Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför är fullblod så mycket billigare än halvblod? (Nåja, vissa iallafall. Har sett en del annonser på halvblod med i den lägre prisklassen där man undrar varför den är så billig). Enligt mina fördomar har fullblod dåliga hovar och är hetare och mer tittiga och explosiva. Kan ju ha helt fel dock!
 
Varför är fullblod så mycket billigare än halvblod? (Nåja, vissa iallafall. Har sett en del annonser på halvblod med i den lägre prisklassen där man undrar varför den är så billig). Enligt mina fördomar har fullblod dåliga hovar och är hetare och mer tittiga och explosiva. Kan ju ha helt fel dock!
Generellt har dom väl inte samma ridbarhet som varmblodiga ridhästar, men såklart finns det ju undantag. Men jag tippar att de allra flesta fullblod ute på "marknaden" har avlats för galoppen, och då avlar man ju på andra egenskaper än man gör när man avlar på en häst för ridsport.
 
Generellt har dom väl inte samma ridbarhet som varmblodiga ridhästar, men såklart finns det ju undantag. Men jag tippar att de allra flesta fullblod ute på "marknaden" har avlats för galoppen, och då avlar man ju på andra egenskaper än man gör när man avlar på en häst för ridsport.
Om man då har ett halvblod vars far har ca 56 % fullblod och morfar har ca 36 % är det väl ändå inte galopphästar som korsats in, utan från de ursprungliga thoroughbreds?
 

Bifogade filer

  • IMG-1009.webp
    IMG-1009.webp
    195,8 KB · Visningar: 202
Om man då har ett halvblod vars far har ca 56 % fullblod och morfar har ca 36 % är det väl ändå inte galopphästar som korsats in, utan från de ursprungliga thoroughbreds?

Alltså galopphästar är ju renrasiga fullblodshästar, men många har ju använts framgångsrikt i ridhästaveln framför allt inom fälttävlan. Vad har din häst för stam?
 
Om man då har ett halvblod vars far har ca 56 % fullblod och morfar har ca 36 % är det väl ändå inte galopphästar som korsats in, utan från de ursprungliga thoroughbreds?

Man får ju använda fullblod i swb aveln utan att det blir korsning. Mitt förra sto har homme dhonneur xx som pappa men gröna papper i swb
 
Varför är fullblod så mycket billigare än halvblod? (Nåja, vissa iallafall. Har sett en del annonser på halvblod med i den lägre prisklassen där man undrar varför den är så billig). Enligt mina fördomar har fullblod dåliga hovar och är hetare och mer tittiga och explosiva. Kan ju ha helt fel dock!
Är flera anledningar, men en sak är ju också att många gått på galoppen och då är skadade. Vissa fullblod kan vara väldigt fina, men vet många som har haft och dom då ej har hållit för ridning, oftast beror det ju på dom rids på galoppbanan som 2åriga och då säljs som ridhästar sen. Men är ju väldigt individuellt från fullblod till fullblod.
Sedan har flera fullblod som du nämner, dåliga hovar, svåra att hålla hull och såna saker.
 
Oj, och dessa hästar förutspås gå vanliga lektioner sedan? Med mindre rutinerade ryttare?

Min har ju gått några vanliga lektioner (med mig som ryttare då) utan alltför mycket problem förutom att han varit lite pigg och fått anpassa några av övningarna efter det.

Och ja, jag har landat i att ge honom massor med mer tid och jobba från marken plus att hon som rider honom nu ska fortsätta med det. Inte helt omöjligt att jag rider några mindre pass då och då också, när det är lite lugnare i ridhuset. Jag har nu ändrat mig fram och tillbaka kring försäljning/behålla och insåg igår när jag var i stallet och tänkte att jag ville behålla honom hur glad jag kände mig då jämfört med hur jobbigt det har känts de gånger jag bestämt att han ska säljas. Och att jag verkligen inte vill börja om igen och lära känna en ny häst (som kommer med nya egenheter som jag kanske inte gillar). Jag har hellre då kvar en supersnäll häst som ändå har stor potential att bli trygg i ridningen. Det är ju aldrig för sent att sälja om jag tröttnar, men blir ju för sent att ångra sig om man säljer för hastigt.
det tog 6 år för min häst och mig att komma överens. Nej, fel. Det tog 6 år för MIG att förstå min häst och lära mig att hantera mig själv.
 

Bifogade filer

  • Iantho med Gino 2.webp
    Iantho med Gino 2.webp
    52,2 KB · Visningar: 165
Oj! Hade hästen några särskilda egenskaper som var knepiga att hantera?
Nej inte speciellt. En galopphäst som gått galopp i 6 år. Jag har vana vid fullblod sen innan så var inte helt ovan. Men hon var otroligt het och stark men samtidigt väldigt känslig. Mycket enkel att hantera men svår att motionera tyckte jag. Vi bråkade nästan varje gång vid skulle longera/rida/tömköra.
Så fort hon stressade klappade hon tänder och kastade huvudet. Då fick man ingen kontakt.
Jag ansåg mig lugn och trygg men vi var i konflikt varje gång. Jag la ut henne på annons, fd ägaren ville ha tillbaka henne men hästen såldes aldrig, kanske för jag nånstans inte ville (men jag ville?).
Sedan bytte vi stall (jag har 2 hästar) och jag var nära väggen pga jobbet men det blev något lugnare ett kort tag. Plötsligt började vi kommunicera. Eller ja, hon stackaren hade väl gjort det hela tiden men jag lyssnade inte. Fast jag trodde det.
Vi började rida lite, sen hoppade jag inne o vi var på hoppträning. Men balansen mellan het, stark och känslig är hårfin. Blir hon het och stark kan du inte röra bettet. Alls.
Sen hände en olycka och jag bestämde mig för att denna häst är något jag vill avla på. Mod, hållbar, otroligt snäll, när hon slappnar av är det som att rida i smör i solsken.
Nu bär hon fram vårt föl och ska föla om ca 8 veckor.
 
Nej inte speciellt. En galopphäst som gått galopp i 6 år. Jag har vana vid fullblod sen innan så var inte helt ovan. Men hon var otroligt het och stark men samtidigt väldigt känslig. Mycket enkel att hantera men svår att motionera tyckte jag. Vi bråkade nästan varje gång vid skulle longera/rida/tömköra.
Så fort hon stressade klappade hon tänder och kastade huvudet. Då fick man ingen kontakt.
Jag ansåg mig lugn och trygg men vi var i konflikt varje gång. Jag la ut henne på annons, fd ägaren ville ha tillbaka henne men hästen såldes aldrig, kanske för jag nånstans inte ville (men jag ville?).
Sedan bytte vi stall (jag har 2 hästar) och jag var nära väggen pga jobbet men det blev något lugnare ett kort tag. Plötsligt började vi kommunicera. Eller ja, hon stackaren hade väl gjort det hela tiden men jag lyssnade inte. Fast jag trodde det.
Vi började rida lite, sen hoppade jag inne o vi var på hoppträning. Men balansen mellan het, stark och känslig är hårfin. Blir hon het och stark kan du inte röra bettet. Alls.
Sen hände en olycka och jag bestämde mig för att denna häst är något jag vill avla på. Mod, hållbar, otroligt snäll, när hon slappnar av är det som att rida i smör i solsken.
Nu bär hon fram vårt föl och ska föla om ca 8 veckor.
Jag förstår känslan att vilja sälja men inte vilja sälja! Jag ändrar mig varje dag. Igår hade jag bestämt att jag ska sälja, och inte köpa/ hyra någon häst alls. Och idag vill jag ha kvar min fina snälla häst.
 
Att jag inte fick någon info beror nog mer på att hon jag köpte av inte hade någon aning helt enkelt. Försäljningsstall som hade importerat hästen två veckor innan jag provred och jag är ganska övertygad att de inte red hästen något mer efter att jag lagt handpenningen. Den info jag fick var att han var supersnäll, kunde ridas av alla, lite stark på hinder därav Kimblewick bett, och att han hade tävlat 110-120 cm, och att han endast var sporadiskt riden senaste halvåret pga ointresse hos förra ägaren.

Jag tycker ändå inte att det ingår i det normala beteendet att en häst blir så plötsligt rädd för något (i ett ridhus som vi hade ridit i ett antal gånger innan) att den reser sig så snabbt och kraftfullt att den välter över på ryttaren. Det är ju den erfarenheten som färgar mig när det gäller den här hästens rädslor.
Jag vill inte vara den som är den men nu har du ju köpt en häst med kanske en stam som jag personligen inte hade rekommenderat ngn som dig att köpa. Du verkar vara lite impulsiv i dina hästköp och hade nog behövt ha hjälp av ngn objektiv person innan du köper häst igen. Det finns inga perfekta hästar men det finns en häst för alla. Ta hjälp om du känner att det är för mkt för dig så det blir så bra som möjligt för er.
 
Varför är fullblod så mycket billigare än halvblod? (Nåja, vissa iallafall. Har sett en del annonser på halvblod med i den lägre prisklassen där man undrar varför den är så billig). Enligt mina fördomar har fullblod dåliga hovar och är hetare och mer tittiga och explosiva. Kan ju ha helt fel dock!
Dels är de billigare för om de kommer direkt från galoppen och inte är tillräckligt bra lägger de flesta tränarna ingen tid på mer utbildning utan vill sälja fort. En del är skadade , andra börjar bli äldre eller tröttnar på att tävla galopp.
Långt ifrån alla fullblod ha dåliga hovar. bidragande orsaker till sämre hovar är farten och kanske inte alltid så varierande underlag och till viss del genetik. Våra fullblod är inte hetare än halvbloden när de inte är i full träning och inte äter en massa kraftfoder. De är definitivt inte tittigare, de är modigare och mer framåt än halvbloden men kvickare. Våra är inte svåra att hålla i hull och sätter världens vinterpäls på vintern. Våra går mycket ute, bra ensilage , går med sällskap.
Men ska man utbilda ett fullblod måste man själv ha bra balans och veta hur man grundutbildar hästar och ha tålamod.
 
Jag vill inte vara den som är den men nu har du ju köpt en häst med kanske en stam som jag personligen inte hade rekommenderat ngn som dig att köpa. Du verkar vara lite impulsiv i dina hästköp och hade nog behövt ha hjälp av ngn objektiv person innan du köper häst igen. Det finns inga perfekta hästar men det finns en häst för alla. Ta hjälp om du känner att det är för mkt för dig så det blir så bra som möjligt för er.
Jag har inga planer på att köpa någon mer häst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 301
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 183
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 244
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 249
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp