Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just med det här hur hästar reagerar när de blir skrämda är ett av mina viktigaste kriterier inför köp av häst.

Jag är en riktigt feg ryttare när det kommer till tittiga, bockande och hästar som kastar sig. Blir livrädd direkt och vill hoppa av. Då jag tidigare trillat av så många hästar som gjort detta.

Så utbildning osv spelar inte mig någon roll. Så länge dem är säkra att rida/hantera, har bra huvud så är jag nöjd.
För utbildning kan jag fixa med hjälp utav tränare och andra duktiga ryttare. Men hästens temperament är svårt att påverka.

Så det första jag brukar fråga är hur hästen reagerar om den blir skrämd, hur den är att rida ut i grupp/ensam och om den bockar/sparkar bakut.

Min senaste häst var lite känsligare i ridningen än vad jag var van vid men hans temperament gjorde att jag bara såg det som något positivt. Han blev inte rädd för något och andra hästar kunde kasta sig och hålla på men han bara gick vidare :heart. Om han någonsin blev rädd så tittade han bara en extra gång medans han gick förbi.

Vill hitta en sån häst igen.
 
Mitt tips när man blir spänd och "håller i sig" är att ha halsrem. :)

Jag har haft rätt mycket skador de senaste året i kombo med reaktiva och fjantiga hästar ;) kär stenhårt med det för att inte bli hängande i tyglarna när hästen spänner till (och man förbereder för explosion).

Kostar liksom inget och ger lite balans och trygghet. :)

Håller verkligen med! Började med det för ett par år sen eftersom min häst gärna kickar i fattningar och jag aldrig vågade rida på henne ordentligt. Går för det mesta mycket bättre med halsrem.
 
Ja, men 6 månader!!
Kan ju inte sälja utan passet.
Är det inte så att de fått mer att göra p.g.a. folk inte registrerat sin hästar som de borde ha gjort sen flera år sedan. Men nu verkligen blivit tvungna i och med krav på registrering av hästar på anläggning. Vilket lett till större arbetsbörda och det tar längre tid nu.
 
Nej, hon gör aldrig det för att hon ju vill sälja direkt och inte vill vara utan passet då. Jag köpte ju min när han hade varit i Sverige i två veckor.
Fast det är ändå den som tar in hästen som har ansvaret? Denne kan ge en kopia på passet medan man inväntar det.

Jag köpte själv en ponny som inte var tilläggsregistrerad. Jag tyckte det var oansvarigt att det inte ombesörjdes av importören. Det kostar dessutom pengar.
 
Just med det här hur hästar reagerar när de blir skrämda är ett av mina viktigaste kriterier inför köp av häst.

Jag är en riktigt feg ryttare när det kommer till tittiga, bockande och hästar som kastar sig. Blir livrädd direkt och vill hoppa av. Då jag tidigare trillat av så många hästar som gjort detta.

Så utbildning osv spelar inte mig någon roll. Så länge dem är säkra att rida/hantera, har bra huvud så är jag nöjd.
För utbildning kan jag fixa med hjälp utav tränare och andra duktiga ryttare. Men hästens temperament är svårt att påverka.

Så det första jag brukar fråga är hur hästen reagerar om den blir skrämd, hur den är att rida ut i grupp/ensam och om den bockar/sparkar bakut.

Min senaste häst var lite känsligare i ridningen än vad jag var van vid men hans temperament gjorde att jag bara såg det som något positivt. Han blev inte rädd för något och andra hästar kunde kasta sig och hålla på men han bara gick vidare :heart. Om han någonsin blev rädd så tittade han bara en extra gång medans han gick förbi.

Vill hitta en sån häst igen.
Håller helt med, viktigaste är att köpa en snäll häst! Det mesta annat går att ordna. :)

Det är nog inte ovanligt att köpa på sig för mycket häst, en för svår häst. Alla hästar är ju olika reaktiva, men jag tänker att det delvis är en brist i utbildningen att hästen hittar på egna lösningar när den blir rädd, istället för att invänta att ryttaren löser situationen.
 
Håller helt med, viktigaste är att köpa en snäll häst! Det mesta annat går att ordna. :)

Det är nog inte ovanligt att köpa på sig för mycket häst, en för svår häst. Alla hästar är ju olika reaktiva, men jag tänker att det delvis är en brist i utbildningen att hästen hittar på egna lösningar när den blir rädd, istället för att invänta att ryttaren löser situationen.
Instämmer helt!

Nu är detta lite OT, men jag vill gärna reflektera lite:

En del ryttare kanske accepterar vissa reaktioner för att hästen "är sådan", istället för att lägga tid på träning hur man vill ha det.

Ett enkelt exempel är att hästen står helt still vid uppsittning.

Jag ser många hästar med lite mer "på-tårna"- attityd som snurrar runt lite vid uppsittningen.

Det är en, enligt min mening, ganska enkel träning att få bukt med. (Men ibland krävs en hel del tålamod)

Att vara konsekvent i hur man "vill ha det", är bästa garantin för att ha en trygg och säker häst.

Det ger också en spänd häst den trygghet den behöver.

Nu är mitt exempel ett enkelt moment då det är planerat och förutsägbart varje gång man skall rida, men min erfarenhet är att ju fler av dessa "färdiga koncept", man har, desto enklare är det att lösa oförutsedda händelser.

Jag håller nu på med världens lataste jobb med mina unghästar. Det innebär att jag aldrig rör på mig eller visar stress när de reagerar på nyheter.

Jag gör bokstavligt talat ingenting, utan beter mig som en fura. Om de kommer till mig vid oro, så kan jag klia lite och sedan fortsätta med att mocka hagen eller vad det nu är.

Det är en liten, liten pusselbit för mig att lägga för att inte själv bidra till mer oro.

Jag förstår att jag slår in öppna dörrar här, för de flesta hästkunniga förstår att "smitta hästen med sitt lugn".

Men ändå, lite äldre hästar med lite nerv, har kanske inte riktigt fått lugn från sin ryttare eller skötare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 308
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 185
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 245
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 249
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp