Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Säg gärna till om inlägget inte passar i tråden!

Rent hypotetiskt eftersom jag inte planerar något hästköp just nu, men jag försöker sätta mig in i marknaden lite mer för det fall att det skulle bli aktuellt. Men: Hur ser ni på att köpa en häst med litet grå starr-fynd på ena ögat? Hästen är tänkt för träning & tävling på lättklassnivå, kanske lite högre. Är det en hur långt är ett snöre-fråga?
 
Säg gärna till om inlägget inte passar i tråden!

Rent hypotetiskt eftersom jag inte planerar något hästköp just nu, men jag försöker sätta mig in i marknaden lite mer för det fall att det skulle bli aktuellt. Men: Hur ser ni på att köpa en häst med litet grå starr-fynd på ena ögat? Hästen är tänkt för träning & tävling på lättklassnivå, kanske lite högre. Är det en hur långt är ett snöre-fråga?
Pratade här om dagen med en hästägare som hade köpt en sådan häst (eller, de visste inte att det var starr när de köpte, utan hade fått det förklarat som normala fläckar!). Iallafall visade det sig vara grå starr. Idag är det ögat bortplockat (och hästen är mindre tittig än vad den var innan ögat togs bort).
 
Pratade här om dagen med en hästägare som hade köpt en sådan häst (eller, de visste inte att det var starr när de köpte, utan hade fått det förklarat som normala fläckar!). Iallafall visade det sig vara grå starr. Idag är det ögat bortplockat (och hästen är mindre tittig än vad den var innan ögat togs bort).
Hur används den hästen?
 
Säg gärna till om inlägget inte passar i tråden!

Rent hypotetiskt eftersom jag inte planerar något hästköp just nu, men jag försöker sätta mig in i marknaden lite mer för det fall att det skulle bli aktuellt. Men: Hur ser ni på att köpa en häst med litet grå starr-fynd på ena ögat? Hästen är tänkt för träning & tävling på lättklassnivå, kanske lite högre. Är det en hur långt är ett snöre-fråga?
Nu har jag inte köpt någon häst med gråstarr men däremot sålt efter att hästen gått på ridskola flera år efter att det upptäcktes. På den ponnyn märktes inget alls och gör vad jag vet inte nu heller. Ponnyn har ridits på lättare nivå (shettis på ridskola) men varierat utan bekymmer.
 
Den här tråden är makalös. Vi är anonyma men på tjugo år så är man outad. Speciellt om man är aktiv i Allmänna Buke.
Jag har fått en häst till mig som inte varit på annons.
En säljare vill nu tävla henne ett år och sen tar hästen pension och att jag köper henne. Kravet är då att inte tävla så högt mera. det ska vara 130 och lägre och hon ska ridas ut ofta. Hon är utbildad medelsvår dressyr och frisk som en nötkärna. Går utmärkt att tävla dressyr på och 120 hoppning. Säljaren vill ändå att det ska vara så kravlöst det går. Hon har gjort och gör ännu mer hela tiden. Hoppas hon håller i vår tänker jag och jag vet om hon klarar det att det är nog lugnt med hälsan.
Väldigt mild i allt och har transporteras hela tiden utan knot. Haft en uppfödare och en ägare som haft henne som ögonsten i 12 år. Hon har haft henne försäkrad i Agria men inte anlitat dem. hon rids ut och älskar det men det är något hon saknar.
 
Senast ändrad:
Den här tråden är makalös. Vi är anonyma men på tjugo år så är man outad. Speciellt om en hängt i allmänna sen drygt 20 år Jag har fått en häst till mig som inte varit på annons.
En säljare vill nu tävla henne ett år och sen tar hon pension och att köper henne. Frisk klok 140 cm och medelsvår b. Gudasnäll och lastas varje dag utan knot. Långa tyglargäller på ut och nån enkel terrängbana kan vi ta som hobby. Världens stam och självklart selektionssto.
Att få nästa häst så vore drömmen om ni fattar. Säljaren vill ha ethernet med bra träning och lugnt tempo. Jag tänker säga att jag är på. Självklart ska jag rida henne många gånger. Låna hit. Besikta etc.
Men nåt frö är sått tänker jag
 
Den här biten förstår jag inte riktigt? ☺️
Men på resten låter det som att du har en väldigt trevlig häst på gång, grattis!
Jo jag menar som bukefalosanvändare Om jag är anonym eller inte. Jag känner mig hyfsat anonym. Men eftersom jag hängt på andra delar av bukefalos väldigt länge och delgett livet och tankar ofta ofta så har det visat mer en gång att personer räknar ut vem jag är.
Typ hon är örebroare, hon har si och så många barn och jobbar inom detta. Hon gifte sig det året och är galen katter feminism och mat.
jag har inget mot detta utan tvärtom för det mesta. Men just detta var väldigt kul eftersom nån ju anser att jag kan vara någon för hennes häst. Kanske tycker de vi passar ihop eller jag bara är bra men det borgar för att affären blir mer rättvis. Jag tänker inte mera ens fundera på att köpa osett irl eller utan att prova många gånger och våga vara krånglig.
Det känns skönt
 
Såg på Facebook igår att familjen som skulle köpa min ponny har köpt en annan ponny! Och gissa hur nöjd jag är över att jag INTE valde att slå på skor på honom (som dom bad om)….

Jag har bestämt mig för att inte sälja eller köpa häst på ett tag. Ponnyn och mitt swb-sto får bli kvar.
 
Min älskade häst gick bort för lite mer än en månad sen och saknaden av att ha häst har redan blivit väldigt stort. Lutar mot att kanske skaffa mig en ny kuse någon gång i sommar men är så fruktansvärt svårt att hitta den typen av häst som jag är ute efter. Har tänkt mig någon lugn och trygg mindre häst för mestadels uteritter men även lite trimning på banan emellanåt. Lutar åt antingen en fjording eller haflinger men de är väldigt svåra att få tag på, iallafall dom inridna. Funderar även på om man vågar köpa häst i dessa tider när de varnas om allt mer dyra priser så som att höpriserna möjligtvis dubblas i sommar:crazy: Har ni någon reflektion på det? Hade varit skönt att bolla lite idéer med andra hästmänniskor:D
 
Min älskade häst gick bort för lite mer än en månad sen och saknaden av att ha häst har redan blivit väldigt stort. Lutar mot att kanske skaffa mig en ny kuse någon gång i sommar men är så fruktansvärt svårt att hitta den typen av häst som jag är ute efter. Har tänkt mig någon lugn och trygg mindre häst för mestadels uteritter men även lite trimning på banan emellanåt. Lutar åt antingen en fjording eller haflinger men de är väldigt svåra att få tag på, iallafall dom inridna. Funderar även på om man vågar köpa häst i dessa tider när de varnas om allt mer dyra priser så som att höpriserna möjligtvis dubblas i sommar:crazy: Har ni någon reflektion på det? Hade varit skönt att bolla lite idéer med andra hästmänniskor:D
Mitt bästa tips hade varit att kolla marknaden och "hoppa på direkt" om den häst dyker upp. Låg en jätte fin fjordhäst ute på annons, vettig prislapp med och såg jätte bussig ut. Annonsen borta efter 2 dagar. Jag blev lite sugen själv, men nyss köpt en häst och behöver inte direkt en till just nu ;) Dom går åt som smör i solsken, så jag hade nog börjat leta redan nu. Där finns inte så många ute på annons.
 
Mitt bästa tips hade varit att kolla marknaden och "hoppa på direkt" om den häst dyker upp. Låg en jätte fin fjordhäst ute på annons, vettig prislapp med och såg jätte bussig ut. Annonsen borta efter 2 dagar. Jag blev lite sugen själv, men nyss köpt en häst och behöver inte direkt en till just nu ;) Dom går åt som smör i solsken, så jag hade nog börjat leta redan nu. Där finns inte så många ute på annons.
Jag kikar lite redan nu men som du säger så blir dom sålda väldigt fort:o Är det fortfarande hästnet som gäller när man letar häst? Är även med i några Facebookgrupper så håller kik där med!
 
Mitt bästa tips hade varit att kolla marknaden och "hoppa på direkt" om den häst dyker upp. Låg en jätte fin fjordhäst ute på annons, vettig prislapp med och såg jätte bussig ut. Annonsen borta efter 2 dagar. Jag blev lite sugen själv, men nyss köpt en häst och behöver inte direkt en till just nu ;) Dom går åt som smör i solsken, så jag hade nog börjat leta redan nu. Där finns inte så många ute på annons.
Just fjordingarna, om de är ridna och utan fång osv. går på en gång. Jag har följt annonser på fjordingar i mer än ett år och köpte till sist en annan häst. Men tittar lite mer aktivt nu igen (för jag ska inte ha kvar mitt fina halvblod) och har svarat på två annonser, men inte ens när jag skickade meddelande typ 30 min efter att annonsen lagts ut var jag först. Och den som var först köpte.
 
Jag kikar lite redan nu men som du säger så blir dom sålda väldigt fort:o Är det fortfarande hästnet som gäller när man letar häst? Är även med i några Facebookgrupper så håller kik där med!
Jag tittar mest på Hästnet och Facebookgruppen Fjordhästen i Norden finnes och så har jag hittat en norsk grupp Fjordhesteierskifte (om man nu till äventyrs känner för att leta utanför Sveriges gräns). Och så har jag anmält intresse att få hyra en fjordhäst ifrån Taffsnäs efter ridlägren i sommar.
 
Just fjordingarna, om de är ridna och utan fång osv. går på en gång. Jag har följt annonser på fjordingar i mer än ett år och köpte till sist en annan häst. Men tittar lite mer aktivt nu igen (för jag ska inte ha kvar mitt fina halvblod) och har svarat på två annonser, men inte ens när jag skickade meddelande typ 30 min efter att annonsen lagts ut var jag först. Och den som var först köpte.
Har haft en fjording förut och är väldigt fäst vid just den rasen så får väl ligga i nu och va aktiv i letandet! Roligt att dom blivit så populära på senaste tiden men lite typiskt för en själv när man själv är intresserad av att köpa en:D Är också med i den gruppen men det verkar mest vara ston till salu nu medan jag letar efter en valack. Hoppas du hittar en passande guling! Dom är helt underbara:love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 297
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 178
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 242
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 248
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp