Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag letar också häst, dressyr häst främst och vill hålla mig under 200’
Hur tänker ni kring försäkring och rtg ? Det är snårigt tycker jag själv.,
I den bästa av världar vill jag ha en rtg exp samt hals och rygg och även sk dolda fel försäkrad .
( Nu lär jag inte hitta det så får behålla min för lilla tre åring ;))

Ska titta på en häst, 10 år, tävlat hoppning och dressyr. Svenskfödd, försäkrades av nya ägaren i liv försäkring vid köp som 5 åring och röntgad exp vilket är benen. Benbitar bortplockade.
Ska man önska rygg nacke på en sådan?
Fast jag förstår ju om inte säljaren vill om man nu har en ”frisk” häst och det kommer fram fynd som får mig som köpare att backa..

Eller om jag köper utan rtg och och det senare visar sig att hästen har något som påverkar den?

Dottern köpte sin Irändare för lite över ett år sedan.
Kunde kanske tänkt att något är det..
Vi kollade henne i mars/april när vi letade sadel och där finns en täthet i ryggen. Samt att hon hade inflammation halskotpelare. Hon är dock med mycket ridning och någorlunda rätt sådan en fin och välfungerande häst!
Men försäkringen dottern tecknade tog inget av detta men gav glatt reservationer istället .

Luddigt inlägg kanske men jag känner mig så kluven och det är ju lite större belopp än vad dotterns häst kostade så vill veta andras tankar!
 
Röntgen av rygg tycker jag är lite vanskligt. Många hästar är täta eller har KS helt utan att påverkas i någon större utsträckning av det. Risken är att man gör problem av någonting som inte är ett problem.
 
Jag letar också häst, dressyr häst främst och vill hålla mig under 200’
Hur tänker ni kring försäkring och rtg ? Det är snårigt tycker jag själv.,
I den bästa av världar vill jag ha en rtg exp samt hals och rygg och även sk dolda fel försäkrad .
( Nu lär jag inte hitta det så får behålla min för lilla tre åring ;))

Ska titta på en häst, 10 år, tävlat hoppning och dressyr. Svenskfödd, försäkrades av nya ägaren i liv försäkring vid köp som 5 åring och röntgad exp vilket är benen. Benbitar bortplockade.
Ska man önska rygg nacke på en sådan?
Fast jag förstår ju om inte säljaren vill om man nu har en ”frisk” häst och det kommer fram fynd som får mig som köpare att backa..

Eller om jag köper utan rtg och och det senare visar sig att hästen har något som påverkar den?

Dottern köpte sin Irändare för lite över ett år sedan.
Kunde kanske tänkt att något är det..
Vi kollade henne i mars/april när vi letade sadel och där finns en täthet i ryggen. Samt att hon hade inflammation halskotpelare. Hon är dock med mycket ridning och någorlunda rätt sådan en fin och välfungerande häst!
Men försäkringen dottern tecknade tog inget av detta men gav glatt reservationer istället .

Luddigt inlägg kanske men jag känner mig så kluven och det är ju lite större belopp än vad dotterns häst kostade så vill veta andras tankar!
Nu har jag aldrig köpt häst för aå mycket pengar, kanske skulle tänka annorlunda då. Spontant skulle jag dock inte röntga rygg och nacke på en vuxen häst som varit igång normalt och som inte har några konstiga beteenden. Tänker att det är risk att man hittar saker som inte har betydelse och det leder bara till reservationer på försäkringen..
 
Jag letar också häst, dressyr häst främst och vill hålla mig under 200’
Hur tänker ni kring försäkring och rtg ? Det är snårigt tycker jag själv.,
I den bästa av världar vill jag ha en rtg exp samt hals och rygg och även sk dolda fel försäkrad .
( Nu lär jag inte hitta det så får behålla min för lilla tre åring ;))

Ska titta på en häst, 10 år, tävlat hoppning och dressyr. Svenskfödd, försäkrades av nya ägaren i liv försäkring vid köp som 5 åring och röntgad exp vilket är benen. Benbitar bortplockade.
Ska man önska rygg nacke på en sådan?
Fast jag förstår ju om inte säljaren vill om man nu har en ”frisk” häst och det kommer fram fynd som får mig som köpare att backa..

Eller om jag köper utan rtg och och det senare visar sig att hästen har något som påverkar den?

Dottern köpte sin Irändare för lite över ett år sedan.
Kunde kanske tänkt att något är det..
Vi kollade henne i mars/april när vi letade sadel och där finns en täthet i ryggen. Samt att hon hade inflammation halskotpelare. Hon är dock med mycket ridning och någorlunda rätt sådan en fin och välfungerande häst!
Men försäkringen dottern tecknade tog inget av detta men gav glatt reservationer istället .

Luddigt inlägg kanske men jag känner mig så kluven och det är ju lite större belopp än vad dotterns häst kostade så vill veta andras tankar!
Jag sitter på andra änden och ska sälja en häst och funderar på om jag ska röntga honom innan för att dels veta vad jag säljer och dels försäkra mig om att inte stå där när en köpare vill röntga och de hittar något så att köpet inte blir av.
Jag ångrar nu att jag inte röntgade innan köp! Och då var priset på min häst ”bara” strax över 100’.
 
Jag sitter på andra änden och ska sälja en häst och funderar på om jag ska röntga honom innan för att dels veta vad jag säljer och dels försäkra mig om att inte stå där när en köpare vill röntga och de hittar något så att köpet inte blir av.
Jag ångrar nu att jag inte röntgade innan köp! Och då var priset på min häst ”bara” strax över 100’.
Jag har precis sålt min ponny. Köparen önskade klinikbesiktning och exportröntgen på benen.

Jag betalade besiktningen, men ville köparen röntga så fick denne stå för det.

Nu gick allt bra, men vi var nervösa båda två.

Jag som säljare tröstade mig med att hästen för det första är försäkrad nära försäljningspriset, så är något tokigt så lär försäkringen täcka.

Jag tyckte också, efteråt, att det var skönt att köparen har gjort detta. Nu var vi båda säkrare på vad vi sålt respektive köpt.

Om något händer i framtiden så finns hästens skick dokumenterat vid försäljningen.

Så jag resonerade lite som att hästen är försäkrad och jag är ansvarig så länge den är min.

Jag tycker det vore hemskt om köparen hörde av sig efter sex månader och berättade att något är vajsing och nu skall köpet gå tillbaka.
 
Jag letar också häst, dressyr häst främst och vill hålla mig under 200’
Hur tänker ni kring försäkring och rtg ? Det är snårigt tycker jag själv.,
I den bästa av världar vill jag ha en rtg exp samt hals och rygg och även sk dolda fel försäkrad .
( Nu lär jag inte hitta det så får behålla min för lilla tre åring ;))

Ska titta på en häst, 10 år, tävlat hoppning och dressyr. Svenskfödd, försäkrades av nya ägaren i liv försäkring vid köp som 5 åring och röntgad exp vilket är benen. Benbitar bortplockade.
Ska man önska rygg nacke på en sådan?
Fast jag förstår ju om inte säljaren vill om man nu har en ”frisk” häst och det kommer fram fynd som får mig som köpare att backa..

Eller om jag köper utan rtg och och det senare visar sig att hästen har något som påverkar den?

Dottern köpte sin Irändare för lite över ett år sedan.
Kunde kanske tänkt att något är det..
Vi kollade henne i mars/april när vi letade sadel och där finns en täthet i ryggen. Samt att hon hade inflammation halskotpelare. Hon är dock med mycket ridning och någorlunda rätt sådan en fin och välfungerande häst!
Men försäkringen dottern tecknade tog inget av detta men gav glatt reservationer istället .

Luddigt inlägg kanske men jag känner mig så kluven och det är ju lite större belopp än vad dotterns häst kostade så vill veta andras tankar!
Jag har sett till att försäkringen tecknas innan köp för att undvika detta med import. Jag tog besiktning och bilder på ben. Jag har fått ta bort en KS häst innan men tycker plåt på rygg inte riktigt säger så mycket. Om hästen är i full form som 10årig ser jag inget behov av det. Känner flera som gjort allt med röntgen och ändå gått en häst som fick tas bort. Det händer. Det syntes tex bara på MR på den ena. Att köpa häst är alltid en chansning. Om veterinär är duktig nog kan en besiktning oftast räcka. Har haft flera veterinärer som varit så pass kunniga att dom kunna se hästarna hade problem och inte kunna hålla till den ridningen jag ville. Så jag hade besiktad och röngtat ben.
 
Jag sålde en häst för två år sedan som besiktigades och röntgades ben eftersom köparen ville det. Det var en mycket väl fungerande häst som tävlade upp till msvb i dressyr med ok resultat. Hon var också en snäll och enkel häst, min dotter på 10 år kunde rida henne.

Efter att det gått en tid hör köparen av sig o har problem, man har då röntgat ryggen o hittat KS där. Jag köpte tillbaka henne och rider nu på lite lättare nivå. Jag vet inte om hon någonsin blir som förut 😌😓.
Jag tror inte det.

Det är ett lotteri att både köpa o sälja häst. Vi köpte nyss en D ponny åt dottern. Den är 15 år. Röntgade inte den. Tänker att det finns ändå inga garantier hur man än bär sig åt.
 
Jag sålde en häst för två år sedan som besiktigades och röntgades ben eftersom köparen ville det. Det var en mycket väl fungerande häst som tävlade upp till msvb i dressyr med ok resultat. Hon var också en snäll och enkel häst, min dotter på 10 år kunde rida henne.

Efter att det gått en tid hör köparen av sig o har problem, man har då röntgat ryggen o hittat KS där. Jag köpte tillbaka henne och rider nu på lite lättare nivå. Jag vet inte om hon någonsin blir som förut 😌😓.
Jag tror inte det.

Det är ett lotteri att både köpa o sälja häst. Vi köpte nyss en D ponny åt dottern. Den är 15 år. Röntgade inte den. Tänker att det finns ändå inga garantier hur man än bär sig åt.
Problemet är väl väldigt ofta SIS. Så folk rider sönder välfungerande hästar, för dom går med fel utrustning, rids fel, fel underlag etc.
 
Problemet är väl väldigt ofta SIS. Så folk rider sönder välfungerande hästar, för dom går med fel utrustning, rids fel, fel underlag etc.
Visst kan det vara så ! Men sen kan ju hästar gå med fel och fungera och att föregående ryttare kunnat rida på ett sätt så det fungerat!
Vi röntgade såklart inte dotterns innan köp utan det var av andra skäl och vi hade inte tanke ambition att bråka med säljaren!
Jag tycker bara det är snårigt hur man ska agera som både köpare och säkert säljare ( sitter ju i den båten med, där är unghästen både röntgad och försäkrad i dolda fel.
Det är svårt svårt och håller med att man som ryttare och ägare till ny häst ibland bör vara medveten om sin egna inverkan på hur hästen fungerar.
 
Jag har precis sålt min ponny. Köparen önskade klinikbesiktning och exportröntgen på benen.

Jag betalade besiktningen, men ville köparen röntga så fick denne stå för det.

Nu gick allt bra, men vi var nervösa båda två.

Jag som säljare tröstade mig med att hästen för det första är försäkrad nära försäljningspriset, så är något tokigt så lär försäkringen täcka.

Jag tyckte också, efteråt, att det var skönt att köparen har gjort detta. Nu var vi båda säkrare på vad vi sålt respektive köpt.

Om något händer i framtiden så finns hästens skick dokumenterat vid försäljningen.

Så jag resonerade lite som att hästen är försäkrad och jag är ansvarig så länge den är min.

Jag tycker det vore hemskt om köparen hörde av sig efter sex månader och berättade att något är vajsing och nu skall köpet gå tillbaka.
Kan man göra det om säljaren är en privatperson?

Jag har ju fortfarande möjlighet till det enligt Konsumentköplagens 6 månader om jag upptäcker något som är helfel inom den tiden. Men man har ju undersökningsplikt som köpare och frågan är vilka fynd man kan häva ett köp för om man inte röntgade vid köp.
 
Kan man göra det om säljaren är en privatperson?

Jag har ju fortfarande möjlighet till det enligt Konsumentköplagens 6 månader om jag upptäcker något som är helfel inom den tiden. Men man har ju undersökningsplikt som köpare och frågan är vilka fynd man kan häva ett köp för om man inte röntgade vid köp.
Säljarens ansvar är långtgående. Även det man inte kan se.

Så skulle din häst visa sig ha defekter, så kan du i din tur kontakta den du köpte av.

Köplagen gäller mellan två privatpersoner och konsumtköplagen om du köpt av företag.

@Fiorano har erfarenhet av försäljning som blivit besvärlig, trots öppna kort.

Det är sannerligen inte lätt att sälja häst.
 
Säljarens ansvar är långtgående. Även det man inte kan se.

Så skulle din häst visa sig ha defekter, så kan du i din tur kontakta den du köpte av.

Köplagen gäller mellan två privatpersoner och konsumtköplagen om du köpt av företag.

@Fiorano har erfarenhet av försäljning som blivit besvärlig, trots öppna kort.

Det är sannerligen inte lätt att sälja häst.
Nej, det är det ju inte! Suck!

Jag har redan hittat ett litet fel på min häst vid munhåleundersökningen, frågan är hur stor betydelse det har och om det går att göra något och om det alls påverkar värdet/användbarheten. Borde man ha undersökt munhålan med sedering och munstege innan köp, eller hade felet kunna hittats om man vågade stoppa in händerna i munnen på vaken häst?? Åtminstone kan jag i min tur berätta om det för min eventuella köpare. Det i kombination med mina dåliga erfarenheter vid ridningen lär ju göra att jag går back en hel del.

Då är ju frågan om jag ska röntga ben/nacke/hals etc innan försäljning eller avvakta och låta en köpare göra det om den vill!
 
Nej, det är det ju inte! Suck!

Jag har redan hittat ett litet fel på min häst vid munhåleundersökningen, frågan är hur stor betydelse det har och om det går att göra något och om det alls påverkar värdet/användbarheten. Borde man ha undersökt munhålan med sedering och munstege innan köp, eller hade felet kunna hittats om man vågade stoppa in händerna i munnen på vaken häst?? Åtminstone kan jag i min tur berätta om det för min eventuella köpare. Det i kombination med mina dåliga erfarenheter vid ridningen lär ju göra att jag går back en hel del.

Då är ju frågan om jag ska röntga ben/nacke/hals etc innan försäljning eller avvakta och låta en köpare göra det om den vill!
Jag tycker du skall låta köparen göra det om den vill.
 
Och om den inte gör det, något inte går bra och de gör en röntgen senare som visar något så är det jag som står med problemet?
Säljer du som privatperson till privatperson och de röntgar hästen senare och hittar ett fel du inte visste fanns har jag svårt och se att du får problem. Det är såfall om de röntgar vid försäljningen och upptäcker något
 
Säljer du som privatperson till privatperson och de röntgar hästen senare och hittar ett fel du inte visste fanns har jag svårt och se att du får problem. Det är såfall om de röntgar vid försäljningen och upptäcker något

Detta stämmer tyvärr inte :(. Vet en annan person som sålde häst med öppna kort men ingen röntgen. Köparen röntgade efter månader och nu är där problem. Så visst händer det.
 
Kan man göra det om säljaren är en privatperson?

Jag har ju fortfarande möjlighet till det enligt Konsumentköplagens 6 månader om jag upptäcker något som är helfel inom den tiden. Men man har ju undersökningsplikt som köpare och frågan är vilka fynd man kan häva ett köp för om man inte röntgade vid köp.
Vet du jag tycker att du ska försöka. Jag tycker det är skit rent utsagt att de importerar en häst och inte lär känna den ett dugg och vill ha bort den snart som möjligt. Det är åtminstone inte snällt mot hästen som då lider ökad risk att bli missförstånd.
De är inte okomplicerade de jag rider för fullt just nu heller. Nya importer men det visste åtminstone köparen. Att de behöver landa länge och sedan ridas till i ett halvår. Jag skulle aldrig ha vågat ge mig in i detta utan att stämma av hela tiden med någon utbildad. Någon som dessutom tycker att det går väldigt bra. Vid minsta tvekan så lägger jag ner det eftersom jag inte tänker göra något fel så de blir skadade psykiskt. Jag är ju om man ser till åren och hur mycket jag har ridit som erfaren men jag är fullt på det klara att det finns människor som kan det här bättre.
Skulle någon av dem vara min så stod jag ju där rätt ensam och fick väl ta ett par privatlektioner i veckan i månader. Det är ju pengar det med. Dessutom ensam i ridhuset på dagtid och det skulle ju vara förödande för mig med den som blir riktigt uppjagad av inse att han är ensam i ridhuset. Så uppjagad att det går inte ens att sitta upp för han är på två ben och skriker mer än gnäggar. Men den skulle jag ABSOLUT kunna ha köpt efter en provridning för han är helt fantastisk om det är en häst till i ridhuset. Då syns ingenting verkligen ingenting av oro.
Hur som helst så hoppas jag det går jättebra för dig och tänker på dig ofta.
 
Och om den inte gör det, något inte går bra och de gör en röntgen senare som visar något så är det jag som står med problemet?
Ja, det kan vara en risk, men du kan å andra sidan göra så att du kontaktar den du köpte hästen av.

Jag tänker på att det är så nyligen du köpt hästen.

Kanske är det lika bra att bita i sura äpplet och betala för röntgen, så är plåtarna dessutom dina.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 298
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 179
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 242
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 249
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp