Allt känns jobbigt och behöver bolla med hästkunnig..

Jag<3minahästar

Trådstartare
Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er information så har jag ridit i 7 år (jag är 17 och går andra året på ett ridgymnasium), min mamma är semihästvan (hon kan ”the basics”), vi har aldrig köpt häst innan detta. Jag känner mig som en väldigt förvirrad hästmänniska just nu och vet inte riktigt vart jag ska ta vägen.

Jag har nu haft min allra första egna häst i lite mer än ett halvår. För snart 3 månader sen blev han plötsligt halt i ena bak. Vi antog att det antagligen var en sträckning då han inte visade några andra symptom som värme, svullnad eller puls. Det var liksom inget som vi kunde se. Vi pratade även med både djurvårdare och sedan veterinär och skickade film på när vi longerade osv. I med att jag skulle bort på praktik utomlands så hann vi inte åka till veterinären innan det men veterinären ansåg inte att det var någon akut hälta och tyckte att han kunde vila under tiden jag var borta.
Direkt när jag kom tillbaka åkte vi till veterinären för hältutredning. Då visade det sig på böjprov att han var halt i alla ben. Men det var inget som hade kunnat synas då han dels var jämnhalt på alla ben och det var inte heller någon höggradig hälta. Dom röntgade fram och det kom då fram att han har en typ av kronisk artros i båda framkotorna kallad sesmoidit samt synovit. Artrosen hade nått det stadiet där det aldrig kan bli bättre utan endast stabiliseras för att inte bli sämre. Veterinären konstaterade även att röntgenföränringarna med all sannorlikhet fanns innan vi köpte honom. Han behandlades i alla fall båda fram samt höger bak och vid återbesöket var han endast halt bak. Det ombehandlade bak men på återbesöket efter det var han fortfarande halt. De hittade inte heller vart det satt (då kollade dom kota, has och bakknä) så då valde dom att behandla SI-leden samt höftleden för att sedan se på nästa återbesök om hältan försvunnit.

(För er information så hade han gått igenom två besiktningar, en ca ett halvår innan vi köpte samt en som vi gjorde samma dag vi tog hem honom. Han hade tidigare haft en skada i båda fram, tror det var någonting i hovleden men är osäker. Han var helt friskförklarad från det och ja. Vi röntgade inte då vi köpte honom i en prisklass man inte brukar röntga i men vi är medvetna om att vi hade möjligheten. På köpavtalet står det att han säljs till träning och tävling. På böjprovet på besiktningen så sa veterinären att han markerade båda fram dom 3-4 första stegen och att hon skulle skriva en anmärkning på det(vilket hon inte gjorde) eftersom det var våran första besiktning och veterinären inte verkade tycka att det var något konstigt så tänkte vi inte mer på det. Vi har haft kontakt med tidigare ägare men det går sådär..)

Vi köpte honom för att ha som allt-i-allo häst, en bästa vän som jag skulle kunna göra lite av varje med. Nu kommer han endast kunna ”användas” till promenadridning. Han står just nu på min skola eftersom jag bor där och där har jag endast tillgång till boxplats. Han kan stå på box men han behöver då mer motion för att få utlopp för all energi som annars kommer ut i hanteringen. Under sommaren hade jag honom på lösdrift vilket man märker så tydligt att han trivs bättre med. Tyvärr har jag inte möjligheten att ha honom någon annan stans än på skolan då den ligger lite mitt ute i ingenstans och det är där jag bor. Nu står han i sjukhage och får inte motioneras över huvud taget vilket man märker påverkar honom negativt både psykiskt och fysiskt.
Detta känns så himla fruktansvärt jobbigt, både att se min älskade häst må dåligt men också att inte veta vad jag ska göra. Jag älskar honom jättemycket och lika mycket som jag vill ha kvar honom oavsett hur det blir och vad han kommer hålla till så känns det absolut inte rättvist mot honom om jag märker att han fortfarande mår dåligt och är så pass stressad även om han ev får börja sättas igång/gå i sin vanliga hage.
Dom flesta jag har pratat med har sagt att om jag har kvar honom så kommer det begränsa mig från att utvecklas inom ridningen. Vilket jag kan hålla med om men jag känner mig också som en hemsk människa som känner så. Han är inte heller den lättaste hästen i hanteringen vilket för mig oftast inte gör allt för mycket men stallet han står i är ett kollektivstall vilket betyder att det är andra elever som också hanterar honom. Hittills har det väl gått okej men snart kommer vintern och stormarna och då kommer han vara ännu jobbigare. Just nu känns det bara jobbigt att gå till stallet pågrund av att allting bara är negativt. Jag försöker såklart tänka positivt men det är svårt när man ser att sin häst mår dåligt och när den samtidigt är jobbig. Missförstå mig inte för jag älskar honom oavsett om han är jobbig eller inte.

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. När jag tidigare bollat med mina hästlärare och andra hästkunniga i min närhet om vad jag ska göra så har några sagt att det kan vara så att det bästa för honom skulle kunna vara att vi tar bort honom och ett tag så lutade det lite åt det hållet men nyligen så fick jag reda på att hans försäkring endast täcker för borttagning vid akut skada/sjukdom. Nu är det såklart inte pengarna som är det viktigaste utan att Hasse får det så bra som möjligt och oavsett om vi skulle fått ut något på försäkringen eller inte så skulle vi såklart försökt att hitta en annan lösning först. Det är så himla mycket som hör till denna historia och det är så mycket att det blir för mycket att komma ihåg.

Men till saken så behöver jag någon att bolla med hur jag ska tänka. Vad ska jag göra med honom? Ska jag ”sälja” till någon? Då måste vi hitta ett extremt perfekt hem. Ska vi skicka ut han på foder? Ska jag ha kvar honom? Hur ska vi ställa oss till att vi köpte han som allround häst men fick en häst som endast kommer hålla för promenadridning? Vad är juridiskt rätt? Detta var min första egna häst som min älskade mamma köpte till mig och det skulle ju aldrig bli såhär. Men det är väl såhär med hästar, man vet aldrig vad som ska hända. Det viktigaste i slutändan är såklart att det blir så bra som möjligt för min älskade häst, men jag önskar bara att det inte var så komplicerat.

Tacksam för alla tankar och idéer jag kan få! Ställ frågor om ni vill!
Tack på förhand, om det är någon som orkat läsa detta…
 
Senast ändrad:
Vad ledsamt att höra om din häst. Det låter onekligen som en mycket sorglig historia och synd om både dig och hästen.

Har ni köpt hästen av företag eller privatperson?
 
I din ålder hade jag en häst som jag inte passade ihop med och som dessutom begränsade det jag egentligen ville göra (åja utomlands och jobba). Idag ångrar jag stt jag envist höll kvar i den hästen. Med facit i hand skulle jag sålt och gjort min grej. Så jag säger att du kan ta bort med gott samvete eller sälj till någon som kan ge honom ett passande liv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 183
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
468
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 301
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 244

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp