna och att det kan vara en orsak kom vi t.ex. på för inte så länge sedan, och det är ju enklare att korrigera när jag vet om det.
Ja, jag tycker ju det är jobbigt med hästar som tar till flykt när de blir skrämda. Min tar ju ganska rejäla skutt åt sidan och det kommer snabbt och plötsligt. Och sedan håller det i sig och han blir stissig och får svårt att slappna av. Jag åkte ju av här hemma första gången jag skulle galoppera, för han fes och blev rädd för sig själv och tog ett stort skutt åt sidan, vilket jag inte var beredd på. Men han stod lugnt kvar och tittade på mig och undrade nog vad jag gjorde där nere. Sedan har han skuttat åt sidan när någon kommer in genom dörren, om det ligger täcken eller jackor på sargen, när någon satt sig på läktaren, när det har stänkt lite grus på sargen. Skyggat rejält har han gjort för en jacka som låg på en pall mitt i ridhuset. Det var samma gång som han pang bom reste sig på bakbenen och välte över med mig under i ett av hörnen (vid dörren, där vi förvarar grejer, men vi tror att han fick syn på någon som satt på kortsidans läktare och blev rädd). Och i måndags skyggade han ordentligt för en solstrimma som sken in på ridhusunderlaget. Det gjorde han även i dag när jag longerade. Och igår vid ett möte i ridhuset kom den andra hästen för nära sargen så det dunsade till, då hoppade han nog både uppåt, åt sidan och bakåt och var stissig en bra stund efter. Och jag känner att jag orkar inte ha en sådan häst, för jag blir rädd.
 
@Fabian In Memoria
Jag tror att jag är i en lite liknande situation som du. Jag köpte en häst för 1.5 år sedan, efter att jag sålt en tidigare unghäst som jag blivit skrämd av efter en olycka (varefter unghästen direkt skickades iväg till en professionell inridare, och nu är ridskolehäst). Min nuvarande häst var väldigt snäll men dock väldigt outbildad, men jag har ridit henne hyfsat regelbundet sedan jag köpte henne och har ridit för instruktör ca en gång i veckan. Hon är dock sådan att hon hoppar till för ganska mycket - någon hostar på läktaren, en annan häst slår i en bom, en annan häst bajsar högljutt, eller något okänt som jag inte kunnat lista ut vad det berott på. Jag har dock aldrig åkt av, eller varit på väg att åka av, då hon är mjuk och lätt att rida på även när hon reagerar för sådant - som mest kastar hon sig framåt några steg i galopp. Men det gör att jag kan bli spänd och omedvetet hålla i tyglarna mer. Nu under vintern har hon också börjat med kasta sig omkring åt sidan eller uppåt även när hon inte är rädd när vi rider med andra hästar i trav eller galopp, troligtvis delvis pga att hon rör sig mindre i hagarna som har kasst underlag och att jag har hållt i tyglarna mer från att jag blivit spänd och att hon då blivit frustrerad (har kollat sadel, equiterapeut etc.).

Men det har gjort att jag börjat fundera mer och mer på om jag är rätt ryttare för henne eller om hon behöver någon som är mer orädd, och om jag egentligen behöver en häst som är mindre rädd - eller om jag helt enkelt inte borde ha en häst utan istället bara rida lektionshästar. Jag har dock planerat för mig själv att jag har våren på mig att jobba med henne och besluta om hur jag vill göra, så får jag se runt juni vad jag tycker då. Det här med att jag håller för mycket i tyglarna och att det kan vara en orsak kom vi t.ex. på för inte så länge sedan, och det är ju enklare att korrigera när jag vet om det.
Förlåt, men "bajsar högljutt"!

🤣🤣🤣
 
Äsch, upp med hakan!

Jag vet flera som köpt osett och det kan bli en dyr historia om man inte matchar hästen, alternativt har stor erfarenhet och "kan rida det mesta".

Nu ser det ut som om det finns lite fler hästar till salu på Hästnet och det är bara att komma igång.

Pepp pepp! :bow: :heart
Jotack! Jag vet det blev dyrt!

Har inte ekonomi till att köpa någon ny häst innan denna är såld. Och vet inte än vad jag får för honom, så vet inte vilken budget jag kan tänkas ha.
 
Ja, jag tycker ju det är jobbigt med hästar som tar till flykt när de blir skrämda. Min tar ju ganska rejäla skutt åt sidan och det kommer snabbt och plötsligt. Och sedan håller det i sig och han blir stissig och får svårt att slappna av. Jag åkte ju av här hemma första gången jag skulle galoppera, för han fes och blev rädd för sig själv och tog ett stort skutt åt sidan, vilket jag inte var beredd på. Men han stod lugnt kvar och tittade på mig och undrade nog vad jag gjorde där nere. Sedan har han skuttat åt sidan när någon kommer in genom dörren, om det ligger täcken eller jackor på sargen, när någon satt sig på läktaren, när det har stänkt lite grus på sargen. Skyggat rejält har han gjort för en jacka som låg på en pall mitt i ridhuset. Det var samma gång som han pang bom reste sig på bakbenen och välte över med mig under i ett av hörnen (vid dörren, där vi förvarar grejer, men vi tror att han fick syn på någon som satt på kortsidans läktare och blev rädd). Och i måndags skyggade han ordentligt för en solstrimma som sken in på ridhusunderlaget. Det gjorde han även i dag när jag longerade. Och igår vid ett möte i ridhuset kom den andra hästen för nära sargen så det dunsade till, då hoppade han nog både uppåt, åt sidan och bakåt och var stissig en bra stund efter. Och jag känner att jag orkar inte ha en sådan häst, för jag blir rädd.
Blir min rädd för saker brukar min i alla fall lugna ner sig snabbt igen, hade hon inte gjort det hade jag nog sålt henne för länge sedan :)

Däremot blir hon ibland allmänt uppstressad och har då svårt att lugna ner sig - t.ex. om hästarna i hagen vid ridhuset i närheten travar fram till staketet, vi rider förbi andra hästar som springer fram nyfiket, eller om hon befinner sig i en allmänt stressig situation (skulle t.ex. testa en liten pay and jump för några månader sedan, och vår framridning bestod i princip av att stå stilla och försöka ta det lugnt och titta för att hon inte skulle hålla på och kasta sig omkring eller trava runt på minivolt runt mig, eller någon gång då det stod en flismaskin på vägen femtio-hundra meter längre fram). Blir hon allmänt uppstressad är hon mindre kontaktbar och det tar längre tid att få henne lugn. Samtidigt är hon även i sådana situationer ofta hanterbar, då hon i stresssituationer far runt på en minivolt omkring den som håller i henne utan att någonsin försöka sticka iväg. Dock med en massa blås, svansen upp i vädret etc ;)
 
Det låter som en bra plan. Jag visste inte att han inte var tilläggsregistrerad tidigare.
Han måste kommit direkt till dig och du köpte honom utan provridning?

Förlåt, men jag har inte följt tråden så noggrant.
Det tar ganska långt tid att tilläggsregistrera hästar. Min är inte klar än, varit i Sverige i snart 6 månader.
 
@Fabian In Memoria
Jag tror att jag är i en lite liknande situation som du. Jag köpte en häst för 1.5 år sedan, efter att jag sålt en tidigare unghäst som jag blivit skrämd av efter en olycka (varefter unghästen direkt skickades iväg till en professionell inridare, och nu är ridskolehäst). Min nuvarande häst var väldigt snäll men dock väldigt outbildad, men jag har ridit henne hyfsat regelbundet sedan jag köpte henne och har ridit för instruktör ca en gång i veckan. Hon är dock sådan att hon hoppar till för ganska mycket - någon hostar på läktaren, en annan häst slår i en bom, en annan häst bajsar högljutt, eller något okänt som jag inte kunnat lista ut vad det berott på. Jag har dock aldrig åkt av, eller varit på väg att åka av, då hon är mjuk och lätt att rida på även när hon reagerar för sådant - som mest kastar hon sig framåt några steg i galopp. Men det gör att jag kan bli spänd och omedvetet hålla i tyglarna mer. Nu under vintern har hon också börjat med kasta sig omkring åt sidan eller uppåt även när hon inte är rädd när vi rider med andra hästar i trav eller galopp, troligtvis delvis pga att hon rör sig mindre i hagarna som har kasst underlag och att jag har hållt i tyglarna mer från att jag blivit spänd och att hon då blivit frustrerad (har kollat sadel, equiterapeut etc.).

Men det har gjort att jag börjat fundera mer och mer på om jag är rätt ryttare för henne eller om hon behöver någon som är mer orädd, och om jag egentligen behöver en häst som är mindre rädd - eller om jag helt enkelt inte borde ha en häst utan istället bara rida lektionshästar. Jag har dock planerat för mig själv att jag har våren på mig att jobba med henne och besluta om hur jag vill göra, så får jag se runt juni vad jag tycker då. Det här med att jag håller för mycket i tyglarna och att det kan vara en orsak kom vi t.ex. på för inte så länge sedan, och det är ju enklare att korrigera när jag vet om det.
Mitt tips när man blir spänd och "håller i sig" är att ha halsrem. :)

Jag har haft rätt mycket skador de senaste året i kombo med reaktiva och fjantiga hästar ;) kär stenhårt med det för att inte bli hängande i tyglarna när hästen spänner till (och man förbereder för explosion).

Kostar liksom inget och ger lite balans och trygghet. :)
 
Man får tänka på att många ställen haft brist på personal p g a sjukdom, därför kan mycket bli försenat.
Eftersom det bara är en person på ARAB så lär det inte bero på det. Så många gånger kan man inte få corona så tätt inpå väl?
1,5 månad av tiden är mitt eget fel, tog lite tid innan jag fick ut en kontrollant. Men jag tror att det dröjer innan jag får tillbaka passet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 308
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 185
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 245
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 249
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp