Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ju mer jag kollar på annonser och läser, ju mer förstår jag att jag verkligen inte behöver någon fin, snygg häst med bra gångarter eller som kan hoppa hus.

Vill helt ärligt ha en medel häst som kan hoppa 60 cm, grunderna i dressyr och snäll, trygg att rida ut på.
Detta räcker gott och väl för mig 😊. Men dem flesta, annonserar ut sina hästar som nästa stora stjärnan och lägger priset därefter 😅.
 
Ju mer jag kollar på annonser och läser, ju mer förstår jag att jag verkligen inte behöver någon fin, snygg häst med bra gångarter eller som kan hoppa hus.

Vill helt ärligt ha en medel häst som kan hoppa 60 cm, grunderna i dressyr och snäll, trygg att rida ut på.
Detta räcker gott och väl för mig 😊. Men dem flesta, annonserar ut sina hästar som nästa stora stjärnan och lägger priset därefter 😅.
Ja, eller lägger priset som om meriterna var sådär superbra, och så tittar man i tdb...
 
Det verkar inte helt färdigt men säljaren har verkligen gjort allt för att köpet skulle bli bra. Läste hästens annons och allt stod ärligt. Ändå blev det helt fel och är i rätten.
Men innan det är avgjort vet man ju inte om köparen får rätt med sin reklamation. Att det går till rätten behöver inte betyda att det finns en grund för reklamationen.
 
Men innan det är avgjort vet man ju inte om köparen får rätt med sin reklamation. Att det går till rätten behöver inte betyda att det finns en grund för reklamationen.

Nej så klart men om jag kommer ihåg rätt så har säljaren försökt få det att läggas ner men det gick inte. Men menar bara på att det går att ställa till det om man röntgar senare.
 
Ju mer jag kollar på annonser och läser, ju mer förstår jag att jag verkligen inte behöver någon fin, snygg häst med bra gångarter eller som kan hoppa hus.

Vill helt ärligt ha en medel häst som kan hoppa 60 cm, grunderna i dressyr och snäll, trygg att rida ut på.
Detta räcker gott och väl för mig 😊. Men dem flesta, annonserar ut sina hästar som nästa stora stjärnan och lägger priset därefter 😅.
Det här insåg jag också efter att min stjärna och jag inte alls trivdes ihop och köpet gick tillbaka.

Nu har jag en ganska grön sjuåring, som inte är riden senaste halvåret, men verkligen världens snällaste. Igår blev han varmskodd för första gången utan att röra ett öra.
Att kunna vara så avslappnad och ha ett så enkelt hästägande är guld värt för mig.
Han annonserade som en snäll hobbyhäst och priset speglades därefter. Hade en ofantlig tur som fick köpa honom 😅
 
Det här insåg jag också efter att min stjärna och jag inte alls trivdes ihop och köpet gick tillbaka.

Nu har jag en ganska grön sjuåring, som inte är riden senaste halvåret, men verkligen världens snällaste. Igår blev han varmskodd för första gången utan att röra ett öra.
Att kunna vara så avslappnad och ha ett så enkelt hästägande är guld värt för mig.
Han annonserade som en snäll hobbyhäst och priset speglades därefter. Hade en ofantlig tur som fick köpa honom 😅
Eller hur. Nu köpte jag ju en lus men hon är verkligen så snäll att ha att göra med. Hon är känslig, men otroligt modig och tar allting så bra. Stallägaren satte ihop en reol framför henne med skruvdragare och allt. Inga problem. Första gångerna kan det vara lite läskigt med nya saker men sen när hon ser det igen är det typ "ah men det där har jag ju sett innan så det är inte farligt 😄". Guld värt!

Har även lekt en del med presenning. Första gången så va den läskig, gångerna efter det kan jag nästan wrappe henne i den 😄 gå ut på promenad i töm själv = inga problem.. grannens hund som springer fram = inga problem det heller.
 
Vet du jag tycker att du ska försöka. Jag tycker det är skit rent utsagt att de importerar en häst och inte lär känna den ett dugg och vill ha bort den snart som möjligt. Det är åtminstone inte snällt mot hästen som då lider ökad risk att bli missförstånd.
De är inte okomplicerade de jag rider för fullt just nu heller. Nya importer men det visste åtminstone köparen. Att de behöver landa länge och sedan ridas till i ett halvår. Jag skulle aldrig ha vågat ge mig in i detta utan att stämma av hela tiden med någon utbildad. Någon som dessutom tycker att det går väldigt bra. Vid minsta tvekan så lägger jag ner det eftersom jag inte tänker göra något fel så de blir skadade psykiskt. Jag är ju om man ser till åren och hur mycket jag har ridit som erfaren men jag är fullt på det klara att det finns människor som kan det här bättre.
Skulle någon av dem vara min så stod jag ju där rätt ensam och fick väl ta ett par privatlektioner i veckan i månader. Det är ju pengar det med. Dessutom ensam i ridhuset på dagtid och det skulle ju vara förödande för mig med den som blir riktigt uppjagad av inse att han är ensam i ridhuset. Så uppjagad att det går inte ens att sitta upp för han är på två ben och skriker mer än gnäggar. Men den skulle jag ABSOLUT kunna ha köpt efter en provridning för han är helt fantastisk om det är en häst till i ridhuset. Då syns ingenting verkligen ingenting av oro.
Hur som helst så hoppas jag det går jättebra för dig och tänker på dig ofta.
Tack!
Jag lämnar ju bort hästen nu på en eller två månaders träning, men tänker lägga ut honom på annons snart. Så får vi se sen hur det går.
 
Ja, det kan vara en risk, men du kan å andra sidan göra så att du kontaktar den du köpte hästen av.

Jag tänker på att det är så nyligen du köpt hästen.

Kanske är det lika bra att bita i sura äpplet och betala för röntgen, så är plåtarna dessutom dina.
Ja, det är åt det hållet jag lutar. Är något på tok kan jag försöka få kompensation/ häva köpet och är det inga fel bör det ju vara lättare att sälja.
 
Ja, det är åt det hållet jag lutar. Är något på tok kan jag försöka få kompensation/ häva köpet och är det inga fel bör det ju vara lättare att sälja.
Ja, den tilltänkta köparen har lättare att slå till om det finns information om hästen, och du vet vad du säljer.

Du kan ju anpassa priset efter det. Jag tror min köpare betalade 4500 för exportröntgen, men jag betalade ju klinikbesiktningen inkl poliklinikavgift osv.

Vill du även ta rygg och nacke så kostar det naturligtvis mer.

Det är nervöst, men skönt efteråt, och i ditt fall så har du (precis som du säger) ju möjlighet att reklamera om något oväntat dyker upp.
 
Nej, det är det ju inte! Suck!

Jag har redan hittat ett litet fel på min häst vid munhåleundersökningen, frågan är hur stor betydelse det har och om det går att göra något och om det alls påverkar värdet/användbarheten. Borde man ha undersökt munhålan med sedering och munstege innan köp, eller hade felet kunna hittats om man vågade stoppa in händerna i munnen på vaken häst?? Åtminstone kan jag i min tur berätta om det för min eventuella köpare. Det i kombination med mina dåliga erfarenheter vid ridningen lär ju göra att jag går back en hel del.

Då är ju frågan om jag ska röntga ben/nacke/hals etc innan försäljning eller avvakta och låta en köpare göra det om den vill!
Om man vill vara säker på alla fel så får man ju röntga varje del av hästen. Det är ju omöjligt att göra rent ekonomiskt.
På min ena så har han EOTRH vilket enbart syns på röntgen av tänderna (nu köpte jag han medveten om felet men det gjorde inte säljaren när hon köpte honom)

Bättre att låta en köpare välja om den vill röntga/besiktiga själv
 
Om man vill vara säker på alla fel så får man ju röntga varje del av hästen. Det är ju omöjligt att göra rent ekonomiskt.
På min ena så har han EOTRH vilket enbart syns på röntgen av tänderna (nu köpte jag han medveten om felet men det gjorde inte säljaren när hon köpte honom)

Bättre att låta en köpare välja om den vill röntga/besiktiga själv
Ja, men eller hur, det finns hur många sätt som helst att se på det hela.

Men i och med att jag köpte honom i december av en handlare har jag fortfarande möjlighet att reklamera OM det skulle finnas betydelsefulla fynd. Om jag inte röntgar och inte köparen heller röntgar vid köp, men gör det senare av någon anledning så blir det ju jag som eventuellt måste ta tillbaka honom eller betala kompensation.

Jag kan tycka att det kan vara värt att göra en klinikbesiktning plus röntgen innan försäljning då. Självklart kan jag inte röntga allt, men det som normalt röntgas för försäkringen kan jag ju göra iallafall. Jag har redan fått lägga ut en massa pengar så varför inte några tusenlappar till, suck! Underkäken är förresten redan röntgad, har sett bilderna men väntar på en radiologs tolkning.
 
Ja, men eller hur, det finns hur många sätt som helst att se på det hela.

Men i och med att jag köpte honom i december av en handlare har jag fortfarande möjlighet att reklamera OM det skulle finnas betydelsefulla fynd. Om jag inte röntgar och inte köparen heller röntgar vid köp, men gör det senare av någon anledning så blir det ju jag som eventuellt måste ta tillbaka honom eller betala kompensation.

Jag kan tycka att det kan vara värt att göra en klinikbesiktning plus röntgen innan försäljning då. Självklart kan jag inte röntga allt, men det som normalt röntgas för försäkringen kan jag ju göra iallafall. Jag har redan fått lägga ut en massa pengar så varför inte några tusenlappar till, suck! Underkäken är förresten redan röntgad, har sett bilderna men väntar på en radiologs tolkning.
Fan, t.o.m jag blir stressad av detta konstanta katastroftänkande och jag är inte ens involverad 😅 Tror man gör häst och ryttare en stor tjänst med att bara sälja hästen som normalt utan några krusiduller med tillridning och röntgen innan. Om du säljer privat borde lagen vara dispositiv dvs du kan skriva in mer i avtalet om du är osäker? Det är ju inte schysst mot handlaren heller att dra ut på det bara för att man kan, spec när hen krasst kan säga nej och då är det en kostsam rättslig process som ska dras i. Allt medan du står där med hästen fortsatt.

Be hon som ridit hästen att skriva annonsen så får du en mindre färgad bild av hästen.
 
Fan, t.o.m jag blir stressad av detta konstanta katastroftänkande och jag är inte ens involverad 😅 Tror man gör häst och ryttare en stor tjänst med att bara sälja hästen som normalt utan några krusiduller med tillridning och röntgen innan. Om du säljer privat borde lagen vara dispositiv dvs du kan skriva in mer i avtalet om du är osäker? Det är ju inte schysst mot handlaren heller att dra ut på det bara för att man kan, spec när hen krasst kan säga nej och då är det en kostsam rättslig process som ska dras i. Allt medan du står där med hästen fortsatt.

Be hon som ridit hästen att skriva annonsen så får du en mindre färgad bild av hästen.
Men jag vill kunna sälja en ridbar häst i bra kondition och hull med alla kort på bordet, som kan provridas på ett ärligt sätt och jag har inte bråttom. Hade jag bråttom kunde jag lägga ut honom för 80000 i befintligt skick här och nu och ta förlusten. Varför är det inte schysst mot handlaren att jag röntgar hästen, vilket jag borde ha gjort från första början och då kunnat försäkra upp till inköpspriset?
 
Men jag vill kunna sälja en ridbar häst i bra kondition och hull med alla kort på bordet, som kan provridas på ett ärligt sätt och jag har inte bråttom. Hade jag bråttom kunde jag lägga ut honom för 80000 i befintligt skick här och nu och ta förlusten. Varför är det inte schysst mot handlaren att jag röntgar hästen, vilket jag borde ha gjort från första början och då kunnat försäkra upp till inköpspriset?
Borde jag då inte ha gjort tandröntgen heller?
 
Men jag vill kunna sälja en ridbar häst i bra kondition och hull med alla kort på bordet, som kan provridas på ett ärligt sätt och jag har inte bråttom. Hade jag bråttom kunde jag lägga ut honom för 80000 i befintligt skick här och nu och ta förlusten. Varför är det inte schysst mot handlaren att jag röntgar hästen, vilket jag borde ha gjort från första början och då kunnat försäkra upp till inköpspriset?
Jag tycker du förstorar upp hela situationen. Sälj om du vill men varför krångla till det så mycket?
 
Jag tycker du förstorar upp hela situationen. Sälj om du vill men varför krångla till det så mycket?
Jag gör ju som jag vill. Att han ska på träning beror ju på att jag tycker han behöver det. Han är fortfarande mager/tunn och omusklad och vi gör vad vi kan för att få upp honom i hull och sätta muskler. Varför ska jag ha bråttom att få ut honom till salu när han kan bli så mycket bättre?

Att jag gjorde munhålekontroll beror ju på att jag dels inte har en aning om/när det gjordes senast och att han visar tydliga bekymmer med mun/bett.

Men jag behöver inte skriva här mer om ni tycker jag är för krånglig!
 
Men jag vill kunna sälja en ridbar häst i bra kondition och hull med alla kort på bordet, som kan provridas på ett ärligt sätt och jag har inte bråttom. Hade jag bråttom kunde jag lägga ut honom för 80000 i befintligt skick här och nu och ta förlusten. Varför är det inte schysst mot handlaren att jag röntgar hästen, vilket jag borde ha gjort från första början och då kunnat försäkra upp till inköpspriset?
Du gör som du vill men du har ju köpt hästen på dem premisserna och var ok med det så varför skulle inte en annan köpare vara det? Det låter som en helt ok häst som hamnat fel bara, behöver inte komplicera det mer än så.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 298
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 179
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 242
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 249
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp