Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det som gör det svårt är ju att jag inte vet om detta var ett enstaka tillfälle, eller om han har för vana att göra så här. Och detta med att skygga lite för solkatten, eller kamera på läktaren, eller fyra reflextäcken på sargen etc håller jag också med om hör till normaliteter som jag kan hantera. Det är osäkerheten kring om en solkatt skulle kunna trigga en stegring nästa gång, eller en trädgren som svingar lite i blåsten ute osv som gör det jobbigt för mig med just denna häst. Därför min strategi att låta någon annan rida honom ett tag, men efter tre gånger med henne har han visat att han kan stissa upp sig ordentligt då med.
Ja och jag ifrågasätter inte att du tagit hjälp, inte heller att du säljer. Det ska kännas bra och vara roligt att ha häst!
Däremot låter det som att du har väldigt höga krav på hästen och om du väljer att köpa häst igen så tror jag det vore bättre för dig att leta inom sverige :)
 
@Fabian In Memoria jag har hästar som stegrar - mycket och ofta. De går inte rundt/faller över med mindre man rubbar deras balans genom att t.ex. dra i tygeln. Den enda häst som stegrat rundt med mig på ryggen är en 5-åring som aldrig stegrat vare sig före eller sedan, men som blev skrämd på en av sina allra första uteritter. Så jag skulle gissa att din häst inte brukar stegra, iom att den inte verkade ha särskilt bra koll på sin balans när den gjorde det.

Har inte läst alla dina inlägg, och nu kanske hästen även är skickad på tillridning, men min omedelbara fundering var om du testat ta bort allt krafftfoder, ge fri tillgång till grovfoder, och minimum 10 timmar utevistelse/dygn i stor hage med kompis(ar)? Det är mina prio 1 med stissiga hästar.
 
Men du köpte ju från ett försäljningsstall. Köper man från försäljningsstall så kommer man aldrig veta om beskrivningen stämmer. Dels så är hästen nyligen importerad och det är inte alls säkert att den visar upp sitt "rätta" temperament. Dessutom så köper du från någon som bara känt hästen en väldigt kort tid. Det är helt omöjligt att veta vad man får i en sådan situation.

Det behöver ju verkligen inte handla om att säljaren ljög, den svarade förmodligen utifrån sin bästa kännedom. Köper man från försäljningsstall/importstall så får man räkna med att deras beskrivning av hästarna kan vara felaktig.

99% av alla hästar är inte sådär stabila. Det är helt enkelt inte det normala. Letar man efter de där ovanligt stabila så är det väldigt riskfyllt att köpa nyimporterad häst eller från försäljningsstall. Bättre köpa häst som varit länge i sverige där man kan få information om hästens temperament från säljare som känt den länge och ofta även hitta information från personer som ägt eller sett hästen tidigare.
Jag menar absolut inte att säljaren ljög! Jag menar bara att säljaren inte hade kunskap om hästen och jag tog ju för givet att hon i sin tur fått reda på lite mer om hästen från sin säljare. Och jag vet att han kanske motsvarar den beskrivningen igen om en månad, men det är kört för mig nu.

Men nog om detta nu! Jag vet att jag återigen har gjort ett misstag i mitt hästköp och är nu ordentligt bränd.
 
Förlåt, men det låter ju inte direkt som en frisk häst det du beskriver, jag skulle gissa åtminstonde magsår och kanske även andra kroppsliga problem, om den ändrat beteende såpass mycket. Verkar oseriöst av ridskolan att begära 100K för en häst i det skicket. :(

Ja jag såg dessa tecknen redan 2020 via träningar online och frågade därför igen december 2020, om jag kunde få köpa tillbaka honom, då hade jag över 100k på kontot. Sa dem kunde välja belopp så betalade jag. Dem svarade aldrig! Läste men svarade inte.

Sen skrev dem nu i januari att han skulle säljas till sommaren pga han inte trivdes längre. Ringde och då berättade dem allt det jag skrivit och att dem vill ha runt 100k för honom och att jag skulle buda mot en annan tjej 😅. En tjej som jobbade på ridskolan.
Sen nu i februari sa dem han skulle säljas så fort som möjligt.

Jag blev väldigt ledsen då de själva sagt när de köpte honom att jag skulle få köpa om han blev till salu. Men ja det var ju bara vad dem sa.
Hade jag haft fast anställning, så hade jag tagit lån och köpt tillbaka. Bara för der är han.
Men är student som jobbar vid sidan om.
 
@Fabian In Memoria jag har hästar som stegrar - mycket och ofta. De går inte rundt/faller över med mindre man rubbar deras balans genom att t.ex. dra i tygeln. Den enda häst som stegrat rundt med mig på ryggen är en 5-åring som aldrig stegrat vare sig före eller sedan, men som blev skrämd på en av sina allra första uteritter. Så jag skulle gissa att din häst inte brukar stegra, iom att den inte verkade ha särskilt bra koll på sin balans när den gjorde det.

Har inte läst alla dina inlägg, och nu kanske hästen även är skickad på tillridning, men min omedelbara fundering var om du testat ta bort allt krafftfoder, ge fri tillgång till grovfoder, och minimum 10 timmar utevistelse/dygn i stor hage med kompis(ar)? Det är mina prio 1 med stissiga hästar.
Han får i princip så mycket grovfoder som han orkar äta, även om det inte är fri tillgång och som kraftfoder endast Muscle Up, lite musli och mineraler. Det blir 9 timmar ute om man följer schemat, men nu har vi haft dem ute lite längre när vädret tillåter. Tyvärr har jag fortfarande ingen som kan/vill dela hage så han är själv i hagen. Han är ju absolut inte stissig på något sätt i hanteringen, i stallet, när man leder, longerar eller tömkör utan först efter att han har skärrat upp sig själv av olika orsaker vid ridning, och när han har lugnat sig är det inte något problem längre.

Stegringen när vi gick omkull kom mycket plötsligt enligt mig som satt på och enligt åskådare som såg det hända. Pang från ingenstans så låg jag där. Det fanns ingen chans i världen att ens hinna tänka på att luta sig framåt. Det jag hann tänka var att försöka skjuta iväg mig en bit för att inte få hela hästen på mig.
 
Jag tycker att det kan vara ganska stora skillnader i hur mycket och hur ofta hästar reagerar på normala saker utan att det är något konstigt att något håll.

Jag rider min häst då och då med kanske 10-20 olika hästar - hälften lektionshästar och hälften privathästar. Om någon häst blir rädd för något är det kanske 90% chans att det antingen är min häst, en specifik lektionshäst eller en specifik privathäst. De tre är de som reagerar på flest saker. Det är inte nödvändigtvis några extrema reaktion utan det kan handla om små kast framåt eller åt sidan, men de reagerar utan tvekan oftast på saker och kan även trigga varandra.

Angående lektionshästarna är det inte så att de blir avtrubbade av lektionerna utan de verkar i många fall ha samma basreaktioner som de hade när de köptes. Lektionshästen som är rädd har alltid varit rädd av sig. En annan lektionshäst köptes för ett år sedan (hon hade då vilat ett år utan någon som helst träning) och jag har aldrig sett henne skygga mer än att hon en gång inte ville gå ner i ett lerdike, och då gick hon ner i det utan problem så fort en annan häst kom upp jämsides. Hon går alltid först på uteritter, hon får vara med på spex, om någon ska testa rida för första gången etc.

Allmänt är det ju dock så att det är mycket mer fokus just på temperamentet när det ska köpas lektionshäst, att se så att de inte reagerar när man hamnar ur balans, flaxar omkring eller liknande. Vi försöker att ha med ett barn eller någon som är mindre erfaren vid provridning, just för att se hur hästen fungerar då.

Hästen jag själv ägde innan nuvarande var liksom min nuvarande mer åt hållet att hon tyckte många saker kunde vara läskiga, men hon höll rädslan inne tills det blev för mycket. Jag sålde henne just för att jag blev för spänd och åkt av hennes tvärvändningar en gång för mycket till slut. Innan det har jag under åren ägt fyra ponnyer/hästar som jag haft som ridhästar. Från dem har jag enstaka minnen från att de blivit rädda för helt naturliga saker - en av dem blev till exempel rädd för en barnvagn en gång, en annan för några kossor och en tredje minns jag någon gång hon hoppade till för att någon plötsligt dök upp och stod och krattade etc. Men inga minnen av att de kastade sig omkring för att folk på läktarna rörde sig trots att de bara var i ridhus 2-3 gånger per år, eller att de reagerade så fort någon annan häst slår i en bom.

Så att då leta efter en av de hästarna som reagerar mindre och mindre ofta ser jag inte som något konstigt om man vet med sig att man t.ex. har lätt för att själv bli rädd och spänd (t.ex. jag ;) ).
 
Ja och jag ifrågasätter inte att du tagit hjälp, inte heller att du säljer. Det ska kännas bra och vara roligt att ha häst!
Däremot låter det som att du har väldigt höga krav på hästen och om du väljer att köpa häst igen så tror jag det vore bättre för dig att leta inom sverige :)
Är inte säker på om jag ska köpa någon mer häst, tyvärr. Det verkar tyvärr inte finnas så många svenska hästar som uppfyller mina önskemål, eller så finns dem med en alltför hög prislapp. Eller så har säljaren en massa krav som jag inte kan leva upp till.
 
Är inte säker på om jag ska köpa någon mer häst, tyvärr. Det verkar tyvärr inte finnas så många svenska hästar som uppfyller mina önskemål, eller så finns dem med en alltför hög prislapp. Eller så har säljaren en massa krav som jag inte kan leva upp till.
Är lära sig att rida en lite för tittig häst ett alternativ? Bonda i markarbete, åka till olika platser och bara vara, kanske gå en tömkörningskurs eller en trailbana? Rida i kontrollerad skritt, trav och galopp korta pass och fortsätta rida lektion på ridskolans hästar. Och låta en rutinerad ryttare rida av honom ordentligt några gånger i veckan. Kanske testa någon tävling eller P&R. Ge det något halvår, för jag har absolut inte bråttom att bli av med honom. Jag blir ju så glad varje gång jag är i stallet och får pyssla om honom.
 
Är lära sig att rida en lite för tittig häst ett alternativ? Bonda i markarbete, åka till olika platser och bara vara, kanske gå en tömkörningskurs eller en trailbana? Rida i kontrollerad skritt, trav och galopp korta pass och fortsätta rida lektion på ridskolans hästar. Och låta en rutinerad ryttare rida av honom ordentligt några gånger i veckan. Kanske testa någon tävling eller P&R. Ge det något halvår, för jag har absolut inte bråttom att bli av med honom. Jag blir ju så glad varje gång jag är i stallet och får pyssla om honom.
Ja det går och jag har verkligen sett flera hästar som blivit otittiga av rätt träning och hantering, men kräver mycket från marken och handlar om relationen med hästen. Mycket tittighet kommer ju av hästen är otrygg om den annars är väldigt snäll och följsam att hantera (vissa hästar har ju så nerv och extremt med överskotts energi som gör dom gärna studsar omkring som små hoppbollar, men tycker inte din låter som en sådan, bara otrygg). Där finns massor med hjälp att få. Det handlar oftast mer om att vi lär oss hantera oss själva, ge rätt och SAMMA signal till hästarna hela tiden än det handlar om att "lära hästarna". Ofta ger vi olika signaler fast vi inte ens är medvetna om det själva, hästar är expert på att läsa av kroppsspråk och "energi" så att säga.
Sedan att man också lär sig att läsa av hästen, tex samlar många hästar på sig grejor som tex, dom blir rädda för en prutt, men travar på, sedan blir dom rädda för en person på sargen, men travar på, sedan något tredje, och sen har dom samlat på sig allt detta som dom tycker är otäckt och då blir det en explosion och hästen då bockar/stegrar/skenar och far iväg, men med rätt träning kan man lära dom att bli trygga med dig, och sedan lära sig hur mycket "läskiga grejor" gör det före att hästen tycker det är för mycket. Ofta kan den energi från läskiga saker vara något dom tar upp inombords till bärgaren rinner över. Men att man lär dom att fokusera på dig istället för det som är läskigt, det betyder inte man behöver vara någon toppen ryttare eller totalt orädd, men vara en person som ens häst kan lita på.
Kan ju vara han har varit med om lite tråkiga saker, det behöver inte vara folk har varit elaka, men vissa hästar kan stänga sin i lite i sig själva om dom varit med om saker. Är ju fortfarande mycket "gammal hästhantering" med spö och avstraffning, är ju bara att se alla skandaler från toppryttare som inte ens kan bete sig mot hästar, sånt händer ju minst lika mycket på hobby plan :)

Om jag vore du hade jag letat efter tränare borta från ridskolan :)
 
Är lära sig att rida en lite för tittig häst ett alternativ? Bonda i markarbete, åka till olika platser och bara vara, kanske gå en tömkörningskurs eller en trailbana? Rida i kontrollerad skritt, trav och galopp korta pass och fortsätta rida lektion på ridskolans hästar. Och låta en rutinerad ryttare rida av honom ordentligt några gånger i veckan. Kanske testa någon tävling eller P&R. Ge det något halvår, för jag har absolut inte bråttom att bli av med honom. Jag blir ju så glad varje gång jag är i stallet och får pyssla om honom.

Om det är vad du vill, så ser jag ingen anledning till att det inte skulle fungera.

Min erfarenhet är att kunskap ger trygghet. Att rida för duktig tränare som hjälper dig som ryttare och som ger dig praktiska verktyg som du kan ta till om du känner att hästen spänner sig. När du är trygg, är det också lättare för hästen att känna sig trygg. Så i din sits hade jag definitivt försökt få tag på någon som kan stötta er som ekipage. Det ger väldigt mycket.
 
Ja det går och jag har verkligen sett flera hästar som blivit otittiga av rätt träning och hantering, men kräver mycket från marken och handlar om relationen med hästen. Mycket tittighet kommer ju av hästen är otrygg om den annars är väldigt snäll och följsam att hantera (vissa hästar har ju så nerv och extremt med överskotts energi som gör dom gärna studsar omkring som små hoppbollar, men tycker inte din låter som en sådan, bara otrygg). Där finns massor med hjälp att få. Det handlar oftast mer om att vi lär oss hantera oss själva, ge rätt och SAMMA signal till hästarna hela tiden än det handlar om att "lära hästarna". Ofta ger vi olika signaler fast vi inte ens är medvetna om det själva, hästar är expert på att läsa av kroppsspråk och "energi" så att säga.
Sedan att man också lär sig att läsa av hästen, tex samlar många hästar på sig grejor som tex, dom blir rädda för en prutt, men travar på, sedan blir dom rädda för en person på sargen, men travar på, sedan något tredje, och sen har dom samlat på sig allt detta som dom tycker är otäckt och då blir det en explosion och hästen då bockar/stegrar/skenar och far iväg, men med rätt träning kan man lära dom att bli trygga med dig, och sedan lära sig hur mycket "läskiga grejor" gör det före att hästen tycker det är för mycket. Ofta kan den energi från läskiga saker vara något dom tar upp inombords till bärgaren rinner över. Men att man lär dom att fokusera på dig istället för det som är läskigt, det betyder inte man behöver vara någon toppen ryttare eller totalt orädd, men vara en person som ens häst kan lita på.
Kan ju vara han har varit med om lite tråkiga saker, det behöver inte vara folk har varit elaka, men vissa hästar kan stänga sin i lite i sig själva om dom varit med om saker. Är ju fortfarande mycket "gammal hästhantering" med spö och avstraffning, är ju bara att se alla skandaler från toppryttare som inte ens kan bete sig mot hästar, sånt händer ju minst lika mycket på hobby plan :)

Om jag vore du hade jag letat efter tränare borta från ridskolan :)
Ja, jag misstänker att stegringen var resultatet av triggerstapling. Skarpt bett, folk på läktaren, högre krav på ridningen (dressyrpass med öppna och skänkelvikningar), jacka på pall i mitten, grinig häst som kom lite nära och så droppen att någon på läktaren rörde sig när vi passerade läskiga hörnan.
 
Ja, jag misstänker att stegringen var resultatet av triggerstapling. Skarpt bett, folk på läktaren, högre krav på ridningen (dressyrpass med öppna och skänkelvikningar), jacka på pall i mitten, grinig häst som kom lite nära och så droppen att någon på läktaren rörde sig när vi passerade läskiga hörnan.

Precis!
Får du koll på detta och kan stoppa innan det blir för mycket för honom kommer han bli tryggare :) Gränsen går senare o senare. Han landar i sitt nya hem och med dig. Tror det kan bli jättebra bara du ger det tid!
 
Är lära sig att rida en lite för tittig häst ett alternativ? Bonda i markarbete, åka till olika platser och bara vara, kanske gå en tömkörningskurs eller en trailbana? Rida i kontrollerad skritt, trav och galopp korta pass och fortsätta rida lektion på ridskolans hästar. Och låta en rutinerad ryttare rida av honom ordentligt några gånger i veckan. Kanske testa någon tävling eller P&R. Ge det något halvår, för jag har absolut inte bråttom att bli av med honom. Jag blir ju så glad varje gång jag är i stallet och får pyssla om honom.
Jag är ingen expert alls utan en hobbyryttare sedan länge. Hursomhelst började jag på ridskola för ett tag sedan eftersom jag var hästlös. Av några anledningar jag inte ens vet har jag nu hamnat i en grupp som jobbar järnet med allehanda nya och gröna hästar. Tre som jobbar på ridskolan och jag. De har ju köpt in vad de anser vara bra hästar för ridskola och hippologer och annat fint är de andra Så jag tror de kan se på film etc på bra sätt. Jag måste säga att inte en enda häst är någon som vid första påseende skulle imponera på någon köpare. De är snygga och rör sig bra. Av mina tre adepter så klarar en inte att vara ensam tex utan får panik. Riktig panik. Annars är han väääldigt bra. Men kommer man i obalans eller drar han i munnen så börjar han flänga runt i ridhuset och är svår att nå igen. Det skulle säkert kunna skrämma upp någon. En lägger tungan över bettet och körs nu bettlöst vilket backar lite i utb. Livrädd för allt och skvätter åt alla håll och kanter. Den sista är bra som ridhäst men kräver sin människa i stallet.
men jag tror att om ett halvår är de bättre eller t.o.m. bra.
Jag vet inte vad jag vill säga men jag tror utifrån min erfarenhet att det är svårt att köpa en häst osedd eller från förmedlare utan att se det som ett råmaterial. Strunta i att rid på ett halvår. Jobba med annat, bygg upp era band. Låt honom bli jättetrygg på anläggningen. Var i ridhuset och jobba från marken så han vänjer sig vid stök och bök. Ta en dag i taget.
sedan gör vi människor konstiga saker ibland och även den mest coola häst kan få panik. Min förra var bombproof. Men när jag bytte bett en gång så exploderade hon. Även fast jag vet att jag är väldigt mjuk i händerna. Jag låg på marken med tränset i handen inom kort. Första kontakten med ståbgbett tyckte hon var bedrövligt gjort av mig.
 
Jag är ingen expert alls utan en hobbyryttare sedan länge. Hursomhelst började jag på ridskola för ett tag sedan eftersom jag var hästlös. Av några anledningar jag inte ens vet har jag nu hamnat i en grupp som jobbar järnet med allehanda nya och gröna hästar. Tre som jobbar på ridskolan och jag. De har ju köpt in vad de anser vara bra hästar för ridskola och hippologer och annat fint är de andra Så jag tror de kan se på film etc på bra sätt. Jag måste säga att inte en enda häst är någon som vid första påseende skulle imponera på någon köpare. De är snygga och rör sig bra. Av mina tre adepter så klarar en inte att vara ensam tex utan får panik. Riktig panik. Annars är han väääldigt bra. Men kommer man i obalans eller drar han i munnen så börjar han flänga runt i ridhuset och är svår att nå igen. Det skulle säkert kunna skrämma upp någon. En lägger tungan över bettet och körs nu bettlöst vilket backar lite i utb. Livrädd för allt och skvätter åt alla håll och kanter. Den sista är bra som ridhäst men kräver sin människa i stallet.
men jag tror att om ett halvår är de bättre eller t.o.m. bra.
Jag vet inte vad jag vill säga men jag tror utifrån min erfarenhet att det är svårt att köpa en häst osedd eller från förmedlare utan att se det som ett råmaterial. Strunta i att rid på ett halvår. Jobba med annat, bygg upp era band. Låt honom bli jättetrygg på anläggningen. Var i ridhuset och jobba från marken så han vänjer sig vid stök och bök. Ta en dag i taget.
sedan gör vi människor konstiga saker ibland och även den mest coola häst kan få panik. Min förra var bombproof. Men när jag bytte bett en gång så exploderade hon. Även fast jag vet att jag är väldigt mjuk i händerna. Jag låg på marken med tränset i handen inom kort. Första kontakten med ståbgbett tyckte hon var bedrövligt gjort av mig.
Oj, och dessa hästar förutspås gå vanliga lektioner sedan? Med mindre rutinerade ryttare?

Min har ju gått några vanliga lektioner (med mig som ryttare då) utan alltför mycket problem förutom att han varit lite pigg och fått anpassa några av övningarna efter det.

Och ja, jag har landat i att ge honom massor med mer tid och jobba från marken plus att hon som rider honom nu ska fortsätta med det. Inte helt omöjligt att jag rider några mindre pass då och då också, när det är lite lugnare i ridhuset. Jag har nu ändrat mig fram och tillbaka kring försäljning/behålla och insåg igår när jag var i stallet och tänkte att jag ville behålla honom hur glad jag kände mig då jämfört med hur jobbigt det har känts de gånger jag bestämt att han ska säljas. Och att jag verkligen inte vill börja om igen och lära känna en ny häst (som kommer med nya egenheter som jag kanske inte gillar). Jag har hellre då kvar en supersnäll häst som ändå har stor potential att bli trygg i ridningen. Det är ju aldrig för sent att sälja om jag tröttnar, men blir ju för sent att ångra sig om man säljer för hastigt.
 
Oj, och dessa hästar förutspås gå vanliga lektioner sedan? Med mindre rutinerade ryttare?

Min har ju gått några vanliga lektioner (med mig som ryttare då) utan alltför mycket problem förutom att han varit lite pigg och fått anpassa några av övningarna efter det.

Och ja, jag har landat i att ge honom massor med mer tid och jobba från marken plus att hon som rider honom nu ska fortsätta med det. Inte helt omöjligt att jag rider några mindre pass då och då också, när det är lite lugnare i ridhuset. Jag har nu ändrat mig fram och tillbaka kring försäljning/behålla och insåg igår när jag var i stallet och tänkte att jag ville behålla honom hur glad jag kände mig då jämfört med hur jobbigt det har känts de gånger jag bestämt att han ska säljas. Och att jag verkligen inte vill börja om igen och lära känna en ny häst (som kommer med nya egenheter som jag kanske inte gillar). Jag har hellre då kvar en supersnäll häst som ändå har stor potential att bli trygg i ridningen. Det är ju aldrig för sent att sälja om jag tröttnar, men blir ju för sent att ångra sig om man säljer för hastigt.
Ja precis men de räknar med minst ett halvårs jobb innan de blir kollegor.
Jag skulle resonera som du. Jag skulle ta en dag i taget. Själv har jag lärt mig genom tråden och mina adepter på ridskolan etc att sänka mina förväntningar när jag köper nästa häst. Min förra som köptes osedd och bara var att lasta ur lastbilen och börja rida med flyt är nog nåt jag bara får uppleva en gång i livet. Men hon blev ju sjuk som sagt så inte är det lätt att köpa häst inte.
 
Ja precis men de räknar med minst ett halvårs jobb innan de blir kollegor.
Jag skulle resonera som du. Jag skulle ta en dag i taget. Själv har jag lärt mig genom tråden och mina adepter på ridskolan etc att sänka mina förväntningar när jag köper nästa häst. Min förra som köptes osedd och bara var att lasta ur lastbilen och börja rida med flyt är nog nåt jag bara får uppleva en gång i livet. Men hon blev ju sjuk som sagt så inte är det lätt att köpa häst inte.
Nej, lätt är det inte! Och när det inte blir som man tänkt får man råd som spretar åt olika håll så man till sist inte vet ut eller in! Som att det är klart att det tar minst ett halvår innan det går att rida ordentligt till att det ska gå att rida direkt efter en dags vila bara, typ. Eller sälj på en gång till ge det minst ett år.

Detta är min häst nr 3. Häst nr 1 var lätt att köpa! Jag var typ 20 år och hade sommarjobbat ihop pengar som precis räckte till en 3-årig oriden fjording. Han var van med sadel och sutten på, vilket de demonstrerade när jag var där och tittade. Jag gillade honom och betalade handpenning, skrev kontrakt och avtalade om att de skulle leverera honom några veckor senare. Vilket de gjorde och allt flöt bara på, förutom ett litet missöde när jag skulle gå på promenad i bara grimma och han blev rädd för några rådjur. Jag höll fast när han stack, men var tvungen att släppa efter en stund. Men han stannade strax intill och åt gräs. Bara att hämta och börja om. Inridningen gick till på så sätt att jag ledde honom en bit, satt upp och så gick vi hemåt med mig på ryggen. Upprepa, upprepa och rida ut tillsammans med stallkompis och vips kunde han framåtdrivande skänkel och förhållande tygeltag. Inga dumheter. Förutom lite bocksprång i galopp när han inte hann med travarekompisen.
 
Nej, lätt är det inte! Och när det inte blir som man tänkt får man råd som spretar åt olika håll så man till sist inte vet ut eller in! Som att det är klart att det tar minst ett halvår innan det går att rida ordentligt till att det ska gå att rida direkt efter en dags vila bara, typ. Eller sälj på en gång till ge det minst ett år.

Detta är min häst nr 3. Häst nr 1 var lätt att köpa! Jag var typ 20 år och hade sommarjobbat ihop pengar som precis räckte till en 3-årig oriden fjording. Han var van med sadel och sutten på, vilket de demonstrerade när jag var där och tittade. Jag gillade honom och betalade handpenning, skrev kontrakt och avtalade om att de skulle leverera honom några veckor senare. Vilket de gjorde och allt flöt bara på, förutom ett litet missöde när jag skulle gå på promenad i bara grimma och han blev rädd för några rådjur. Jag höll fast när han stack, men var tvungen att släppa efter en stund. Men han stannade strax intill och åt gräs. Bara att hämta och börja om. Inridningen gick till på så sätt att jag ledde honom en bit, satt upp och så gick vi hemåt med mig på ryggen. Upprepa, upprepa och rida ut tillsammans med stallkompis och vips kunde han framåtdrivande skänkel och förhållande tygeltag. Inga dumheter. Förutom lite bocksprång i galopp när han inte hann med travarekompisen.
Klart att man får olika råd, dels av olika personer, men också beroende på hur man har beskrivit situationen.

Man får ofta det man frågar efter. :idea:

Nu har jag följt ditt velande fram och tillbaka och ser hur obeslutsam du är, vilket gör att jag inte kan råda dig till någonting. Du ändrar uppfattning och beskriver situationer med hästen på väldigt olika vis.

Så, med det sagt, så ser inte jag längre något värde i att komma med mer reflektioner.

Likaså tänker jag att du får bestämma dig för vad du vill ha ut av hästlivet - och vilken tid och kraft det får ta.
 
Exakt det här med riskolehäst tog jag upp när jag letade häst senast.

Mina kriterier när jag sökte häst var:
- Får gärna titta men ingen större reaktion. Ingen som vänder och sticker, får reagera men sen släppa det.
- Ska klara av att en ryttare tappar balansen.
- Inte bocka, stegra eller skena.
- Snäll i all hantering.
- Ska kunna ridas ut ensam/ i grupp utan problem.
Ja jag skrev i princip leta upp en ridskolehäst till mig :angel:.

Genom dessa krav hittade jag Kontur :heart. Han var ingen robot, utan kunde så klart haja till om han blev rädd men gick sedan på. Sneglade lite extra när det kom något konstigt och kunde takta om han var pigg. Men allt skedde liksom i slowmotion, så jag blev aldrig rädd. Utan jag hann med och min balans klarade det.
Sen var han ovanligt stabil och stod kvar när andra hästar kastade sig och hade sig för en påse i gräset osv. Eller när andra hästar skenade eller inte ville stanna, då saktade han av ändå.

Men vet hästar som han är otroligt svåra att hitta och fick väldigt ofta beröm på alla kliniker vi var på, om hur stabil han var.

Därför jag är helt förkrossad över att jag inte sitter på 100k och kunde köpa/buda på min gamla häst som nu ska säljas efter några år på ridskola. Sen har han ju "försämrats" där och vet inte riktigt om han är likadan. Iallafall utifrån det jag sett och hört från ridskolan.
Hos mig hoppade han allt och var alltid super snäll :).
Men nu så är han väldigt sur i hanteringen, sparkar bakut vid ridningen och hoppar max 70 cm, springer gärna vid sidan om.

Men ja, hade jag haft 100k så hade jag köpt tillbaka honom utan tvekan :cry:. Vet iallafall han är frisk.
Det kan ju vara antingen smärta eller att han inte trivs som gör att han ändrat beteende.

Jag köpte ju min gamla medryttarhäst efter att vi varit isär i nästan 10 år. Dom jag köpte honom av sa att han alltid stod uppbunden väldigt kort, för annars bet han. Det gjorde han aldrig är jag är medryttare på honom och inte heller nu, efter tre år i min ägo. Han har blivit den hästen jag än gång kände. Tror inte han trivdes helt hos förra ägaren helt enkelt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 301
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 185
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 245
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 249
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp