Exakt det här med riskolehäst tog jag upp när jag letade häst senast.
Mina kriterier när jag sökte häst var:
- Får gärna titta men ingen större reaktion. Ingen som vänder och sticker, får reagera men sen släppa det.
- Ska klara av att en ryttare tappar balansen.
- Inte bocka, stegra eller skena.
- Snäll i all hantering.
- Ska kunna ridas ut ensam/ i grupp utan problem.
Ja jag skrev i princip leta upp en ridskolehäst till mig
.
Genom dessa krav hittade jag Kontur
. Han var ingen robot, utan kunde så klart haja till om han blev rädd men gick sedan på. Sneglade lite extra när det kom något konstigt och kunde takta om han var pigg. Men allt skedde liksom i slowmotion, så jag blev aldrig rädd. Utan jag hann med och min balans klarade det.
Sen var han ovanligt stabil och stod kvar när andra hästar kastade sig och hade sig för en påse i gräset osv. Eller när andra hästar skenade eller inte ville stanna, då saktade han av ändå.
Men vet hästar som han är otroligt svåra att hitta och fick väldigt ofta beröm på alla kliniker vi var på, om hur stabil han var.
Därför jag är helt förkrossad över att jag inte sitter på 100k och kunde köpa/buda på min gamla häst som nu ska säljas efter några år på ridskola. Sen har han ju "försämrats" där och vet inte riktigt om han är likadan. Iallafall utifrån det jag sett och hört från ridskolan.
Hos mig hoppade han allt och var alltid super snäll
.
Men nu så är han väldigt sur i hanteringen, sparkar bakut vid ridningen och hoppar max 70 cm, springer gärna vid sidan om.
Men ja, hade jag haft 100k så hade jag köpt tillbaka honom utan tvekan
. Vet iallafall han är frisk.